تمام سقوط های ایرانی و غیرایرانی آنتونوف ۱۴۰

سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰ (آنتونوف) در تهرانسر و کشته شدن ۳۹ نفر در این حادثه، اولین مورد از سوانح هواپیمای آنتونوف نبوده است.

طهورا شهبازی: سقوط، آتش سوزی و در نهایت مرگ هر چند تکان دهنده است ولی صفی از اتفاقات مشابه بزرگ و کوچک در خصوص سقوط هواپیما را در ذهن تداعی می کند.

اتفاق صبح امروز هواپیمایی آنتونوف ۱۴۰ در حوالی تهرانسر  یاد و خاطره اتفاقات چند ساله این هواپیما را در ذهن ناخودآگاه زنده می کند. اما قطعا زور آنتونوف فقط به ایران نمی رسد و کشورهای دیگر نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

حادثه ای که امروز هواپیمای آنتونوف رقم زد، طی سالیان گذشته و با مدل‌های مختلفش برای مردم چند کشور دیگر هم اتفاق افتاده است.

در جدول زیر برخی از مهمترین حوادث مدل های مختلف آنتونوف را می بینید؛

ردیف

حادثه

محل حادثه

توضیح

۱

آتش سوزی هواپیما در پرواز آموزشی

ایران - یزد

درست در تیر ماه همین امسال بود که یک فروند هواپیمای آنتونوف متعلق به نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پرواز آموزشی،  هنگام فرود در فرودگاه یزد به دلیل نقص فنی دچار آتش سوزی شد. در پی وقوع این سانحه با تلاش عوامل امداد و گروه های اطفاء حریق نسبت به خاموش کردن آتش اقدام شد. در این سانحه خوشبختانه هیچ گونه آسیبی به کادر پرواز و سرنشینان هواپیما وارد نشده بود.

۲

سقوط هواپیمای سم پاشی

روسیه

در سال ۲۰۱۳ وزارت امور اضطراري روسيه اعلام كرد يك فروند هواپيماي آنتونوف دو اين كشور در منطقه كراسنودار در جنوب روسيه سقوط كرد كه به جان باختن خلبان آن منجر شد.  سخنگوي وزارت امور اضطراري روسيه اعلام كرد اين هواپيما هنگام سم‌پاشي سقوط كرد و خلبان آن جان باخت.

۳

مقامات نظامی قزاقستان قربانی شدند

قزاقستان

در سال ۲۰۱۲ بر اثر سقوط یک هواپیمای نظامی در جنوب قزاقستان، همه  ۲۷ سرنشین آن جان خود را از دست دادند.

 همان زمان کمیته امنیت ملی قزاقستان اعلام کرد ۲۰ مقام نظامی و هفت خدمه ، سرنشین این هواپیمای تیپ آنتونوف آن-۷۲ بودند. که یکی از این مقامات نظامی، رییس حفاظت مرزی قزاقستان بوده است. این هواپیما از آستانه، پایتخت قزاقستان پرواز خود را آغاز کرد، اما حدود ۲۰ کیلومتری فرودگاه واقع در شهر جنوبی شیمکنت سقوط کرد.

۴

هواداران فوتبال هم در امان نماندند

 

اوکراین

در سال ۲۰۱۲ براساس اعلام مرکز فوریت‌های اوکراین، پس از تلاش هواپیمای مسافری آنتونوف آن-24 برای فرود اضطراری در منطقه دونتسک در شرق اوکراین، حداقل 4 نفر کشته، 2 نفرمجروح و 2 نفر مفقود می شوند . 45 نفر در این هواپیما حضور داشتند که 39 نفر از آنها قبل از آتش گرفتن هواپیما موفق به خروج از آن می شوند. این هواپیما از مسیر خود منحرف و پس از سرنگونی و متلاشی شدن دچار آتش‌سوزی شد. چندتن از مسافران برای تماشای مسابقه میان دو تیم بورسیا دورتموند و شاختار دونتسک اوکراین در مرحله یک‌هشتم لیگ قهرمانان اروپا در این هواپیما حضور داشتند.

۵

سقوط هندی ها

هند

هواپيماي روسي انتونوف -۳۲  در سال ۸۸ در منطقه اي در ايالت آروناچال پرادش در شمال شرق هند سقوط کرد.

به گزارش پايگاه اينترنتي خبرگزاري ريانوستي روسيه از دهلي نو، هفت تن از پرسنل نيروي هوايي هند و شش سرباز نيروي زميني اين کشور روي اين هواپيما قرار داشتند.

۶

سقوط هواپیمای نیروی هوایی سپاه پاسداران

ایران - کن

در سال ۸۵ هواپيماي آنتونف ۷۴ روسي متعلق به نيروي هوايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي  به علت از کار افتادن يکي از دو موتور هواپيما، در منطقه مسيل رودخانه کن واقع در انتهاي باند فرودگاه سقوط کرد. اين نوع از هواپيماها، داراي ظرفيت ۵۰ نفر سرنشين هستند که تعداد سرنشينان اين هواپيما ۳۸ نفر اعلام شده بود.

اين هواپيما قرار بود از تهران عازم شيراز و در نهايت از شيراز نيز راهي يکي از مناطق ماموريتي در جنوب کشور شود که بلافاصله پس از برخاستن و صعود در انتهاي باند فرودگاه مهرآباد تهران بر اثر آتش گرفتن يکي از موتورها دچار سانحه شد و سقوط کرد.

اين هواپيماي نظامي که حامل ۳۲ تن از پرسنل سپاه و ۶ خدمه بوده بر پايه آخرين گزارش ها و اعلام رسمي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، ۳۶ تن از سرنشينان آن کشته و ۲ نفر زنده مانده بودند.

۷

سقوط بعد از 4کیلومتر پرواز

 

روسیه

سال 86 یک  فـرونـد هـواپيماي ترابري آنتونوف 12 روسيه  پس از برخاستن از فرودگاه "دوموده دوو" مسكو به زمين خورد و تكه تكه شد. به گزارش ايسكانيوز، پرنده آهنين به همراه هشت خدمه و 9تن بـار عـازم شهرهاي "امسك" و "براتسك" در سيبري بود كه لحظه هايي پس از برخاستن و طي مسافتي نزديك به چهار كيلومتربه زمين می خورد و آتش می گیرد.

۸

سقوط در پرواز آزمایشی

ایران - اصفهان

سقوط هواپیمای آنتونوف ان ـ۱۴۰ در کوه های مرکزی ایران در نزدیکی استان اصفهان که حامل تنی چند از متخصصان صنعت هوایی روسیه و اوکراین جهت آزمایش پروازی بود و در تاریخ ۲ دی ماه ۱۳۸۱ به خاطر سهل انگاری خلبان دچار نقص فنی شد و همه ۴۶ سرنشین آن که از مهندسان و تکنسین های روسی و اوکراینی آنتونوف بودند، کشته شدند.

۹

سقوط در کرمان

ایران - کرمان

۲۴ آبان ۱۳۷۲- هواپيماي آنتونوف ۱۲۴ در نزديكي كرمان سقوط كرد و همه ۱۷ سرنشين آن كشته شدند.

۱۰

12قربانی در مسکو

 روسیه

سقوط يك فروند هواپيماي نظامي باربري قديمي روسي در جنوب مسكو بمقام‌هاي كميته تحقيقات فدرال روسيه اعلام كرده‌اند اين هواپيماي آن-۲۲ از منطقه ورونژ در جنوب غربي اين كشور پرواز كرده و در ۹۰ كيلومتري جنوب مسكو سقوط كرد که  منجر به كشته شدن ۱۲ نفر شد. اين هواپيماي آنتونوف علاوه بر خدمه حامل چند سرنشين ديگر نيز به مقصد پايگاه نظامي تور بوده است.

۱۱

سقوط در تهرانسر

ایران - تهران

ساعت ۹:۱۸ صبح روز ۱۹ مرداد ۹۳ یک فروند هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ دقایقی پس از پرواز به دلیل نقص فنی دچار حادثه شد و سقوط کرد. در جریان این حادثه ۳۸ سرنشین این هواپیما کشته شدند.

۱۲ سقوط در شاهین شهر ایران - اصفهان هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ در حوالی فرودگاه شاهین شهر اصفهان سقوط کرد و تمامی پنج سرنشین هواپیما جان باختند. سانحه سقوط هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ هنگامی رخ داد که خلبانان یکی از شرکت‌های هواپیمایی شامل یک استاد خلبان و ۴ خلبان در حال آموزش، در حال گذراندن آموزش‌های تایپ (نوع) این هواپیمای دوموتوره جهت ورود به ناوگان این شرکت بوده‌اند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد A1 ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    263 1
    چند تا از اینا وجود داره؟؟
    • بی نام IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      6 0
      فکر کنم حدود 25 تای دیگه مونده
    • امیرسالار A1 ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      2 0
      فک کنم زیادن دوست عزیز
    • بی نام A1 ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      11 0
      آنتونوف در جهان رکورد داره فکر کنم. در نسبت تعداد پرواز به تعداد سانحه. هدیه ای دیگر از شوروی به ملت ایران.
    • بی نام IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      2 1
      بیست و هفت هشتا اگه اشتباه نکنم.
    • بی نام A1 ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      0 2
      هفت هشت تا
    • علی A1 ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      1 0
      7 تا
    • امین A1 ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
      54 2
      تاساعت 13دیروز اسمش ایران 140 بود و احمدی نژاد یکی از افتخاراتش خط تولید این هواپیما بود الان دیگه شده آنتونوف 140
  • بینام A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    251 1
    پس این قصه سر دازی داری باید حالا حالا ها جون ادمهارو بگیره تا از رده خارج بشه
    • arad A1 ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      10 0
      خارج شدني نيستند ..دست پخت اقاي منطقي مدير عامل سابق ايران خودرو هستندمونتاژ ايرانه..انتظار ديگه اي هم دارين بجز مرگ افريني ..
    • بی نام IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      11 0
      صد رحمت به توپولف
  • بی نام IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    10 0
    چرا رسانه ها دوست دارن بگن هواپیمای امروز آنتونوف 140 بوده و ایران 140 نبوده؟ چون اگه بگن ساخت ایران بوده اعتراضا بیشتر میشه؟ همه میدونیم اینا ساخت ایران بوده و چندین بار توسط رئیس جمهور محترم وقت به عنوان یک افتخار ملی رونمایی و نقل قول شده
  • بی نام IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    6 0
    هواپیمای روسی از این بهتر نمیشه
  • بی نام IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    5 0
    مردم تا کی باید به دلیل نبود مدیریت در کشور قربانی بدند؟
  • بی نام A1 ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    4 1
    ایران 140
  • aghil US ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    3 0
    واقعا تاسف خوردم.تسليت ميكم به خوانواده هاشون .نميدونم فايده داره.يا نه اينكه از مسولين خواهش ميكنم هواپيما هاي كه بهش ااطميناني نيست و همه هم ميدونن كروم هواپيما ها هستن از رده خارج كنن.و جون مردوم و نجات بدن .
  • بی نام A1 ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    1 0
    دوتاش که 140 بیشتر نبود
  • بی نام A1 ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    3 3
    آقای وزیر، به خاطر مردم هم که شده ، لطفا استعفا بدهید.
  • بی نام A1 ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    6 0
    خبرآنلاین سقوط آنتونوف جمهوری آذربایجان در دریای مازندران رو هم اضافه کن.
  • بی نام A1 ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    3 3
    درود بر صنعت داخلی به خصوص آنتونف ایرانی
  • وحید IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    13 0
    چیزی که ارزش ندارد جان مردم است و بس
  • بی نام A1 ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    3 0
    معلومه ايران خيليشو خريده که بيشتر از حتي خود اوکراين و روسيه کشته داده.
  • بی نام A1 ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    19 0
    کارشناسان روس و اکرايني داشتن با همين هواپيما ميومدن خط توليد راه بندازن، سقوط کردن و مردن اونوقت يه عده آدم ... خط توليد رو خريدن؟ معلومه پورسانت خوبي براي يه عده از خدا بي خبر و بيشرف داشته که الان يه عده جونشون رو از دست دادن
  • بی نام A1 ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    13 0
    پس ماشالله به سازندگانش که با پشتکار مشغول تولید بیشتر این کالسکه مرگ هستند این هم کنار کامیونهای مرگبار هوو چینی و خودرو سازهای داخلی که برای منافع خود و شرکتشون از نصب دوتا کیسه هوای ناقابل خودداری می کنند.
  • ehsan A1 ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    5 0
    لطفا یک خبر کامل بده تا آدم بتونه درست قضاوت کنه چند تا از این هواپیما تولید شده و کی و چه کشئری تولیدش کرده و نسبت به این تعداد چقد حادثه داشته ومقایسه با هواپیما های تولید شده توسط شرکتای دیگه خبرت ناقصه
  • آراز A1 ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    20 0
    پس بگو هواپیما نیست پراید پرنده است.
  • امین IR ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    10 0
    به نظر می رسه که بیشتر این دست سوانح تو ایران اتفاق افتاده
  • azade IR ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    5 0
    بازم سقوط هواپيما بازم مرگ چندين نفر تا كي بايد منتظر اين حوادث باشيم؟؟؟؟؟؟؟
  • عباس IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    19 0
    سلام ،واقعا با چه عقلی درون هواپیمایی که در تست پروازیش 46 نفر کشته شده اندآنهم همه متخصصین صنعت هواپیمایی مسافر سوار کرده اید؟در زمانی که کمتر شرکت هواپیمایی از هواپیمای ملخی استفاده می کند این هواپیمای مسافری ملخی است وبرای حمل مسافر ایمنی ندارد وفقط یرای حمل بار باید استفاده شودهر چند که برای حمل بار هم ایمنی ندارد.بنده نگران خلبانهای مظلومی هستم که مجبورند با این هواپیما پرواز کنند خانواده های این عزیزان چه دلی دارند.
  • بی نام IR ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    15 0
    از 12 تا سقوط 6 تاش برای ایران بوده
  • بی نام IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    15 1
    فاتحه مع الصلوات
  • بی نام دم سیاه A1 ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    15 0
    آه روسیه عزیز آه چین عزیز شما تکنولوژی خوبی دارید
  • ashia A1 ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    10 0
    7تا از 13 تا تو ایران بوده . خدا کند برای همیشه جلوی پرواز این نوع هواپیما رو تو ایران بگیرن
  • بی نام A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    9 0
    چند تا از اين اتفاقات بايد بيفته تا بالاخره مسئولين اقدامي جدي بكنند؟؟؟
  • حسین A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    17 0
    استفاده از تکنولوژیهای آمریکائی و آلمانی و فرانسه یا ژاپن که کیفیت خوبی دارند کلهم بر ملت ایران حرام است فقط چین نشد روس
  • بی نام A1 ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    5 0
    پس اون پرواز دكتر داد مان و هيئت همراه ايشون كه چند سال پيش تو شمال سقوط كرد رو از قلم انداختى ظاهرا اون هو آنتونوف بود
  • بی نام A1 ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    6 0
    خداوندا ملت ايران را از دست روسيه وجين خلاص بفرما.الهى امييييييييين
  • تنهاي تنها IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    5 0
    سلام بابا چرا داغ كرديد، حدود پانزده سال هست كه پرايد تو اين مملكت اومده و شايد تا حالا جون يك ميليون نفر رو گرفته باشه ولي هنوز دارن با شعار " توليد ملي، حمايت ...." توليدش مي‌كنن و من و شما هم با قيمت بيست ميليوني جواز مرگمون رو سوار مي‌شيم.... حالا يه آنتونوف بيچاره كه براي كشور تحت تحريم و مظلوم روسيه هست بايد شماها رو نگران كنه.... تا بوده همين بوده و تا هست همين هست.... يه عده بايد جيبشون پر از پول بشه و يه عده هم بايد مثل ... زير پا له بشن.
  • بی نام IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    9 0
    این هواپیما دو موتور داره و در صورت از کار افتادن یکی از موتور ها ،مرگ سرنشینان حتمی است ، یعنی ریسک پرواز بالا داره. تو تست برای مونتاژ در ایران هم چندین باز سقوط داشته. تولید به چه قیمت؟؟؟؟
  • بی نام RO ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    10 1
    این هواپیما همون ایران 140 نیست که تا دیروز باهاش پز خودکفایی میدادین؟حالا شد آنتونوف؟