نسیم آنلاین نوشت:

وزیر ارتباطات در برنامه "پایش" گفت: از کیفیت اپراتورهای موبایل راضی هستم اما کیفیت خدمات رسانی می‌تواند بهتر باشد. تعرفه‌ها می‌تواند قدری پایین‌تر باشد، اپراتورها می‌توانند با تعرفه کمتر اعتماد بیشتری بین مشترکان کسب کنند

محمود واعظی شب گذشته با حضور در برنامه پایش گفت: عملا وزارت ارتباطات طی چند سال اخیر با مشکلاتی روبه رو بوده است. در چهار سال سه وزیر ارتباطات عوض شد. در ایران دنبال ادغام این وزارت خانه بودند و طبیعی است که این گونه بی ثباتی که در وزارت وجود داشت بر حمایت دولت و وزارت از اپراتورها و سرمایه گذاری تاثیر گذاشته است.

بخشهایی از سخنان واعظی:
-اپراتورها باید مورد حمایت همه جانبه دولت و وزارت خانه قرار بگیرند تا بتوانند برای آینده خود تصمیم بگیرند بر این اساس از نظر کمیت مشترک راضی هستم ولی به نظر من کیفیت خدمت رسانی توسط اپراتور می تواند به مراتب بهتر از وضعیت فعلی باشد. برای قیمت می توان مقداری تعرفه ها را کاهش داد.
-اگر اپراتورها حرفه ای تر عمل کنند و با تعرفه کمتر سرویس بیشتری بدهند هم اعتماد مردم را بیشتر جلب می کنند و هم درآمد بیشتری را کسب می کنند. ما همانند دیگر وزارت خانه ها با مشکل کمبود بودجه مواجه هستیم ولی پرسنل ما تلاش کردند با اپراتورها و شرکت ها تعامل داشته، افراد مرتبط با مردم را ضابطه مند کرده و بتوانند زیرساخت های لازم را نیز فراهم کنند.
-دو شعار را از ابتدای کار بعنوان محور کار خود قرار دادیم. اولین شعار افزایش کیفیت خدمات رسانی به مردم و دومین شعار متناسب سازی تعرفه ها است. در ماه های اولی که وارد وزارت خانه شدم خیلی از اپراتورها ناراضی بودند که چرا من به عنوان مدافع مردم به دنبال کاهش تعرفه هستم.
-برای اولین بار برای اینترنت را از خود وزارت به شرکت ها تخفیف دادیم. 35 درصد پهنای باند را ارزانتر به شرکت هایی که به مردم تخفیف می دهند می فروشیم اما به شرطی که شرکت هم 20 درصد به مردم تخفیف دهد. مردم ما بسیار فهیم بوده و افراد خدمتگذار را درک می کنند.
-درکشورسه اپراتور و 11 شرکت پپ(PAP) داریم که بسیاری از آن ها این تخفیف را دادند البته تمامی اپراتورها این تخفیف را از ما نگرفتند چون در گذشته برخی از آنها برای جلب مشتری 20 درصد تخفیف را بسته های تخفیفی خود لحاظ کردند.
-گزارش تحقیقات مرکز پژوهش های مجلس درباره گران فروشی اینترنت در ایران هم می تواند اشتباه باشد. در حال حاضر یک گیگابیت بر ثانیه ای که به مردم واگذار می شود 3600 تومان است که وقتی ضربدر 150 تومان کنید می شود 540 هزار تومان ولی شما گفتید 232 میلیون تومان که این اصلا درست نیست. حتما باید با رقابتی که به وجود می آوریم تعرفه هایی که اینترنت به مردم واگذار می شود کاهش پیدا می کند.
-بر اساس قانون زیر ساخت کشور در اختیار دولت است که این امر دو دلیل دارد. اولین علت این که در این زمینه باید سرمایه گذاری های عظیمی صورت بگیرد که سوددهی ندارند و سرمایه معمولا بعد از 30 سال برمی گردد. علت بعدی این است که شبکه زیرساخت کشور جنبه امنیتی هم دارد.
-در حال حاضر 55 هزار کیلومتر فیبر در کشور داریم. برای هر مسیر یک مسیر پشتیبان گذاشتیم. تنها یک شرکت انحصاری تمام پهنای باند را تامین نمی کند. ارائه خدمات در بخش زیرساخت هیچ محدودیتی ندارد و در حال حاضر 13 گیت وی در کشور داریم و از هر کدام از آنها بر اساس نیاز کشور وارد می کنیم. در دنیا قیمت ها متفاوت است و بستگی به مدت قرارداد و کیفیت دارد.
-در حال حاضر با شرایطی مواجه هستیم که متقاضی برای داشتن اینترنت بسیار زیاد است و چون در گذشته سرمایه گذاری نشده هم ما نمی توانیم تمام آنچه را که شرکت ها تقاضا دارند به آنها تحویل دهیم و هم اینکه چون این شرکت ها متقاضیان زیادی دارند عملا هیچ گونه رقابتی بین آنها نیست.
-در حال حاضر هرکدام از این شرکت ها تعداد زیادی متقاضی دارند که در نوبت هستند به همین دلیل دو اتفاق رخ می دهد اول اینکه قیمت ها را به خاطر رقابت پایین نمی آورند.
-مشکلات ما ناشی از کمبود زیرساخت و نبود رقابت است. به همین دلیل است که شرکت در بسیاری از وقت ها به تعهدات خود عمل نمی کنند که این خلاف و به نوعی کم فروشی است و البته ما هم در حال نظارت هستیم.
-تلاش گسترده ای را انجام داده و پروژه های مختلفی را تعریف کردیم تا بتوانیم عملا پهنای باند داخل را افزایش دهیم. به دنبال راه اندازی شبکه ملی اطلاعات هستیم که وقتی ما عملا بتوانیم به همه شرکت ها پهنای باند مورد نیاز مردم را بدهیم یک رقابت به وجود بیاید که آن موقع تسلط ما هم بیشتر می شود.
-پیش بینی در گذشته این بود که از هر پهنای باند هشت نفر استفاده کنند البته این هشت نفر همزمان از اینترنت استفاده نمی کردند. به دلیل اینکه پهنای باند در گذشته کم بوده است پهنای باند به 12 و اعداد بالاتر افزایش پیدا کرد ولی بالاترین رقمی که در گذشته معاونت سازمان نظارت تنظیم مقررات به ما داد بین 30 تا 31 نفر بود. ما فشار آوردیم که این پهنای باند را پایین بیاورد. سیاست جدید ما این است که شرکت ها باید تمامی تعهداتی که در قرارداد داشتند را به مردم ارائه دهند.
-پنج سال قبل بر اساس ماده 44 قانون اساسی شرکت مخابرات که یک شرکت 100 درصد دولتی بود عملا واگذار شد و در آن زمان 50 درصد به علاوه یک سهم به بخش غیر دولتی واگذار شد که مقداری هم حدود 10 درصد در بورس گذاشته شد.
-در حال حاضر 20 درصد از سهام مخابرات متعلق به دولت، 20 درصد صاحبان سهام عدالت و 60 درصد نیز به بخش خصوصی تعلق دارد. در حقیقت می توان گفت که شرکت مخابرات ایران قطعا دولتی نیست.
-برخی در داخل کشور اعتقاد دارند چیزی که در دست مردم باشد و آنها تصمیم می گیرند خصوصی است ولی برخی شرکت ها این نظر را قبول ندارند. اعتقاد ما بر این است هر چند بخش زیادی از شرکت مخابرات واگذار شده است ولی سرمایه عظیمی است که به کشور تعلق دارد و اداره این شرکت می تواند بهتر باشد.
-مذاکراتی را با سهامداران عمده داشتیم و یک چارچوب برای همکاری تنظیم کردیم. ما در شرکت مخابرات دو نگاه داریم اول نگاهی که وزارت ارتباطات به همه دارد از طرف دیگر که ما نماینده دولت هستیم باید بر سهام دولت نظارت کنیم.
-در تمام دنیا هرچه سرعت اینترنت بالا می رود تعرفه پایین می آید. برای دانشگاه ها و مراکز عمومی و اماکنی که شرکت ها می توانند سرعت بالا بدهند را با تخفیف ارائه دهند. الان کم کم در دنیا (128 کا) جزء اینترنت نیست و ما هم به دنبال این هستیم وقتی به دنبال این هستیم که وقتی شبکه ملی اطلاعات راه اندازی وارد فاز بعدی شویم. امیدواریم با مقرراتی که فراهم کردیم تا پایان سال 94 این شبکه راه اندازی شود. پایان سال جاری هم محصول اولیه را خواهیم داشت.
-قطعا فیلتر کردن وی چت با یک نگاه اقتصادی انجام نشد چون در حال حاضر اپلیکیشن های مختلفی در حال فعالیت بوده و هیچ کدام آن ها مسدود نشده اند. البته خیلی از کشورها به دلیل مسائل اقتصادی این اپلیکیشن ها را قطع کرده اند.
-از تمام فارغ التحصیلان کامپیوتر و آی.تی تقاضا می کنم که اپلیکیشن های ایرانی بنویسند. در کمیسیون تنظیم مقررات متوجه شدیم دلیل نوشته نشدن اپلیکیشن و تولید محتوا این است که معمولا فارغ التحصیلان سرمایه ندارند بنابراین اپراتورها را موظف کردیم که هر اپلیکیشنی که روی شبکه آن ها در حال کار کردن است درصد قابل توجهی را تا زمانی که درآمدزایی دارد متعلق به نویسندگان آن باشد.
-توصیه ما این است که همه شبکه ها و برنامه ها داخلی شود. وقتی داخلی شود دیگر در سرعت مشکلی نداریم. سال گذشته 10 درصد از مصرف محتوای اینترنت داخلی و 90 درصد خارجی بود. با تشویق های فراوان برای تولید محتوای داخلی اکنون خوشبختانه 10 درصد به 34 درصد افزایش پیدا کرده است. امید ما این است که این روند ادامه پیدا کند؛ در حال حاضر در بیشتر کشورها به محتوای خارجی بیشتر از 25 درصد نیازمند نیستند. البته این به آن معنا نیست که ما مردم را از استفاده اطلاعات موجود منع کنیم.
-درهنگام استفاده از شبکه ها به هیچکدام از مردم و کاربران توصیه نمیکنم که اطلاعات شخصی خود را به راحتی در اختیار قرار بدهند وخارجی یا ایرانی بودن شبکه هم فرقی نمی کند.
-متاسفانه جوانان ما تمام اطلاعات شخصی و زندگی خود را درشبکه های اجتماعی می گذارند. معمولا در کشورهای دیگر اینگونه نیست و به جای اطلاعات شخصی فقط مقاله واطلاعات عمومی را درشبکه ها درج می کنند.در حقیقت توصیه من این است که عملا به شبکه های اجتماعی اعتماد نکنیم.
-اشکالات زیادی که بعد از واگذارای شرکت مخابرات به وجود آمد باعث شده که با مجلس جلسات متعدد و مشترکی را برگزار کنیم تا مشخص شود که در صورت واگذاری وضعیت روستاها چه می شود. الان دولت وظیفه دارد که برای یک پاکت تا دورترین روستا سرویس دهد که بخش خصوصی قطعا این کار را انجام نمی دهد.
-اشکالی که در واگذاری مخابرات به وجود آمد این بود که ما باید مراکز را واگذار می کردیم ولی متاسفانه زیرساخت های شهری را به غلط واگذار کردیم. یکی از دلایل واگذاری شرکت مخابرات این بود که انحصار شکسته شود و در حال حاضر پیشنهاد ما این است که مدیریت استفاده از داکت ها و سیم های مسی متعلق به همه مصرف کننده ها باشد ولی هزینه هایش را هم بپردازند.
-مرداد ماه سال گذشته قرار بود به تعرفه ها بین 40 تا 60 درصد افزایش داده شود که جلوی این کار را گرفتم. 60 هزار نفر در شرکت مخابرات مشغول به انجام فعالیت هستند. به حقوق تمام این افراد 20 درصد اضافه کردیم و برای امسال همزمان با افزایش های دیگر سقف افزایش حداکثر 20 درصدی را در نظر گرفتیم.
-در گذشته وقتی در شهر با تلفن موبایل صحبت می کردند یک تعرفه در نظر گرفته می شد و وقتی با جای دیگری صحبت می کردند تعرفه ی دیگری لحاظ می شد ولی اکنون هزینه جابجایی نمی گیریم. در حال هم کد سازی هستیم و تمام کسانی که در یک استان زندگی می کنند و تلفن شهری دارند در تمام استان یک تعرفه دارند و از این استان به هر جای دور و نزدیک کشور زنگ بزنند تنها یک تعرفه مشخص را پرداخت می کنند.
-عملا اکنون بسیاری از نقاط دور و مرزی ما پایین آمده است. اصلا اینطور نیست که دولت اقتدارش به شکلی باشد که اپراتوری که به مردم خدمات می دهد برایمان تعیین تکلیف کند. رقابت در تمام دنیا باعث کاهش قمیت و افزایش خدمات می شود.

 

23231

 

کد خبر 369399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =