نامه ای به رئیس جمهور/ مرثیه ای برای سوختن جنگل گلستان

سیده نرگس روحانی *

ذخیره گاه زیست کره یعنی چه ؟ ما انسانها با آلودگی هایی که با دست خود ایجاد کردیم حیات کره زمین را آنقدر به خطر انداختیم تا برای رهایی از آن خطرها کنفرانس های متعدد تشکیل شد و نقاطی که از نظر ارزش اکولوژیکی یعنی پوشش گیاهی و ، تعدد تنوع جانوران بسیار حساس می بود. ذخیره گاه نامگذاری شد که ارزش اقتصادی آن خداد یورو می باشد و شد " ذخیره گاه زیست کره "! !!!

پارک ملی یعنی چه ؟ زیستگاهی که از نظر حفاظتی در بالاترین مرتبه است و در آن ارزش بالای اکولوژیکی اعم از گیاه ، جانور ، و اکوسیستم را شامل می شود نوک سوزنی حق تخطی از جانب کسی را جایز نیست و انجام شکار، حق تعلیف و حق بردا شت معادن و ایجاد جاده و ایجاد سد و .....و.... در آن کن لم یکن است.

با این مقدمه میخواهم بگویم 000/90 هکتار مساحتی جایی بنام ذخیرگاه زیست کره که سا لها ست جاده 4 بانده در آن کشیده اند و اطرافش تا ارتقاع 2 متر را بلوک سیمانی هم گذاشته اند و روزانه شاهد له شدن بسیاری از گونه های جانوری در زیر خودروهای سنگین و نیمه سنگین با سرعت بالای 100 کیلومتر در این جاده بوده ایم ، اجازه برداشت شن و ماسه در وسط پارک داده اند ، انواع بندهای خاکی را با ترفند جلوگیری از سیل بدون هیچگونه ارزیابی و مشورت با حوزه محیط زیست در آن دارند اجرا می کنند ، آیا میتوان لفظ پارک ملی را بر آن گذاشت ؟ آیا مگر نه اینکه حفاظت از چنین وسعتی نیاز به تعداد قابل توجه نیروی انسانی مجرب و عاشق با حقوق کافی و وسایل و تجهیزات مناسب برای حفاظت و امنیت و پیشگیری از هر گونه خطر و تهاجم دارد ؟

چرا باید بعد از این همه سال که لزوم حفظ محیط زیست بر تمام مسئولین واضح ومبرهن شده از سخت گیری و اجرای قاطع مجازات برای شکارچی هوس باز که نه از روی نیاز بلکه از روی لذت دست به شکار و تجاوز در پارک ملی و نقاط مختلف محیط زیست می زند هنوز مجریان قوه قضائیه از دادن حکم قاطع سرباز می زنند ؟

اقای دکتر روحانی رئیس جمهور گرامی، آیا با دست خالی میتوان جلوی دشمن ایستاد آیا تنها با شعار دادن میتوان سدی در مقابل تخلفین درست کرد شاید توقع دارید که نفس محیط بان اندک گلستان همچون طوفان، آتش را خاموش می کرد ؟؟؟!!!! تا کی به سازمان محیط زیست بصورت بخشی نگاه می شود ؟؟ ؟ چرا برای خاموش کردن آتش به سرمایه مملکت یعنی ذخیره گاه زیست کره پارک ملی گلستان بعد از آن همه نامه نگاری از روز سوم انهم تنها یک هلی برد روی منطقه انجام شد ؟

چرا سوختن 800 هکتار از جنگل گلستان به نظر تک تک مسئولین دولت یک موضوع از پیش افتاده جلوه داشت ؟ مگر نه اینکه برای وجب به وجب خاک ایران خونهای پاک شهیدان بسیاری تقدیم شده تا این سرزمین بر پا بماند و اباد باشد و خار چشم دشمنان باشد.

پارک ملی گلستان آنچنان ارزش اقتصادی اکولوژیکی بالایی دارد که بسیاری از کشورهای منطقه آسیایی که نه، حتی بسیاری از کشورهای اروپایی حسرت آن را میخورند چرا از دید مسئولین دولت آنقدر حقیر است که آتش سوزی در آن 4 روز طول بکشد و 800 هکتار از وسعت آن بسوزد و تنها یک هلی برد آنهم از طرف هلال احمر تنها با 8 ساعت پرواز و 6000 لیتر آب را جهت اطفای حریق انجام دهد؟.

اگر هر کدام از ما ،خدای ناکرده خانه مان دچار آتش سوزی می شد از صاحب خانه تا بسیاری از همسایه ها برای اطفای حریق در محل حاضر خواهند بود ، چرا از معاونین سازمان محیط زیست هیچکس در طول 4 روز در منطقه حضور فیزیکی نداشت ؟ تا حداقل مرهمی بر خستگی محیط بانان زحمتکش سوخته گلستان و خراسان شمالی با شد ؟ تا کی محیط بان زحمتکش با حقوق ناچیز باید آن همه فشار کاری را تحمل کند و نیاز معیشتی او در مورد توجه مسئولین دولت قرار نگیرد ؟ چرا این منطقه ارزشمند که تا بحال در طول تابستان امسال 6 بار دچار آتش سوزی شده از نظر دولتمردان آنقدر حقیر باید بماند که از کمترین وسایل اطفای حریق محروم باشد و مسئولین از دادن هلی برد بدلیل نپرداختن هزینه آن توسط سازمان محیط زیست در دادن هلی برد تعلل کنند ؟

800 هکتار مرتع و درخت در آتش در عرض 4 روز سوخت و زنده کردن آن 80 سال طول می کشد که حتی به شکل روز اول هم نخواهد شد.!!

آیا تدبیر اندیشان نمیتوانستند بجای هزینه 120 میلیار تومانی بند خاکی گلمندره هزینه یک هلی برد حاوی سبد آبپاش جهت اطفای حریق برای نگهداری و حفاظت بیشتر چنین گوهری اختصاص دهند ؟

خدای ناکرده ،اگر بجای آتش ، زلزله در این منطقه رخ داده بود انصافا تا روز چهارم هلی بردی در آن منطقه انجام نمی شد ؟

و اگر لشکر 21 گلستان و کمکهای مردمی روستاهای کهن در ، یامبلاغ ، گلی داغ ، یل چشمه ، یارولونده لوقاندور و مردم فداکار محلی و نیروهای منابع طبیعی استان نبودند محیط بانان اندک گلستان و خراسان شمالی که تعدادی دچار سوختگی و شکستگی شده بودند توان خاموش کردن آتش در وسعت 800 هکتار جنگل با آن دیواره های بلند را تنها با بیل و آفتابه داشتند ؟؟

آقای روحانی رئیس جمهور گرامی بیائید تا دیرتر از این نشده که پرچم سیاه بر روی پارکهای ملی علم شود با دادن تخصیص بودجه به این سازمان حیات دوباره ببخشید که وجب به وجب مناطق محیط زیست ما خاک گهربار ایران محسوب می شود و با داشتن حیات جانوری و گیاهی و سفره های آب زیر زمینی بسیار بسیار ارزش اقتصادی اکولوژیکی بالایی برخوردار است تا دیگر بهانه ای برای حقوق بسیار ناچیز محیط بانان و نبود وسایل لازم برای اطفای حریق و حفاظت و هلی برد نباشد.


* کارشناس ارشد مدیریت محیط زیست
انجمن ارزیابی محیط زیست ایران

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • گل فروش A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    7 0
    مگه دیگه جنگلی هم مونده؟ یا نصفش سوخته،یه خشک شده یا به خاطر جاده دارن تخریبش می کنن افسوس
  • بی نام IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    7 0
    ایکاش مرثیه ی هم برای دریاچه ی طبیعیه عینک در رشت مینوشتین که یه سازمان خیلی با نفوذ خشکش کرده