غلامعلی حدادعادل، یکی از چهره‌های موثر مجلس در استیضاح رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم است. او البته در مجلس ششم از مدافعان فرجی‌دانا بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در اواخر مجلس ششم و پس از استعفای مصطفی معین از وزارت علوم، سید محمد خاتمی، رضا فرجی‌دانا را به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی کرد. اما او با ۸۶ رای مثبت، ۱۲۷ رای منفی و ۷ رای ممتنع از مجلس اصلاح‌طلب رای اعتماد نگرفت. 

در آن روزها،‌ اصولگرایان مجلس موافق فرجی‌دانا بودند. از جمله غلامعلی حدادعادل که در دوره ششم مجلس، رییس فراکسیون اصولگرایان بود. 

او پس از رای نیاوردن فرجی دانا،‌ از رای اعتماد ندادن نمایندگان به وزير پيشنهادی علوم، تحقيقات و فناوری انتقاد کرد و گفت: حداقل انتظار اين بود که مجلس برای تاييد رئيس جمهور، احترام بيشتر قائل می شد. قاعدتا از مجلس انتظار می رفت که با رئيس جمهوری همراهی کند، زيرا آقای خاتمی، مسلما با درنظرگرفتن همه جوانب، وزيرپيشنهادی را معرفی کرده بود.

رئيس فراکسيون اقليت مجلس ششم گفت: رای منفی امروز، نشانه اين بود که تلقی مجلس با تلقی رئيس جمهور، يکی نيست. رای مجلس، بيش از اينکه آزمونی برای وزير باشد، آزمونی برای مجلس در انظار ملت است و نشان می دهد که معيار انتخاب وزير نزد مجلس، چيست.

حداد عادل در پاسخ به سوالی درباره دلايل رای ندادن مجلس به رضا فرجی دانا گفت: از فضای مجلس چنين استنباط می شود که بعضی ها نگرانند دانشگاه به عنوان «ابزار سياسی» از دست برخی گروه‌ها خارج شود. احساس ما اين است که اين نگرانی، عمده بود و در صحبت برخی نمايندگان به وضوح مشاهده می شد، البته به زبانی ديگر.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به سابقه رياست فرجی دانا بر دانشکده فنی دانشگاه تهران، آيا به وزارت رسيدن او دانشگاهها را از حالت سياسی خارج نمی کرد؛ گفت: ممکن بود دانشگاهها از حالت سياست زدگی خارج شوند ولی معلوم نبود که از سياست دور گردند. نظر آقای خاتمی اين بود که دانشگاه بايد سياسی باشد، اما سياسی کاری نکند. او در اين زمينه که آيا فراکسيون اقليت برای رای اعتماد دادن به فرجی دانا تصميم يکپارچه گرفته بود، گفت: اقليت مجلس، تصميم فراکسيونی نگرفته بود. کما اينکه نمايندگانی از اکثريت مجلس هم در موافقت با آقای فرجی دانا صحبت کردند.

حدادعادل اما اکنون از نماینده های موثر در استیضاح رضا فرجی‌دانا به عنوان وزیر علوم دولت یازدهم است.  

او که از موافقان استیضاح وزیر علوم است،‌دراین باره گفته: ما با وزیر علوم دعوای شخصی نداریم و به شخصیت علمی وی احترام می گذاریم؛ انتظار ما از وزیر علوم در مجلس این است که کاری در وزارت علوم نشود که دوباره حوادث تلخ سال 78 و 88 تکرار بشود. ما از رئیس‌جمهور که شعار اعتدال را عنوان کرده و از وزیر علوم درخواست‌مان در درجه اول این بوده و هست که آن آرامشی که مستلزم کار دانشگاهی است و رهبری در روز تنفیذ ریاست جمهوری گفتند و در هفته جاری نیز مطرح کردند، آن آرامش حفظ شود.

نماینده تهران گفت: ما به سراغ وزیر علوم نرفته‌ایم که از باند، جریان، جناح یا حزب ما رئیس دانشگاه بگذارند بلکه حرف ما این است کسانی که آزموده‌ شده‌اند و دیدیم چه کردند اینها را در دانشگاه مسلط نکنید البته وزیر علوم هم همیشه می‌گوید من نمی‌خواهم چنین کاری کنم اما تصور بسیاری از نمایندگان این نیست.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شیرازی IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    در گذر زمان انسانها تغییر میکنند که این تغییر ممکن است از طرف حداد عادل باشد یا فرجی دانا انشاالله ک همه تغییرات و کارها در جهت و رضای خدا باشد
    • مرتضی A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
      51 49
      حرف درستی زده شده چرا منفی دادید؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
      19 7
      به نظرو راي دادن به نظر شيرازي چه منفي چه مثبت معني نداره چرا ممتنع نداره
    • بی نام FR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
      12 12
      آفرین، خیلی جالب گفتی
  • بی نام A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    17 66
    اين عين واقعيت عقب نشيني و پيشروي طرف مقابل است
    • بی نام A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
      37 2
      چی؟؟
    • بی نام IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
      48 2
      یعنی یه روزی اصول گراها به فرجی دانا اصلاح طلب راضی بودن ولی الان پیشروی کردن و دیگه به فرجی دانا راضی نمیشن ساده ترش یعنی اینکه به هیچ وجه نظر مخالف و تاب نمیارن
  • بی نام A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    یازده سال زمان زیادی برای تغییر فرجی دانا بوده است. خیلی بالاتر از فرجی دانا یک شبه راه به خطا رفتند
    • بی نام IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
      181 9
      بعد تو 11 سال اقای عادل تغییر نمیکنن دیگه....
    • کاوه US ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
      102 3
      شما هم یک شب که هیچ هزار شب بخواب و به راه خطا بیفتی بهتر از اینه که در پوستین خلق افتی
  • دانشجوی شریف A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    332 6
    آخه امور علمی که شما می گی بدون دغدغه سیاسی باید پیش بره دقیقا با رییس هایی که در دوران حمدی نژاد برای دانشگاه ها گذاشتند متوقف شده دیگه. ماجرای بورسیه ها بود، سهمیه های وحشتناک ارشد و دکتری بود، حتی دفاع دکتری بدون داشتن مقاله آی اس آی بود و البته انتخاب استاد نمونه هم حتی با معیارهای بی ربطی مثل سهمیه و پارتی و ... بود و ... به طور خاص دانشگاه شریف و ریاست بسیااااار ضعیف روستاآزاد رو مثال می زنم خبر این دفعه نظر من رو منتشر نکنی مطمئن می شم که ...
  • بی نام IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    35 10
    نمیشه تو دانشگاه آن آرامش را حفظ کرد و رشد اقتصادی هم داشت.
  • بی نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    164 7
    بنده خودم عضو هیات علمی یکی از دانشگاههای دولتی هستم. بنده یک سوال دارم و آن اینکه چه مسئله ای وجود دارد که اینگونه ذهن نمایندگان را به خود مشغول کرده خوب دانشگاهها مثل صنعت و نفت درآمدزا نیستند و برعکس هزینه بردار هستند چرا اینقدر به دانشگاهها فشار می آورند. خدمت شما دوستان که اطلاعی از درون دانشگاه ندارید عرض کنم که عمده دلیل این امر این است که عده ای با استفاده از رانت میخواهند برای خود و فرزندانشان را وارد دانشگاه کنند و بعضا با استفاده از این رانت خود و فرزندشان را در دانشگاه هیات علمی کنند. البته این منحصر به این دانشگاه نیست بقیه دانشگاهها نیز همین مسئله وجود دارد.
  • علی A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    137 7
    که چی اون وقت اقای فرجی دانا انقلابی بود حالاانتصابی شده
  • حامد IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    11سال پیش درباره میرحسین چی میگفتیم الان چی میگیم درباره خاتمی چی میگفتیم الان چی میگیم درباره هاشمی چی میگفتیم الان چی میگیم درباره احمدی نژاد چی میگفتیم الان چی مگیم قرار نیست آدما در طول 11 سال هیچ پیشرفت یا پسرفتی نداشته باشن و ثابت بمونن.
    • بی نام IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
      26 1
      اونهايي كه به خاتمي راي دادند حرفشون همونه . شما را نميدونيم ....
  • ناشناس IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    77 4
    آقای حداد این روش شماست که همیشه قصاص قبل از جنایت میکنید حالا استیضاح میکنید که نکنه واقایع قبلی تکرار بشه ؟ این مکنطق رو کی میپذیره که مردم ایران هم بپذیرند ؟ بابا شما دکتر هستید چرا اینقدر خیال بافی میکنید ؟ چرا واقعا چرا ؟؟؟؟؟ خودتون هم کمی به رفتار خودتون فکر کنید
    • بی نام A1 ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
      2 15
      محض اطلاع شما باید بگم ایشون دکترای فلسفه دارند
  • بی نام RO ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    3 11
    چه ربطی داشت؟ توی این صحبت ها نگفته فرجی دانا وزیر خوبیه بلکه گفته مجلس ششم وزیر پیشنهادی رئیس جمهور رو هم قبول نداره و این نشون می ده مجلس احترام رئیس جمهور رو نگه نداشته