در حال حاضر آمریکا رتبه اول تولید پسته جهان را دارد اما در صادرات ایران رتبه اول را داراست.

قیمت پسته در دو سال گذشته با نوسان زیادی مواجه بوده است و با توجه به افزایش تقاضای پسته در جهان که گفته می‌شود سالانه تا 600 هزار تن نیاز جهانی این محصول است رقبای دیگری مثل آمریکا نیز وارد بازارهای صادراتی شده‌اند.

به گزراش خبرگزاری خبرآنلاین با نگاهی اجمالی به روند تولید و مصرف جهانی پسته پی می‌بریم که در دوره 60‌ساله اخیر، تولید و مصرف جهانی از حدود 15 هزار تن به 500 هزار تن افزایش یافته است. گمان غالب این بوده که با ظرفیت و امکانی که در افزایش تولید هست، «مصرف» نمی‌تواند همپای آن رشد کند. در واقع نیز طی این دوره در سه چهار برهه، فروش نسبت به تولید، موقتاً رکود داشته و این دوره‌های رکود مصرف، حتی در زمان‌هایی هم که تولید کم بوده، پیش می‌آمده است.

پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که در سال جاری زراعی تولید پسته ایران بین 225 هزار تا 275 هزار تن خواهد بود که دلیل آن زمستان سرد، مرطوب و طولانی سال گذشته بوده است. آمارهای جهانی حکایت از آن دارد در فاصله ژانویه تا ماه می سال 2014 ایران توانسته است 48 هزار و 499 تن پسته صادر کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بیش از 26 درصدی داشته است. همچنین افزایش صادرات پسته ایران به هنگ‌کنگ با رشد ۱۹.۷ درصدی به 8486 تن در این مدت رسیده است.

۳۹۳۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بازرگان TR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    10 0
    جهت اطلاع : برای سال جاری : تولید ایران ۱۷۰ هزار تن و تولید امریکا ۲۱۳ هزار تن و صادرات امریکا ۱۷۵ هزار تن و صادرات ایران ۱۳۵ هزار تن.