ایسنا نوشت:

حسین علیزاده که قرار است به زودی دور سوم کنسرت‌هایش را در شهرستان‌های ایران برگزار کند‌، از دغدغه‌هایش گفت و همچنین با زبانی طنزآمیز بیان کرد: ای کاش آقای روحانی به جای کلید معمولی کلید سل در دست داشت.

نشست حسین علیزاده در حالی در کاخ نیاوران برگزار شده بود که این نشست با کنفرانس مطبوعاتی محمد حسن طالبیان - معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور- تداخل پیدا کرده بود‌.
این هنرمند پیشکسوت تار و سه‌تار نیز در حضور این مدیر به دغدغه‌هایش پرداخت و گفت: پس از انقلاب اسلامی سفرها و کنسرت‌های ما بیشتر به خارج از کشور معطوف شده بود و تعداد اجراهای خارج از کشور ما بیشتر بودند و این باعث شد موسیقی ایرانی به خارج از ایران عرضه شود.

او ادامه داد: معمولا در بسیاری از کشورهای دنیا از مکان‌های تاریخی یا موزه‌ها استفاده بهینه می‌شود. آنها در واقع هیچ مکانی را بدون استفاده نمی‌گذارند. مثلا در اروپا کارخانه‌ای قدیمی وجود دارد که بخشی از هویت تاریخی آنها محسوب می‌شود. برای همین به جای اینکه کارخانه را خراب کنند آن را بازسازی کرده و برای سالن کنسرت از آن استفاده می‌کنند.

علیزاده گفت: اما ما وقتی به شهرهای مختلف ایران سفر می‌کنیم حسرت می‌خوریم که انقدر مکان زیبا داریم اما از آن چنین استفاده‌ای نمی‌شود. در حالی که این محیط‌ها آنقدر جذبه دارند که حس احترام و آرامش در انسان ایجاد می‌شود. حافظیه‌ یکی از این مکان‌های تاریخی است.

او همچنین گفت: گاهی که در شهرهای کوچک کنسرت می‌دهیم در حالی که امکانات زیادی ندارند و حتی سالنشان کوچک است وقتی وارد سالن می‌شویم حس قوی و توجه شنوندگان سالن را برای ما در درجه چندم قرار می‌دهد آن حس عاطفی عمیق انگیزه خوبی برای من است. این سفرها برایم سرچشمه الهام‌هایی از مناطق مختلف است و باعث می‌شود با موسیقی‌دان‌ها‌، فرهنگ‌ها و شنوندگان مختلف آشنا شویم.

حسین علیزاده که مدتی است در اجراهایش از صدای محمد معتمدی بهره می‌برد‌، در این باره گفت: معتمدی تنها خواننده خوب این مملکت نیست. خوانندگان دیگری هم هستند که قابلیت بالایی دارند و قطعا با افراد دیگری هم همکاری خواهیم داشت. اما انس و الفتی میان ما و محمد معتمدی ایجاد شده است. او انسانی پرانرژی ‌، پرعشق‌ و پرامید است. در جلسات تمرین وقتی معتمدی وارد می‌شود همه بچه‌ها لبخند می‌زنند او روحیه خوبی دارد. این رابطه‌ها خیلی مهم است.

او در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در حدود 35 سال گذشته تا به حال نشده کنسرتی را اجرا کنیم و تا آخرین لحظه منتظر لغو آن نباشیم. دیگر رویین تن شده‌ایم. برایم سخت است در کشور خودم صحبت از سخت بودن اجرای موسیقی کنم. اجرا در شهرستان‌ها هم که جای خود را دارد و ریسکش بالا است. گاهی رفتارهای توهین آمیزی صورت می‌گیرد که نه تنها در شان هنرمند بلکه در خور ملت ایران نیست و امیدوارم به زودی حل شود.

خالق «آن و آن» در همین باره توضیح داد: ما وزارتخانه‌ای به نام فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم که منجی چنین مسائلی است و باید از هنرمند حفاظت کند. قانون مدارترین آدم‌ها در این کشور هنرمندان هستند که به پاس احترام به قانون فقط با مجوز فعالیت می‌کنند، زیرا یا باید با این شرایط کار کنیم یا از مملکت بروی که البته من هیچ وقت به این دومی فکر نکرده‌ام. من اینجا را خانه و کشور خودم می‌دانم.

خالق «به تماشای آب‌های سپید» گفت: وزارت ارشاد باید مجوزهایش در کل کشور معتبر باشد. اما متاسفانه این طور نیست. وقتی پایت را از تهران بیرون می‌گذاری. همه چیز ناامن می‌شود. آدم‌هایی که ذی‌صلاح نیستند‌، در کار دخالت می‌کنند که البته ما اجازه دخالت نمی‌دهیم و اگر بخواهد این چنین شود از کنسرت صرفه نظر می‌کنیم.

علیزاده گفت: بارها شده است مردم یک شهرستان از کنسرتی راضی بودند و خواستار تمدید آن شدند. در حالی که همه شرایط برای این کار فراهم بوده است مسئولان موافقت نکردند زیرا نخواستند مردم به چیزی که آنها دوست ندارند توجه کنند. ای کاش مسؤولان درکشان را بالا ببرند.

این هنرمند پیشکسوت گفت: اگر موسیقی جزو هنرها نیست و ممنوع محسوب می‌شود به ما اعلام کنند. هنرمندانی هستند که تمام تلاششان را می‌کنند برنامه‌ای برای مردم اجرا کنند اما مسئولین هستند که تمام تلاش‌شان را به کار می‌گیرند تا این برنامه‌ها نباشد.

آهنگساز فیلم سینمایی «ملکه» در ارزیابی خود از فعالیت‌های دولت جدید گفت: یکسال از فعالیت این دولت می‌گذرد و در همه عرصه‌ها آماری ارائه شده است و همیشه چیزهای مثبت گفته می‌شود. به هر حال مردم از آنجایی که نیاز به امید داشتند در رای گیری شرکت کردند. و من آن زمان به شوخی می‌گفتم ای کاش آقای روحانی به جای کلید‌، کلید سل در دستش می‌گرفت. من با مسئولین رابطه تنگاتنگ ندارم. اما همین که ما امروز در رابطه ناامنی با کنسرت‌ها صحبت می‌کنیم خودش مشکل است.

او گفت:36 سال است که نمی‌توانیم در حافظیه کنسرت بدهیم. موسیقی مقوله‌ای است که هنوز بین مسئولان جا نیفتاده است. آیا رئیس جمهور تا به حال به صورت مستقل درباره موسیقی صحبت کرده‌اند؟ اصلا چرا نباید «ربنا» پخش شود؟ اینکه مجازترین موسیقی است. بسیاری از مسائل موسیقی حل نشده است زیرا بخشی از آن به موضوع شرع بر می‌گردد

حسین علیزاده معتقد است که هیچ گاه تجربیات هنرمندان پیشکسوت به کار گرفته نشده است و هنرمندان تنها به خاطر عشق و سماجت‌شان فعالیت می‌کنند.

او در نهایت گفت:من شخصا رضایت ندارم. البته همچنان با جوان‌ها کار می‌کنم .

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمود A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    23 3
    استاد بزرگ، شرمنده ایم که تو ایران هیچ چیز و هیچ کس سر جای خودش نیست.
  • بی نام IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    20 3
    استاد علیزاده مشکل شما اینست که عاشق وطن و خاک و مردمتان هستید مثل استاد شجریان و بسیاری اساتید دیگر که میسوزند و میسازند وگرنه سالها پیش باید از این سرزمین میرفتید تا در کمال آرامش بتوانید بخوانید و بزنید و موسیقی ایرانی را به جهانیان بشناسانید که شنونده هم داشتید و احترام هم داشتید.