آغاز نشست جنبش عدم تعهد برای برای حمایت‌ حقوقی از محاکمه رژیم صهیونیستی

نشست کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد با حضور تعدادی از وزرای خارجه و نمایندگان کشورهای عضو این جنبش آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرآنلاین، سخنران افتتاحیه این نشست که در هتل آزادی تهران برگزار می‌شود، حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان است.

در این نشست بیش از 50 کشور نمایندگانی برای بررسی اوضاع غزه اعزام کرده‌اند. وزیران خارجه‌ کشورهای فلسطین ، قطر، ونزوئلا، لبنان، بنگلادش، سودان و اوگاندا در این نشست حضور دارند. همچنین 7 کشور در سطح قائم مقام و معاون وزیر در این نشست مشارکت دارند.
قرار است امروز و در پایان این نشست یک روزه پیش نویس بیانیه‌ای بررسی و تصویب شود که درآن اعضا درباره‌ وضعیت غزه، اعلام نظر و جمع بندی خود را ارائه می‌کنند.
بر اساس آیین نامه جنبش عدم تعهد، کمیته فلسطین از جمله گروههای کاری در این جنبش است که همزمان با نشست وزیران خارجه‌ این جنبش و در حاشیه‌ی آن در سطح وزراء برگزار می‌شود.
این کمیته 13 عضو دارد که شامل الجزایر، بنگلاش، مصر، کوبا، هند، مالزی، فلسطین، اندونزی، کلمبیا، آفریقای جنوبی، سنگال، زیمباوه و زامیبیا است و ایران به عنوان رئیس دوره‌ای جنبش ریاست این کمیته را بر عهده دارد.
در پی حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به مردم غزه ایران به عنوان رئیس دوره‌ای جنبش عدم تعهد اعلام کرد برای بررسی وضعیت بحرانی مردم غزه، نشست کمیته فلسطین این جنبش را برگزار می‌کند.

پس از شروع بحران اخیر در غزه و در پی دستور رییس جمهوری کشور و در چارچوب تلاش های فشرده دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به عنوان رییس دوره ای جنبش عدم تعهد (نم) و در نشست سفرای کشورهای عضو کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک که به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و به ریاست حسین دهقانی سفیر و سرپرست نمایندگی دایم ایران در سازمان ملل متحد برگزار شد، مقرر شد به منظور بررسی آخرین وضعیت غزه و یافتن راهکارهای حل بحران و نیز کاهش آلام انسانی مردم بی گناه غزه، نشست یک روزه کمیته فلسطین به میزبانی جمهوری اسلامی ایران و با حضور وزرای خارجه کشورهای عضو کمیته و همچنین تعداد دیگری از اعضای فعال این جنبش به ریاست وزیر امور خارجه کشورمان در تهران برگزار شود.

تلاش برای حمایت‌ حقوقی از محاکمه رژیم صهیونیستی
حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی و افریقای وزارت خارجه در برنامه یکشنبه شب گفتگوی ویژه خبری در باره رابطه ایران و حماس گفت: وقتی می گوییم فلسطین مسئله اول جهان اسلام و منطقه ماست، تعارف نیست بلکه راهبرد است.
وی افزود: در همه سه و نیم سال گذشته که سوریه با نوع دیگری از تهاجم رژیم صهیونیستی مواجه بود، با وجود برخی تفاوت دیدگاهها و برخی افراد که در حماس دیدگاه های فردی خود را اعلام می کردند، ما هیچگاه ارتباط خودمان را با حماس و گروههای جهادی قطع نکردیم از این رو در بدترین شرایط داخلی، میدانی و سیاسی سوریه، بهترین رابطه را با حماس داشتیم.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: در ماههای اخیر آن اندک افرادی هم که مواضع متفاوت داشتند، توانستیم مواضع مان را به مقدار زیادی به هم نزدیک کنیم.
وی گفت: امروز وقتی با رهبران گروههای مقاومت در منطقه صحبت می کنیم،‌تصریح می کنند که جمهوری اسلامی ایران برداشت درستی از تحولات در سوریه داشته است.
معاون وزیر خارجه در ادامه عقبه تحولات عراق را مثلت جریان های صهیونیستی، تکفیری و افراد فریب خورده ذکر کرد و افزود: متاسفانه در سطح منطقه هم برخی نوعی همراهی با این جریان داشتند.
وی تصریح کرد: رفتار امریکا نیز با ابهامات بسیار جدی روبرو بوده است که برای ما قابل قبول نیست چرا که آنها به اسم مبارزه با ترور وارد منطقه شدند و حالا که شاهد پیچیده ترین اقدامت تروریستی هستیم حتی به تعهدات تسلیحاتی خود به ارتش عراق هم عمل نمی کنند.
امیرعبداللهیان گفت: در فلسطین هم امریکا اعلام می کند که در سطح پنهان و آشکار از رژیم جنایتکاری صهیونیستی حمایت می کند و این رژیم حق دارد که از خود دفاع کند ولی هیچ حقی برای مردم غزه قائل نیست.
وی افزود: جان کری، وزیر خارجه امریکا طی یک سال و نیم گذشته بیش از 14 سفر به منطقه داشته که مسئله فلسطین یکی از بحث های محوری آن بوده است ولی مواضعی که در این رفت و آمدها امریکا اتخاذ کرده غیر متوازن بوده است.
معاون وزیر خارجه گفت: برخی مقامات غربی به صراحت می گویند که لابی سنگین صهیونیست ها در امریکا موجب شده که حتی به آنها اجازه ندهد تا در راستای منافع ملی خود عمل کنند.
وی افزود: در خوش بینانه ترین حالت، ‌رفتار امریکا در برابر جنایات صهیونیست ها، رفتار توام با سرگیجه، ندانم کاری و ابهام فراوان است در حالی که نگاه بد بینانه با توجه به سوابق امریکا، حاکی از دست داشتن آنها در طراحی یا دست داشتن در این گونه اقدامات است.
امیر عبداللهیان نخستین طرح برای آتش بس در غزه را ابتکار مصر ذکر کرد و گفت:‌ اشکال این طرح، نبود توازن و التفات نداشتن به حقوق مردم غزه بود، البته گفت می شود که تغییراتی در آن به وجود آمده است ولی به طور رسمی طرح تغییر یافته به طرف فلسطینی ابلاغ نشده است.
وی افزود: قطر و ترکیه هم ابتکار عمل هایی را دنبال و رایزنی های متعددی با ایران کردند اما هیچ طرحی به جایی نرسیده که رضایت گروههای فلسطینی را تامین کند.
امیر عبداللهیان تصریح کرد: آنها به دنبال شکسته شدن محاصره ناجوانمردانه، خاتمه یافتن دستگیری و زندانی کردن های انبوه و نیز خاتمه یافتن شرایطی است که در آن دارو و آب و غذا را از محل تونل ها تامین می کنند.
وی علت به نتیجه نرسیدن طرح ها را توجه بیشتر به خواسته های یک طرف ذکر کرد و گفت: مقاومت چیزی برای از دست دادن ندارد ولی در آن طرف وقتی که یک موشک، راکت یا پهپاد یا تیم عملیاتی وارد می شود، وضعیت آنها را کاملا به هم می ریزد و وحشت ایجاد می کند.
معاون وزیر خارجه گفت:‌جمهوری اسلامی ایران تلاش می کند تا با استفاده از همه ظرفیت های خود موجب توقف جنایات علیه مردم غزه و شکستن حصار شده و شروطی که مقاومت در یک شرایط منطقی اعلام می کند، تامین شود.
وی با اشاره به ارسال دعوت نامه برای 13 کشور عضو کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد افزود: به دلیل اهمیت موضوع غزه، تا دقایقی قبل بیش از 40 کشور در سطح وزیر خارجه و هیئت های عالی رتبه ای که اعزام خواهند کرد، در نشست فردا حضور خواهند داشت.
امیرعبداللهیان تصریح کرد:‌ در مورد بیانیه پایانی آن هم چون همه اعضا باید نظر بدهند، ازهفته گذشته کار آغاز شده است.
وی هدف از این کار را وادار کردن رژیم صهیونیستی به توقف جنایات خود، لغو محاصره و تضمین برای پایبندی به آتش بس ذکر کرد و گفت: امیدواریم با ظرفیت غیرمتعهدها و استفاده از همه امکانات سیاسی و‌ حقوقی به پی گیری و تحقق اهداف مورد نظر در این اجلاس نائل شویم.
معاون وزیرخارجه گفت: در عین حال استفاده از ظرفیت سازمان ملل و تماس با دبیر کل آن، و نیز اتحادیه اروپا و تماس با خانم اشتون به صورت جدی انجام شده است تا از این ظرفیت ها هم استفاده شود.
وی در ادامه گفت: اگر فقط جنایات رژیم صهیونیستی در 20 و چند روز گذشته را هم مد نظر قرار دهیم،‌پرونده قطور و زنده ای است که باید مسئولین آن در دادگاه جنایات جنگی محاکمه شوند از این رو رایزنی های گسترده ای با حقوقدانان در سطوح بین المللی صورت گرفته است ضمن آن که طرف فلسطینی درباره مستند سازی این جنایات برای طرح در دادگاه کیفری اقدامات گسترده ای انجام داده است.
امیر عبداللهیان افزود:درکنار حمایت های سیاسی و تبلیغاتی و انسانی، یکی از محورهای اصلی کار ما حمایت های حقوقی برای به محاکمه کشاندن جنایت کاران جنگی در این موضوع انسانی است.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =