کره‌شمالی باز در شیپور جنگ دمید.

کره‌شمالی و جنوبی باز رد و بدل اتهام و دوران خصومت‌ورزی را از سر گرفتند. چند روز پیش بود که کره‌شمالی با دراز کردن دست دوستی خود به سمت واشنگتن اعلام کرد که حاضر به عقد توافقنامه صلح با ایالات متحده است . البته کیم‌جونگ ایل به دنبال بازگشت با دستان خالی از این بازی نبود. رهبر سرسخت کره‌شمالی تاکید کرد که به دو شرط حاضر به امضای این توافقنامه است: نخست آنکه تحریم‌های اقتصادی علیه پیونگ‌یانگ پایان یابد و دوم آنکه ابتدا این معاهده صلح امضا شود و سپس کره شمالی به پای میز مذاکرات شش جانبه بازگردد.

در چنین شرایطی واشنگتن هم با آرامش کامل اعلام کرد که چنین پیش‌شرطی را از سوی کیم‌جونگ ایل نمی‌پذیرد و بهتر است کره‌ای‌ها اندکی دست از لجاجت بردارند. واکنش کره‌شمالی به شنیدن پاسخ منفی از سوی کاخ سفید ابتدا سکوت بود اما امروز معلوم شد که کیم جونگ ایل کینه از امریکا را اندکی کم‌رنگ نکرده است .
این‌بار هم کره‌جنوبی دم‌دست‌ترین قربانی است. رابطه مناسب سئول- واشنگتن همواره تبدیل به ابزاری شده است برای اعمال فشار پیونگ‌یانگ به سئول.
در پی انتشار گزارش‌هایی در خصوص طرح اضطراری کره جنوبی برای مقابله با ناآرامی‌های احتمالی در کره شمالی، پیونگ یانگ تهدید کرد که گفت‌وگوهای خود را با سئول متوقف خواهد کرد. این تهدید کره شمالی می تواند تلاش‌های منطقه‌ای برای از سرگیری مذاکرات خلع‌سلاح کره شمالی را تحت تاثیر قرار دهد.


کمیسیون ملی دفاعی کره شمالی با انتشار بیانیه‌ای هم‌چنین به کره جنوبی هشدار داد: جنگی مقدس را به تلافی طرح کره جنوبی آغاز خواهد کرد. کره شمالی که اخیرا پیام‌های متفاوتی ارائه داده، اعلام کرده است که این تهدید در پاسخ به گزارش رسانه‌های کره جنوبی مبنی بر احیای طرح‌های سئول در صورت سقوط دولت پیونگ‌یانگ است.

بیانیه کمیسیون دفاع ملی کره شمالی مدت کوتاهی پس از ان منتشر شد که کره جنوبی اعلام کرد کره شمالی 10هزار تن کمک‌های غذایی این کشور را پذیرفته است. پیش از روی کار آمدن لی میونگ باک به عنوان رییس‌جمهور کره جنوبی در سال 2008 و وعده برخورد قاطعانه با کره شمالی، سئول به مدت یک دهه به عنوان بزرگترین کمک کننده به پیونگ یانگ محسوب می‌شد.
پیونگ‌یانگ اعلام کرده است که درصورت عدم عذرخواهی مقام‌های کره جنوبی، این کشور را از هرگونه مذاکرات صلح و امنیتی مستثنی کرده و جنگ مقدسی را به تلافی حمایت مقام‌های کره جنوبی از طرح براندازی حکومت کره شمالی آغاز می‌کنیم.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 37235

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =