دنیای اقتصاد نوشت:

«گرامی‌ها»، «حدادزاده‌ها»، «نوریانی‌ها»، «دیلمی‌ها» و ...؛ هر جا سخن از «واردات خودرو» در میان باشد، این نام‌ها بیش از هر نام دیگری می‌درخشند.
نه اینکه تجارت اصلی همه این نام‌ها، «خودرو» باشد، اما گزاف نیست اگر بگوییم بیشترشان به‌واسطه «واردات خودرو» شناخته می‌شوند و این بخش از تجارت آنها است که به‌نوعی برایشان «پرستیژ» و کلاس کاری به ارمغان آورده است. نگاهی به گذشته این نام‌ها، نشان می‌دهد خانوادگی «تاجر» بوده و حتی از سال‌ها قبل از انقلاب به کار تجارت می‌پرداخته‌اند و اگرچه حالا بیشتر به واسطه «واردات خودرو» نامشان بر سر زبان‌ها است، اما منابع اصلی درآمد آنها «خودرو» نیست، البته به جز «حدادزاده‌ها».

 سلطانی که دیگر سلطان نیست

هرچند کارشناسان معتقدند با توجه به حضور برندهای مختلف در بازار خودروهای خارجی ایران، نمی‌توان سلطان و برندی شماره یک را برای این «بازار» معرفی کرد، اما به هر حال نام‌هایی که به آنها اشاره شد، هم‌‌اکنون اصلی‌ترین تاجران خودرو در ایران به شمار می‌روند. در این بین، شاید بتوان از «حدادزاده‌ها» به‌عنوان خاندانی که تجارت اصلی‌شان در واردات خودرو است، نام برد.
پیشینه تجارت در خانواده حدادزاده، به «ناصر حدادزاده» برمی‌گردد که شرکت ایرتویا را در دست داشت و در واقع نمایندگی رسمی واردات محصولات تویوتا به ایران بود.
تا همین چند سال پیش و قبل از حضور پررنگ خودروهای کره‌ای در ایران، تویوتا اصلی‌ترین برند در بازار خودروهای خارجی کشور و به اصطلاح «سلطان» آن بود؛ اما حالا دیگر خبری از ابهت گذشته نیست و این موضوع البته با اعمال تحریم‌ها علیه ایران، ‌ارتباط دارد.
«حدادزاده‌ها» البته پس از افول حضور تویوتا در ایران، بیکار ننشستند و این بار به سراغ رنو رفتند تا واردات محصولات این خودروساز فرانسوی را در اختیار بگیرند. آنها با تاسیس شرکتی به نام «نگین خودرو» به نماینده خودروهای وارداتی رنو در ایران تبدیل شدند تا به‌نوعی افول ایرتویا را جبران کنند، هرچند چندان موفقیتی در این راه کسب نکردند و خودروهای وارداتی رنو هنوز آن طور که باید و شاید، در بازار ایران جا نیفتاده‌اند. هرچه هست، «حدادزاده‌ها» که جدای از واردات خودرو، به ساختمان سازی نيز مشغول هستند، کم یا زیاد، هنوز هم نماینده رسمی واردات خودروهای تویوتا و رنو به ایران محسوب می‌شوند و شاید اگر مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد و تحریم‌ها لغو شوند، ایرتویا باز هم بتواند به دوران اوج خود برگردد.

 چای و برنج و خودرو
شاید گزاف نباشد اگر «خانواده گرامی» را مشهورترین نام در واردات خودرو به ایران بدانیم، خانواده‌ای که البته بخش عمده تجارتش به مواد غذایی از جمله چای و برنج مربوط می‌شود.  با اين حال، اين روزها «گرامي‌ها» را بيشتر با واردات خودرو مي‌شناسند و هر جا صحبت از «هيوندايي موتورز» و «كياموتورز كره» به ميان مي‌آيد، نام اين خاندان است كه مي‌درخشد! روزگاري ميتسوبيشي، دوراني كوماتسو و حالا نيز هيوندايي و كيا و البته جيلي! اين كارنامه كاري «گرامي‌ها» در حوزه واردات خودرو است كه شروع آن به حول و حوش سال 1990 ميلادي برمي‌گردد. «گرامی بزرگ» که از وی به‌عنوان یکی از تاجران بنام کشور در پیش از انقلاب یاد می‌شود، اکنون در قید حیات نیست و در حال حاضر پسر وی –احمد گرامی- است که تجارت خودرو در خاندان گرامی را مدیریت می‌کند.  «آسان موتور» و «اطلس خودرو» دو شركت بزرگي به شمار مي‌روند كه تحت مديريت خاندان «گرامي» به واردات خودرو مشغولند و اولي محصولات هيوندايي را وارد كشور مي‌كند و دومي نيز خودروهاي كيا را. «گرامي‌ها» البته به جز اين دو، شركتي ديگر را نيز به نام «جیلیران» (آسان خودرو سابق) تشكيل دادند كه نماينده رسمي «جيلي موتورز» چين محسوب مي‌شود و دو-‌سه سالی است که محصولات اين خودروساز را به ایران وارد می‌کند. تا یکی دو سال پیش، آمار واردات خودرو نشان می‌داد بیشتر خودروهای خارجی توسط همین سه شرکت (اطلس خودرو، آسان موتور و جیلیران) به ایران وارد می‌شدند و با این حساب، «گرامی‌ها» سلطان واردات خودرو بودند، اما حالا «بازار» اصلا دیگر سلطانی ندارد.

 صنعتگران وارد کننده
اگرچه «گرامي‌ها» با وجود سابقه کمتر از «حداد زاده‌ها»، توانستند این خانواده را در عرصه واردات خودرو جا بگذارند و از همین رو این روزها هيوندايي و كيا بيش از امثال تويوتا در خيابان هاي كشور به چشم مي‌آيند، اما «گرامي‌ها» هنوز هم به لحاظ «بزرگي» و «گستردگی کار» به پای خاندان «فردوس» نرسیده‌اند.
«خانوده فردوس» را همه با نام «صنایع ماموت» می‌شناسند و البته اسکانیا. شاید فرق بزرگ «خاندان فردوس» با دیگر خانواده‌های درگیر با واردات خودرو این باشد که آنها (فردوس‌ها) بیش از آنکه واردکننده باشند، صنعتگر به شمار می‌روند و حتی خیلی از همین اسکانیاهایی که در جاده‌های ایران تردد می‌کنند نيز در داخل کشور و توسط آنها مونتاژ می‌شوند.

  از ساعت فروشی تا واردات خودرو
نسل اول، ساعت فروش؛ نسل دوم، تجارت لوازم خانگی و نسل سوم، واردات خودرو؛ این کارنامه کاری خانواده «دیلمی‌ها» به شمار می‌رود، خاندانی که اگرچه هنوز هم عمده فعالیتش در حوزه لوازم خانگی است، اما خودروهای «ام‌جی» و «آلفارومئو» نیز توسط آنها راهی خیابان‌های ایران شدند.
بدون‌شک شرکت گلدیران (نماینده انحصاری واردات لوازم خانگی ال جی به ایران) را خیلی از خانواده‌های ایرانی می‌شناسند، شرکتی که یکی از «دیلمی‌ها» مدیریت آن را بر عهده دارد و در حال حاضر بخش قابل‌توجهی از بازار لوازم خانگی در اختیار شرکت موردنظر است. هرچند شروع تجارت «دیلمی‌ها» به دهه 30 برمی‌گردد، اما اوجگیری فعالیت‌های اقتصادی این خانواده، از دهه 60 آغاز شد، چه آنکه در آن دهه، کالاهای کره‌ای کم‌‌کم در حال جا افتادن در ایران بودند و با رشد کره‌ای‌ها، «دیلمی‌ها» هم خود را بالا کشاندند. ارتباط خوب «دیلمی‌ها» با کره‌ای‌ها، اما سبب نشد که این خانواده به سراغ خودروهای کره‌ای بروند و ناگهان سر از چین و ایتالیا درآوردند تا از اولی، ام‌جی را وارد کنند و از دومی آلفارومئو را.

 نور کم بی‌ام و

در جامعه ایران، برخی خودروهای وارداتی به نماد مرفه بودن تبدیل شده‌اند و در کنار آن، نماینده تکنولوژی و کیفیت برتر نیز به حساب می‌آیند و در این بین، «بی‌ام‌و» جایگاه خاص خود را دارد؛ خودرویی که نامش با خاندان «نوریانی» گره خورده است. البته اگر ریشه «بی‌ام‌و» را جست‌وجو کنیم، باید از «وهاب زادگان» تاجر بزرگ کشور در قبل از انقلاب نام ببریم، کسی که در آن دوران شریک تجاری آلمان و ژاپن با ایران به شمار می‌رفت و بعد از انقلاب، خانواده نوریانی که موتورسیکلت‌های بی‌ام و را وارد می‌کردند، امتیاز واردات خودروهای بی‌ام و را نیز از دولت (این امتیاز در دوران انقلاب از وهاب زادگان گرفته شد)، خرید. حدود 14 سال پیش، خانواده نوریانی موسسه‌ای را با نام خود تاسیس کردند و «پرشیا خودرو» که زیرمجموعه این موسسه بود، واردات بی‌ام و را بر عهده گرفت. این در حالی بود که بعدها به دليل مشكلات اقتصادی، امتیاز موسسه نوریانی به فرد دیگری واگذار شد و در حال حاضر نیز بی‌ام و حضور چندان پررنگی در بازار ایران ندارد.

 ...اما پورشه و مازراتی
اما سری هم به خاندان «بهبهانی» بزنیم که اگرچه واردات خودرو بخش بسیار کوچکی از بیزینس این خانواده است، اما واردات خودروی لوکسی به نام «پورشه» به‌نوعی «پرستیژ» تجارت «بهبهانی‌ها» را بالا برده است. خاندان بهبهانی، عمده فعالیت خود را در صنعت نساجی متمرکز کرده و به واردات لوازم بهداشتی و آرایشی نیز مشغول است و در کنار آنها، به سراغ واردات خودرو هم رفته تا نمایندگی انحصاری یکی از گران‌ترین و لوکس‌ترین خودروهای دنیا در ایران را نیز داشته باشد. با این حال، قوانینی که وزارت «صنعت، معدن و تجارت» برای واردات خودرو گذاشته و طبق آن ورود محصولات دارای حجم موتور بالای 2500 سی‌سی را ممنوع کرده است، سبب شده تا تجارت خودرویی بهبهانی‌ها با چالش مواجه شود. در کنار پورشه، اما دیگر خودرو لوکس و بسیار گران قیمت وارداتی به کشور، «مازراتی» نام دارد که خانواده‌ای از اردبیل به نام «فتحی بی‌طرف» پشت واردات آن است. «بی‌طرف‌ها» نیز مانند «بهبهانی‌ها» تجارت اصلی‌شان خارج از نمایشگاه‌های خودرو است و از آنها به‌عنوان یکی از بزرگان حوزه ام‌دی‌اف (MDF)، یاد می‌شود، اما به هر حال واردات خودرو‌هایی با شهرت مازراتی نیز در کارنامه تجارت آنها جای گرفته است. این در حالی است که داستان پورشه، دامان مازراتی را هم گرفته و واردات این خودرو به کشور در مقطع فعلی، تقریبا متوقف است.

 

 

1717

کد خبر 374062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • بی نام IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    182
    دم همه شون گرم که کمک میکنن پراید سوار نشیم
    • بی نام IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
      41
      باید گریه کنید .بعد از دهه 60 هیچ فرقی با ابوضبی یا قطر ندارید .یک ملت مصرف گرا
    • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
      23
      همون پرایدشم اگه کیفیت داشت کسی این ماشینا رو نمی خرید ما مصرف گرا نیستیم تولید کننده ما فهم تولید با کیفیت رو نداره
    • بی نام A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
      2
      خود پراید هم ساخته و عقبه آمریکایی دارد. خودروی قراضه 30 سال پیش شرکت آمریکایی فورد بود که بعد به کره فروختند وا ایران هم برداشت.
  • بی نام A1 ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    100
    یه خانواده هم هست که اصالتا اهل رفسنجانند
    • بی نام A1 ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
      1
      سودی که دولت ایران و واردکننده های خودرو از فروش یک ماشین باکیفیت و کم مصرف ژاپنی یا آلمانی می برند از سود خود شرکت سازنده بیشتر است. در همین کشورهای همسایه ما یک خودرو ژاپنی به قیمت 40 تا 60 میلیون تومان فروخته میشود در حالی که همان خودروها در ایران 120 تا 190 میلیون قیمت دارد. در کشورهای دنیا یک خودرو به صورت اقساط و با پرداخت ماهی 1 تا 2 میلیون تومان وبدون اخذ بهره بانکی به فروش میرود و پرداخت اولیه به صورت نقد کمتر از 20 میلیون تومان و یا حتی گاهی صفر است. نمایندگی فروش خودروهایی از ژاپن مثل تویوتا با اینکه تعرفه واردات خودروی هیبریدی 4 درصد است، خودرویی به قیمت 80 میلیون را با قیمت 180 میلیون به مردم میفروشد.
    • بی نام A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
      1
      ممکن است یک شرکت ژاپنی از فروش یک خودروی فوق مدرن 20 هزار دلاری، چند هزار دلار معادل 10 میلیون تومان سود ببرد. ولی دولت ایران و گمرک معادل 45 درصد عوارض به علاوه 11 درصد هزینه پلاک دریافت میکند که معادل 40 یا 50 میلیون تومان است. خود نمایندگی های واردات هم به بهانه های مختلف سود 30 تا 60 میلیونی از فروش هر خودرو می برند. از آن طرف تولید کننده ماشین های قراضه و آلوده داخلی نیز از فروش خودروهای قدیمی و از رده خارج سود کلانی می برند. اینها گوشه ای از حقایق تلخ بازار مافیایی و مریض خودرو در ایران است. چیزی که دولت اصلا به آن نمی پردازد و از آن طفره می رود.
  • بی نام IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    210
    به جای خانواده آقای هاشمی که از نیشابوربه کازرون میرفتن و از کتابهای سوم دبستان حذف شدن لطفا داستان این خانواده هارو جایگزین کنین الان بیشتر به کار میاد.
    • : IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
      34
      عالی بود. دمت گرم. مردم از خنده
  • بی نام IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    95
    همه اینها وارد کننده هستند و یک درصد هم از مشکلات تولیدکنندگان را ندارند. متاسفانه کیفیت پایین خودروهای داخلی هم توان این واسطه ها را بیشتر کرده است و عملا قدرت دفاع از تولید داخلی را از ما سلب کرده است.
  • محسن 44 IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    83
    این آقایان دستشان با خودرو سازان وطنی نهایتا در یک کاسه است. ومانند آنها جوابگوی کسی نیستند. دولت هم در هیچ مقطعی به جز گرفتن تعرفه واردات نظارتی به کارشان ندارد. ازهمین نگین خودرو اقای حدادزاده قرادادی دارم که ماشین را 90 روزه تحویل بگیرم ده ماه گذشته ماشین را دوماه قبل بدون پلاک تحویل داده و پاسخگو نیستند...
    • بی نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
      29
      اینها یک لبه قیچی هستند و سازندگان محصولات بی کیفیت داخلی لبه دوم قیچی که برای قطع تولید داخلی حرکت می کنند.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    6
    به کسی چه ربطی داره
    • بی نام IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
      50
      درست می فرمایید به کسی ربطی نداره این آقایون میلیارد میلیارد پول این مردم رو که با فروش نفت با بدبختی وارد ایران می کنند زحمت انتقالش رو به خارج می کشن و مفت مفت می فرستن کشورهای مختلف و دولاپهنا از جیب مردم برمی دوارند راست میگی ربطی نداره کاش ...
  • بی نام IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    33
    خوش به حالشون کاش منم تو یه خونواده پول دار این مدلی به دنیا آمده بودم می خورنو خرج می کننو حالشو میبرن . ...
  • محسن IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    23
    جواب محکم قاطع سریع خودرو خوب و قابل رقابت با دنیا تولید کنید تا انها پولشان را راهی بازارهای غربی شرقی نککند
  • بی نام IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    22
    جای بسی تاسف است که باید واردات شخصی شود. در کجای دنیا چنین روالی داریم؟ پس نمایندگی برای چه ایجاد می شود؟
  • tond A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    17
    شرکت ستاره ایران؟ بنز؟
    • رضا A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
      0
      ستاره ایران مال ایران خودرو دیزل است
  • بی نام A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    21
    باید گفت متاسفانه اکثرا وارد کننده هستند و این افتخار چندانی برای کشور نیست
  • پراید سوار A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    54
    لطفا بفرمایید پراید دست کدوم خانواده میباشد تا از ایشان تجلیل بعمل آوریم
  • هادی A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    19
    مرفهان بی درد
  • بی نام A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    13
    حسين بهبهاني حتي اسمش تو سايت بورشه به عنوان سهام دار هم هست
  • سعدى A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    12
    شما راستى راستى ازبهبهانى پورشه بى خبريد، معين وحسين بهبهانى
  • بی نام IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    17
    چرا از بنز و انحصار واردات آن چیزی ننوشته اید؟
  • بی نام IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    11
    ایناروهم بگیرید اعدام کنید
  • بی نام IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    20
    خانواده هاي وارد كننده خودرو يا مافياي وارد كننده خودرو؟
  • بی نام A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    8
    راستی پرشیا خودرو مال کی بود؟ سهوا جا انداختین
  • بی نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    12
    وهمه این خانواده ها زیرمجوعه خانواده بزرگ رفسنجانی هستندبلاشک.
  • بی نام IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    11
    مرسدس رو نگفتی؟ نکنه تو وارد میکنی که اسمی ازش نیاوردی؟؟؟
  • حمدي A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    8
    مطمئناماليات.هم.نميدن
  • بی نام IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    12
    درست این بود که این خانواده های بزرگ مثل خیلی از پولدار های دنیا ، شرکتهای که دارند را به بورس می آورند و با مردم شریک می شدند و شفاف و بامسئولیت پذیری کار می کردند و خودشان هم مدیر و سهامدار عمده شرکت باقی می ماندند
  • محمد IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    21
    پس کو اسامی آقا زاده ها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
      31
      آقازاده ها معمولاً پورسانت فعالیت این خانواده ها رو دریافت می کنند عزیز دل برادر
  • بی نام A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    21
    خدا بهشون بیشتر بده. من الان یه مدتیه بیکارم. یه مدتیه میخام برم ترکیه خرید. یه مدتیه میخام ماشین یه دویست و هفت بخرم. یه مدتیه میخام دندونامو درست کنم. یه مدتیه که ... هعی روزگار هعی....
  • بی نام IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    15
    دیلمی ها را کامل نگفتین: ال‌ جی‌ و البته بیشتر برندهای لوازم خانگی بازار..کاچیران.. خودرو ام جی‌ انواع ساعتهای سوییسی برنج و چای بماند..و ..
  • بی نام RO ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    32
    . در اوج بحران ارزی این شرکت ها دلار1226 تومانی برای واردات دریافت میکردند و خودرو را با قیمت دلار 3500 تومان میفروختند. و ثروت کلانی به جیب زدند . با این که این تخلف بزرگ اثبات شده و در اسفند ماه سال گذشته مجلس گزارش تخلف این چند شرکت را منتشر و خواستار پیگرد قانونی آنها شد . اما با گذشت 6 ماه نه تنها هیچ اتفاقی برایشان نیفتاده
  • بی نام A1 ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    12
    یعنی اینا هیچکدوم وابسته یا سایه نیستند ؟
  • بی نام US ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    7
    یکی مینالید زدرد بینوایی ...یکی آمد گفت : یارو زردک میخواهی تعجب نداره ... اینها همه از برکاته... آقازادههایی که از قدرت و اختیار ابواب و سکردهاشون ثروتها و اموال مردم نگون بخت رو به راحتی میبرن میکنن تو جیب اونا ..یادمون نره پدران ما به خاطر همین فسادها 35 سال پیش رفتن انقلاب کردن پس ....هییییییییی ما بریم غصه بیکاریمونو بخوریم چکار داریم به این چیزااا
  • رضا IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    117
    حضرت علی می فرمایند اگر مییخو اهید حلاوت ایمان رابچشیدغصه نخورید دیگران چقدردارن ومانداریم کارنداشته باشید کی خوردو کی برد دع کنیم خداو ند به اندازه ای بدهد که زندگیمان روال متعادل داشته باشد بیشترازان وز ووبال است البته اگر حرص بگذارد
    • عادل IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
      4
      حضرت کجا چنین چیزی فرمودند
    • بی نام A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
      1
      الحجر سوره 15 : آيه 88 بنابراین به امکانات مادی و ثروت و اولادی که برخی از گروه های آنان را از آن برخوردار کردیم، چشم مدوز، و بر آنان به سبب اینکه پذیرای حق نیستند اندوه مخور، و پر و بال لطف و مهربانیِ خود را برای مؤمنان فرو گیر.