تسنیم نوشت:

رئیس سازمان غذا و دارو نسبت به تولید آب معدنی در برخی مکان‌های آلوده گلایه کرد و گفت: در دمای بالا مواد پلیمری بطری‌های این آب‌ها آزاد می‌شود که بسیار خطرناک است.
 رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو درباره معضلات آب معدنی‌ها هشدار داد و  داشت: مشکل آب معدنی‌ها در ایران، این است که جاهایی برای تولید آب معدنی اجاره داده شده است که نزدیک منابع آلوده کننده هستند، بنابراین در این زمینه باید سخت‌گیری کنیم.

وی ادامه داد: البته در کشور منابع آب معدنی با کیفیت بسیار بالا داریم، به خصوص در کوه‌های زاگرس و البرز، و مناطق بسیار بکر و دست نخورده دیگری هم داریم ولی متأسفانه در جاهای نیز برای تولید این آب معدنی‌ها مجوز داده شده است که این کیفیت‌ها را ندارند.

دیناروند درباره اقدام سازمان غذا و دارو برای برخورد با این تولیدکنندگان آب معدنی عنوان کرد: ما سختگیری خواهیم کرد، به نظر بنده در یک دوره‌ای وظایف نظارتی کم شد، در سال‌های اخیر برخی آب‌ها که در بطری‌ها بسته‌بندی شدند، برای مردم این تصور را ایجاد کرد که این آب‌ها‌، آب معدنی است، در حالی که اینطور نیست و این آب‌ها‌؛ آب آشامیدنی است.

وی درباره چگونگی تشخیص این دو آب بیان داشت: باید بر روی بطری، عنوان آب آشامیدنی و یا آب معدنی قید شده باشد، بنابراین آب آشامیدنی برای کشور ضروری است به خصوص با شرایط کمبود آب که در کشور وجود دارد زیرا به دلیل کمبود آب، به آب‌های چاه وابسته شده‌ایم که امکان بالا رفتن نیترات در این آب‌ها وجود دارد، بنابراین استفاده از آب آشامیدنی در تمام دنیا در حال توسعه است و در ایران نیز این مسئله وجود دارد.

دیناروند درباره سختگیری‌های کشورهای دنیا در تولید و توزیع آب معدنی گفت‌: در کشورهای دیگر، آب معدنی را در داخل شیشه پُر می‌کنند، نه در بطری‌ها زیرا اشکال این بطری‌ها این است که در دمای بالا، مواد پلیمری آن آزاد می‌شود که بسیار خطرناک است.

وی درباره این‌که عنوان می‌شود برای ماندگاری آب‌های معدنی و آشامیدنی فلوراید و مواد نگهدارنده اضافه می‌شود، بیان داشت، بله، این مسئله هم ممکن است ولی طبق آزمایش‌هایی که ما داشتیم به موارد خاصی نرسیدیم.

دیناروند درباره خبری که عنوان شده است که ناتو در افغانستان از ایران آب معدنی خریداری کرده است و پس از انجام آزمایش‌ها بر روی این بطری‌ها عنوان کرده است که آب معدنی‌های تولید ایران سرطان زا هستند، گفت‌: سرطان زا بودن آب معدنی مربوط به آب نیست، چون فلزات سنگین و آرسنیک آن دقیق کنترل می‌شود، و خیلی نگران آن نیستیم، بلکه دو نگرانی دیگر وجود دارد که اولی مربوط به نیترانت است، زیرا نیترات را نمی‌توان از آب جدا کرد، بلکه اگر منبع تولید اینگونه آب‌ها مناسب نباشد جلوی تولید اینگونه آب‌ها را باید گرفت.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشکال گرفتن از برخی مجوزها برای تولید آب معدنی در برخی مکان‌ها به خاطر اشتغال‌زایی خاطرنشان کرد: نمونه‌های نیز از این دست تولیدکنندگان آب معدنی داشتیم که باید جلوی تولید آنان را بگیریم ولی در مجموع خبر خرید و پس دادن آب معدنی‌های ایران توسط «ناتو» رسمی و صحیح نیست.

 

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    54 0
    بابا مرديم از بس شنيديم سرطان. نفس كشيدن كه سرطان زاست آب خوردن هم كه سرطان زا شد تكليف لبنيات هم كه معلوم شد محصولات كشاورزي هم كه كلا كود نيتراته هست و اصلا مادر همه اين ها تازه اگه نفس هم نكشي، آب هم نخوري، لبنيات هم نخوري، كلا هيچي نخوري از پارازيت سرطان ميگيري
  • بی نام IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    15 0
    دیگه از آب خوردنم باید ترسید.
  • بی نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    187 3
    کلادر ایران همه باهم پیش به سوی سزطان هوا اب غذا امواج شیروسبزی ونون و.........
  • بی نام A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    138 0
    اب معدنی هایی که از چاه پر میشن یا از شیر آب لوله کشی
  • reza IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    12 0
    یه سری بیرون بیایید ...تمام ماشینهای حمل آب معدنی در دمای 42 درجه تهران در را باز کرده و افتاب مستقیم به بطری ها میتابد .تازه مگر مقصر شیر های روغن دار را اعلام کردند حتی نامی از کارخانه ها نبردند چطور میشود به این وزارت خانه اعتماد کرد
  • کارون از فاضلاب بوی تعفن میدهد IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    11 0
    آقای معاون وزیر ، فاضلاب شهری و بیمارستانی و صنعتی در شهر اهواز بدون هیچگونه تصفییه ای مستقیما وارد رودخانه میشود و ایا زمان ان نرسیده فکری اساسی و پایدار و بلند مدت به حال محیط زیست در تمام نقاط کشور عزیزمان بکنیم .
  • بی نام IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    8 1
    دولت با جوسازی و حوشی گری در مورد افزدودن روغن پالم به لبنیات ... چراغ خاموش قیمت لبنیات کم چرب را 20 افزایش داد ... روحانی متشکریم که تورم را میخواهی اینجوری از 45 به 25 برسانی like حال نوبت آب شده
  • بی نام A1 ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    13 0
    ناتو گفته سرطان زاست، شما نگران نیستید؟
  • بی نام IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    7 0
    به به مدريت در حده لا ليگا
  • رحيم A1 ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    8 0
    وقتي چربى شير رو مي گيرند وكره انرا مى فروشند وبجاى ان روغن لاستيك يا پالم مى ريزند اعتماد به اب معدنى وباور رعايت اصول بهداشتى وبقيه مسايل اگر از شيرين عقلى نباشد حتما خوش باورى است اخلاقيات مدتهاست از اين ديار رخت بربسته.
  • احمد IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    8 0
    یا خدا آبم دیگه نباید بخوریم
  • عباس A1 ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    7 0
    رياست محترم سازمان غذا و دارو : شما را بخدا قسم ميدهيم همانطوركه در مورد سلامت مردم در اين دولت حساسيت بخرج ميدهيد. ، لطفا نام شركتهايى كه آب آشاميدنى و معدنى در محل هاى ناسالم عرضه ميكنند و كارخانجاتى كه لبنيات غير استاندارد و با پالم بالا توليد ميكنند را در نشريات نام ببريد وگرنه در فوت و آسيب همه انسانهاى هموطن خود مسئول و بايد حداقل در آن دنيا جوابگو باشيد . از سايت وزين خبر آنلاين استدعا دارم متن بالا را به اين سازمان و موسسه استاندارد ارسال تا صحبت مردم را بشنوند كه چرا اين دو سازمان كه با جان مردم در ارتباط هستند سود اقتصادى و يا ادامه اشتغال يك تعداد كمى از هموطنان را فداى سلامت مردم ميكنند و نام اين شركتها را رسما اعلام نميكنند مخصوصا مورد آب معدنى كه تعداد متخلفين زياد نيست.
  • بی نام A1 ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    8 0
    در ايران نقش سازمان غذا و دارو بسيار كمرنگ است و اين باعث افزايش خلافكاري در اين عرصه شده است و بنظرم بايد اين نقيصه رفع گردد.
  • بی نام IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    2 1
    اگر مردم مریض نشن کاروکاسبي دکترا تخته میشه پس چه انتظاري از وزارت بهداشته
  • هدایت IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    ای خدا تا کی از چی بنالیم؟؟ خدایا شکرت
  • مهمان A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
    6 2
    چرا ابهای بسته بندی شدی باگذشت زمان جلبک نمیزنه درصورتیکه اب چشمه درهمون بطری باگذشت زمان جلبک میزنه ایا ابهای بسته بندی شده دارای موادنگهدارنده نیس؟
  • بی نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    1 0
    روی بطری آب معدنی ها اسم فلوراید جزو ترکیباتش قید شده نیازی نست زحمت بکشید آزمایش کنید همین فلوراید کافی بوده واسه پس فرستادن آب معدنی های ایرانی از افغانستان.
  • بی نام RO ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
    0 0
    چرا کشور ما روز به روز به سمت تباهی میره ایکاش من رئیس جمهور بودم فقط و فقط به فکر آرامش و آسایش مردم خودم بودم