در سند استراتژی صنعت خودرو دستیابی به جایگاه نخست صنعت خودرو منطقه خاورمیانه، رتبه پنجم آسیا و یازدهم جهان از مهمترین اهداف این سند محسوب است. اما باید به این نکته توجه داشت که ایران برای کسب رتبه نخست منطقه خاورمیانه در صنعت خودروسازی رقابت سختی با ترکیه دارد. چرا که این کشور توانسته طی سالهای اخیر بسیاری از شرکتهای بزرگ خودروسازی جهان را به سرمایهگذاری در این کشور متمایل کند. این درحالی است که ایران در این زمینه ناموفق بوده است.
درحالی که براساس استراتژی صنعت خودرو، دستیابی به سهم تعدادی حداقل 5/3 درصدی از کل تولید جهانی خودرو تا سال 1404 به عنوان یکی از اهداف صنعت خودروسازی کشور تعیین شده است، در تازه ترین آمار منتشر شده از سوی انجمن جهانی خودروسازان نشان میدهد که در سال گذشته میلادی در مجموع 70 میلیون و 526 هزار و 531 دستگاه انواع خودرو سواری و تجاری در سطح جهان تولید شد که در این بین ایران با تولید یک میلیون و 51 هزار و 430 دستگاه انواع خودرو سهمی معادل 49/1 درصد از کل تولید جهانی را به خود اختصاص داد.این در شرایطی است که ترکیه در سال 2009 با تولید یک میلیون و 147 هزار و 110 دستگاه خودرو ضمن دستیابی به رشد 3/4درصدی توانست عنوان بزرگترین خودروساز خاورمیانه و پانزدهمین خودروساز بزرگ جهان را از آن خود کند.
نظر شما