۰ نفر
۱۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۶

مدیرعامل خانه سینمای ایران در مراسم افتتاح نمایشگاه عکس شانزدهمین جشن سینمای ایران پیش بینی کرد روزهای آرامی پیش روی سینمای ایران نباشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم افتتاح نمایشگاه عکس عصر روز جمعه چهاردهم شهریور ماه در باغ موزه قصر برگزار شد. محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما از جمله سخنرانان این برنامه بود که در بخشی از سخنان خود نسبت به برخوردهایی که با حضورهای بین المللی سینمای ایران می شود واکنش نشان داد.

براساس گزارش «ایسنا» مدیر عامل خانه سینما که در افتتاح نمایشگاه عکس شانزدهمین جشن سینمای ایران سخن می‌گفت، در ابتدای سخنانش خاطرنشان کرد: انجمن عکاسان سینمای ایران در این مقطع اخیر به خصوص برای برگزاری این برنامه و نمایشگاهش، تلاش‌های بسیار خوبی انجام داده است.

وی با اشاره به جایگاه عکس در سینمای ایران مطرح کرد: این فعالیت در سینمای ایران تغییرات بسیاری داشته به خصوص با تغییرات تکنولوژی که همه ما با آن مواجه شدیم به طبع انجمن عکاسان هم دچار مسائلی شد.

محمد مهدی عسگرپور ادامه داد: با ایستادگی و تدبیری که دوستان در این انجمن داشتند و ان‌ شاالله بعد از آن هم خواهند داشت، شاهد فعالیت‌ها و به روز شدنشان هم خواهیم بود.

او همچنین با اشاره به نمایشگاه عکس برپا شده گفت: این نمایشگاه می‌تواند کارکردهای بسیاری داشته باشد. ما اساسا زمانی که می‌خواستیم برای برخی از فعالیت‌هایمان به برخی آلبوم‌ها مراجعه کنیم، باید فلاش بک می‌زدیم باید به خلاصه داستانها، عکس‌ها و.... رجوع می‌کردیم و می‌دیدیم که سینمای ایران چه مسیری را طی کرده و چه افتخارات نصیب جامعه ما شده است.

کارگردان«مهمان داریم» در عین حال گفت: اما متاسفانه معمولا مورد غفلت واقع می‌شود به خصوص در این دوره‌های اخیر که بی‌مهری‌ها به گونه‌ای پیشرفته که گاهی اوقات ما باید بیاستیم و از هویت اصیل خودمان دفاع کنیم و بگوییم که ما هستیم چون بخش عمده‌ای از افتخارات ما را طوری نشان داده‌اند که نه تنها افتخار نیست بلکه موجب سرافکندگی یک ملت می‌شود. به خصوص حضور بین‌الملل سینمای ایران که درباره آن بسیار بحث شد و ناجوانمردانه به این پیکر تاختند و البته این روند ادامه هم خواهد داشت.

مدیر عامل خانه سینما اضافه کرد: نمایشگاه‌های این چنینی می‌تواند این کارکرد را داشته باشد که ما با همین افتخارات در قالب این قطعات عکس مواجه می‌شویم.گاهی اوقات وقتی که به این عکس‌ها مراجعه می‌کنیم ارزش آن اگر کمتر از پلان آن فیلم نباشد حداقل به همان اندازه ارزش دارد و به یاد ما می‌آورد که درباره چه پدیده‌ای صحبت می‌کنیم.

او بیان کرد: مسیر دشواری که همه ما طی کردیم و انجمن عکاسان هم به عنوان بخشی از این پیکره در طول این سالها دچار برخی مسائل شد، بسیار سخت بود تا به این نقطه برسیم و امروز چنین مراسمی برگزار کنیم. به نظرم همه‌ی ما باید از این گذشته که تلخ هم بود،درس بگیریم و توشه راهمان برای حرکت آینده‌مان بکنیم.

عسگرپور تصریح کرد: ما نه تنها نباید فکر کنیم که به سر منزل مقصود رسیدیم بلکه حتی نباید فکر کنیم که به آن نزدیک شدیم. آنچه که امروز علی رغم فضای مثبت و آرام بخشی که دولت جدید ایجاد کرده است،اتفاق می‌افتد شاید بتوان پیش بینی کرد که وضعیت آرامی پیش روی سینمای ایران نباشد. کما آنکه درهمین دو هفته گذشته با برخی موضوعات و پدیده‌ها مواجه شدیم که حتی می‌تواند پیامی داشته باشد و در واقع ذهن ما را ارجاء بدهد که بزودی با چه پدیده‌ای می‌توانیم مواجه شویم.

مدیرعامل خانه سینما گفت: من فکر می‌کنم خانواده سینمای ایران سعی کرد که در این چند سال گذشته با هم متحد باشد و کمتر به اختلافات دامن بزند و سینما را به عنوان یک پدیده مهم نشان بدهد باید باز هم این روش را ادامه داد و از انرژی‌های مثبت هم برای راهی که در پیش داریم، استفاده کنیم.

عسگر پور همچنین درباره بابک حمیدیان که اجرای این برنامه را برعهده داشت، اظهار کرد: او اجرای وسوسه انگیزی دارد و ممکن است تلویزیون وسوسه شود با او وارد مذاکره شود، بنابراین باید همه ما دعا کنیم که او به مجری گری در تلویزیون ترغیب نشود.

رییس انجمن عکاسان سینمای ایران هم در سخنانی مطرح کرد: زمانی که قرار شد من صحبت کنم، برخی از دوستان به من گفتند، زمانی که روی صحنه رفتی از دست اندرکاران سینما، بیکاری هنرمندان، بد بودن بازار و بی نظم و..... سینما گلایه بکنم.

حافظ احمدی ادامه داد: الان به دوستانم می‌گویم این ها چیزهایی است که نداریم اما چه خوب است که از داشته‌هایمان صحبت کنیم بلکه حالمان خوب شود.دوستان، هیات مدیره و همکاران خوب داریم و این‌ها همه چیزهای خوبی است که خدا به ما داده است.

او ضمن قدردانی از هیات مدیره خانه سینما گفت: هر بار که به خانه سینما رفتیم با خوشرویی ما را پذیرفتند. این نمایشگاه هم به همت بزرگواران خانه سینما به ویژه مازیار میری و بزرگ نیا (دبیر اجرایی جشن) علی‌رغم محدودیت‌ها برگزار شد.

محمد بزرگ نیا نیز در ادامه این مراسم گفت: به روزهای پایانی جشن خانه سینما نزدیک می‌شویم و طبیعتا جشن‌های مختلف در روزهای آینده برگزار می‌شود. موجب خوشحالی است که اولین جشن را انجمن عکاسان برگزار می‌کنند. در انتها هم جشن نهایی که هنوز در ابهام است که چگونه و به چه شکلی بازتاب خواهد داشت.

دبیر جشن خانه سینما اظهار امیدواری کرد: این جشن موجب شرمساری من و دوستانم نشود.

منوچهر شاهسواری هم در ادامه این مراسم بیان کرد: اگر پذیرفتم در این جمع دوست داشتنی حضور داشته باشم، فقط به خاطر حرمت حافظ احمدی است.

این تهیه کننده با اشاره به سخنان مدیرعامل خانه سینما گفت:خطری که آقای عسگرپور به آن اشاره کردند، ویرانگر است.آنچه در سال‌های گذشته بر سینمای ایران گذشته بر هیچکس پوشیده نیست. معتقدم آنچه موجب نگه‌داری خانه سینما شد، غیرت صنفی بود اما از این به بعد امکان این غیرت صنفی را نداریم.

او اضافه کرد: از این به بعد متکی به اخلاق، راستگویی، روابط درست حرفه‌ای است که می‌توانیم این مسیر پر دست انداز را پشت سر بگذاریم. اینکه درباره دیگران حرف بزنیم و به جای آنکه با هم گفت و گو کنیم، حرف‌هایمان را در رسانه‌ها بزنیم راه به جایی نمی‌بریم.

در مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس شانزدهمین جشن خانه سینما از مهدی عسگر پور، فرهاد توحیدی، مازیار میری و محمد بزرگ نیا تقدیر شد.

همچنین از دو حامی معنوی یعنی لابراتوار چاپ عکس آریا و عمران قاسمی که برای تعمیر دوربین‌های عکاسی این صنف اعلام آمادگی کرد، تقدیر شد.

قاسمی بعد از آنکه به روی صحنه آمد،اعلام آمادگی کرد: امیدوارم دوربین‌تان خراب شود و من شخصا به شما سرویس رایگان بدهم.

امیر حسین شجاعی عکاس فیلم «ملکه»، سحاب زری باف عکاس فیلم « اشباح»، مهدی دلخواسته عکاس فیلم «عقاب صحرا»، احمد رضا شجاعی عکاس فیلم «ساکن خانه چوبی» و ایران انتظام عکاس فیلم «قبیله من» برگزیدگان این جشن بودند.

بابک حمیدیان که بنا به درخواست حافظ احمدی اجرای این مراسم را برعهده داشت، گفت: فکر می کنم برای کار اجرا پر از خطا هستم و حالا می‌فهمم که فرزاد حسنی‌ها چه می کشند. تعاریف مقبول این روزهای من از سینما، موسیقی و عکاسی است.

او ادامه داد: این دو گونه هنری احوال من را خوب می‌کنند، موسیقی برای همه‌ی ما حظ شنوایی و عکاسی حظ بصری است. در این سالها که در سینما کار کردم همواره از دوستان عکاسم آموختم که چگونه می‌توان به نظم جهان زیباتر نگاه کرد و قابی را که خداوند پیش روی ما گذاشته است چقدر قابل رویت‌تر می‌شود که بتوانی به عنوان یک سینماگر یا بازیگر با یک عکاس گفت وگو کنی.

این بازیگر ضمن توضیحاتی درباره عکاسی، به نمایندگانی از بازیگران سینمای ایران از عکاسان سینما قدردانی کرد.

محمدرضا سعیدی- مدیر باغ موزه قصر نیز ضمن بیان تاریخچه مختصری درباره این مجموعه، حاضران در این مراسم را بعد از افتتاحیه نمایشگاه به بازدید رایگان از کل مجموعه دعوت کرد.

سایت این انجمن در اولین ضیافت مستقل انجمن عکاسان خانه سینما به طور رسمی معرفی شد. قرار شد تندیس خانه سینما در شب جشن خانه سینما به عکاس منتخب تقدیم شود. امیرعابدی هم خواست که به بیمه بیکاری هم فکر کنند. حافظ احمدی اعلام کرد: بابک حمیدیان عضو افتخاری انجمن عکاسان خانه سینما شدند و چون کارت او هنوز حاضر نشده است، به او لوح تقدیر و بسته هدیه می‌دهیم.

در این مراسم کمال تبریزی، فرهاد توحیدی، هنگامه قاضیانی، آنا نعمتی، سیف الله صمدیان، همایون ارشادی، علی نیک رفتار، عزیز ساعتی، سیروس ابراهیم زاده و... حاضر بودند.

نمایشگاه عکس شانزدهمین جشن خانه سینما از 14تا 21 شهریورماه در باغ موزه قصر دایراست.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامدامین پور A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    3 1
    یک ماه پیش وزیر فیلم" آشغالهای دوست داشتنی" را توقیف کرد و هیچ صدائی از خانه سینما در نیامد حالا با صحبتهای وزیر در مورد "قصه ها" آقایان تازه فهمیدند نوبت دوستان نزدیکشان هم شده است از ماست که بر ماست