هواپیمایی که امروز در تهران سقوط کرد، چه بود؟

ساعت ۹:۱۸ روز یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۳ هواپیمای ایران ۱۴۰ دقایقی پس از پرواز از فرودگاه مهرآباد به سمت طبس، در حوالی تهرانسر سقوط کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ هسا ایران-۱۴۰ یا ایران-۱۴۰ یک هواپیمای کوتاه برد با دو موتر توربوپراپ است که بر پایه هواپیمای آنتونوف آن-۱۴۰ و تحت لیسانس شرکت هسا مونتاژ شده است.

ایران-۱۴۰ قادر به حمل ۵۲ مسافر، فرود در فرودگاههای خاکی و همچنین ۳۰۰۰ کیلومتر پرواز بدون سوختگیری است. این هواپیما می‌تواند برای حمل مسافر، بار و یا هر دو پیکربندی شود.

در سال ۱۹۹۶ شرکت هواپیماسازی آنتونوف قراردادی را با شرکت هواپیماسازی هسا ایران امضا کرد که به موجب آن اجازه‌نامه تولید این هواپیما در ایران و در استان اصفهان تحت نام ایران-۱۴۰ فراز صادر شد.

بعضی قطعات الکترونیکی مدل ساخت ایران، گونه ارتقا یافته‌تری نسبت به مدل اکراینی است. یکی از اهداف ایران از تولید این هواپیما، ایفای نقش گشت‌زنی دریایی بوده که تا پیش از این بعهده هواپیماهای پی-۳ اوریون بوده است.

در سال ۱۳۸۷ ایران تولید هواپیما ایران-۱۴۰ را با تولید ۱۲ فروند در سال آغاز کرد. ایران با ارتقاء تواناییهای آن، از مدل غیرنظامی یک مدل جهت گشتزنی دریایی ایجاد کرد.

گفته شده نمونه تولید شده توسط هسا نسبت به مدل اکراینی، از لحاظ موتور و تجهیزات پیشرفته‌تر است. امروزه از این هواپیما برای مقاصد نظامی و غیرنظامی در ایران و سایر کشورها استفاده می‌شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عبدا... A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    84 1
    باسلام وخسته نباشيد شما به عنوان يه رسانه ملزميد در مورد حق و حقوق مردم صحبت كنيد چرا جان انسانها اينقدر بي ارزش شده كه با هواپيماهاي مسخره و از رده خارج الان چندين ساله تو ايران مسافر كشي ميكنند و چندين بار سقوط هواپيما جان انسانها رو گرفته و خانواده هارو تو غمر عزيزاشون برده چرا يه فكر اساسي نميكنند يه خورده از اين هزينه ها كم نميكنند چند تا هواپيماي درست وحسابي بخرن ؟ چرا جان مردم اينقدر بي ارزش شده ؟ چرا اعتنا به مردم كشورمون اينقدر كم شده ؟ چرا مسئولين سوال نميشن ؟ چرا باعث و باني ها به سزاي اعمالشون نميرسن چرا وهزاران چرا؟؟......
  • بی نام US ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    171 3
    آخه هواپیمای گشت رنی دریایی چه ربطی داره به مسافربری تجاری سیویل؟؟؟ مثل اینکه کامیون تریلی رو تبدیل به اتوبوس کنن.
    • بی نام IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      50 3
      نه اینکه نمی کنن...
  • بی نام IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    148 5
    بنده یک سوال از سازمان هواپیمایی کشوری دارم و آن اینکه بر اساس چه معیار و استانداردی برای این هواپیما اجازه مسافرگیری و پرواز صادر نموده اند . برای روشن شدن مردم اعلام نمایند.
    • بی نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      48 2
      دلتون خوشه ها
  • بی نام A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    82 4
    من یه بار سوار هواپیمای فوکر 50 شدم برا هفت پشتم بس بود. ملخهاش جوری صدا میداد که هر لحظه منتظر خاموش شدن و سقوطش بودم.قلبم نمیزد و دستام خیس عرق شده بودن بعد از پرواز قسم خوردم دیگه سوار این هواپیما نشم.
  • محمد A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    79 2
    بیچاره مردم...
  • ناشناس IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    25 2
    شما که همش دم از مقررات میزتید پس چرا انرا رعایت نمی کنید کی انها را وتو می کند مقررات ای . کا . او .که خوب نگارش شده/؟؟؟؟؟؟
  • صدرا EU ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    مگه بویینگ وایرباس سقوط نمیکنند چرا همیشه مهندسای ایرانی رو انسانهای درجه دوفرض میکنید بالاخره باید ازیک جایی شروع کرد بویینگ و ایرباس هم از اول سراغ ساخت ای 350 و747 و... نرفتند انقدر خودمونو دستکم نگیریم اتفاق همه جا میوفته
    • hfgn A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      224 8
      پس خانواده خودتو ببر واسه تست این هواپیماها
    • بی نام A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      123 5
      آخه آدم حسابی ما تو این شرایط تحریم یه ورق آلیاژی راست و درست هم نمیتونیم بسازیم چه برسه به هواپیما، اون‌موقع که شروع کردن به بوئینگ ساختن شرایط اونا آیا مث ما ایرانیا بود؟ این چه مقایسه ایی هست آخه؟ شترسواری که دولا دولا نمیشه، یه عده ایی دارن خودشونو میکشن که مذاکره به نتیجه نرسه تا باین قطع ارتباط با دنیا کیسه ایی که دوختن خالی نشه، صنعت ما برای تحول و پیشرفت نیاز به تعامل سازنده با دنیا داره بهترین مثال هم ژاپن هست. معجزه قرار نیست بشه برامون از زمان جاده ابریشم تا حالا کار دنیا براساس مراوده پیش رفته نه خواب وخیال خوش. لطفا چاپ کن خبر
    • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      93 5
      اتفاق کدومه آقای محترم؟ جون مردمه شما برو ببین چندتا بویینگ و ایرباس توی دنیا بودن که توی تست آزمایشی خورده باشن زمین، بعد چند ماه بعدش باهاش پرواز رسمی کنن با جون مردم اتفاق فرق داره... اینا بی اهمیتی به جون مردمه
    • عادل A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      69 3
      برادر عزیز تو انگار متوجه نشدیا 50 نفر مردن 50 نفر انسان می فهمی؟ توداری از مهندس ایرانی می گی؟ متن خبر رو هم انگار نخوندیا هواپیما اوکراینیه روسیه ما فقط اسپورتش کردیم اونم معلوم نیست چه بلایی سرش آوردیم من برای خودم متاسفم که صدها هزار تومن پول برای چنین سازمانی هوایی می دم نباید به خاطر یک اتفاق همه چیز رو خراب کرد اما واقعا موضوع حیاتی و مهمیه آبروی کشور و جون مردمه این هواپیما باید ممنو پرواز بشه هرچه سریعتر
  • م.ا IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    87 2
    آقا یا خانم صدرا اگه خانواده خودت تو اون هواپیما بودن هم به همین راحتی حرف میزدی ؟؟؟ اتفاقه که میافته ؟؟ گاو و گوسفند که نمرده انسان بودن انسان. فرقی نمی کنه هواپیما چیه چرا باید اینقدر تلفات داشته باشیم خواهر من طبس زندگی میکنه و گاهی از هواپیما برای رفت و آمد استفاده می کنه همیشه میگه هواپیماهاش داغونه ولی وقتی ماموریت اداری میاد مجبوره استفاده کنه . حالا ما باید همش نگران باشیم . شما جاهای دیگه دست بالا بگیرین خودتونو نه الان که خانواده های زیادی داغدار شدن . اونم مردم خونگرم و مهربون طبس
  • بی نام A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    67 3
    بله ازیک جایی شروع میکنند ولی نه باآزمایش روی 50نفر
  • بی نام IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    92 2
    باز هم ميگيم، تنها راه نجات از محصولات بي كيفيت از شير بگير تا هواپيما عدم خريد و استفاده و مشاركت همگاني است
  • بی نام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    36 14
    باي ذنب قتلت؟به كدامين گناهي كشته شدند...به گناه تحريم
  • فاطمه A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    21 1
    به همشهریان عزیزم تسلیت عرض میکنم. خدا رحمتشون کنه.. افسوس...
  • دلتنگ A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    15 2
    دوستان خبر رسید ک امروز ساعت 9 در تهران یک فروند هواپیما مسافر بری سقوط کرد 40 کشته و 2 به شدت سوخته اند،، این 4هواپیما در عرض 5 ماه هست که در ایران سقوط کرده: اف14،، اف4،، جت فالکون،، ایران 140.....بهچی دلمونو خوش کردیم؟
  • سعید AE ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    32 1
    طیاره ایران 140فرست کلاس بهترین برای سفر آخرت
  • حسن IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    7 17
    بسم الله الرحمن الرحيم ضمنا تسليت به باز ماندگان و ارزو اينكه شاهد اينگونه حوادث نباشيم ولي اين را بدانيم همه از خدايم و به سوي او بر ميگرديم اميدوارم مسئولين علت سقوط را بررسي و اگر سهل انگاري در كار بود حتما با انها بر خورد شود
  • بی نام A1 ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    11 14
    حالا انتونوف۱۴۰ بوده یا ایران۱۴۰؟
  • بی نام A1 ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    3 1
    چه عجب این دفعه گفتن جعبه سیاه پیدا شده
  • بی نام A1 ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    7 3
    کسایی که میگن باید بالاخره مهندسامون هواپیما بسازند، کسی نمی گه هواپیما نسازن اما لقمه گنده تر از دهان بر ندارن، از هواپیمای الکی شروع کنند تا به پیشرفته برسن، چرا با جون ملت بازی میکنند؟ ؟ خودشون یا خانوادهاشون حاضر هستن سوار دست پخت سوخته خودشون بشن؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟
  • جیمبو A1 ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    4 1
    نکته جالب اینه که قیمت بلیط هوایی گرون میشه مثل دفعات قبل ...