تسنیم نوشت:

عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر برجسته جهان عرب درخواست نخست وزیر رژیم اسرائیل از وزیر خارجه آمریکا برای کمک به منظور برقراری آتش بس در غزه را به منزله بالا بردن پرچم سفید و تسلیم شدن او در مقابل نیروهای مقاومت فلسطین دانست.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، عبدالباری عطوان در سرمقاله خود در روزنامه اینترنتی رای الیوم نوشت: جان کری وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه گفت که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با من تماس گرفت و از من خواست تا واشنگتن بار دیگر برای دستیابی به آتش بس در غزه میانجیگری کند. این گفته جان کری بدان معناست که نتانیاهو پرچم سفید را بالا برد و درک کرد که هیچ پیروزی اعم از کوچک یا بزرگ را در تجاوزگری وحشیانه خود بدست نخواهد آورد.
وی با ستایش از نیروهای مقاومت فلسطین در نبرد با اشغالگران و ضربات سنگین مقاومت به آنها افزود: نتانیاهو ملتمسانه با کنار گذاشتن غرور و قلدری خود تسلیم شده و دست به دامن "منجی" آمریکایی خود شد. تسلیم شدن نتانیاهو به یاری مبارزان دلاور در نوار غزه روی داد که جهان را با مدیریت عالی خود در این جنگ، پایداری شرافتمتدانه خود در برابر تجاوزگری، و تولیدات نظامی پیشرفته، اعتماد به خود و خون شهدایشان و پشت کردن به همه توطئه گران عرب و پول ها و زرادخانه سلاح هایشان که فقط برای کشتن ملت های خودشان بکار می رود، شگفت زده کردند.
عبدالباری عطوان تصریح کرد: نتانیاهو که روز دوشنبه تنها تهدید به توسعه حمله زمینی خود کرد و جنگنده های خود را برای کشتار 10 کودک فلسطینی اعزام کرد، درک می کند که در این جنگ شکست خورده است لذا تصمیم گرفت که فرار کند و از حجم تلفات و خسارتهایش بکاهد.
وی افزود: نتانیاهو فکر می کرد که جنگ ساده و آسان است و مثل جنگ های گذشته با حملات هوایی گسترده خود صدها فرد بی گناه را می کشد و سپس اعراب اردوگاه "میانه رو"، مدعی تفکر و روحیه واقعگرایی و صلح طلب می آیند و نقش آفرینی می کنند و آتش بس در غزه برقرار می شود اما برای اولین بار در تاریخ درگیری اعراب و اسرائیل این امر روی نداد زیرا مبارزان مقاومت همه پیشنهادهای آتش بسی را که دربردارنده شروط کامل آنها در رفع محاصره غزه نبوده است، رد کرده اند.
این نویسنده و تحلیلگر عرب گفت: نقطه تحول اصلی در حمایت همه جانبه و بی سابقه مردمی با هرگونه گرایشی از مقاومت و قویترین آمادگی برای جانفشانی و پایداری در مقابل تجاوزگری و همیاری مردمی و اعتماد به نفس و ایمان به پیروزی است.
وی افزود: تونل ها باقی است و نماد نوآوری مبارزان فلسطینی در نبرد است و موشک ها همچنان همانند باران در سرزمین اشغالی فرو می آید و روی شهرها و شهرک های صهیونیست نشین تل آویو، حیفا، یافا، قدس، عسقلان و اسدود می بارد و هر لحطه فرودگاه بن گورین را با خطر بسته شدن روبرو می کند و دقت این موشک ها نیز بیشتر خواهد شد و کلاهک های ویران کننده تری خواهند داشت.
عبدالباری عطوان سپس به انتقاد شدید از گروهی از کشورهای عرب "همدست با اسرائیل و نگرانی آنها از فرهنگ مقاومت" پرداخت و نوشت: همدستان عرب از فرهنگ مقاومت بیشتر از خود اسرائیلی ها وحشت دارند اما مطمئن هستیم که آنها اکنون بعد از اینکه نتانیاهو پرچم تسلیم را بالا برد و از کری خواست تا نجاتش دهد، دچار افسردگی و شکست خواهند شد زیرا "قهرمان" اسرائیلی آنها انتظاراتشان را در از بین بردن پدیده مقاومت و خلع سلاح آن و وارد کردن ملت نوار غزه در یک صلح و سازش اقتصادی برآورده نکرده است و این اشتباه آنها هم از آنجا ناشی می شود که آنها ملت فلسطین و عزم قوی و اعتماد به نفس آنها را نمی شناسند.
وی افزود: میانجیگران عرب در طول سه هفته از عمر تجاوزگری اسرائیل علیه غزه در انتظار پیروزی نتانیاهو سکوت کردند و پیش بینی نمودند که اهالی غزه پرچم سفید تسلیم را بالا خواهند برد اما وقتی انتظار آنها طولانی شد و مثل امیر ترکی فیصل رئیس سابق دستگاه اطلاعات سعودی به حرف آمدند و قربانی (مردم غزه)را سرزنش و جلاد (رژیم اسرائیل) را تبرئه کردند.
عبدالباری عطوان نوشت: نتانیاهو به شیوه ای خفت بار و ذلیل بازگشت چرا که نظامیان و افسران خودش را دید که در حملات مبارزان مقاومت مثل مگس به زمین می افتند. مبارزانی که از تونل های زیر زمینی بیرون می آیند و با آنها دلاورانه می جنگند و نبرد شهرک صهیونیست نشین "نحال عوز" در شمال نوار غزه بهترین گواه این مدعاست به گونه ای که مبارزان فلسطینی به نظامیان اسرائیلی حمله کرده و 10 نفر را کشته و دهها نفر دیگر از آنها را زخمی کردند.
وی تاکید کرد: مشروعیت همان مقاومت و مقاومت همان مشروعیت است و روند تغییرات آغاز شده است و این روند تغییرات از مقبره شهدا و تونل های غزه و با بازوان مبارزان فلسطینی به راه خواهد افتاد؛ مبارزانی که معجزه پیروزی را رقم زدند.
این نویسنده تصریح کرد: مبارزان فلسطینی درغزه همه معادلات را تغییر دادند و کرامت را به این امت بازگرداندند و زیباترین نمونه های پایداری و شکستن دیوار ترس را به تصویر کشیدند و ثابت کردند که اراده قوی، عزم صادقانه و رقابت بر سر شهادت قویتر از همه هواپیماهای آمریکایی و گنبدهای آهنین و تانک های مرکاوای اسرائیل است.
عبدالباری عطوان در پایان نوشت: نتانیاهو و یعالون سخت ترین درسها را گرفتند و دستهای آنها در غزه سوخت و دفعه دیگر قبل از تکرار تجاوزگری خود هزار بار فکر و محاسبه خواهند کرد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ملت A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    0 0
    ببینیداین احمق اسمی ازایران وموشکهاش وتکنولوژی ایرانی برده ایران نباشه غزه وحماس ومقاومت سیخی چنده ننگ براین چنین تحلیلگری و نویسنده ای
  • بی نام A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    0 0
    نتانیاهو مثل سگ پشیمان است.
  • بی نام DE ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    18 4
    خر اگر لقمان شود باز هم خر است
  • بی نام IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    18 7
    خوراک صداوسیما جور شد..
  • بی نام A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    12 12
    بابا توهممممممممممممممممممممممممممم
  • رحمن A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    43 10
    این حمله به غزه طبق دستور آمریکا برای وادار کردن حماس برای مذاکره صلح ودر مورد منفی اختلاف انداختن بین فلسطینیان کرانه باختری با حماس بود و آمریکا تقبل هزینه آن را به اسراییل داده بود و با این شکست مبلغ 225میلیون دلار به اسراییل داد و معلوم است که اسراییل از آمریکا خواهد خواست تا آتش بس را بخواهداینها طاقت جنگ جدی دراز مدت را ندارند و مرد جنگ رو در رو نیستند و با زنان و کودکان جنگ می کنند
  • رسول A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    0 0
    از دست دادن زنان و مردان و کودکان انهم با مرگ فجیح برای یک ملت بسیار سخت است اما وقتی پایان ان توام با اسایش و قوام ملتی را در پی داشته باشد گوارا خواهد بود همانطور که شهدای عزیز ایران اسلامی اینکار را کردند ایکاش بهر قیمتی بود فلسطینیان در همین بازه زمانی اگر شده با خون شهیدان خود کار این خبیث علیه العنه را یکسره میکردند و طوری از اسرائیلیها میکشتند که انها دیگر در ان سرزمین مقدس اشغالی تاب ماندن نمی یافتند .
  • بی نام A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    0 0
    خارج از همه مشکلات و خون دادن عزیزان فلسطینی در این مقاومت انچیزی که اسرائیل و دوستان متوحشش هر گز فکرش را نمیکردند ایجاد بازار کاری بزرگ برای جوانان بی کار فلسطینیست بازاری که باعشق به مردمشان برای سازندگی بهتر سرزمینشان فراهم شده است و این پول عربهای ...بذلسران عرب است که مجبورند برای ظاهر سازی در بازسازی ان سرزمین هزینه کنند چرا که اسرائیل در خواسته سران عرب که همان یکسره کردن کار مقاومت موفق نبوده پس باید به گونه ای خشم مبارزین فلسطین را از سکوتشان مدیریت کنند