آب سد لار کم شده؛ قزل آلاهای خال قرمز می میرند

رئیس اداره محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران از احتمال تلفات جدی ماهی قزل آلای خال قرمز در سد لار با توجه به کاهش ورودی و حجم سطح آبی این سد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران؛ امیرعباس احمدي با اعلام این خبرگفت: سد لار يكي از مهمترين منابع تامين كننده آب شرب شهر تهران بوده و با استفاده از نيروي ثقلي در زمان پرآبي سد و پمپاژ در زمان كاهش، آب سد به مخزن لتيان و تصفيه خانه اين سد انتقال مي يابد.

وی با اشاره به اینکه كاهش بارش ها و نزولات سال جاري، ورودي سد را دچار نقصان کرده افزود: اين امر در شرايط طبيعي منطقه به وضوح پيداست و از سويي اين آبخيز محل زندگي يكي از با ارزش ترين گونه هاي آبزي يعني قزل آلای خال قرمز مي باشد كه يكي از بكرترين و وسيع ترين زيستگاههاي اين گونه در سطح كشور است.

احمدی با تاکید براینکه كاهش سطح آب دریاچه لار تهدید جدی برای ماهی قزل آلای خال قرمز می باشد تصریح کرد: همواره اين نگراني درخصوص امكان ورود ماهی قزل آلا به داخل تاسيسات سد و تلفات شديد براي جمعيت اين گونه در اثر پمپاژ آب وجود داشته و در اين خصوص مكاتبات فراواني با مجموعه آب منطقه اي صورت گرفته است .

رئیس اداره محيط زیست طبيعي اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران تصریح کرد: در نظر است جلسه اي با حضور مديران ارشد آب منطقه اي، سازمان حفاظت محیط زیست و نمايندگان اين اداره كل به منظور رعايت حق آبه زيست محيطي سدهای لار، لتیان و ماملو و راهكارهاي مقابله با اين موضوع تشكيل شود .

وی در پایان گفت: هنوز امكان تلفات ماهيان قزل آلای خال قرمز لار بدلیل پمپاژ آب به داخل سد با توجه به كاهش شديد آب استان به قوت خود باقي است.

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    7 42
    چه بهتر. ماهی که به ما نمیرسه همون بهتر که تلف شه