۱ نفر
۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۳
چرا دریای مازندران؟ چرا خزر نه؟

محمدعلی اینانلو

زیر یادداشت قبلی (اینجا را بخوانید) چند تن از دوستان نوشته بودند چرا زمانی که از گیلان حرف می‌زنم باز هم دریای مازندران می‌گویم. ایراد برجای خود درست است اما پیش از آن تکلیفمان را با نام «خزر» روشن کنیم، بی هیچ تردیدی، هرچه که می‌گوئیم، نباید نام دریای زیبای شمال کشورمان دریای «خزر» باشد.

این نام برگرفته از قومی تُرک تبار است که زمانی در ساحل شرقی این دریا می‌زیستند که بعد به دین یهود درآمدند و کارشان حمله دائم به همسایگان بود، سال‌ها پیش کتابشان را خواندم با عنوان «خزران» که نام نویسنده را فراموش کرده‌ام شاید «آرتور کوستلر» باشد، خزران زمانی با اعرابی که ایران را فتح کرده بودند همسایه شدند و با آنها به جنگ پرداختند.

یکی از مشکلات بزرگ هارون الرشید خلیفه عرب، قوم «خزر» بود که از همان زمان‌ها نیز اعراب نام این دریا را به غلط «دریای خزر» خواندند که همان نام باقیماند، درحالی‌که هزار سال پیش فردوسی بزرگ نام دریای مازندران را بارها و بارها تکرار کرده است بنابراین هر چه که بگوئیم از نام «خزر» باید بپرهیزیم که نام ایرانی نیست که در این مورد نشست‌هایی با رؤسای سازمان‌های هواشناسی و نقشه‌برداری داشته‌ام که به جایی نرسیده و نتیجه محتوم نام غیر ایرانی این دریا، بذل و بخشش بخش عمده‌ای از سهم ایران بود در دولت پیشین.

چرا«دریای گیلان» نه؟ واقعا نمی‌دانم که چرا در تاریخ نامی از آن نیست درحالی‌که اهالی گیلان حتی پیش از آمدن آریائی‌ها با نام تالش‌ها و کادوسیان در این سرزمین می‌زیستند و اثرات آنها هنوز در «مریان» و «آق اِولَر» موجود است.

اما فراموش نکنیم که نام «خلیج فارس» که موجب افتخار ماست از نام «دریای پارس» گرفته شده که «پارس» و «انشان» باستانی در جغرافیای فعلی ربطی به دریا ندارند و هم اکنون چند استان جنوبی ما در ساحل خلیج فارس‌اند، این بحث‌ها داخلی است که اگر تبدیل به اختلاف شود «دیگران» سوء استفاده می‌کنند، بر دریای پارس نام مجعول می‌گذارند و با داشتن تاریخی کمتر از پنجاه سال به جزایر سه گانه استراتژیکِ ما طمع می‌ورزند.اما چرا «دریای کاسپین» نه، برخلاف تصورِ برخی «کاسپین» نام یونانی نیست، نامی است کاملا ایرانی برگرفته از دو قوم ایرانی ساحل همین دریا یعنی «کاسی»ها و «پین»ها که اولی پس از کوچ، شهر قزوین را بنانهاد و دومی شهر «فین» را.

یک نکته دیگر؛ دوستان لطفا بر من ایراد نگیرید که چرا در زمینه ورزش یا طبیعت و تاریخ نظر می‌دهم من هم زمانی دستی به توپ داشتم، اگر می‌گویم که بچه‌های ما می‌توانستند مدال لیگ جهانی والیبال را بگیرند به عنوان یک مربی و بازیکن قدیمی می‌دانم که اگر حسین معدنی روی نیمکت بود مدال جهانی می‌توانست گردن آویز بچه‌های شایسته ما باشد.

حتی یک والیبالیست هم می‌تواند که پس از ورزش، دوربین را برداشته و در پی پرنده‌ها باشد، روزی پنج شش ساعت مطالعه کند، روزی چند ساعت هم در مسافرت‌های طولانی تجربه بیاندوزد، این رویه را پنجاه سال ادامه دهد تا بتواند درچند زمینه سخن گوید، آری دوستان عزیز در بیابان‌ها آفتاب بر سرم تابید، اما اگر آفتابی هم تابیده آفتاب ایرانی بوده نه آفتاب لوس آنجلس و دوبی، آفتاب گندم بریان بوده که حتی در گرم‌ترین ساعت‌ها نیز برایم همانند نسیم جنگل‌های تالش روحبخش است.

اگر علیرغم این طعن و لعن‌ها باز هم می‌گویم و می‌نویسم دلم می‌سوزد، دلم می‌سوزد که مدال جهانی زیب گردن افراشته بچه‌های وطنم نباشد، دلم می‌سوزد که دریاهای ایرانی نامی دیگر داشته باشند، به هم نتازیم، با هم بتازیم.

4747

کد خبر 368848

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 121
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    آقاي اينانلو تمام دنيا اين دريا رو با نام فارسي " كاسپين " ميشناسند اونوقت شما ميگي چرا خزر نه؟
    • سالار FI ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
      کاش متنو کامل میخوندی
    • بی نام A1 ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
      کاش آقای اینانلو به دور از تعصبات قومی فبیله ای نظر میدادن در ضمن باید به ایشان یادآوری کنم اسم این دریا کاسپین هست بهتر بود تاریخ رو مطالعه میکردن تا اینکه از روی تعصب نظر میدادن
    • شهسواری IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
      87 14
      سالار عزیز آقای اینانلو نگفتن چرا کاسپین نه و مازندران آره. وقتی همه دنیا به اسم کاسپین می شناسند و ریشه ای ایرانی هم داره چرا نه؟
    • مستر الف A1 ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
      28 45
      نمیدونم نظر من درج میشه یا نه اما عین بقیه نظرات من مینویسم دوستانی که میگید کاسپین بهتره بحث استان نیست بهتره هر چیزی رو همونطوری هست قبول کنیم نه اینکه عوضش کنیم مثلا نگیم حافظ تو تهران زندگی میکرد که واقعا فعلا چیزای عجیب از خیلی از دوستان میبینیم همون دریاچه طبرستان بهتره
    • بی نام A1 ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
      99 19
      "چرا خزر نه؟" منظورشون اینکه چرا نگوییم خزر. اکی؟ // ضمنا مشکل ما در این مورد داخلیه در کمال تعجب. نه خارجی. هم کاسپین درسته هم مازندران. یکیش که کمتر مورد اختلافه رو باید بکار ببریم. ولی اسم خزر اصلا اشتباهه. نمیدونم مسئولین چه اصراری دارن؟
    • بی نام US ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
      44 40
      با كاسپي موافقم ولي كاسپين اصلا. كاسپين ساختار زبان انگليسي دارد و من ترجيح مي دهم از يك واژه بيگانه استفاده كنم تا ساختار بيگانه. مثل اينكه ما هم به خليج فارس بگيم خليج پرشين.
    • علی A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
      از یکطرف به عربها ایراد می گیریم که نام خلیج فارس رو درست تلفظ نمی کنندازیکطرف نام دریای خزر رو میخواهیم عوض کنیم.ازقدیم خلیج فارس ودریای خزر بوده وخواهند بود...
    • ایرانی A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
      75 20
      خبر انلاین واسه چی نظراتی رو منتشر میکنیه که نظر دهندش حتی زورش اومده متن رو بخونه؟اقای اینانلو حق با شماست اما کو گوش شنوا.
    • علی A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
      57 5
      شما اصلاً متنو خوندی که اظهار نظر می کنی؟؟؟؟؟؟؟؟
    • علی A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
      47 7
      دوست بی نام انگار اصلا متن رو کامل مطالعه نکردید ،ایشان اشاره کردن که نباید از اسم دریای خزر استفاده کرد لطفا متن رو دوباره مطالعه کنید
    • بی نام FI ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
      49 21
      قوم خزر در غرب دریای مازندران ساکن بودند و یک قوم غیر آریایی و غیر ترک بودند.
    • ازاده A1 ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
      13 0
      بند چهارم رادوباره بخوان .
  • بی نام A1 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    کاسپین از همه بهتره چون دیگه بحث استان و اینا هم بوجود نمیاد
    • حبیب IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
      13 41
      اشکالی که به نام خزر وارد کردن اقای اینانلو دقیقا به نام کاسپین وارده کاسپی ها یک قوم غیر ایرانی بودن که اگر اشتباه نکنم درمناطق شمالی دریای مازندران زندگی میکردن دوستان وقتی میخواین به کسی اشکال وارد کنین حد اقل جایگاه طرف رو در نظر بگیرین وقتی یه ادمی که 50 سال سابقه ی حضور در عرصه ی طبیعت ایران بزرگ رو داشته یه مطلبی بیان میکنه همینطور بی فکر و تحقیق اشکال نکنید لا اقل به خودتون زحمت یک سرچ بدین تا لا اقل یک اطمینان نسبی پیدا کنین بعد اشکالتونو مودبانه و با احترام بیان کنید
    • معین A1 ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
      46 18
      کاسپین میشه قزوین
    • وحید A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
      40 14
      کاسی ها جزء ساکنان اولیه سرزمین گیلان بودن و هنوز هم ما به چشم آبی ها کاس میگیم و اسامی که با کاس شروع بشه در گیلان زیاده مثل کاس آقا یا کاس عمه و... اینکه کاسپین رو به قزوین مرتبط می کنن شاید به دلیل مهاجرت عده ای از این افراد از راه الموت به قزوین باشه چون خود الموتی ها هم گیلکی صحبت می کنن و این واژه ریشه گیلکی داره ال: عقاب، موت: جایگاه، الموت یعنی جایگاه عقاب یا آشیانه عقاب.
  • مهدی A1 ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    آقای اینانلو شمایی که از کلامتون مشخصه که اینقدر با ترکها مشکل دارید به خودتون یه لطفی کنید و اسم فامیلتون که اسم یکی از طوایف ترک قزلباش هستش رو عوض کنید.
    • بی نام A1 ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
      ایشون خودش جد اندر جد از اصیل ترین خانواده های ترک زبان ایرانی هست. چطور فرض میکنی که ایشون با ترک زبان ها مشکل داره که بعدش یه حکم مسخره صادر کنی؟؟
    • بی نام IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
      منظور آقای اینانلو ازاقوام ترک، ترک های بیابان گرد آسیای میانه است نه آذری های عزیز ترک زبان کشورمان
    • مهدی A1 ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
      نقل از متن: "این نام برگرفته از قومی تُرک تبار است که زمانی در ساحل شرقی این دریا می‌زیستند" "بنابراین هر چه که بگوئیم از نام «خزر» باید بپرهیزیم که نام ایرانی نیست" من چیزی را فرض نکردم، این شکل از تفسیر از ایرانیت که ماشالله باب هم هست جز دشمنی چیزی به دنبال ندارد. بله من هم می دانم که ایشان پیشینه ترک و نه ترک زبان آن طور که شما دوست داری بنویسی دارند و این هم از اسمشان پیداست و در نتیجه کسی که اینقدر علاقه به حذف اسامی ترکی دارد به نظر من بهتر است از اسم فامیل خودش شروع کند و بعد به دریا برسد. شما هم بهتر است در متنتان کمتر از توهینهایی مثل "مسخره" استفاده کنید چون کمکی به تقویت موضعتان نمی کند و حتی برعکس.
    • دزفولی A1 ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
      95 24
      در متون تاریخی مراد از ترك تيره ايست ز نژاد زرد كه مامن و خاستگاهشان تركستان است . و تركستان منطقه وسيعي است در غرب چين و جنوب قزاقستان شامل بخش كوچكي از چين .قرقيزستان شمال ازبكستان و بخشهايي از تركمنستان .ويژگي چهره انها به مانند تركمنهاي ايراني و نژاد شيعي هزاره افغانستان ميباشد او با اینکه امیختگی نژادی آنها با مردم ترکیه انجا را ترکیه گویند که این مطلب خود جای بحث دارد.ما که به چاپ نشدن عادت کریم
    • ف.بیگدلـو US ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
      حرفت خیلی توهین آمیز بود. دلم رو سوزوندی. خصیصه اصلی یک خاندان اصیل ترک آذربایجانی عشق به ایران زمین و زبان فارسی بوده و هست. حتی ترکان خارج ایران هم چنین بودن و زبان رسمی دربار عثمانی تا همین 100 سال پیش فارسی بوده. گورکانیان هند هم همینطور. این اقوام ترک/پارسی بودن که نفوذ زبان فارسی رو تا شبه قاره هند و غرب چین و شرق اروپا گسترش دادند. وقتی امثال شما از روی کم سوادی و تبلیغات نژادپرستان متوهم بی ریشه و تجزیه طلبان اینحرفها رو میزنید واقعا دل آدم میسوزه. اجداد ما در رکاب شاه عباس کبیر و نادرشاه کبیر با عشق ایران جنگیدند و جان دادند اونوقت یکی از راه برسه بگه برو فامیلتو عوض کن... اگر تاحالا کتاب و تاریخ نخوندی برو در مورد اقوام تُرکوپرشین سرچ کن. بعد تیشه به ریشه خودت بزن.
    • علیرضا IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
      98 27
      آقای اینانلو نگفته که ترکهای اصیل ایرانی ، فقط گفته : این نام برگرفته از قومی تُرک تبار است که زمانی در ساحل شرقی این دریا می‌زیستند که بعد به دین یهود درآمدند و کارشان حمله دائم به همسایگان بود، 2 چیز در این مورد وجود دارد 1 یهودی بودن 2 متجاوز بودن آنها به همسایه ها . در صورتی که این از خصوصیات ابرانیان اصیل نبوده و نیست .
    • شیما A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
      87 20
      یعنی واقعا شاهکارید شماها .. کلا مشکل همه شما شخص اینانلو هست. بابا طرف داره تاریخچه نام دریا رو میگه چه کار به ترک ها داره تازه خودش هم اصالت شاهسونه .. برید تاریخ بخونید ببینید نام فامیل اینانلو چه تاریخچه ای داره
    • بی نام DE ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
      37 82
      علی رضا خان کورش کبیر جهانگشایی می کرده متجاوز محسوب نمیشده؟ این حرفها چیه؟اونموقع تجاوز مد بوده
    • مهدی A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
      26 81
      قطعه ای از جواب یک هموطن باسواد و روشن فکر: "حرفت خیلی توهین آمیز بود. دلم رو سوزوندی." "امثال شما از روی کم سوادی و تبلیغات نژادپرستان متوهم بی ریشه و تجزیه طلبان اینحرفها رو میزنید" "تاحالا کتاب و تاریخ نخوندی" یکی از بزرگترین خیانتهایی که در تعریف ایرانیت شده است مهاجم و خارجی نمایاندن انسانهای ترک و زبان ترکی است. زبان ترکی مثل فارسی و دیگر زبانها با ذره ذره خاک این کشور آمیخته است و حضورش حتی در مناطق غیرترک نشین مشهود می باشد. فکر نکنید با انکار آن کمکی به اتحاد ملی می کنید که برعکس است. ضمنا از کسانی که اینقدر علاقه مند به تغییر نام خزر هستند انتظار می رود در مواجهه با مشابه این جریان در برابر همسایگان جنوبی که توجیه مشابهی برای خود دارند سعه صدر بیشتری نشان دهند.
  • بی نام A1 ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    86 72
    کاسپی درست تره
  • بی نام A1 ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    جناب اینانلو با سپاس از شما متاسفانه کسانی که الان به اینترنت دسترسی دارن ولی آگاهی کمی دارن و حتا بخودشون زحمت یه جستجوی ساده رو هم نمیدن میان نظر میدن و متاسفانه تنها همون نظر هم منتشر میشه. امیدوارم این نظر ما منتشر بشه تا در مقابل اون نظرات حرفی هم واسه گفتن باشه
    • بی نام A1 ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
      53 10
      صحيح است. يه كم به فكر ايران باشيم. با هم بتازيم
  • عاشق ایران A1 ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    ممنون از اینکه به نکات خوبی اشاره دارید...
  • بی نام A1 ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    اقای اینانلو. با این حساب شما باید اول فامیلتو تغیر بدی چون اینانلو یک کلمه ترکی است به معنای باور و کلمه لو پسوند ترکی است
  • مجتبی IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    فقط خزر، تا جایی که ما یادمون میاد اسم این دریاچه خزر بوده. زنده باد دریای همیشه خزر.
    • amir EU ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
      48 13
      کاش متنو دقیق میخوندی آ مجتبااااااااااا
    • شروین US ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
      33 8
      تا جایی که شما یادتون میاد؟ شما چند سالتونه؟ هزار سال یا ۲ هزار سال؟
  • رضا از کلاچای گیلان A1 ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    درستش دریا کاسپین هست
  • ایرانی A1 ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    بله عزیزم تالشها که یکی از تبار ترک هستند قبل از آریاییها در ایران زمین زندگی میکردند. نام خزر هم ترکی است هم ایرانی اصیل. خود همین متن هم گویای این واقعیت است.
    • احمد بیطرف IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
      کجا تالشیها ترکن دوست گرامی, ما در کشور ترک زبان داریم ولی ترکا خیلی کم هستن. تا حالا با خودت فکر کردی چرا حتی یه کتیبه با قدمت بیش از ۵۰۰ سال به زبان ترکی نداریم؟ چون ایرانیا و حتی ترکیه و آذربایجان ترک نیستن, فقط از زمان حمله مغولان زبانشون ترکی شده
    • بی نام A1 ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
      هم ترکی است هم ایرانی اصیل؟ تالشها از تبار ترک هستند؟ استغفرالله ...
    • بی نام IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
      زبان تالشی چه ربطی به ترکی داره آخه ؟؟بسم الله الرحمن الرحیم
    • علی محقق A1 ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
      43 80
      دوست عزیز پان بودن به هر معنایی غلط است. شمایی که می گی هیچ کتیبه ای به زبان تورکی موجود نیست می تونی عنوان زیر رو تو گوگل سرچ کنی: "کتیبه سیغندل از کتیبه‌های سنگی دوران اورارتویی در ورزقان" تقلیل دادن تاریخ مملکتی که از 7000 سال هم بیشتر بوده به 2500 سال هم از دست آوردهای امثال پروفسور اینانلو و دوستانشون هست. و کلمه "آق اِولَر" به معنی "خانه های سفید" یک کلمه اصیل تورکی است. به خاطر گل سفیدی که در تزیین خانه در این مناطق استفاده می شود.
    • بی نام IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
      32 69
      جناب احمد بی طرف نظرت واقعا مایه انبساط خاطر شد این وقت شب. همین الانش نزدیک 25 الی 30 میلیون در خود ایران ترک زبان داریم. کتیبه هم بوده و هست اگر یکمی تحقیق کنی منتها شاید صلاح نبوده منو شما ببینیم
    • بی نام A1 ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
      18 24
      تالشها بشدت هم ترک نیستند ولی خیلی به ترکی تسلط دارند برای همین فکر می کنی ترکن
    • ابو طارق A1 ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
      29 26
      مطالعت صفره داداش.تالشها تالش زبانند. کاملا مستقل از گیلکی و ترکی.تقصیر ما تالشاست که دوست داریم به عنوان احترام به مسافران ترک زبان باهاشون ترکی حرف بزنیم.آهنگ سلیمه رو که شنیدی.بنظرت ترکیه؟؟؟
    • تالشي IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
      43 15
      چرا اينقدر تلاش ميكنين تالش ها رو با ترك ها قاطي كنين؟ بابا به خدا اينا دو تا قوم كاملا متفاوت هستن كه فقط همسايه هم هستن چيزي كه شمارو به اشتباه ميندازه اينه كه تالش ها به دليل همين همسايگي اكثرا زبان تركي رو ياد گرفتن و متاسفانه با بي توجهي به زبان تاريخي خودشون به تركي صحبت ميكنن.شما تا حالا يك بار زبان تالشي به گوشت خورده؟
    • بی نام A1 ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
      بر اساس آمارهاي رسمي در ايران ترکها 38 ميليون نفرند
    • بی نام A1 ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
      38 57
      مغول ها اصلا ترک نیستن و ترک ها خیلی قبل از حمله مغول ها اونجایی که هستن بودن
    • بی نام US ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
      جان؟؟؟ ای خدااا. شما تاحالا یک کتاب خوندی؟ این جعلیات چیه؟؟ زبان تالشی ریشه پهلوی داره و هم خانواده زبان پارسی و از زبان های ایرانی و آریایی هست. مثل گیلکی و مازنی و تاتی. که تاتی مشابه زبانی آذری باستان و زبان مردم آذربایجان قبل از هجوم و تسلط ترکان بوده.
    • بی نام A1 ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
      زبان تالشی هم خانواده با گیلکی و مازندرانی است.
    • مازنی IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
      76 7
      درود بر آقای بیطرف که کامل و جامع مسأله رو پاسخ دادند
    • بی نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
      در پاسخ به آن آقا که لقب محقق به خود داده اند عرض کنم دوست من چرا از ناآلگاهی مردم سوء استفاده می کنی؟ آن کتیبه سیغندل به زبان اورارتویی است و زبان اورارتویی نیای زبان ارمنی دانسته می شود و هیچ ربطی به زبان های به قول شما تورکی ندارد
  • بی نام DE ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    خيلي خوبه كه ادم مثل شما از زندگي اش در جنبه هاي مختلف استفاده كنه و زمينه هاي مختلف را تجربه كنه،ولي نظر شما درباره واليبال يك نظر كاملا تخصصي و اشكال وارد كردن به يك مربي حرفه اي و شناخته شده بود كه به نظر من اين حد از اشنايي براي همچنين نظري كافي نبوده و نيست. اون هم وقتي كساني كه بيشتر از شما در اين زمينه صاحب نظر هستند اينقدر با اطمينان حرف نمي زنند و احتياط مي كنند. نتيجه اين طرز فكر اين شد كه يك مجري جلوي چشم كواچ از شاگردش پرسيد كواچ بهتره يا ولاسكو
  • بی نام IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    دریای قزوین یا کاسپین درسته
  • بی نام IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    دریای خزر بوده و خواهد بود برای همیشه.
  • بی نام IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    98 74
    چون بیشترش داخل مازندران بود
    • بی نام A1 ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
      40 37
      روسیه که بیشتر از ما از دریا سهم داره با تفسیر شما دریای روسیه باید نامگذاری بشه
    • بی نام IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
      34 18
      چیه ؟ نبود ؟ یادتون رفت گلستان جزی از مازندران بود ؟ واقعا تاسف برای منفی دهندگان
    • بی نام IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
      33 35
      قبل رض شاه تا چالوس گیلان بود پس بیشترش گیلان بود
  • دوست IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    31 14
    بابا سر اسم دعوا نکنید دریایی نمونده
  • بی نام A1 ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    24 23
    مگه دریای "کاسپین" مال ماست که هر چی دوست داریم صداش بزنیم
  • بی نام A1 ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    54 18
    من خودم تالش هستم قوم اصیل ایرانی با قدمت چندین هزار ساله که نمونه آن رو در روستای اغ ولر با کشفیات آن میتونید ببینید کی گفته تالش ترک هستش از اون حرفای من در آوردی بود
  • علی IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    42 40
    فقط دریای خزر
  • omid IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    24 48
    جناب آقای احمد بی طرف لطف کنین یکم تاریخ بخونین تا انگاره های خودتون رو به نام تاریخ مطرح نکنین. اگه مطالعه بفرمایین می بینی که اقوام ترک از چند هزار سال قبل در شرق و غرب و شمال دریای خزر می زیسته اند.
  • اسمال طلا A1 ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    31 20
    اتفاقا چندی پیش در یکی از کامنتهایی که در مورد رژیم حقوقی دریای خزر به خبرآنلاین دادم پیشنهاد استفاده از نام دریای مازندران بجای خزرن را دادم که نمیدانم به چه علت خبرآنلاین کامنت مرا منتشر نکرد. تا پیش از اسلام نام این دریا کاسپی بوده که در تمام زبانهای رایج در اروپا همین اسم یا مشتقات آن بکار میرود. هخامنشیان آنرا ورکانه یا گرگان مینامیدند که در لاتین به هیرکانه تغییر یافته. طبق منابع روسی دریای تبرستان نام دیگر این دریا بوده. اعراب آن را جرجانه مینامیدند اما پس از حمله به قفقاز و درگیری با قوم خزران نام آن را به دریای خزر تغییر دادند. از ۱۳۱۶ نام رسمی آن دریای مازندران بوده ولی در 50 سال گذشته نام خزر در رسانه های گروهی مطرح شده.در سال ۱۳۶۱ دولت نام دریای مازندران را نام رسمی اعلام کرد.
  • حسن A1 ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    26 10
    نام کاسپین درسته یعنی تمام دنیا این دریاچه رو با این نام میشناسن و مورخان بر این عقیده اند که نام قزوین از کاسپین گرفته شده جالبه بدونید در بعضی از متون عربی و لاتین این دریاچه رو با نام دریای قزوین یا بحر قزوین میشناسن.. میتونید یه جستجوی ساده بکنید
  • بی نام A1 ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    55 35
    بابا شما ترک های عزیز چرا اینقد همیشه جبهه میگیرن تو کشور ما اول ایران بعد اگه لازم شد استان و قومیت... خبر آنلاین میدونم باز پخش نمی کنی....
  • بی نام A1 ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    نظامی گنجوی تو قلب کشور آذربایجان یک بیت شعر ترکی نداره,ترکی زبان وارداتی بعداز حمله مغولهاست,زبان آذریها قبل از مغولها فارسی بوده,
    • بی نام RO ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
      45 92
      نظامی گنجوی اشعار تورکی بسیار زیبایی داره که شما نمیخاین ببینین...احتمالا بعد از دو سه سال خاهید گفت شهریار در قلب آزربایجان یه شعر تورکی هم نداره
    • بی نام IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
      92 16
      آذربایجان درسته نه آزربایجان
  • امیر RO ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    33 24
    کل جهان این دریا رو با نام کاسچین که یک نام اصیا ایرانی هست میشناسن اونوقت ما خودمون چو حراج به این دریاچه زیبا میزنیم و میگیم خزر که اقوامی وحشی و مهاجم بودن
  • محمدرضا FI ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    8 13
    در کهن‌ترین نقشه‌های جهان که موقعیت این پهنه در آن‌ها آمده، چون نقشه هکاتوس مربوط به ۵۰۰پ. م و نقشه معروف آراتوتس ۲۰۰پ. م همه جا نام این دریا بر گرفته از نام کاسپین است. پلینی و سفرنامه پریپلوس دریای اریتره نیز کاسپین بکار برده‌است. در متن‌های دانشنامه‌های روسی همه‌جا از این پهنه با نام کاسپیس کویه موره یاد شده‌است. جالب اینکه ترک زبانان جمهوری آذربایجان وقتی به ترکی نوشته‌اند از آن با نام خزر دنیزی یاد کرده‌اند و وقتی به روسی مطلبی نوشته‌اند به همان صورت کاسپین کویه موره از این دریا نام برده‌اند.
  • استاد فردوسی شناسی دانشگاه آزاد گینه بیسائو A1 ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    فردوسی به علت فقر مالی تا مازندران بیشتر نتوانسته سفر کند و برای همین دریا را مازندران نامیده. قصد سوئی نداشته. اگر وضعش بهتر بود و تا گیلان هم می رسید حتما دریا را چیز دیگری می نامید. ثانیا جناب ایشان از جغرافیا اطلاع مناسبی نداشته چون خیال می کرده مازندرا یک شهر است: همه برکشیدند گرز گران / پراگنده در شهر مازندران
    • مازنی A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
      15 94
      مازندرانی که فردوسی ازش نام می بره معلوم نیست کجا بود یعنی هر جایی ممکن بوده باشه امّا این مازندران کنونی نبود احتمال غتالب بر این بوده که مازندران جایی در شمال هند بوده علّت اینکه این خطّۀ مازندران کنونی رو بعد از فردوسی مازندران نامیدند شباهت ظاهری آب و هوای این منطقه با جایی بود که اون در شعرِ "که مازندران شهر ما یاد باد" توصیف می کنه
    • بیکار US ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
      24 1
      ما تو گینه بیسائو هم دانشگاه آراد داریم؟
  • مهدی IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    45 36
    اسم خزر بعد از انقلاب باب شده قبلش تو ایران بهش می گفتن مازندران اسم بین المللی شم کاسپین حالا هم اسم مازندران که بیشترین ساحل رو داره بهتر از اسم خزره که ربطش کمتر از مازندرانه
    • بی نام DE ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
      29 27
      فیلم مستندی هست به نام باد صبا مال قبل از انقلاب اونجا هم میگه خزر
  • بی نام IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    32 11
    عربها در اخبار عربی آنرا بحر قزوین می نامند
  • مهدي A1 ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    گاهي آدم نمي دونه از كجا بگه؟ بابا يه كم فكر كردن هم خوب چيزيه جناب اينانلو ميگن به هم نتازيم بلكه با هم بتازيم . تو رو خدا اين جمله خيلي نامفهومه بابا آقاي ترك زبان ، عاشق آذربايجان أصلا اسم اين دريا ، درياي تبريز يا درياي رضاىيه شماره ٢ آقاي عشق گيلان ، اسم اين دريا ، درياي كيلك يا درياي رشت ، نه درياي انزلي شما عشق مازندراني ، درياي طبرستان يا همون درياي مازندران اغناتون مي كنه هر قوم ايراني ، هر چي دلت مي خواد بگو ،،،، ولي خزر قوم ايراني نيست. اين جمله خيلي نامفهومه خزر و خزري و خزران ربطي به اين سر زمين نداره، اين يعني هر اسمي از هر قوم ايراني ولو از جنوب مثلا بگيم درياي بوشهر بهتر است از اين كه بگوييم درياي ازبك يا درياي قزاق . همين و بس هموطن
  • بی نام A1 ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    22 14
    بگین کاسپین انگار گفتین گیلان.. کاسپین درسته
  • ايراندوست A1 ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    23 77
    اگه خزر ميگن ،چون اين قوم هزار است از بين رفته واثرى از ان الان نيست كه ادعايي هم داشته باشه،دوم درياى مازندران كه بگيم،باز دو استان ديگه ايران لب دريا هستند مثل كلستان ،گيلان،ام اسم سوم كه اسم واقعى اين دريا است،همان كاسپين است كه تلفظ غلط همان درياى قزوين است ،قبل از اسلام كاسپين،كشوين،ويا همان قزوين امروزى است،يعنى دريايي كه از قزوين ميكذرد،دوران باستان راه وعبور از قزوين بدريا بوده است،بهتر است همان خزر باقى بماند كه اسم بي صاحب است ومدعى ندارد،حال يهودى باشه،يا ترك باشه يا هر قوم ديگر،،از اينها بگذريم،ما هزار مشگل ديگه داريم بهتره به انها بپردازيم،اين همان ابتداى نفاق وحاشيه سازى است براى بهانه گير ها،
  • بی نام A1 ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    35 10
    مازندران شهر ما یاد باد همیشه بر و بومش آباد باد .....
  • بی نام US ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    26 12
    به نام اصلي و بين المللي آن بايد صدا شود و آن اسم کاسپين هست.
  • شهاب IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    با سلام نسبت به دوستی که تالش ها را ترک دانسته بود باید بگویم که امیدوارم نظرتان از روی عادت دوستان پان ترک که کم مانده کردها و فارس ها را هم ترک بنامند نباشد. در هر صورت بدانید که تالش ها قومی اصیل با زبان مخصوص به خود یعنی همان تالشی هستند. حضور قابل ملاحظه مهاجران ترک زبان در شهر تالش شاید برای شما موجب مشتبه شدن قضیه شده اما باز جالب است بدانید تالش زبان ها در گستره ای از شهر شفت در مرکز گیلان تا منطقه لنکران جمهوری آذربایجان اران باستانی حضور دارند. در هر حال...پاینده با ایران با هر قوم و قبیله ای
  • آتبریز IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    اقا جون ایران فقط پارس نیست ... من متعلق به چند قرن پیش نیستم کاری هم به تاریخ که شما دوستان تاریخ دان می دانید ندارم و اصلا این تاریخ رو جز چرند نویسی بیشتر نمی دنم ... همانطور که خلیج رو پارس یاد گرفتم دریا را نیز خزر اموختم ... من زبان مادریم ترکی است و نمی دونم ایا مقصر مغولان هستند یا انگلیس ها یا شوروی یا ... فقط می دونم همونطور که شما از صحبت به زبان مادرتان لذت می برید من هم لذت می برم ... همانطور که شما از لغت خلیج پارس لذت می برید من هم از دریای خزر لذت می برم انسان روشن فکری باشد و مانع لذت دیگران نشوید تو که نوش نی نیشم چرایی؟؟؟
  • بی نام A1 ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    65 28
    بحث قومی نکنید. ما همه ایرانی هستیم. دریای کاسپین بهترین نام است
    • بی نام DE ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
      7 36
      باشه کاسپین موافقم.اما از این به بعد داری میری شمال به اطرافیانت بگو دارم میرم دریای کاسپین. اونم میگه چی؟ فارسی حرف بزن
  • حبیب IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    9 4
    من چطور میتونم با اقای اینانلو تماس بگیرم ایمیلی یا تلفنی از ایشون میخوام
    • عباس A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
      5 10
      با سلام . شما می توانید به من ایمیل بزنید من به ایشون منتقل میکنم و جوابتون رو هم ارسال میکنم
  • بی نام A1 ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    15 13
    کاسپین درسته
  • رضا A1 ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    19 29
    واقعآ این چه تیتریه زدن:چرا دریای مازندران؟ چرا خزر نه؟ ازش چندتا برداشت میشه کرد
  • امير IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    منظرر از طوايف ترك تبار، ترك هاي ايراني نيست. در واقع ما به اشتباه آذري ها و ساير ترك زبان هاي ايران رو، ترك خطاب ميكنيم.
    • ترک A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
      آقا امیر ترک، ترک هستش هر جای دنیا باشه چه تبریز چ باکو چ استانبول و … یاشاسین ترک
  • بی نام A1 ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    21 10
    هیچگاه در متون و آثار مورخان و جغرافی نگاران این دریا، مازندران نام نداشته‌است. ایرانیان تنها مردمی هستند که از ۷۰ سال پیش این دریا را مازندران می‌نامند. در حدود سال ۱۳۱۶ نام مازندران بر این دریا نهاده شد.
  • فرهاد A1 ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    "چرا خزر نه" منظورشون اینه که چرا خزر اشتباهه عزیزم.// ضمنا در این مورد در مشکل ما داخلیه در کمال تعجب. نه خارجی. کاسپین و مازندران هردو درستن. باید یکی که بیشتر مورد توافقه برگزیده بشه. ولی خزر کلا و اصلا اشتباهه. نمیدونم مسئولین چه اصراری دارن این باشه؟؟
  • کیانوش RO ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    26 17
    به لطف حق در مسیری که قدم بر میداری موفق باشی استاد...
  • بی نام IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    30 18
    حتی روس ها هم که بیشترین سهم رو از این دریا دارند بهش میگن کاسپین.
  • دانیال A1 ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    30 14
    ز مازندران شهر ما یاد باد...
  • بی نام US ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    30 73
    نام برگرفته از قومی تُرک تبار است..... از نام «خزر» باید بپرهیزیم که نام ایرانی نیست....تا افرادی مثل شما هستند ایرانی‌ نیست....همه ترک و لرو و کرد و بلوچ اند.
  • بی نام IR ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    14 14
    کاسپین نام صحیح این دریاچه است که تعلق به قوم کاس دارد و اسم قدیم قزوین بوده است البته نیازی به جدل نیست چون تا چند سال آینده به نمکزار تبدیل خواهد شد
  • تقی A1 ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    20 14
    در کلیه نقشه های دنیا دریای خزر و یا مازندران ما بنام caspian sea معرف و شناخته شده است حتی کشورهای حوزه کنار این دریاچه بخصوص روسها بنام " کاسپیسکی مور " میشناسند که جای شکرش باقی است . با تشکر از جناب آقای اینانلو از استخراج این واقعیت .
  • بی نام IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    11 78
    حالا چون فردوسی گفته مازندران باید مازندران بمونه؟ یک دوره تاریخی اسمش عوض شده عین زبانمون که کمی عربی شده باید پذیرفت این تقدیر تاریخه....حالا اگر کسانی دوست دارند جور دیگری نام ببرند ببرند ولی در پرانتز توضیح بدهند زبان تاریخی شونه.دوستی داشتم که به جای سلام میگفت درود....مشکلات حل شد اینجوری؟
  • بی نام US ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    15 16
    دلیل اینکه میگن دریای مازندران اینه که استان مازندران بیشترین ساحل رو در این دریا داره. یادمون باشه که قبلآ استان گلستان جزئی از استان مازندران بود. اما با وجود اینکه از مازندران جدا شده و شده استان گلستان باز هم مازندران بیشترین مرز مشترک با دریای شمال رو داره. دلیلش اینه.
  • بی نام DE ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    27 52
    ولی بی تعارف خزر از نظر زیبایی از مازندران و کاسپین بهتره شاید برای همین ماندگار شده در فارسی فعلی مون
  • بی نام IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    23 16
    منم با کاسپین موافقم که بین گیلانی ها و مازندرانی ها اختلاف به وجود نیاره. البته جا انداختن آن بسیار سخت است.
  • جابر IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    15 25
    این اسما همشون قومیه حالا بین کاسپینقزوین خزرمنتسب به اقوام ترک ساکن سواحل دریا مازندران و گیلان کدوم مستحق تره؟ خب مازندران جون ساحلش از همه بیشتره
  • بی نام RO ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    10 17
    دریای کاسپی فقط.
  • یه مازندرانی A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    14 5
    اگه دقت کرده باشید تو گیلان بیشتر مردم چشاشون رنگی و مخصوصا آبیه مخصوصا قدیمیاشون کاس تو گیلان به معنی چشم آبیه کسی که رنگ چشمش آبی باشه خیلی قبل ترا اقوامی با نام کاسپیان در این منطقه زندگی می کردن که فک کنم بی ربط به اسم کاسپین نباشه خارجی ها هم که دیگه از خودشون واسه جایی که اسم داره اسم جدید نمیذارن. اسم اصلی رو با یه تغییراتی بسته به زبانشون عنوان میکنن کاسپین هم باید برگرفته از همون کاسپیان باشه و یک اسم ایرانیه
  • بی نام US ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    10 42
    سلام بدبختی اینه که ما ایرانیا متخصص هر کاری هستیم ،پزشکی مهندسی تاریخ و ................................ یکی که مستند سازه اظهار نظر تاریخی میکنه یا....................... جناب استاد اینانلو همه این آدمها که شما گفتین در مقطع تاریخی جز ساکنان ایران و فلا تایران بوده اند دعوای قومیتی راه نندازین برین اسناد رو نگاه کنین بعد حرف دوسه تا آدم خیلی با سندتاریخی تفاوت داره
  • ننه جون IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    18 36
    مهم نیست اسم دریای خزر مازندران باشه یا کاسپین یا علیقلی یا .... مهم اینه که خزر خزره. مثل اینه که هی بگی زمین گرد نیست
  • بی نام IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    7 21
    کمابیش نظرات تاریخی آقای اینانلو درست است. ولی این نام اینک میان ایرانیان پذیرفته شده و به کار می رود دلیل تاریخی هم دارد و بنده اشکالی نمیبینم ما این دریاچه را خزر بنامیم. یامان باشد ایرانیان دوره ساسانی با خزرها جنگیده و آنها را از مرزهایشان پس رانده اند و دولت ساسانی برای پیشگیری از تهاجم خزرها اتحاد سیاسی می بستند.شاید حضور این دشمنان در بخش شمالی دریاچه این نام را میانمان ماندگار کرده ولی جهان سیاسی اینک واژه کسپین راکه گویا از نام قزوین ریش دارد به این دریاچه داده است چه بهترولی من بازم میگویم خزر این دریا در درازنای زمان درجاهای مختلف به نام های گوناگونی نامیده شده البته به حتم آن آدمها هرگز فکر نمیکردند در سده 21 میلادی سخنانشان انگیزه جنگهای قومیتی و توهینهای بچگانه شود
  • کاسی IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    8 4
    آقا تیتر رو اشتباه انتخاب کردی برای این خبر ملتو به اشتباه انداختی
  • بی نام A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    6 3
    بابا دریا مال همه .دعوا نکنید وقتی تو مهمونی هستی همه اهل تهران هستند .چرا دعوا می کنید
  • محسن IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    21 7
    دریای کاسپین درست هست چه بخوایم چه نخوایم، جالبه بدونید تو اکثر نقشه های کشور های عربی یا حتی کشور های آمریکای لاتین این دریا رو به نام دریای قزوین هم میشناسن.
  • بی نام IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    3 1
    هر نامي رويش بگذاريم اسم يك قوم است به دائره المعارف مصاحب مراجعه كنيد مثل اينجانب .
  • هومن IR ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    9 10
    آقای اينانلو بحث بر سر نظر دادن يا ندادن جنابعالی نيست بحث اين است که شخصی با روزی 4 يا 5 ساعت مطالعه چگونه با اين اطمينان می گويد اگر مرحوم معدنی بو د مدال می گرفتيمبحث بر سر اعتماد به نفس بالای شماست که آيا از مطالعه است يا آفتاب؟
  • عباس IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    19 17
    سلام، نظر آقای اینانلودرارتباط بانام دریای خزربسیارصحیح ودرست میباشد.خزر هااقوامی وحشی بودندکه در شمال غرب دریای مازندران زندگی میکردندودائم به ایران حمله میکردندهمانند هونها که ازشمال شرق به ایران حمله میکردند.نام دریای خزربه نام دشمنان ایران زمین بیان می شود.نام ایرانی دریا باید یکی از نامهای کاسپیان،کادوسیان،هیرکانیان،گرگان ویامازندران ویا یک نام برگرفته از نام اقوام ایرانی حاشیه دریا باشد.دعوا هم راه نیاندازید آذریهای دوست داشتنی وعزیزمان اصالت صددرصدایرانی دارندوطبق بررسیهای علمی ژنتیکی وریخت شناسیفنوتیپیایرانی نژاد،سفیدپوست وآریایی هستندوبه هیچ وجه به اقوام زردپوست ترک ومغول وابستگی ندارند.زبان مادری آذریهاپهلوی اشکانی یاپهله وپارسی جاویدان است که 700قبل درآذربایگان صحبت میکرده اند.
  • اورامان A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    13 6
    اقاي اينانلو من سالها بيننده برنامه ايران جهاني در يك مرز بودم از شما خيلي مطالب اموختم. شاد باشيد درضمن يادتان باشد مردم به طور كلي دنبال قهرمان مي گردندند
  • بی نام A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    14 14
    واقعا درسته.زنده باد نام زيباي درياي ايراني ها مازندران
  • حسین IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    9 12
    سلام دست از نژاد پرستی برداریم.
  • گیلانی A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    1 5
    فقط کاسپین و یا خزر کاسپین نام اصیل ایرانی است اگه اینطوره نام دریارو بذارید دریای گیلان تا منصفانه باشه
  • kadus A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    1 4
    همانطور که آقای اینانلو گفت قدیمی ترین تمدن حاشیه این دریا تمدن کادوس بوده هم اکنون اعقاب کادوسیان با نام گالش و تالش در سراسر کوههای مازندران و گیلان زندگی می کنند و نام کادوس نامی برازنده برای این دریا است پاینده باد دریای کادوس و سرزمین ایران

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین