کمیته‌ مرکزی انتخابات اسرائیل اعلام کرد سه حزب کادیما، لیکود و ایزراییل بیتونا، نامزد تشکیل دولت آینده شده‌ اند.

انتخابات پارلمانی در اسرائیل به پایان رسید و نتیجه شمارش اولیه آرا هم اعلام شد. درست بر خلاف پیش‌بینی‌های انجام گرفته که بر انتخاب حزب لیکود و برتری آن بر کادیما تاکید داشت، این‌بار اسرائیلی‌ها با آرای خود نشان دادند که از چپ‌ها دلخوشی ندارند. نود و نه درصد آرای ماخوذه شمرده شده‌است و بر همین اساس اختلاف کادیما و لیکودی‌ها تنها در یک کرسی خلاصه شده‌است. سهم کادیما بیست و هشت کرسی است و لیکود هم بیست و هفت کرسی را از آن خود کرده‌است. پیروزی نه چندان چشمگیر برای کادیما که چندان نمی‌تواند با این اختلاف بر آن ببالد. حزب ییزراییل بیت نو رتبه سوم را به خود اختصاص داده است و پانزده کرسی از مجموع کرسی‌های پارلمان سهم این حزب است. بازنده اصلی این انتخابات اما حزب کارگر بود که تنها موفق به احراز سیزده کرسی شد . پارلمان اسرائیل مشهور به کنست در مجموع صدو بیست کرسی دارد .

کمیته‌ مرکزی انتخابات اسرائیل اعلام کرد که سه حزب راست گرای کادیما، لیکود و ایزراییل بیتونا، نامزد تشکیل دولت آینده شده‌اند. بر این اساس که تزیپی لیونی، رییس حزب کادیما یا بنیامین نتانیاهو، رییس حزب لیکود، نخست وزیر آینده خواهند شد و پست مهمی نیز به رهبر ییزراییل بیت نو یعنی آویگدور لیبرمن واگذار می‌شود.
تزیپی لیونی ضمن تاکید بر پیروزی حزبش در انتخابات از بنیامین نتانیاهو خواست به این حزب بپیوندد تا دولت متحد ملی قادر به رویارویی با چالش‌های آ‌ینده را تشکیل دهد.
تزیپی لیونی در جمع حامیان حزب کادیما در تل‌آویو اعلام کرد: ملت اسراییل حزب میانه رو را انتخاب کرد و بقیه‌ احزاب باید به آن بپیوندند.
بنیامین نتانیاهو نیز بر توانایی‌اش در زمینه‌ تشکیل دولت آینده تاکید کرد. نتانیاهو گفت: به یاری خداوند من نخست وزیر آینده‌ اسراییل خواهم بود و از طریق همکاری با شرکای خود به تشکیل دولت جدید خواهم پرداخت.

رهبر حزب لیکود از دموکراسی موجود در اسراییل تقدیر کرد و گفت: ما هیچ شکی نداشتیم که به اکثریت آراء در کنست دست یابیم و با چالش‌های آینده در زمینه‌ اقتصادی و امنیتی برخورد خواهیم کرد. من با تمام کسانی که خواهان انجام مسوولیت‌هایشان در قبال اسراییل هستند همکاری خواهم کرد و می‌دانم که توانایی تشکیل دولت متحد را دارم.
نتانیاهو متعهد شد که در مسیر مذاکره با احزاب صهیونیست در راستای برقراری امنیت و ثبات قرار گیرد.
حزب شاس به ریاست ایلی یشای به 11 کرسی و احزاب عربی نیز به 11 کرسی دست یافتند که شامل جبهه دموکرات برای صلح و برابری، لیست یکپارچه عربی برای تغییر و لیست مجمع ملی دموکرات است. حزب مرتز طرفدار صلح و عقب نشینی از اراضی اشغالی به 3 کرسی دست یافت . بر اساس نتایج شمارش آراء، حدود چهار میلیون اسراییلی یعنی 67 درصد جمعیت اسراییل در این انتخابات شرکت کردند.

ویگدور لیبرمن نیز در سخنرانی خود بعد از روشن شدن نتایج انتخابات گفت: از 7 سال پیش شب و روز صدای موشک‌های گراد و قسام را در سدروت و جنوب اسراییل می‌شنویم لذا نخستین مسوولیت ما پایان دادن به دولت حماس است.
گلعاد اردان، عضو برجسته حزب لیکود نیز گفت: نتانیاهو نخست وزیر آینده است چرا که مردم به وضوح سیاست‌های کادیما را رد کردند و او فرصت بیشتری برای تشکیل دولت ائتلافی دارد.
در صورتی که رهبر یکی از احزاب، مسوول تشکیل دولت شود 42 روز فرصت دارد که در این زمینه تلاش کند و اگر شکست بخورد،شیمون پرز می‌تواند رهبر حزب دیگر را مسوول تشکیل دولت کند. ایهود المرت، نخست وزیر مستعفی اسراییل تا زمان تشکیل دولت جدید در پست خود باقی خواهد ماند.
ایهود باراک، رییس حزب کارگر نیز در اعلام موضع‌گیری‌اش بعد از اعلام نتایج انتخابات گفت: من ناامید شدم اما به تلاش خود برای ایجاد یک جایگاه مناسب در دولت ادامه می دهم. ما براساس سیاست‌های حزبی ایفای نقش خواهیم کرد.

اما صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد فلسطینی‌ها اظهار داشت: صرف نظر از تشکیل دولت ائتلافی اسراییل نخست وزیر آینده‌ این دولت هرگز قادر به انجام تعهداتش در قبال صلح نخواهد بود.
عریقات افزود: اگر که دولت جدید نیز به گسترش شهرک سازی‌ها، ایجاد ایست‌های بازرسی و مانع تراشی در راه حل تشکیل دو کشور فلسطین و اسراییل ادامه دهد ما هرگز نمی‌توانیم آن را شریک خود در روند صلح بدانیم.
فوزی برهوم، سخنگوی جنبش حماس نیز گفت: نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رای دهندگان اسراییلی به نفع افراط‌ گراها رای دادند. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 3688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =