سخنگوی قوه قضاییه در مورد شکایت ناطق نوری از احمدی نژاد، غیرعلنی بودن دادگاه مهدی هاشمی و وضعیت مفاسد اقتصادی توضیحاتی داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین غلامحسین محسنی اژه ای امروز در نشست خبری به مسائل مختلفی اشاره کرد. او به اجرای حکم متهمان سال 88 اشاره کرد و در مورد دادگاه محسن هاشمی هم توضیحاتی داد.

مشروح این نشست خبری در جدول زیر آمده است:

موضوع شرح اظهار نظر
اتهامات مهدی هاشمی اجمالاً باید بگویم اتهامات مهدی هاشمی، هم اقتصادی و هم امنیتی است. بنا به تشخیص قاضی این دادگاه غیر علنی برگزار شده است.  به طور اجمالی می‌توانم بگویم که اتهامات این فرد اقتصادی و امنیتی است.  این احتمال وجود دارد که در ادامه رسیدگی به این پرونده با تشخیص قاضی محاکمات علنی برگزار شود.
شرکت نفت
هم خود او و هم چند نفر دیگر در بازداشت هستند و جمعا 5 نفر در بازداشت قرار دارند که بازپرس در جهت ردیابی اموال قضایا را دنبال می‌کند تا اموال قیمت‌گذاری شود و بابت بدهی به شرکت وابسته به شرکت نفت داده شود تا بار سبک‌تر شود. وی افزود:‌ اگر چیزی باقی ماند باید متهم بدهد. چرا که باید قبل از صدور حکم این مسئله حل شود.
متهمان سال 88
کسانی که در فتنه اتهام داشتند کیفرخواست داده شده و به دادگاه رفته است که به تعداد 38 رسیده است.  14 نفر محکوم شده، حکمشان قطعی است و به مرحله اجرا رسیده و به اجرای احکام فرستاده شده است که فقط میزان حبسشان از یک سال تا 13 سال است. وی افزود: بقیه نیز محاکمه شده و در مرحله تشریفات هستند. 
مهرگان مهرگان غیابا محکوم شده و حکم قطعی است. اموال مهرگان در ایران شناسایی شده و مورد کارشناسی قرار گرفته و در روزهای آینده به مزایده گذاشته خواهد شد.
متهمان بانکی
۱۸ نفر از متهمان پرونده فساد بزرگ بانکی محاکمه شده و حکمشان قطعی است و هم‌‌اکنون در زندان هستند. این پرونده مراحل مختلفی دارد و در این بین 20 نفر از کسانی که کارمند یا مدیر بانک ملی بودند در شعب مختلف و به این پرونده ربط داشتند محاکمه شده، حکم قطعی و احکام اجرا شده است و به زندان رفته‌اند.
اقدام شهرداری و سالم سازی محیط بانوان
ما باید از اقدام جدید شهرداری تهران در بحث تکریم بانوان حمایت کنیم. کرامت و راحتی زن در این است که جایی که می‌تواند از مرد جدا باشد، حضور پیدا کند. اگر بحث شرع را هم کنار بگذاریم، آیا برای زن جایی که مرد باشد کار کردن راحت تر است یا جایی که فقط زنان حضور داشته باشند؟  من از کسانی که به این موضوع انتقاد می‌کنند و مسئولیت هم دارند تعجب می‌کنم و نمی‌دانم چگونه به موضوع نگاه می‌کنند چرا که این اقدام به هیچ عنوان به ضرر بانوان نیست.  باید از شهردار تهران تشکر کنیم چرا که این اقدام کاری پسندیده و در راستای حفظ کرامت بانوان است.
وکلای متخلف 18 قاضی تحت تعقیب هستند که سه نفر محکوم و محاکمه شده و در مرحله تجدید نظرخواهی هستند.  برای سه نفر دیگر کیفرخواست صادر شده و منتظر دادگاه هستند و دو قاضی دیگر نیز هنوز پرونده تشکیل نشده است. 12 وکیل متخلف نیز تحت تعقیبند 10 نفر محکوم شده و 2 نفر در مرحله رسیدگی قرار دارند.  چند نفر از سازمان ثبت اسناد تحت تعقیبند که دستگیر شده‌اند که محاکمه یا تحت محاکمه هستند.
معوقات بانکی
اسامی ۶ نفری که در برخی سایت‌ها منتشر شده در لیست معوقات بانکی نیستس.من اسم ۶ نفر را در برخی از سایت‌ها به عنوان بدهکاران کلان بانکی دیده‌ام اما اسامی هیچ کدام از این ۶ نفر در لیستی که ما در اختیار داریم، نیست. زمانی که دادستان در مورد معوقات بانک‌ها وارد شد از بانک مرکزی و کلیه بانک‌های دولتی و خصوصی لیستی را در مورد افرادی که بیش از 10 میلیارد بدهی داشتند گرفت.  ما مدعی هستیم که اطلاعاتمان دقیق است. البته من اسم 6 نفر را در برخی از سایت‌ها دیدم اما به هیچ وجه هیچ کدام از این افراد در لیستی که ما در مورد معوقات بانکی داریم نبوده‌اند.
شکایت ناطق نوری آقای ناطق نوری گفته است ما از احمدی‌نژاد می‌خواستیم شکایت کنیم اما به ما گفتند شکایتتان به جایی نمی‌رسد، اماآن چیزی که از مصاحبه آقای ناطق در رسانه‌ها خواندم دو گونه‌ متفاوت بود.   من پس از خواندن این مطالب سرانجام متوجه نشدم که آیا آقای ناطق و فرزندشان می‌خواستند شکایت کنند و نکردند یا اینکه شکایت کرده‌اند و رسیدگی نشده است.
ما دیروز به مراجعی که احتمال می‌دادیم شکایت در آنجا مطرح شده باشد تماس حاصل کردیم تا مشخص شود شکایتی وجود دارد یا خیر اما تا این لحظه شکایتی را ملاحظه نکردیم. برای ما فرقی نمی‌کرد که شاکی و متهم چه کسی باشد، ما به طور قطع به همه پرونده‌ها رسیدگی می‌کنیم.
صبا آذزپیک گاهی ممکن است فردی 2 یا 3 پرونده داشته باشد و این طور نیست که به خاطر پرونده‌ای که قبلاً داشته مجدداً بازداشت شود.  اینکه خانواده وی از وضعیتش بی‌اطلاع هستند خلاف است چرا که ما تحقیق کردیم و مطلع شدیم که آنها هم جای صبا آذرپیک را می‌دانند و هم از اتهام او آگاه هستند.  گاهی حتی لازم نیست که خانواده متهم هم در مورد اتهام چیزی بداند و تنها بر اساس قانون به خود متهم تفهیم اتهام می‌شود.  در هر صورت خانواده آذرپیک می‌دانند که او در اوین است اما در خصوص آخرین وضعیت او قاضی اطلاع دارد.
دستگیری خبرنگاران
خبرنگاران بازداشت شده و مرتبط با واشنگتن‌پست، این افراد ابتدا 4 نفر بودند اما یک نفر آنها پس از چند روز آزاد شد اما در حال حاضر بررسی پرونده 3 نفر دیگر ادامه دارد. 
شکایت از آمریکا طبیعی است وقتی شکایت از یک دولت خارجی و یا سردمداران یک دولت خارجی باشد در مقام رسیدگی مشکلاتی وجود داشته باشد و پس از رسیدگی هم این مشکلات در مقام اجرا وجود داشته باشد. وی گفت: اما به هر تقدیر دستگاه قضایی همچون گذشته در جهت اخذ شکایت شهروندان و رسیدگی به پرونده‌ها تلاش خود را خواهد کرد. 
ابطال کارت معافیت از خدمت چند نفر از فوتبالیست‌ها من از دستگیری باند یا فرد بی‌اطلاعم اما به طور قطع دستگاه قضایی در موضوع جعل با جاعلان برخورد خواهد کرد.
تخلفات صنایع لبنی و گوشتی مسئله سلامت موضوع بسیار مهمی است که اگر مربوط به عموم جامعه باشد دستگاه قضایی می‌تواند ورود کند.  وزارت بهداشت اولین مسئول رسیدگی به این تخلفات است و باید گزارش دهد و در صورت اعلام گزارش قوه قضائیه رسیدگی می‌کند.

 

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368367

برچسب‌ها