ایسنا نوشت:

سخنگوی وزارت خارجه گفت: با توجه به این‌که امروز افکار عمومی دنیا نسبت به وقایع منطقه بیدار شده‌اند لازم است تا دولت‌های غربی در سیاست‌های خود در رابطه با حمایت بی ‌چون و چرا از رژیم صهیونیستی تجدیدنظر کنند.

مرضیه افخم در نشست خبری امروز (چهارشنبه) با تبریک روز خبرنگار در پاسخ به سوالی در رابطه با اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر نگرانی در خصوص برنامه هسته‌ای و علاوه بر آن نقض حقوق بشر و فعالیت‌های تروریستی در ایران، خاطرنشان کرد: این اظهارات جدید نیست و اظهارات تکراری مقام‌های آمریکایی است ولی آن چیزی که امروز بیشتر مایه نگرانی است حمایت همه جانبه آمریکا از رژیم صهیونیستی است.

وی ادامه داد: آمریکا چشم خود را بر واقعیت‌های منطقه و افکار عمومی بیدار بسته و همچنان به صورت همه جانبه ار رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با بیان این‌که آمریکا دچار سوء محاسبه شده است، گفت: حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی آن‌ها را از واقعیت‌های منطقه دور کرده است چرا که رژیم صهیونیستی زندان بزرگی را برای فلسطینی‌ها ایجاد کرده بود ولی در حال حاضر خود زندان‌بان این زندان شده و نکته قابل توجه این است که آمریکا از این زندان‌بان حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: لازم است این تحولات و واقعیت‌های منطقه را کاملا" واقع‌بینانه و با چشم باز بررسی کنیم.

افخم تصریح کرد: ما مسئولان آمریکایی را دعوت می‌کنیم که فقط یک بار تصاویر منشتر شده از فلسطین را در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها ببینند. از آنها می‌خواهیم تصاویری که خشم افکار عمومی جهان را برانگیخت، تصاویر زنان، کودکان و قربانیان جنایت‌های رژیم صهیونیستی را یک بار مرور کنند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با تأکید بر این‌که امروز ملت‌ها بیدار شده‌اند، گفت: دولت‌های غربی که امروز از افکار عمومی خود هم عقب مانده‌اند باید در سیاست‌های حمایت‌گرانه و همه جانبه خود از رژیم صهیونیستی تجدیدنظر کنند.

وی درباره مذاکرات ایران و ۱+۵ در زمان تمدید توافق ژنو اظهار کرد: امیدواریم طبق تفاهماتی که به عمل آمده و بر اساس جدول زمانی که هنوز قطعی نشده مذاکرات صورت گیرد. در عین حال اولین دور مذاکرات بزودی شروع خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین درباره اهداف سفر حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه به آلمان نیز گفت: گفت‌وگوهای بین ایران و آلمان در سطح مختلف و در حوزه مسائل منطقه‌ای و دوجانبه به طور مرتب انجام شده است. سفر معاون وزیر خارجه نیز در پاسخ به سفر همتای خود به تهران بوده است. در این سفر نیز موضوعات مربوط به تحولات منطقه‌ای مطرح می‌شود. این رایزنی‌ها کمک می‌کند که دیدگاه‌های مقامات آلمانی درباره تحولات جاری به واقعیات نزدیک‌تر شود. رایزنی‌های مستمر دو کشور هم فعال شدن زمینه‌های همکاری در حوزه‌های مختلف را فراهم می‌کند.

افخم همچنین درباره اخبار منتشر شده در خصوص آزادی تعدادی از ایرانیان زندانی شده در قطر نیز گفت: موضوع ایرانی‌ها به طور کلی و اساسی مورد توجه وزارت خارجه است. گفت‌وگوهایی با کشورهای مختلف برای حل و فصل مشکلات ایرانیان آغاز شده است. بخشی از آن‌ها به نتیجه رسیده و در حال تبادل این زندانیان هستند. ارائه خدمات کنسولی به طور مرتب در جریان است و بخش کنسولی به طور مستمر این موضوع را پیگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه بخش زیادی از ایرانیانی که در خارج از کشور دچار مشکلات این‌چنینی می‌شوند ناشی از عدم اطلاع از قوانین کشورهای مقصد است، گفت: همواره به ایرانیان توصیه کرده‌ایم در مواقع سفر به خارج از کشور از بخش کنسولی، اطلاعاتی راجع به مقررات و قوانین کشورهای مقصد کسب کنند تا به مشکلاتی بر نخورند و در همین زمینه بخش کنسولی ما پیگیر مشکلات ایرانیان است تا از طریق روابط دوجانبه مسائل را حل کند البته گاهی خلاءهای قانونی وجود دارد که باید قوانین مربوط تنظیم شود تا مشکلات رفع شود و ایرانی‌های زندانی بتوانند به کشور باز گردند.

افخم در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره مطالب منتشر شده در رسانه‌های عربی مبنی بر پذیرش طرح مصر از سوی ایران، گفت: موضع اصولی ما این بوده است که هر طرحی که خواسته و منافع گروه‌های فلسطینی را در بر گیرد از آن حمایت می‌کنیم. این طرح باید رضایت گروه‌های فلسطینی را جلب کند و تامین‌کننده خواسته آنها باشد.

وی توضیح داد: کشورهای دیگر را هم دعوت کردیم که اعمال فشار کنند تا حقوق مسلم فلسطینی‌ها تامین شود و در این طرح‌ها لحاظ گردد. چنانچه هر طرحی در این چارچوب قرار گیرد ما از آن حمایت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگا ایسنا درباره نامه اعتراضی سفیر امارات در سازمان ملل به بان‌کی‌مون در خصوص برافراشته شدن پرچم ایران در جزیره ابوموسی، گفت: دفتر نمایندگی ایران در پاسخ به این نامه، نامه‌ای دیگر را منتشر کرد و در اختیار مراجع ذیربط در سازمان ملل قرار داد.

وی افزود: اقدامات ایران بر اساس اصول حاکمیتی خودش اعمال می‌شود و ما در اجرای اصول حاکمیتی خود در محدوده تمامیت ارضی خودمان عمل کردیم و چنین اظهارنظری از سوی مقامات اماراتی دخالت در امور داخلی ماست و در عین حال حسن نیت خود را برای گفت‌وگو و توسعه روابط با همسایگان اعلام کرده‌ایم.

افخم همچنین درباره آخرین اخبار در خصوص وضعیت خبرنگار بازداشت شده واشنگتن پست در ایران نیز گفت: هنوز خبر جدیدی در این باره مطرح نشده در صورتی که خبر جدیدی مطرح شود اعلام می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اضافه کرد: پرچم ایران در ابوموسی پیش از این نیز برافراشته بود. این پرچم اخیرا برافراشته نشده است و این موضوع در راستای اجرای اصول حاکمیتی ما است و ما در اجرای اصول حاکمیتی خود عمل کردیم.

افخم در پاسخ به پرسش دیگری درباره استعفای معاون وزیر خارجه انگلیس به دلیل مواضع این کشور در خصوص تحولات در غزه، گفت: افکار عمومی به طور کاملا مشهودی از دولت‌های غربی جلو زده‌اند و واکنش و حساسیت دولت‌های غربی نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه واکنش مبتنی بر آگاهی وجدان عمومی و حس انسانی نسبت به آنچه که در حال وقوع است، می‌باشد. همه شاهد بوده‌ایم که کشورهای مختلف نسبت به این جنایات واکنش نشان داده‌اند و طبعا هر انسان آزادی که وجدان بیداری دارد نمی‌تواند نسبت به این رویدادها بی‌تفاوت باشد و این رفتاری مبتنی بر حس انسان دوستی، توجه و مسئولیت‌پذیری نسبت به آن چیزی است که در قبال انسان‌های دیگر به ویژه در فلسطین و غزه رخ می‌دهد و در محاصره هستند، است.

وی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی در این منطقه زندانی را ایجاد کرده است و همه جوامع روزی یکصدا می‌خواهند که حصر این زندان باید برداشته شود، بنابراین هر انسان بیداری از این روند حمایت می‌کند و در این چارچوب شاهد بسیاری از واکنش‌ها و رفتارهای دیگر نیز خواهیم بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری درباره اخبار منتشر شده در رابطه با اقدام آمریکا در شنود از سفارتخانه‌های ایران در تعدادی از کشورها، اظهار کرد: اخباری درباره شنود و استراق سمع در حوزه‌های این‌چنینی مطرح بوده است. این گزارش‌ها نگرانی‌هایی را در کل جامعه بین‌الملل ایجاد کرده است همان‌طور که شاهد بودیم بحث شنود مکالمات مسئولان عالیرتبه کشورها نیز مطرح شد و موضوع تا حد طرح پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای محکوم کردن و تنظیم راهکارهایی برای مقابله با چنین اقداماتی از سوی کشورهای مختلف پیش رفت. ما نیز علاوه بر تدابیری که همواره مدنظر داشته‌ایم این موضوع را با حساسیت بیشتری مورد توجه داریم و تدابیر فنی و اقداماتی که لازم است همواره اعمال شده است.

افخم در ادامه این نشست در خصوص سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عمان نیز گفت: ایران به منظور ترانزیت کالا و همچنین تردد مسافران از جنوب به سمت آسیای میانه پیشنهادی را در سال 1389 مطرح کرد. این پیشنهاد به شکل یک سند در سال 1390 در عشق‌آباد به امضا رسید و جلسه‌ای که امروز بین چهار کشور در عمان برقرار است به منظور امضای اعلامیه‌ای است که بر اساس آن این سند امکان اجرایی شدن خواهد داشت و بر اساس آن شاهد تسهیل عبور و مرور و ترانزیت کالا از جنوب، خلیج‌فارس و دریای عمان به سمت کشورهای آسیای مرکزی خواهیم بود.

وی در عین حال گفت که وزیران خارجه در حاشیه این نشست دیدارهای دوجانبه‌ای با یکدیگر خواهند داشت و پس از آن امروز وزیر امور خارجه به تهران باز می‌گردد.

خبرنگار دیگری با اشاره به توسعه روابط دیپلماتیک ایران با کشورهای مختلف گفت که مسئولان مختلف بازرگانی مطرح کردند که این توسعه روابط کمکی به بهبود روابط اقتصادی نکرده است آیا در راستای راه‌اندازی اتاق مشترک بازرگانی ایران و آمریکا اقدام عملی صورت گرفته است که سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پاسخ داد: ارزیابی که درباره این سفرها داشته‌ایم ارزیابی دقیقی نیست. در طول یک سال گذشته در نتیجه فعالیت دولت تدبیر و امید فضای جدیدی در حوزه سیاست خارجی ایجاد شده که این فضا با محوریت ارتباط بیشتر با کشورهای جهان بر اساس احترام متقابل و روابط سازنده بوده است و برای آن زمینه‌سازی کرده است. ما شاهد تحرکات سیاسی و اقتصادی خوبی در طول یک سال گذشته بوده‌ایم که در مقایسه با دوره پیش از آن تحول مثبت و رو به رشدی بوده است. این گفت‌وگوها زمینه‌های مختلف همکاری را در بر داشته است.

افخم گفت: نفس انجام سفرها و گفت‌وگوها برای بررسی زمینه‌های همکاری‌ها است و ارزیابی که اشاره کردید که این سفرها نتیجه نداشته غیردقیق و شتابزده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه نهایی شدن توافقات در هر حوزه‌ای زمان‌بر است، گفت: آنچه اهمیت دارد این است که فضای روانی و فضای افکار عمومی برای همکاری بین ایران و کشورهای جهان بسیار مساعد است. این فضا کمک می‌کند مراودات هر چه بیشتر پیش رود و هر جا زمینه انعقاد قرارداد و یا موافقتنامه‌ای باشد که تامین‌کننده منافع‌مان باشد از آن به خوبی استفاده خواهد شد.

وی اضافه کرد: درباره اتاق بازرگانی ایران و آمریکا نیز اخباری منتشر شده بود. برخی علاقه‌مند بودند و علاقه‌مند نیز هستند که در یک روندی چنین فضایی داشته باشیم. در آن مقطع نیز برخی اظهارنظرها بدون بررسی زمینه‌های موجود مطرح شد. فعالیت اتاق‌های بازرگانی در حوزه بخش‌های خصوصی است ضمن اینکه اگر زمینه‌های مناسبی فراهم شود فراتر از حرف‌ها اقدامی صورت گیرد اما فعلا در حد حرف‌ها بوده است.

افخم گفت: در این باره برداشتن گام اول نیازمند فراهم شدن زمینه‌ها است بنابراین تا پیش از آن هیچ ارزیابی از بررسی امکان آن نداریم. باید پیش رویم تا زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و سایر زمینه‌های لازم فراهم شود. پس از آن امکان اعلام نظر و اظهارنظر درباره اینکه در حوزه اجرا چگونه خواهد بود فراهم می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره رایزنی‌های ایران با کشورها درخصوص بحران غزه، اظهار کرد: از روزهای اول ایران در زمینه ارتباطات سیاسی از تمامی ظرفیت هایش به عنوان ایران و همچنین رئیس جنبش عدم تعهد و عضو فعال سازمان همکاری اسلامی مجموع ظرفیت‌ها را به کار گرفت.

وی با اشاره به اقدامات ایران در زمینه حل بحران غزه و کمک به مردم غزه، گفت: آن‌چه در غزه می‌گذرد یک جنایت است و رژیم صهیونیستی باید تحت فشار سیاسی و بین‌المللی قرار بگیرد تا این جنایات متوقف شود و خواست مشروع مردم غزه برای یک زندگی آرام و بدون محاسبه و شرایط محدودکننده تحقق یابد.

وی با اشاره به برگزاری نشست کمیته فلسطین در تهران و با پیشنهاد ایران، اضافه کرد: در این نشست با استقبال خوب اعضای جنبش عدم تعهد مواجه بودیم و علاوه بر اعضای کمیته، بالغ بر 40 کشور دیگر در نشست تهران شرکت کردند. بیانیه پایانی کمیته فلسطین بیانیه‌ای کم نظیر در عرصه حمایت از ملت فلسطین بود و غیر قابل کتمان است که بالغ بر دوسوم اعضای سازمان ملل را اعضای جنبش عدم تعهد تشکیل می‌دهند و خواست این اعضا از سازمان ملل برای خروج از این بی‌تفاوتی و پایان دادن به کندی و سکوتی که درباره فلسطین بود خواستی جدی است و قطعا" تداوم این فشارها و اظهار نظرها می‌تواند کمک موثری به ملت فلسطین و به خصوص مردم تحت محاصره غزه داشته باشد.

وی با بیان این‌که طرح‌های متعددی از جمله طرح مصر برای حل بحران غزه مطرح شده، تأکید کرد: در این راستا اعلام کردیم از هر طرحی که خواست ملت فلسطین و گروه‌های مقاومت و دولت فلسطین را برای پایان دادن به این جنایات محقق کند حمایت می‌کنیم .

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان ‌اینکه مجموعه تحرکات کمک کرد مسأله فلسطین با واکنش خوب افکار عمومی همراه شود، گفت: امیدواریم خواست ملت فلسطین محقق شود و شاهد توقف عدم تکرار این تجاوزات باشیم و اقدامات تضمین شده‌ای از سوی مراجع رسیدگی از جمله شورای امنیت را شاهد باشیم. رژیم صهیونیستی در جامعه جهانی رژیمی قانون گریز و سرکش شده است لازم است همه نهادهای بین‌المللی به طور جدی به این وضعیت خاتمه دهند.

وی همچنین در پاسخ پرسش دیگری در خصوص انجام اقدامات تروریستی در بخش‌هایی از لبنان و کمک ایران به این کشور، گفت: روابط ایران و لبنان خوب و بسیار فراگیر است، در این چارچوب به واسطه فعال شدن تروریست‌ها در منطقه که بخشی از آن در چارچوب تهدید امنیت داخلی لبنان بود رایزنی‌هایی با مسئولان لبنانی داشتیم. این اعلام آمادگی صورت گرفته و در صورتی ‌که مقامات لبنانی آمادگی داشته باشند ایران شرایط خود را برای کمک اعلام کرده است، اگر نیاز داشته باشند این آمادگی از سوی ما همیشه برای استقرار صلح و ثبات و حمایت از دولت لبنان وجود داشته است.

افخم درباره آخرین پیگیری‌های انجام شده در رابطه با روشن شدن وضعیت دانایی فر، مرزبان ربوده شده ایرانی نیز گفت: این موضوع از جمله موضوعاتی است که به طور مرتب در حال پیگیری شدن است. پیگیری‌ها روند طبیعی خود را طی می‌کند. از طریق مراجع ذیربط این موضوع در حال دنبال شدن است. هنوز به اطلاعات جدید اعلانی نرسیدیم و اطلاعات بیشتری نداریم. ضمن این‌که در حوزه استان نیز پیگیری‌ها ادامه دارد، به محض این‌که به اطلاعات مستند و دقیقی برسیم درباره وضعیت ایشان اطلاع رسانی می‌شود.

خبرنگار دیگری درباره اعزام خبرنگاران به غزه پرسید که سخنگو با استقبال از انجام این اقدام از سوی خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که رسانه‌های آزاد از سراسر دنیا به جمع خبرنگاران ایرانی ملحق شوند و اطلاع رسانی مبتنی بر واقعیات را به طور دقیق از تحولات منطقه بخصوص از ملت قهرمان و افتخار آفرین فلسطین داشته باشیم. ما در وزارت خارجه سهم خود را برای کمک به این مسیر ادامه می‌دهیم.

خبرنگاری درباره آخرین وضعیت بازگشایی سفارت‌های ایران و انگلیس پرسید که افخم پاسخ داد: گفت‌وگوها در این باره ادامه دارد اما هنوز خبر جدیدی نداریم.

وی همچنین درباره آخرین پیگیری‌ها در خصوص ارسال کمک های دارویی و غذایی به غزه نیز گفت: گفت‌وگوها با مقامات مصری برای ارسال کمک‌ها تداوم دارد. دفتر حفاظت منافع ما با مقامات وزارت خارجه و سایر مسئولان ذیربط در قاهره تماس‌های مکرری داشته است. برخی مسائل فنی و حقوقی در این باره مطرح بود که باید شرایط آن از طرف ما هم رعایت می‌شد که این موضع به مراجع ذیربط و به طور خاص به هلال احمر ایران منعکس شد تا لحاظ شود. پیگیری‌ها برای این‌که این کمک‌ها ارسال شود ادامه دارد.

افخم درباره این‌که آیا نامه‌ای به ایران ارسال شده که در آن مصر شرایطی را اعلام کرده است، گفت: درباره این نامه اطلاعی ندارم شرایط باید در آن سو فراهم شود بعید می‌دانم چنین موضوعی بوده باشد.

وی گفت: امیدواریم با پیگیری‌های که انجام می‌شود این موضوع هرچه زودتر نهایی شود. محموله غذایی و دارویی و تیم پزشکی هرچه زودتر در اختیار مردم غزه قرار گیرد.

افخم در پاسخ به پرسش دیگری درباره این‌که آیا با توجه به این‌که ایران تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسد اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر درخواست خبرنگار واشنگتن پست را دخالت در امور داخلی می‌داند، گفت: ایران تابعیت مضاعف را نمی‌پذیرد. افرادی که دستگیر شده‌اند نیز مشمول این موضوع هستند. توضیح بیشتری درباره جرم آنها و اقداماتی که دیگران باید انجام دهند هنوز به طور رسمی و مستند در اختیار نداریم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا جنگ غزه می‌تواند در نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران موثر باشد، گفت: مذاکرات هسته‌ای صرفا به موضوع هسته‌ای می‌پردازد، برخی محافل رسانه‌ای و تحلیلی و حتی برخی افراد و شخصیت‌های سیاسی مایل هستند موضوعات مختلف را به مذاکرات هسته‌ای گره بزنند. تمایل آنها جای خود را دارد اما مذاکرات ما بر مبنای حل و فصل موضوع هسته‌ای است.

افخم اضافه کرد: تلاش ما این است که از تأثیرگذاری هر رویداد غیرمرتبط بر مذاکرات دوری کنیم و فضای سالم مذاکراتی حفظ شود.

افخم گفت: مذاکرات برای چهار ماه تمدید شده است و پس از آن در طی دو هفته گذشته گفت‌وگو و تماسی نبوده است. هر کشوری به صورت درون گروهی مباحث را بررسی می‌کند تا قبل از این‌که مذاکره‌ای صورت گیرد نمی‌توانیم چیزی را پیشگویی کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره تحولات در عراق نیز گفت: انتخاب رئیس مجلس عراق و رئیس جمهور عراق در مسیر فرآیند سیاسی این کشور اتفاق خوبی بود که ایران از آن استقبال و حمایت کرد و ما امیدواریم در این روند برای تکمیل فرآیند سیاسی موضوع تشکیل دولت در اولین زمان شکل گیرد و امور با زمان‌بندی خوبی پیش رود. قطعا" عراق دارای دولت منسجم در قبال دشمنانش خواهد بود. امیدواریم در این مسیر روند تکمیلی اقدامات سیاسی در زمان‌بندی خود شکل گیرد.

وی درباره اقدامات گروه داعش نیز گفت: حضور اتباع و شهروندانی از کشورهای غربی در این گروه‌ها به اثبات رسیده است که حتی نگرانی برخی از گروه‌های حامی آنها را در بر داشته است. اطلاعاتی درباره این‌که کشورهای متعددی از این گروه‌ها حمایت می‌کنند منتشر شده. ما همواره اعلام کرده‌ایم باید این کمک‌ها از سوی این کشورها قطع شود. کشورها مسئولانه در مواجهه با گروه‌های تروریستی عمل کنند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه چه نمره ای به فعالیت دیپلماسی ایران پس از یکسال از عمر دولت تدبیر و امید می‌دهید گفت: اینکه مجموعه های دولتی بخواهند خودشان در این باره اظهارنظر کنند و نمره دهند چندان مطلوب نیست. بهترین و زیباترین اظهارنظر برداشتی است که مردم و رسانه‌ها ابراز می‌کنند.

افخم اضافه کرد: حوزه سیاست خارجی به طور قطع از فعالترین حوزه های یک ساله گذشته دولت بوده است. طبق گزارش هایی که از رسانه‌ها و تحلیلگران دریافت کردیم ارزیابی خوب و موفقی را از عملکرد دولت در حوزه سیاست خارجی داشتند.امروز در منطقه و صحنه بین المللی فضای بسیار مساعدی نسبت به کشور داریم که مبتنی است بر سیاست دولت برای برقراری روابط سازنده و متناسب و مبتنی بر احترام متقابل با همه کشورها است.

وی افزود: جمله‌ای که رییس‌جمهور گفتند که با تکریم با ملت ایران سخن بگویید نه با تحریم، کماکان به عنوان یکی از الگوهای قوی ما مورد توجه است و تکریم ملت ایران بخش مهم و اصلی فعالیت‌ها و برنامه‌های سیاست خارجی است و امیدواریم این رضایتمندی در بین مسوولان و مردم هم وجود داشته باشد. پذیرای همه نقدها هستیم و ان شاالله نقدها هم نقدهایی منصفانه و سازنده باشد.

 

17503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =