صادق خرازی به روزنامه آرمان گفت:

*اگر قرار باشد که اصلاحات در صحنه اجتماعی و سیاسی باقی بماند چاره ای ندارد که رفتار خود را بازنگری کند و پوست‌اندازی کند، چاره‌ای ندارد که از موقعیت خودش و از موقعیت اصلاحات و اصلاح‌طلبان باز تعریف جدید ارائه کند.

*نمی‌توانیم از یک طرف مدعی دین و دولت باشیم و از یک طرف با تمام مظاهر دین و دولت مبارزه کنیم. مردم ما هم باهوش هستند، اگر اصلاح‌طلبان به آنها راست بگویند اگراصلاح‌طلبان به آنها وعده دروغ ندهند اگر اصلاح‌طلبان به آنها وعده صادقانه بدهند و با آنها صادقانه حرف بزند مردم به سمت آنها خواهند رفت.

*اما اگر اصلاح‌طلبان هم با هم درگیر باشند، با مردم صادق نباشند پدیده هشت سال پیش به‌وجود می‌آید. من معتقدم انتخابات سال 84 محصول اين اشتباه اصلاح‌طلبان در محاسبه بود. اين اشتباه در محاسبه موجب شد پديده تلخي در كشور به وجود بيايد كه شما اثر 8 ساله آن را ديديد.

*من و بسياري از فعالين سياسي بر اين باور هستيم كه اشتباهات اصلاح‌طلبان در طول سال‌هاي گذشته یکی از ادوار بسیار تلخ این کشور را رقم زد. بنابراين لازم مي‌بينم كه اصلاحات خود بازخواني كند. لازم است اصلاح‌طلبان از اشتباهات و اختلافات گذشته درس بگيرند. گذشته چراغ راه آینده است نبايست در مشاجرات گذشته توقف کرده و سطح منازعات سیاسی را به تحلیل روزهای تلخ گذشته پيوند زد.
 
*اصلاحات اشتباهات زيادي داشت. من معتقدم اصلاحات نیاز به باز تعریف دارد. بايد اصلاحات را از نو و مجددا تعريف كنيم. بزرگان اصلاحات باید تعریف مجددی از نقش‌آفرینی اصلاحات ارائه کنند و معتقدم که نقش‌آفرینی اصلاح‌طلبان در برهة جدید باید کمک‌كننده به رئیس‌جمهور و دولت يازدهم و دلتمردان باشد. ما بايد بتوانيم با توجه به شرايط موجود تعريف جديدي از نقش‌آفريني اصلاح‌طلبان را ارائه كنيم. 

*  شاید بین اصلاحات و آقای روحانی تعارض دیدگاه و اختلاف دیدگاه وجود داشته باشد اما این تعارض و اختلاف در فرع مباحث است و ما مي‌توانيم در اصل و اصول به یک تعریف و جمع‌بندی جدید برسیم

*اگر بخواهيم اتفاقات يك سال گذشته را به لحاظ سياسي و اجتماعي بررسي كنيم متوجه يك واقعيت خواهيم شد. در مجموع انتخاباتی که سال گذشته انجام شد از عقلانیت درون اصلاحات پدیده‌ای به‌نام 24 خرداد به وجود آمد، به عقيده من و بسياري از فعالين سياسي روحانی محصول پدیدة عقلانیت در اصل اصلاحات بود.

 *  همه اصلاح‌طلبان اجتماع کردند تا آقای روحانی رئیس‌جمهور شد؛ البته فراموش نكنيم كه ايشان در مجموع با یک حدنصاب شکننده رئيس‌جمهور شد. بنابراين ما چاره‌ای جز این نداریم که يك کار اساسی انجام دهیم و در این کار اساسی بتوانیم گام‌هایی را تعریف بکنیم و از آن گام نو ظرفیت‌سازی کنیم.

*من معتقدم عقلانیت و کارآمدی دو رکن مهم فعالیت جريان اصلاح‌طلبي را تشکیل می‌دهد. من معتقدم تندروي، احساس‌گرايي، رفتارهاي راديكال و وجود برخي موانع و سنگ‌اندازي‌ها مانع از اين شد كه تلاش‌هاي قبلي با وجود نيت راستين اوليه دوستان اصلاح‌طلب به نتيجه مطلوب منجر شود. من معتقدم دوران افراطی گری و رفتارهای هیجانی کنترل نشده به پایان رسیده و نواقص و مشکلات را باید در چارچوب روند اصلاح‌طلبی دنبال کرد. چارچوب‌های کهنه‌ دیروز، زخم‌های التیام‌نیافته تاریخی و تاکتیک‌های مستعمل گذشته جوابگوی دور جدید اصلاح‌طلبی نیست. 

* اصول اصلاح‌طلبی مشخص و روشن است. هویت اصلاح‌طلبی ما تغییری نکرده است. آنچه باید تغییر کند، روندهای سوءتفاهم‌آفرین گذشته است. آنچه باید تغییر کند، حب و بغض‌های شخصی گذشته است. وگرنه راه ما مشخص است. هدف ما مشخص است. مسیر ما روشن است. از پوست‌اندازی نترسیم بلکه به ثمربخشی و کارآمدی آینده اصلاحات بیندیشیم.

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عموفری A1 ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    8 3
    احسنت به صداقت شما، بخصوص با این جمله که: نمی‌توانیم از یک طرف مدعی دین و دولت باشیم و از یک طرف با تمام مظاهر دین و دولت مبارزه کنیم. مردم ما هم باهوش هستند، اگر اصلاح‌طلبان به آنها راست بگویند اگراصلاح‌طلبان به آنها وعده دروغ ندهند اگر اصلاح‌طلبان به آنها وعده صادقانه بدهند و با آنها صادقانه حرف بزند مردم به سمت آنها خواهند رفت
  • بی نام IR ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    5 0
    پرداختن يك طرفه به قضايا درست نيست.
  • بی نام A1 ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    1 3
    پدیده بد یعنی اینکه ما اشرافیت حاکم نبودیم ما همیشه مدیران و همیشه نخبگان در قدرت نبودیم بدی دوره قبل این بود که ما نبودیم همین
  • بی نام CN ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    4 1
    و اکنون جهت باد عوض شده است
  • بی نام IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    گر حکم شود که مست گیرند، در شهر هر آنچه هست گیرند
  • ناصر ج A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    6 16
    اصلاح طلبان هیچگاه اشتباهی مرتکب نشده اند جناب خرازی ،اونها برای همیشه تاریخ توی قلب ملت جا دارند چون: از مردمند و با مردم
    • رضا IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
      7 5
      یه دفعه بگو اصلاح طلب ها نعوذ بالله خدا هستن و خلاص دیگه.من به عنوان یکی از این ملت همین جا اعلام می کنم اصلاح طلب هیچ جایی توی قلب من ندارن.پس لطف کن به اندازه یک نفر حرف بزن.نه از طرف 77 میلیون نفر
    • بی نام US ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
      4 0
      چرا دوست عزيز . اصلاح طلب در اقاي خاتمي خالاصه نميشود . همه امكان اشتباه كردن دارنند . من از صميم قلب به اقاي خاتمي اعتماد و اعتقاد دارم . اما باعث نميشود بگوييم اصلاح طلبان هيچ اشتباه نكردن .