فارس نوشت:

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با اشاره به ضرورت تشکیل تعاونی‌های مشاغل خانگی در کشور گفت: طبق برنامه کلینیک‌های عارضه‌یابی بخش تعاون در استان‌ها ایجاد می‌کنیم، تا از این طریق مشکلات آن‌ها رفع شود.

علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در نخستین همایش نقش تعاونی‌های نسل‌نوین در توسعه اقتصاد و فرهنگ اظهار داشت: سازوکار تعاون با دیدگاه‌های اسلامی کاملا مطابقت دارد، اما چون در کشور به طور مناسب نهادسازی صورت نگرفت، این بخش نتوانست به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند، بنابراین اولین گام در گسترش تعاون ایجاد فرهنگ تعاون است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: هم‌اکنون نقدینگی زیادی در دست مردم است که این پول‌ها قادر است رشد اقتصادی را دو رقمی کند و فقط سیستم تعاونی است که می‌تواند سرمایه‌های خورد مردم را به چرخه اقتصادی بیاورد. وی با بیان اینکه تعاون می‌تواند سرمایه اجتماعی و اعتماد را در جامعه افزایش دهد، گفت: باید در این زمینه برنامه‌ریزی شود و ذهنیت‌ها را اصلاح کنیم.

ربیعی گفت: بسیاری از آسیب‌هایی که وجود دارد، به دلیل توسعه نامتوازن است و تعاون پاسخ بسیار مناسبی به توسعه اقتصادی متوازن و توزیع اشتغال در بخش‌های مختلف می‌تواند باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تعاون می‌تواند کارآفرینی جمعی را به ارمغان بیاورد افزود: در اقتصادهای موفق دنیا تعاونی‌ها نقش بالایی در تولید ناخالص داخلی و صادرات دارند.

وی با اشاره به آماری در مورد وضعیت شرکت‌های تعاونی در کشور بیان داشت، نیمی از تعاونی‌های ثبت شده در کشور از نوع تولیدی هستند و همچنین سهم تعاونی‌های کشاورزی و روستایی ۳۰ درصد است.

ربیعی اضافه کرد: ۸۰ درصد محصول پسته و فرش ایران که هر دو از عمده محصولات صادراتی کشور هستند، در بخش تعاون تولید می‌شود و همچنین یک میلیون واحد مسکن مهر هم به دست تعاونی‌ها ساخته شده است.

وی با اشاره به بالا بودن مشارکت زنان در بخش تعاون گفت: ۱۰ میلیون نفر از زنان کشورمان عضو تعاونی‌ها هستند که این میزان بیشترین میزان عضویت زنان در بخش‌های اقتصادی کشور است.

ربیعی با اشاره به تاثیر تعاونی‌ها در ساماندهی مشاغل خانگی گفت: دلیل ناپایداری مشاغل خانگی این است که در بخش فروش و بازاریابی با مشکل مواجه هستند، چون به صورت زنجیره عمل نمی‌کنند، بنابراین تعاونی مشاغل خانگی می‌تواند این زنجیره را ایجاد کند.

ربیعی با اشاره به مشکلات تعاون در کشور و ضعف نظارت در این بخش گفت: برای تربیت متخصص در بخش تعاون دچار ضعف هستیم و همچنین در گذشته شاهد تعاونی‌های دولت‌ساخته و شبه تعاونی‌ها بوده‌ایم که باید این رویه را اصلاح کنیم.

وی ادامه داد: در برنامه داریم که کلینیک‌های عارضه‌یابی تعاونی‌ها را در استان‌ها ایجاد کنیم، چون برخی تعاونی‌ها با مشکلاتی در زمینه تکنولوژی، مدیریت یا منابع روبه‌رو هستند.

ربیعی خاطرنشان کرد: باید تشکل‌های بخش تعاون را به سمتی هدایت کنیم که به جای تنش برای رفع مشکلات این بخش بکوشند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد A1 ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    2 0
    باشه تو راست میگی
  • محمد صادق A1 ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    5 0
    استاد سلام . با قسمتی از فرمایشاتتون موافقم و اونهم اینکه با کمک و سرمایه گذاری مردم خیلی کارها میشه انجام داد . ولی با قسمت تعاونیش مخالفم . چرا باور نمیکنید تفکر تعاونی به شکل حاضر شکست خورده و کارایی نداره؟ تعاونی قادر به شکوفا کردن استعداد اعضاش نیست چون تفاوتی بین اعضا وجود نداره و پر کار و کم کار و صاحب فکر و ... همه یکسان هستند . خواهشاً سراغ توسعه تعاونی نرید که با تمام حمایتهایی که از این سبک کار شده اوضاعش اینه . به جاش چیزی ما بین تعاونی و شرکت سهامی و سرمایه گذاری ابداع کنید که هم پاسخگوی نیازهای انگیزشی اعضاش باشه و هم به سمت سرمایه گذاری از نوع غربی نره