واکنش صدا و سیما در مقابل موج رسانه ای که مدیران باشگاه ها برای دریافت حق پخش راه انداخته اند، سکوت است؛ فقط سکوت.

میثم بهرامی/ فدراسیون فوتبال به شدت پیگیر ماجرای حق پخش است؛ حق پخشی که سازمان صدا و سیما خیلی هم آن را حق فوتبال نمی داند. فدراسیون فوتبال که سال های درازی است بر سر این ماجرا با صدا و سیما مشکل دارد، هنوز نتوانسته در این مورد با این سازمان به توافق برسد. هر سال فدراسیون فوتبال رقمی را به عنوان رقم پیشنهادی اعلام می کند و صدا و سیما هم بدون توجه به این رقم، رقم بسیار کمتری را پیشنهاد می دهد و همان رقم هم قطعی می شود. در سال های گذشته هیچ وقت زور فدراسیون به صدا و سیما نرسیده و همیشه برنده این چانه زنی، تلویزیون بوده است.
حالا در شرایطی که 6 هفته از مسابقات لیگ برتر برگزار شده، مدیران باشگاه ها و مسئولان فدراسیون به فکر گرفتن حق واقعی فوتبال افتاده اند. در این مورد جلسات بسیاری هم برگزار شده و خروجی تمام این جلسات این بوده که رئیس فدراسیون فوتبال بگوید اگر تلویزیون حق واقعی فوتبال را نمی دهد، لیگ تعطیل خواهد شد. علی کفاشیان روز سه شنبه گفت: «اگر نمی‌خواهند حق پخش بدهند لیگ باشگاهی را تعطیلی می‌کنیم. می‌گویند می‌خواهیم بهترین‌ در آسیا باشیم اما بی پول بی همه امکانات مگر می‌شود؟! می‌گویند که ما فلانی را نمی‌خواهیم اما پول هم باید بدهیم. بدون پول مگر می‌شود.»
علی کفاشیان مذاکرات با صدا و سیما را طوری پیش برده که حسن تقدس نژاد معاون مالی و اداری صدا و سیما حتی حاضر نیست با او به صورت مستقیم مذاکره کند. در چنین شرایطی جامعه فوتبال دست به دامن وزیر ورزش شده تا شاید محمود گودرزی بتواند شرایط را طوری پیش ببرد که تلویزیون پول بیشتری بپردازد. مدیران باشگاه ها و فدراسیون اخیرا اعلام کرده اند از رقم 160 میلیارد تومانی که برای حق پخش درخواست کرده اند، نهایتا 50 درصد را کسر می کنند و حاضر نیستند با رقمی کمتر از 80 میلیارد تومان حق پخش را به تلویزیون بدهند. اما صدا و سیما همچنان بر رقم 22 میلیارد تومانی که پیشنهاد داده بود پافشاری می کند. آیا در چنین شرایطی وزیر ورزش می تواند حق فوتبال را بگیرد؟
صدا و سیما به عنوان نهادی مستقل که بودجه مستقل دارد، بارها ثابت کرده که اگر نخواهد با دولت همراهی کند، حتی مسئولان رده بالاتر از وزیر ورزش هم نمی توانند خللی در تصمیمات این نهاد ایجاد کنند. حالا هم که این نهاد به دلیل وضعیت اقتصادی کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند نقدینگی است، بعید است که زیر بار رقم حدود 4 برابری اهالی فوتبال برود. با این حال مدیران باشگاه ها همچنان امیدوارند که فدراسیون مشکلات باشگاه ها را درک کند و پول بیشتری بدهد. علیرضا رحیمی مدیرعامل پرسپولیس در این مورد می گوید: «مسئله حق پخش موضوع مهمی است که باشگاه‌های فوتبال بر روی آن حساب کرده‌اند و این موضوع برای همه تیم‌های لیگ برتری موضوع مهمی است و از ضرغامی انتظار داریم که یک جلسه با مدیران لیگ برتری برگزار کند و مطمئن هستم که در صورت برگزار شدن این جلسه این موضوع هم برای ضرغامی باز می‌شود و او متوجه خواهد شد که مشکل چیست. وقتی ضرغامی بداند باشگاه‌های فوتبال چقدر مشکلات مالی دارند و وضعیت پولی آنها بد است، قطعا به فوتبال کمک خواهد کرد چون باشگاه‌ها درآمدی ندارند و البته همه بازی‌های پرسپولیس از تلویزیون پخش می‌شود و این حق باشگاه ماست که بالاترین درآمد را از حق پخش تلویزیونی داشته باشیم.»
باشگاه ها حتی تصمیم گرفته اند در صورت عدم توافق با صدا و سیما، مانع ورود دوربین ها به ورزشگاه شوند. جمشید نظمی مدیرعامل تراکتورسازی تبریز در این مورد می گوید: «اگر قرار است صدا و سیما حق پخش را ندهد، با راه ندادن دوربین‌های تلویزیونی به ورزشگاه موافق هستم چراکه نمی‌شود باشگاه‌ها با مشکل تیمداری کنند و آن وقت پول پخش فوتبال را صدا و سیما به جیب خودش بریزد.» با وجود صحبت های مدیران باشگاه ها و قاطعیتی که در لحن آن ها وجود دارد، مسئولان صدا و سیما خیالشان از این بابت راحت است که این بار هم فوتبال را ضربه فنی می کنند و در این نبرد نابرابر، از پیش برنده هستند. شاید به همین دلیل است که مسئولان تلویزیون نیازی نمی بینند در این مورد مصاحبه کنند و حرفی بزنند.
43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    95 2
    وقتی در این مملکت همه چیز امنیتی و سیاسی است باید هم اینگونه باشد. اهرم فدراسیون اجازه پخش نشدن بازی است اما شورای امنیت ملی دخالت می کند. تلویزون خصوصی هم اجازه فعالیت در ایران ندارد. کافی است مقامات سیاسی دخالت نکنند و فوتبال از تلویزیون پخش نشود تا میلیاردها درآمد تلویزیون از تبلیغ قبل از بازی و بین دو نیمه بپرد. آنگاه حساب دست صداوسیما می آید
  • بی نام A1 ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    123 7
    درباره این موضوع غم انگیز عملکرد برنامه نوده. برنامه ای که همه اون رو به عنوان آیینه منعکس کننده مشکلات و مسائل پشت پرده فوتبال می شناسند. اما این برنامه با سکوت محض در برابر این ظلم و حق خوری آشکار صداسیما از تیم های لیگ برتری، نشون داد هدف اصلی این برنامه استفاده از فوتبال جهت جذب مخاطب و در نتیجه افزایش درآمد صداسیما است، نه استفاده از تریبون صداسیما جهت رشد و تعالی فوتبال.
  • ali IR ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    70 8
    بابا تلویزیون که همه رو ضربه فنی میکنه ، فوتبالم روش
  • احمد A1 ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    139 4
    قدرت تو دست صدا و سیماست
  • بی نام IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    70 11
    مرگ یه بار شیون یه بار فدراسیون تا آخر باید پای قضیه بایسته. حاضرم یک سال تمام اخبار لیگ رو از اینترنت و روزنامه ها دنبال کنم... بالاخره باید از یک جایی صدا و سیما از این ژست قلدر مآبانه دست بکشه.
  • یه نفر A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    14 64
    ببخشید من یه سوال دارم فقط اگر حق بخش تلویزیونی نبود فدراسیون می تونست حق تبلیغات محیطی استادیوم ها رو 160 میلیارد بفروشه؟ یعنی در شرایط حاضر میلیارد ها تومن از همین حق پخش عائد فوتبال شده وگرنه چه کسی حاضره این همه پول بده برای تبلیغات محیطی و بازی ها پخش زنده نشه؟ در ثانی دولت که به صدا و سیما پول نمیده و ملت از صبح تا شب مجبورن تبلیغات هزار جور برنج و چای رو تحمل کنند می خواهید n میلیارد هم بابت فوتبال بده که این تبلیغات چند برابر بشه؟
  • بی نام RO ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    10 66
    پولی که صدا و سیما برای فوتبال میده از سر این فوتبال هم زیادیه
    • بی نام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
      1 0
      نده میدونستی کشورهای عربی برای همین فوتبال چند برابر پول میدن بخاطر مخاطب زیادش در ایران
  • تمیز NL ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    4 2
    اونوقت میگن فوتبال کثیف. سازمان فکری ضرغامی یا خودشو مالک فوتبال ایران میدونه یا دلال بزرگ نمایشه. چرا آقای کقاشیان از اهرم قوانین سازمان جهانی فوتبال استفاده نمیکنه ؟ و تعیین آخرین مهلت زمانی به صدا و سیما نمیده؟ فدراسیون فوتبال مالک و پاسخگوی فوتباله
  • نوید IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    49 8
    حق ما نیس فوتبال داشته باشیم ما لیاقت فوتبال رو نداریم فوتبال رو تخته کنید تا ببینیم کی ضرر می کنه ما یا فوتبال ؟؟؟حداقل جا رو عربا و شرقیا و حتی کشورایی مثل اوزبکستان و هند که واسه فوتبالشون برنامه و پول دارند باز کنید خب مگه و.فتبال سربار نیس مگه مفت خور نیس تختش کنید دیگه فوتبال بیچاره و مظلوم که درامدهاش رو می خورن نصفش اون چیزی که حقشه رو واسش هزینه نمی کنن بعد به مردم میگن فوتبال فقط اصراف بیت الماله
  • علی A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    24 46
    میخوام که صدسال سیاه این لیگ فوتبال بی کیفیت پخش نشه ، بجاش بازی های جام جهانی والیبال و بسکتبال بقیه تیمارو پخش کنید ، مثل برزیل ، روسیه ، لهستان و ...
  • بی نام IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    62 6
    جالبه که برنامه نود اصلا خودش قاطی ماجرا نمیکنه...فردوسی پور شرمنده باش
  • سهراب A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    57 5
    مدیریت مملکت ما تو خیلی از زمینه ها من درآوردیه ....به جای اینکه رقابت قیمت خودرو رو تعین کنه مرز های کشور رو به روی ماشین های هم تراز ایران خودرو و سایپا بستن بعد یه جا میشینن تحت عنوان شورای رقابت کدوم رقابت واقعا قیمت رو تعیین میکنند.....حق پخش هم همینه...جلوگیری از به وجود اومدن شبکه خصوصی و نبود رقابت بین شبکه ها واسه حق پخش باعث میشه تنها خواهان این مزایده رسانه ملی باشه که باید اینطوری ازش خواهش کرد که پول بیشتری بده ...چون فقط خودشه و بس....و این به خاطره دید امنیتی حکومته که نمی خواد رسانه دیگه ای باشه که تحت نظر خودش نباشه.....
  • بی نام A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    3 0
    حالا که نهاد های امنیتی اجازه ندادند بازی ها پخش نشه، بهتره فدراسیون، مدیران باشگاهها، مربیان و بازیکنان در یک اقدام هماهنگ از انجام مصاحبه با دوربین های شبکه های تلوزیونی خودداری کنند. فرض کنید هیچ کارشناس داوری و بازیکنی به برنامه نود نره یا ارتباط تلفنی برقرار نکنه با نود. حتی ما هواداران فوتبال می تونیم توی مسابقه پیامکی شرکت نکنیم.
  • بی نام A1 ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    0 4
    اتفاقا صدا وسیما کارخوبی میکنه اقایون تو فوتبال کم پول میخورن حالا ازاینجام میخوان ی چیزی بخورن با این فوتبالشون تازه باید ی چیزیم بدن ک این همه فیلمبردارو عوامل صدا وسیما با ی حقوق کارمندی میان اونو پوشش میدن