محله های اطراف فرودگاه مهرآباد، هر 15 دقیقه لرزه بر جانشان می افتد؛ یک هواپیما بلند می شود یا می نشیند. سر و صدا و آلودگی هوا کم بود، خطر سقوط هم افزوده شده است. اما فرودگاه مهرآباد کی تعطیل می شود؟

طهورا شهبازی: ۲ دقیقه پس از تیک آف هواپیمای ایران ۱۴۰، موتور سمت راست از کار افتاد. برج مراقبت به خلبان دستور داد به سمت چپ دور بزند و به فرودگاه مهرآباد برگردد. اما خلبان ایزدپناه که احتمال داده در صورت اجرای دستورات برج مراقب به ارتفاع لازم نرسد و با ساختمان‌های مسکونی تهرانسر برخورد کند، ترجیح می‌د‌هد از سمت راست دور بگیرد تا بتواند روی اتوبان بنشیند. او تمامی برنامه هایش را پیاده‌ کرد اما افسوس که قدرت تک‌موتور این هواپیما اجازه ادامه این روند را به او نداد و هواپیمای با کابل فشار قوی برق برخورد کرد و فاجعه اتفاق افتاد.

سقوط و مرگ هر لحظه کابوس ساکنان محله های اطراف فرودگاه مهرآباد است؛ فتح، تهرانسر و سی متری جی. اینجا آسمانش پرنده دارد. پرنده ها غول پیکرند. در هر پروازشان سقفی می شوند برای خیابان. پرنده ها آواز نمی خوانند و صدایشان گوشخراش است. به محض پیدا شدنشان صحبت ها قطع می شود چون صدا به صدا نمی‌رسد. پرنده‌ها مردم‌آزار هستند و مردم محل دل خوشی از آنها ندارند.

محله سی متری جی، جایی در گوشه شهر و در 200متری فرودگاه مهرآباد. فاصله کمی است. یک بلوار بزرگ در میان خیابان تا انتها خودنمایی می کند. در حاشیه خیابان چیزی که به وفور نگاه‌ها را به خود جلب می کند مغازه‌های تجهیزات ماشین است. هواپیماهای فرودگاه مهرآباد عادتشان شده که در هر بار بلند شدن از باند یا فرود آمدن، سری هم به این محله و اهالی آن بزنند.

 

همزیستی با هواپیما

پسر بچه‌ای 3 ساله سوار بر اتوبوس آرام و قرارش را از دست داده است. دیدار با هواپیماهای در حال پرواز در آسمان که فاصله چندانی هم با زمین ندارند شوق پسرک شده بود که راه شهرستانشان تا تهران را طی کند «خاله پس کو هواپیما.»

به محض پیاده‌شدن از اتوبوس بی‌آر‌تی به فاصله تنها چند لحظه هواپیمایی غول پیکر سایه‌ای می شود بر سر مردم. همه با خونسردی به راه خود ادامه می دهند گویی به عبور هواپیما در آن فاصله کم از زمین خو گرفته اند؛ نه لرزه به تنشان می اندازد نه سری به بالا برمی گردانند. فقط به راهشان ادامه می دهند.

پسری جوان از اهالی محل سیگار به دست دم در خانه شان نشسته است، حالت صدایش مثل حالت نگاهش تغییر می کند و انگار این مشکل سال ها روی قلبش سنگینی می کند: «هواپیماها واقعا آسایش را از ما گرفته اند. فاصله خیلی کمی با فرودگاه داریم. برای همین رفت و آمدشان زیاد است واقعا صدایش اذیت کننده است. شب و روز صدا دارد. البته ما دیگر عادت کرده ایم. چون چند سال است که در این محل زندگی می کنیم.»

پیرمردی 80 ساله که گویی سال ها خاک محل را خورده روی سکویی سنگی بی‌حوصله نشسته و درست روبه روی پیرمرد مرد میانسالی روی موتور در حال گپ زدن با او است. وقتی بحث هواپیما مطرح می شود گویی دردی قدیمی در دلش زنده می شود بی آنکه گیرایی صدایش رنگ ببازد، می گوید: «خیلی سال می شه اینجا زندگی می کنیم. از همون اول هواپیماها مزاحم زندگی و مخل آسایش ما بودند. اعصابمان را واقعا خورد می کنند. خواب و آرامش زندگی را از ما گرفته اند.مشکل بسیار است فراوون.» سری به علامت تاسف و با حسرت تکان می دهد.

 

اینجا همه عصبی هستند

از سال ها پیش زمزمه‌ها برای کم کردن فعالیت فرودگاه مهرآباد به راه افتاده بود تا ‌سال ٨٩ که اساسا طرحی در مجلس شورای اسلامی برای انتقال فرودگاه مهرآباد آماده شد و در دستور کار نمایندگان قرار گرفت؛ طرحی که سازمان حفاظت محیط‌زیست هم از آنها حمایت کرده بود. در این طرح دولت موظف شده بود که تا ‌سال ٩٢ نسبت به انتقال این فرودگاه به خارج از تهران اقدام کند.

هر بار که هواپیمایی مهیب از بالای سرشان عبور می کند شوکی عصبی تمام وجودشان را در بر می گیرد. هواپیما اعصابشان را به هم ریخته. در فاصله تقریبا هر یک ربع، یک هواپیما صدایشان را قطع می کند. مرد جوان خودش را روی موتور جابه جا می کند. با دردی که از حسرت های گذشته اش مایه می گیرد، می گوید: «سال 49 اینجا پدرم زمین خریده بود. آن موقع بیشتر زمین‌های اینجا کشاورزی بود. مشکلات زیادی داریم. در محله های اطراف مثلا در محله 13متری فضای سبز وجود دارد ولی در این محل ما حتی یک فضای سبز و محلی برای بازی بچه‌ها نداریم. اینجا همه عصبی هستند. در کشورهای خارجی به مردمی که در نزدیکی فرودگاه زندگی می کنند پولی ماهانه در ازای آسایشی که از آنها گرفته می شود می دهند. اما اینجا از ما پول هم می گیرند.»

مرد جوان از بعضی هواپیماها بدجور عاصی است: «بعضی از این هواپیما صدایشان مثل سوتی جیغ می کشد انگار مویرگ‌های سر آدم در حال پاره شدن است. از وقتی چند هواپیما این اطراف سقوط کرده دیگر امنیت جانی هم برایمان نمانده.»

 

خطر همیشگی سقوط

از همان سالی که هواپیمای c١٣٠ سقوط کرد و هنگام سقوط با یکی از ساختمان‌های شهرک پرواز برخورد کرد، بحث خطرهای ادامه فعالیت فرودگاه مهرآباد در شرایطی که حاشیه آن به فضاهای مسکونی تبدیل شده، بیشتر مطرح شد و تا الان که در میانه سال 93 قرار داریم از انتقال خبری نبود تا اینکه سقوط ایران 140 رقم خورد.

مامور آگاهی محل با فرم مخصوص اداره آگاهی از خلاصی محل از دست فرودگاه می گوید: «استشهاد محلی جمع آوری کرده ایم. درحال انجام کارهای اداری آن نیز هستیم با کمک مردم و پیگیری هایی که انجام دادیم انشاء الله به زودی و تا آخر امسال فرودگاه از این محل منتقل می شود. اینجا شهرک می شود و فرودگاه به فرودگاه امام خمینی منتقل می شود. چون واقعا این وضعیت برای مردم غیر قابل تحمل شده.»

همین دیروز هم البته احمد مسجدجامعی، رییس شورای شهر درباره انتقال فرودگاه مهرآباد گفت: بر اساس قواعد بین‌المللی فرودگاه در خارج از شهرها مستقر هستند و این در حالی است که در سال‌های گذشته (70سال گذشته) فرودگاه مهرآباد در خارج از شهر بوده اما هم‌اینک با توسعه جمعیت و گسترش شهر فرودگاه اشاره شده در مرکز شهر قرار گرفته است.

رئیس شورای شهر تهران گفت: یک پرواز در فرودگاه مهرآباد به اندازه سه هزار وسیله نقلیه آلودگی هوا و صدا تولید می‌کند، در سال‌های گذشته 6 تا 7 مورد هواپیما سقوط کرده است که در یکی از موارد آن هواپیما به برج برخورد کرده بود.

مسجدجامعی خطاب به رؤسای کمیسیون شهرسازی و معماری و همچنین سلامت، محیط زیست و خدمات شهری گفت: پیشنهاد می‌کنم طرح انتقال پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام در دستور کار قرار گیرد. فرودگاه حضرت امام خمینی(ره) به لحاظ ظرفیتی که دارد و با توجه به سابقه 10 ساله آن در زمینه پرواز، می‌تواند پروازهای داخلی را نیز مدیریت کند. شورای شهر آمادگی دارند تا با همکاری دولت و مجموعه فرودگاه‌های مهرآباد، پروازهای داخلی را نیز به فرودگاه امام خمینی(ره) منتقل کند که با این کار از آسیب‌های جدی در شهر نیز رها خواهیم شد.

 

کابوس شبانه هواپیما

اما تا شورای شهر تصمیم بگیرد فکری برای فرودگاه مهرآباد بکند، اهالی همچنان در ترس و اضطراب زندگی می کنند. محل و خانه‌ها، گذشته‌های دور را یادآور می شوند. کوچه‌های تنگ و باریک با یک جوی کوچک در میانشان که آب کمی در آن جاری است. خانه ها به هم چسبیده و در یک ردیف طبقاتی قرار دارند. ساختمان‌هایی که گرد کهنگی را از محل پاک کرده باشند به ندرت به چشم می آید. ساختمان‌ها به علت رفت و آمد مکرر هواپیما اجازه بالا‌رفتن از 4 طبقه بیشتر را ندارند.

خانمی که دست پسر کوچکش را محکم در دست دارد، می گوید نگران است. نگران اینکه در این چند سالی که به این محل آمده صدای مهیب هواپیماها روی روان فرزندش تاثیر مخربی نداشته باشد. نگران است که مانع تمرکز فرزندش می شود تا درسش را بخواند. مادر با آهی از صدای گریه شبانه فرزندش می گوید که پشت سر صدای مهیب هواپیما از اتاق او بلند می شود. می گوید خودم شب ها را یک جور سر می کنم فقط نگران این بچه هستم.

پمپ بنزین محل انباشته از ماشین‌های مختلف است. سرباز جوان زیر درختی در گوشه پمپ بنزین پناه گرفته تا از انوار مستقیم خورشید که گرما بر زمین می بارید در امان باشد. از بی خوابی‌های شبانه‌اش می‌گوید. از شیشه‌هایی که از صدای مهیب هواپیما در امان نیستند و به لرزه در می آیند: «بعضی از هواپیماها موتورشان را یک کیلومتر مانده به زمین خاموش می کنند که باد در موتورها جمع می شود صدای مهیبی دارد. و خوراک شب است که آدم را بترساند.»

 

مهرآباد مهمان یکی دوروزه یا همسایه قدیمی؟

اما این تنها مشکلی نیست که ماندن فرودگاه مهرآباد در تهران برای شهر ایجاد کرده. ترافیک سنگین و همچنین نقشی که این فرودگاه در آلودگی هوای تهران دارد مشکلات دیگری است که رفتن مهرآباد از تهران را مهم جلوه می‌کند. کارشناسان می‌گویند هر فروند هواپیما در هر بار نشست و برخاست معادل آلودگی سه‌هزار خودرو، آلودگی تولید می‌کند.

٩‌سال پس از حادثه هواپیمای c١٣٠، حادثه خونین و مرگبار یکشنبه ثابت کرد فرودگاه مهرآباد برای این منطقه تنها آلودگی صوتی و زیست‌محیطی ندارد، مرگ و حادثه هم به زندگی آنها پیوند خورده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 70
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    هر وقت ایران خودرو و سایپا تعطیل شد، مهر آباد هم تعطیل می شود .
    • بی نام A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      271 7
      نتیجه بی تدبیری شهرداری که هر جا گذاشتن خونه بسازن. فکر بقیه اشو نکردن ...فقط پول دربیارن
    • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      37 88
      میدونی اگرایران خودروهردقیقه که خط تولیدش بخوابه بیشتراز5میلیون تومن خسارت میده راهش تعطیلی نیست راهش افزایش کیفیت محصولاته
    • بی نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      26 25
      شهرداری چه میدونه قراره هواپیما ها همون اول بعد از چک کردن ماموران پرواز قرار سقوط کنن
    • مهدیان ES ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      61 4
      آخه چقدر این خبر بدون کارشناسی تهیه شده اولا که اول فرودگاه بوده و بعدا اون زمین های کشاورزی به صورت غیرقانونی و بعضا قانونی تبدیل به محل مسکونی شده. ثانیا اینکه اینکه دلیل نمیشه که فرودگاه به دلیل تراکم شهری به جای دیگه ای منتقل بشه. فرودگاه دبی توی امارات رو اگر دیده باشین به صورت 24 ساعته هر 2 الی 10 دقیقه یه هواپیما میشینه و بلند میشه.
    • بی نام EU ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      9 4
      مهدیان جان جاده مخصوص کرج از 50 سال پیش درش کارخونه بوده و زمین بندی شده و حتی عرض بلوار ها هم مشخص بوده کی گفته که زمینای کشاورزی بوده؟یه مقداری باغ بوده ولی زمین کشاورزی نبوده اگر اونجوری بررسی کنیم خب طرشت هم یه روزی کلا باغ بوده یا جنت اباد و کن
  • بی نام IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    چه ربطی به مهر اباد داره اطراف مهر اباد نباید خانه ساخته میشد سریع یک اشتباهی میشه راحت ترین راه کار رو پیش نهاد میکنید حتما پس فردا هم که اطراف فرود گاه امام خونه سازی بشه میگن چه موقع می خواهید فرود گاه امام رو ببرید بیرون
    • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      25 54
      عزیزم فقر می دونی چیه ؟تا حالا طعمشو چشیدی؟ ساکنین آن مناطق از روی ناچاری آنجان نه روی دلخوشی
    • بی نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      48 4
      همین ها به محض جابهجایی مهرآباد شروع به ساختمان سازی هفت طبقه می کنند و حسابی مایه دار می شوند و شلوغی و کمبود آب را برای منطقه می آورند.
    • بی نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      19 2
      حرف دوستان درست نباید می ساختن ولی الان ساختن ، اونم نه ساخت و ساز غیر مجاز بلکه ساخت و سازهای شهری با مجوز شهرداری و ... . درست بوده یا غلط رو نمیدونم ولی الان در محدوده فرودگاه مهرآباد مناطق مسکونی تهرانسر ، سی متری جی ، شهرک اکباتان ، شهرک آزادی ، شهرک فرهنگیان جاده مخصوص ، شهرک دانشگاه شریف ، شهرک دریا و ... وجود دارد . همانطور که می بینید . خیلی از این مناطق شهرک های انبوهسازی دولتی هستند که قدمت برخی به پیش از انقلاب می رسد ، مثلا همین شهرک اکباتان قرار بود 28 فاز باشد که بخش اعظمی از زمینهای مابین اتوبان تهران کرج و جاده مخصوص را اشغال میکرد که این یعنی نمایشگاه و تعمیرگاه فرودگاه رو باید خراب میکردن . پس یعنی قرار بر مسکونی شدن منطقه از قبل بوده و مال بعد از انقلاب نیست .
    • من IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      22 1
      ببخشید میدونی خونه های اونجا چنده؟ متری 3 تا 5 میلیون همچین فقیرم نیستن اینا شهرکهای سازمانیه مثل شهرک فرهنگیان یا شهرک کارکنان دانشگاه تهران.....ادمای فقیر دیگه تو تهران نمیتونن باشن اکثرا یا رفتن سمت ورامین یا کرج
  • بی نام IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    اون موقع كه مهر اباد را ساختند اونجا بيابان بوده،درست مثل فرود گاه امام خميني،اين مردم بودند كه اونجا ساختمان ساختند و بعضا غير مجاز،و هر كي كه اونجا ساكن شده با علم و اگاهي از وجود فرود گاه و سر وصدا و خطرات ان ،انجا ساكن شده،ما كه نمي تونيم به خاطر سهل انگاري عده اي كلي هزينه رو دست دولت و مردم بگذاريم كه مهر اباد را تعطيل كنه،اين پول از جيب ما مردم ميره و در ضمن دولت ميتونه بودجه تعطيلي فرودگاه را جاي ديگر در كشور هزينه كنه،يعني 75 ميليون نفر بايد تاوان سهل انگاري 50 هزار نفر را بدند،در ضمن الان فرودگاه امام خميني وسط بيابان هست،اگر 30 سال بعد مردم دورو ورش ساختمان ساختند باز هم بايد بگوييم فرود گاهي را كه اين همه هزينه اش كرديم بايد جا به جا بشه؟
    • بی نام IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      13 20
      طرح ساخت فرودگاه امام مربوط به زمان پیش از انقلاب بوده ، یعنی قبل از سال 57 به این نتیجه رسیده بودن که مهرآباد باید تعطیل بشه و به خارج از شهر انتقال پیدا کنه . این موضوع بیش از 36 سال پیش تصمیم گیری شده و استارت کارش زده شده ، زمانی که از بعد از میدان آزادی تا کرج یا بیابون بوده یا کارخانه و تازه داشتن شهرک اکباتان و شهید فکوری رو میساختن . الان بیش از 36 سال از نیاز سنجی اولیه و بیش از ده سال از افتتاح فرودگاه امام میگذره .پس دیگه بهنونه ای نیست . از اینجا به بعد هم گردن مسئولینهکه نباید اجازه توسعه بی دلیل شهر تا فرودگاه رو بدن نه اینکه برن در جوار فرودگاه امام شهر های پرند و پرندک و ... رو بسازن . نارضایتی بیشتر مال کسانی که کارشون تو فرودگاه مهرآباده و حالا باید به جای وسط شهر برن پرند.
  • بی نام IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    55 7
    اين گزارش اصلا كارشناسي نيست،كدوم خلباني يك كيلومتري زمين موتورش را خاموش ميكنه،تراخدا با كارشناس ها صحبت كنيد
    • امیر A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      23 4
      راست میگه واقعا جوک بود هواپیما مگه ماشینه که موتورشو خاموش کنی؟ سقوط میکنه
    • فرهاد IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      7 1
      موتور هواپیما رو میشه خاموش کرد فقط در نوع جنگنده و دو نفره
    • بی نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      6 1
      نخیر میشه متخصص موتور هواپیما صرفا نیروی پیش رانش تولید میکنه وقتی موتور خاموش بشه تا چند کیلومتر به حالت گلاید می تونه به پرواز ادامه بده
    • مازيار IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      6 0
      براي فرود موتور هواپيما بايد روشن باشه كه خلبان بتونه "ريورس" كنه،عملا اينجا موتور به عنوان يك جور ترمرز عمل ميكنه
    • افشین IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      12 0
      یکی از دلایلی که من هنوز زنده ام اینه که پول ندارم سوار هواپیما بشم :|
  • بی نام IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    23 66
    باید هرچه سریعتر فرودگاه مهرآباد به دلائل زیست محیطی و خطر جانی که برای جان مردم در شهر تهران دارد تعطیل شده و پروازهایش به فرودگاه امام خمینی منتقل شوند.
    • cadasil GB ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      14 7
      یعنی چی منتقل شه منتقل شه؟؟؟ یعنی یه نفر که میخواد از تهران بره اصفهان نیم ساعت پرواز داره 2 ساعت تو راه فرودگاه امام باشه؟؟ خوب با اتوبوس بره که راحتتره.. کشورهای کوچیک مثل کویت که کلش مسکونیه پس چکار میکنن؟؟ حتما فرودگاه تو خلیج فارس میسازن آره؟؟؟ بیشتر ساکنین اطراف مهرآباد ابتدا بصورت غیرقانونی و به نوعی زوری اونجارو تصرف کردن حالا خودشونو به ننه من غریبم زدن...
  • بی نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    80 4
    يعني جي كه هر هواپيما به اندازه 3000 هزار خورو آلودگي ايجاد مي كنه،پس فرودگاه هاي لندن،پاريس و نيويورك كه روزي چند هزار هواپيما بلند ميشند و ميشينند بايد كل شهر هاي همجوار را آلوده كنند،اگر از هر كدام 1000 هواپيما بپره ،پس به اندازه 3 ميليون خودرو آلودگي ايجاد شده،كه اين طور نيست،الان خيلي راحت مجوز توسعه اين فرودگاه ها را هم ميدند و هواي اين شهر ها هم پاكيزه است
    • بی نام IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      28 51
      اولا فرودگاه های لندن و پاریس و ... حداقل 30 کیلیومتر خارج از شهر قرار دارند نه وسط شهر در ثانی آنجا لندن و پاریس است جایی که برای صدای موتور هواپیما هم قانون دارند و به همین دلیل بوئینگ 707 را بازنشسته کردند و یا هواپیما هایی مثلا با عمر بیش از 12 سال را به همین راحتی اجازه ورود و خروج بهشان نمی دهند،سوختشان حداکثر استاندارد را دارد نه حداقل استاندارد و ... . در حالی که بسیاریی از هواپیماهای ما عمر بالای 15 سال را دارند و غالب هواپیماهای پهن پیر ما عمر بالای 30 سال دارند . یعنی اگر همه برنامه های تعمییراتی آن درست هم باشد باز هم ریسک پرواز دارند ، شما فقط یک لحظه تصور کن یک 747 با بیش از 400 مسافر خدای ناکرده در وسط تهرانسر یا منطقه 30 متری جی سقوط کند ، حتی تصور وسعت فاجعه هم هولناک است.
    • بی نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      7 4
      همانطور که گفتید فرودگاه های بسیاری از شهر های دنیا در مناطق شهری واقع شده و مشکلی هم نیست. راه دوری هم نرویم. دبی و استانبول هم به این صورت است. تولید الودگی هر هواپیما به میزان 3000 خودرو تنها برای مدت زمانی است که هواپیما در محدوده فرودگاه قرار دارد. اما متاسفانه مسئولان اون رو با میزان الودگی 3000 خودرو که در یک شبانه روز در سطح شهر تردد می کنند مقایسه میکنند. اگر فرض کنیم هر خودرو میانگین 100 دقیقه در روز در تهران تردد کند، در این صورت آلودگی هر نشست یا برخاست برابر با الودگی ایجاد شده توسط 60 دستگاه خودرو در یک روز است که در مجموع عدد ناچیزی می شود. سهم فرودگاه مهراباد در آلودگی هوای تهران در حدود 23 درصد است
  • سلمان A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    10 35
    مشهد هم این مشکل رو داریم واقعا غیر قابل تحمل هستش چرا مردم باید هزینه کنن برای شرکت های خصوصی
  • بی نام IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    53 5
    اول فرودگاه بوده بعد خونه ساخته اند يا اول خونه بوده بعد فرودگاه ساخته شده؟ صورت مساله رو جابجا نكنين
  • امیر تبریز اوغلی ضد لنگ وکیسه A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    3 56
    مثل برج های دوقولوی نییورک
    • امیرحسین ازآملمازندران A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      45 3
      آقای امیرتبریزاوغلی ضدلنگی وکیسه شما کاری درسی نداری؟جدی میپرسم بخدا نکنه خودت کارمندخبرآنلاینی تقریبا همیشه همه جا درموردهمه چیزکامنت میگذاری نکنه توکافی نت کارمیکنی؟من هرچندروزیکباریه سری میزنم خبرآنلاین تا ازاخبارمملکت خبردارشم وهمیشه دربخش نظرات کامنتای شماهست واقعا جالبه
    • بهروز IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      12 2
      امیر حسین راست میگه ها ... چقدرم نظرات ناخردمندانست طرز تفکرت کلا مشکل داره
  • امیر IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    18 16
    ما همیشه منتظر یه حادثه هستیم تاکاری کنیم. تا زلزله میشه یاد مقاوم سازی خونه ها میوفتیم بعد یادمون میره تا زلزله بعدی، تا هواپیما سقوط میکنه یاد امنیت پرواز و ... میوفتیم بعد یادمون میره تا سقوط بعدی، بدجور به این اخلاقهای بعد عادت کردیم بدجور
  • بی نام EU ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    2 36
    جاناسخن از زبان مامیگویی ولی ؟؟؟
  • بی نام IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    7 26
    عزیزم به همه اینها این را هم اضافه کنید: هواپیماهایی که در هنگام شب تاخیر دارند، یکمرتبه 1یا 2نصفه شب آنچنان صدایی در خانه های تهرانسر می پیچد که خواب وآرامش وهر چی تو قالبهاست کنسل می شود .فرض بفرمایید یکی مریض دارد یکی بچه کوچک دارد وآن یکی بدبخت ساعت 6صبح باید برود سر کار واین مصیبت همچنان ادامه دارد...
  • بی نام IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    15 39
    کارشناسان می‌گویند هر فروند هواپیما در هر بار نشست و برخاست معادل آلودگی سه‌هزار خودرو، آلودگی تولید می‌کند.
    • بی نام IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      23 7
      درست نيست پس شهر هايي كه روزي چند هزار هواپيما بلند ميشه بايد به اندازه چند ميليون خودرو آلوده باشند كه اينطور نيست
  • بی نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    51 5
    فرودگاه مهرآباد جاش درسته. كار اشتباه رو اونايي كردن كه اطراف فرودگاه خونه سازي كردن و هر روز به تعدادشون افزوده ميشه. مثلا كجا ببرن؟؟؟ ببرن فرودگاه امام كه مثلا براي يه سفر 35 دقيقه اي تا رشت حداقل 2 ساعت تو راه باشيم برسيم فرودگاه؟
    • بی نام A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      14 3
      دقیقا درسته. من هر ماه میرم مشهد، از فرودگاه تا مشهد یک ساعت و ربع زمان پروازه. اگه فرودگاه بره وسط بیابون که 2 ساعت طول میکشه به فرودگاه برسم. خنده داره... اگه قراره از شهر خارج بشه باید یه فرودگاه جدید بسازن که اونهمه دور نباشه.
  • بی نام IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    48 6
    فرودگاه خيلي ساله كه اونجاست . مردمي كه اونجان از اول ميدونستن كه نزديك فرودگاهن پس از همون اول كسي مجبورشون نكرده بود اونجا خونه بگيرن
  • بی نام IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    40 2
    ای اقا چرا می روی اروپا یا امریکا همین بیخ گوشمان ترکیه استانبول دو تا فرودگاه داره با کلی توریست ، هیچ مشکلی هم ندارد ما همیشه معکوس کار می کنیم
    • بی نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      3 11
      این دفعه تشریف بردید ببینید تا چند کیلومتر اطرافش مسکونی نیست.
    • بی نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      11 1
      ما كه رفتيم استانبول،فرودگاه به شهر چسبيده بود
  • معین A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    54 4
    شهرداری نباید اجازه ساخت و ساز در ان محدوده را می داده است. در اطراف مهرآباد تنها منازل مسکونی سازمانی نیروی هوایی بوده است. اما بعد از انقلاب در ان منطقه به صورت غیر مجاز شروع به ساخت و ساز می کنند این ساخت و سازه ها بعدا قانونا ادامه پیدا می کنه. جا به جایی فرودگاه در هیچ کجا سابقه نداشته است. این همان بی تدبیری است که دولت می گوید.
  • علی IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    8 26
    اگر خانواده های مسئولین در معرض عوارض ناشی از فرود و صعود هواپیماها بودند انوقت درک می کردند مردمانی که معمولا از سر فقر در این مناطق بسر میبرند چه دردی می کشند حالا شما از دولتهای اصلاحات گرفته تا عدالت و امید همشون ادعای درد فقرا دارن بیان از این فرازو فرودهای شبانه و سرو صدای انها بازدید کنن بعضی وقتا مثل کنفرانس سران پشت سر هم و بی وقفه تا صبح میان و میرن خدا نکنه فقر سرنوشت تو باشه اونوقت این دلارهایی که باید حلال این معضلات فوری و فوتی باشن معلوم نیست خرج ثوتهای باد اورده اقازاده ها و سرمایه دارها بشه. والا این درد دلها هم بیخوده هیچکس این معضلو هم تا سالهای سال دیگه حل نخواهد کرد
    • میلاد A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      24 5
      اصلا علی آقا دولت ها سرپا مقصرو بی تدبیرشما که عقلانیت داری مراقب باش خب کنارفرودگاه که ساکن بشی همینه دیگه حالا دولت بیادبهت بگه اونجا بهت خونه مفت میدم توبایدفکرکنی کناردست فرودگاه شب ونصف شب ازصدای هواپیما آرامش نداری دیگه جای فرودگاه مهرآبادخیلی حساب وکتاب شده انتخاب شده بودوبجاست مردم ودولتهایی مقصرن که عقلانیت بخرج ندادن مردم که بدون توجه به عوارض زندگی کنارفرودگاه درنظرنگرفتن ودولتها که بدون توجه به مردم اجازه سکونت دراونجارودادن
    • بی نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      11 8
      سی متری جی خونه نوساز با اسانسور و پکیج متری 2.5 میلیون خب معلومه کدام قشر ساکن می شوند.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    8 39
    باید جمع شه
    • رضا IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      11 6
      چشم قربان امری دیگه ندارید؟
  • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    32 4
    هواپیمای عتیقه رو ول کردین گیر دادین به فرودگاه
  • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    8 13
    همه برن فرودگاه امام
  • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    10 3
    دیشب اقای مسجدجامعی در تهران20 گفتند باید مقدماتش فراهم شود.باید با مراکز امنیتی و... هماهنگ شوند.خبر انلاین اگه بتونی آن تکه از سخنان مسجدجامعی را بزاری روی سایت خوبه.
  • حسن A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    13 3
    عین همین مشکل رو تبریز هم داره با محدوده وسیع تر چون اکثر پرواز ها تمام طول شهر رو طی میکنن اما چون به لطف خدا هنوز حادثه ای رخ نداده هنوز کسی چیزی نمیگه اما ...
  • بی نام ES ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    15 10
    بجای فرودگاه تمامی ساختمانهای اطراف را تخریب و جمع کنید.همین سرنوشت درانتظارفرودگاه امام هم هست.
  • آریا EU ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    9 6
    درسته که شاید چند دهه پیش خانه ای در اطراف فرودگاه نبوده باشه ولی با توجه به توسعه شهرنشینی و افزایش محدوده مسکونی شهر تهران ازهر طرفچه توسط مردم چه توسط دولت در حال حاضر این فرودگاه نزدیک به مرکز تهران قرار گرفته و علاوه بر مناطق مسکونی،شرکتها و کارخانجات متعددی نیز در اطراف فرودگاه فعالیت میکنند که از لحاظ تراکم جمعیت در ساعات کاری باید مورد توجه قرار بگیرند.اینکه اول مرغ به وجود اومده یا تخم مرغ غیرمنطقیه و این هم جواری به هرحال اتفاق افتاده و ارتباط دادن این مساله به یک اقلیت جمعیت که از سر نداری یا ناآگاهی در این محدوده سکونت دارند با توجه به بافت عمومی مردم اطراف فرودگاهتهرانسر،اکباتان،بیمه،شهرک آزادی،شهرک دریا و .. نادرسته. انتقال بخش عمده پروازها بهترین تصمیم به نظر میاد.
    • بی نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      7 2
      تمام اینها عوارض مهاجرت به تهران هست. تهران داره از جمعیت منفجر میشه. فرودگاه مهرآباد که هیچی ، ساخت و ساز داره به فرودگاه امام و بهشت زهرا میرسه. کاش مسولین به شهرستان ها دقت بیشتری کنن تا هموطنان تو شهرهای خودشون و با بهترین امکانات زندگی کنن.
    • بی نام EU ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      7 7
      یعنی چی از سر نداری؟مردم خیلی از این شهرک ها به خاطر ارامش اون منطقه اونجا ساکنن که هواپیماها گه گاهی این ارامشو از بین میبرن،شهرک اکباتان نشین ها هم این مشکل رو دارن شما از همون سه راه اذری و طرشت تا انتهای منطقه 21 همه با صدای این همواپیماها مشکل دارن که اقلیت هم نیستندیکم درست حرف بزن
  • فرزين IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    7 0
    هواپيماها ١ كيلومتر مونده به نشستن موتورهاشون ر خاموش ميكنن ؟؟؟؟ اين رو از كجا آورديد ؟ خب مومن موتور هواپيما اگه در حين پرواز خاموش يا حتي ري استارت ١ ثانيه خاموش و روشن شدن با كليد مخصوص راه اندازي مجدد موتور بشه دچار يخ زدگي ميشه و در ثاني اگه موتور خاموش باشه موقعي كه هواپيما با باند تماس پدا ميكنه نميتونه ري ورس دور معكوس كنه براي گرفتن سرعت هواپيما كنه كه
  • بنیامین EU ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    41 3
    فرودگاه خارج از شهر خیلی سخته .... مثلا از ساری تا تهران با ماشین 3 ساعت بیشتر راه نیست. اما اگه با هواپیما بخوای بری اول باید یک ساعت و نیم تا فرودگاه دشت ناز تو راه باشی تا مثلا تازه سوار طیاره بشی... به شرطی که تاخیر نداشته باشه و ... فرودگاه مهراباد نعمتیه برای مردم تهران ... اما اشکال از شهرداری بود که اجازه تاسیس شرکت اطراف فرودگاه را داد ...
  • بی نام IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    3 5
    تا 10 سال بعد هم نمیشه. همین الآن فرودگاه امام در حال ترکیدن است از انفجار مسافر و خودروی بدون پارکینگ.
  • عليرضا IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    3 3
    آقا فرودگاه که از اول اونجا بود مردم اومدن خونه ساختن
  • محمد IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    10 1
    الان سپاه داره همه پادگان هاشو برج ميسازه بالاي چيتگر به سمت غرب احتمالا پس فردا ساکنينش ميان ميگن چرا آب نداريم راه نداريم خوب عزيزه من کار غير اصولي ميکني غير عقلاني ميکني بعد مياي ناله هم ميکني
  • بی نام EU ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    2 0
    جاده مخصوص نشین ها مشکلات متعددی دارن فرودگاه یکیش هست،وجود این همه کارخانه و ماشین های ترانزیتی هم قسمت دیگه ای از مشکلاتمون هستند
  • طلایه دار IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    4 4
    برای رفتن به فرودگاه امام خمینی رهباید نصف پول بلیط هواپیما پول کرایه ماشین بدی رفتم که میگم ها
  • محمد ياهو IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    14 1
    ما خيلي سال هستش ساكن تهرانسر هستيم. اولا كه از زماني كه پرواز هاي خارجي رفت فرودگاه امام خميني شبا عملا پروازي انجام نميشه، مگر اينكه تاخير داشته باشند وگرنه از ١٢ شب تا ٦ صبح پرواز تقريبا نيست. دوما: هواپيما موقع فرود آنچنان صدايي نداره چون داره ارتفاع كم ميكنه، اما بلند شدن صداي واقعا زيادي داره چون نهايت فشار رو روي موتورا داره مياره كه چون تهرانسر جنوب فرودگاه هستش اين مشكل فقط براي تهرانسره. سوما: اون صداهاي گوشخراش و بلند بيشتر براي هواپيمايي ساها بود كه الان خدارو شكر ديگه نيست جهت اطلاع اون دوستان هم برسونم كه فرمودن اينجا فقير نشين هستش، تهرانسر الان خونه متري ٥ ميليون هستش. لطفا صرف نظر دادن اطلاعات اشتباه نديد.
  • رضا IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    5 1
    باسلام بجای تعطیلی فرودگاه فکری به هواپیماهای غیره استاندارد وازرده خارج بکنید هواپیما ها مشکل دارند چه ربطی به فرودگاه داره امیدواریم بعد رفع تحریم این مشکلات هم حل بشه انشاا...
  • ساسان IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    22 6
    دعا میکنم مخالفین با انتقال فرودگاه مهراباد خود و عزیزانشان از قضای روزگار بیایند و زیر باند فرودگاه مجبور به اسکان شوند انشا ا... تاببینم بازم مخالفت میکنند؟
  • بی نام IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    3 0
    اصلا بحث سر و صدا رو که کنار بذاریم بگیم که همه توان مالیشو دارن شیشه 2 جداره میذارن ،اقا با مشکل الودگی هوا چیکار میشه کرد؟نصف شهر طی میشه تا یه هواپیما بشینه یا بلند بشه...اگر خدایی ناکرده این هواپیما اونروز در یکشنبه بازار شهرک ازادی سقوط میکرد میدونید چه فاجعه ای رخ میداد؟همش بخاطر اینکه اومدن و ساختن این همه سال هم کسی چیزی نگفته باید این فرودگاه همینجور بمونه؟چون حالا یه عده ای بخاطر کارشون باید هواپیما سوار بشن این ریسک نصف شهر قبول کنه که هر لحظه امکان سقوط هواپیما وجود داره؟به نظرم با همه اینا بازم بهترین کار کم کردن ترافیک پروازی تا بیشترین حد ممکن هست
  • بی نام A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    2 16
    جالبیش اینجاس که دولت مسکن مهرم توی تهرانسر راه انداخته بود، البته باید اولش 100میلیون پول میدادن.
  • وحید IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    7 3
    بنظر هر عقل سلیمی که: در حال حاضر یه فکر اساسی برای انتقال فرودگاه مهراباد به امام بشه.چون اولا هواپیماهای داغون و از رده خارجی داریم که اعتبار بهشون نیست و ثانیا:دیگه الان جایی برای بحث کردن درمورد ساخت ساز اطراف فرودگاه نیست چون خونه هایی که بامجوز شهرداری ساختن و که نمیتونیم خراب کنیم.پس اگه سلامتی مردم تهران براتون اهمیت داره این فرودگاه لعنتی رو منتقل کنید تا این تهران بلکه یه نفسی بکشه.
  • ساسان IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    46 3
    تهرانسر منطقه خوب خوش آب و هوا و با کلاسیه نسبت به شرق و شمال تهران مشکلش فقط این فرودگاه لکنتیه
  • بی نام ES ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
    2 0
    شهرک پرواز دیگه چیه؟؟؟ شهرک توحیده بابا. ما ۳۲ سال تو اون شهرک زندگی کردیم؛ خیلی خاطره داریم از اونجا...
  • بهمن A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
    2 1
    عزیزان محترم بیخود جروبحث درمورد انتقال یا تعطیلی فرودگاه مهرآباد نکنید اگر اخیرا سری به فرودگاه زده باشید مشاهده میکنید عملیات باز سازی و ترمیم توقفگاه هواپیما ها بصورت جدی در جریان است از طرفی در سایر شهرهای بزرگ دنیا که بدان اشاره شده در اطراف فرودگاه ها اماکن مسکونی و تحاری و اداری زیادی وجود دارد اما بمنظور جلوگیری از آلودگی صوتی ساعات استفاده از این فرودگاه ها محدودیت خاصی دارد به ویژه در شبها. این فرودگاه جه از نظر نظامی و چه از نظر استفاده ویژه برای مقامات و مسئولین مملکتی و نیز سفر سران و میهمانان ویژه اهمیت دارد و از طرفی بعنوان فرودگاه جایگزین یرای تهران بزرگ میتواند مورد استفاده قرار گیرد شاید بتوان گفت یکی از معایب عمده این فرودگاه نظامی/سیویل بودن آنست