روزنامه جوان نوشت:

فيلم «‌قصه‌ها»ي رخشان بني‌اعتماد يكي از آثار پرحاشيه در سينماي كشور است آن هم به واسطه تم و مضمون سياهي كه بني‌اعتماد از وضعيت اجتماعي حاكم بر كشور نشان مي‌دهد. حالا بر اساس فرمول تكراري كه معمولاً سيستم‌هاي الگوگذار جشنواره‌هاي غربي از آن تبعيت مي‌كنند، اين فيلم توانست جايزه بهترين فيلمنامه اين جشنواره را از آن خود كند.

 آن هم در حالي كه به نظر مي‌رسد حتي خود عوامل اين فيلم هم انتظار دريافت جايزه از اين جشنواره را نداشته‌اند، چراكه بعد از نمايش فيلم «‌قصه‌ها» در بخش مسابقه جشنواره ونيز و برگزاري نشست مطبوعاتي آن، عوامل فيلم به ايران باز مي‌گردند اما مدير جشنواره ونيز براي بني‌اعتماد ايميلي را ارسال مي‌كند و در آن از او مي‌خواهد كه حتماً در مراسم اختتاميه حضور داشته باشد.

اين كارگردان ايراني نيز بامداد روز گذشته بار ديگر به همراه جهانگير كوثري راهي ونيز مي‌شود، آن هم مطمئن از اينكه بدون شك و طبق روال معمول در اين جشنواره‌ها يكي از جوايز اصلي ونيز را در دست خواهد گرفت. فيلمنامه فيلم «‌قصه‌ها» ‌در حالي جايزه بهترين فيلمنامه را از آن خود كرده كه اين فيلم واكاوي زندگي شخصيت‌هاي فيلم‌هاي قبلي او است؛ فضاي فيلم به شدت سياه است و بيننده انسان‌هايي را مي‌بيند كه غرق در گرفتاري و درد و رنج‌هاي اجتماعي هستند و راهي پيش پايشان نيست.

استقبال ونيزي از داستان‌هاي سياه


اين اولين بار نيست كه جشنواره‌هاي خارجي به اين قبيل فيلم‌هاي سياه‌نما روي خوش نشان مي‌دهند؛ آثاري كه يا در داخل يا خارج از كشور ساخته شده و در هر دو صورت نيز با آغوش باز داوران اين جشنواره‌ها مواجه مي‌شوند. به همين خاطر و بر اساس آن فرمول تكراري از پيش هم مي‌شد براي فيلم «‌قصه‌ها»‌ي رخشان بني‌اعتماد كسب چنين موفقيتي را در جشنواره فيلم ونيز پيش‌بيني كرد، به خصوص كه اين بار كارگردان يك زن است؛ آن هم زني از نگاه آنها قهرمان كه پيش‌تر در جريان نشست خبري اين فيلم در جشنواره فيلم فجر رو به خبرنگاران گفته بود:«از مادر زاده نشده كسي كه بخواهد جلوي فيلمسازي مرا بگيرد!»

با اين حال و با توجه به مانور رسانه‌هاي خارجي روي ساير آثار سينمايي نمايش داده شده در بخش مسابقه جشنواره فيلم ونيز، اين پيش‌بيني تا حدودي دشوار بود ولي قصه‌هاي سياه اين فيلم توانسته تمام اين اما و اگرها را كنار بزند، به كام داوران ونيز شيرين بيايد و در بخش فيلمنامه به جايزه‌اي برسد كه به نظر مي‌رسد بيشتر از هنري بودن، سياسي است.

 

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 374256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    19 4
    کاش زودتر اکران بشه ببینیم واقعا این طوری که میگن سیاه نمایی هست یا الکی میگن
  • بی نام IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    18 6
    این فیلم توی جشنواره فیلم ایران هم مورد استقبال قرار گرفت. شما همه امور را دوست دارید بزک کنید یک حرف دیگه است.
    • زهرا ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
      4 5
      والا مسئولين خودشونو زدن به كورى و هى ميخوان وانمود كنن همه چى خوبه و ما خوشحاليم و ... يه فيلم خوب هم كه درس ميشه برچسب "سياه نمايى" بهش ميزنن و ردش ميكنن
  • بی نام IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    11 25
    اگر سیاه نمایی نکند که جایزه نمی دند
  • من IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    23 7
    از نظر بنده فيلم بسيار خوبي بايد باشه. نميدونم چرا توي اين كشور تا يكي ترقي ميكنه همه ميخوان بكوبنش. آقاي روزنامه‌ي جوان اگر شما بلديد بهتر از اين فيلم رو بسازيد خوب برويد بسازيد راسته كه ميگن :" اوني كه ميتونه ميسازه و اوني كه نميتونه نقد ميكنه"...
  • بی نام IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    17 4
    "بيننده انسان‌هايي را مي‌بيند كه غرق در گرفتاري و درد و رنج‌هاي اجتماعي هستند و راهي پيش پايشان نيست".... خوب این شد دلیل اینکه این فیلم سیاه نمایی می کنه؟ همچین آدم هایی تو این مملکت نیستن؟ به خدا راهش این نیست که فقط چشما مونو ببندیم به همه چی.
  • بی نام A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    14 4
    حتما تو خوبی
  • علی IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    19 3
    هرچی باشه از ستایش که پمپاژ غم و غصه بود بهتر است
  • بی نام A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    32 3
    بلی سیاه نمایست چون در ایران گل و بلبل ما فقر و فلاکت وجود ندارد . بیماری بخاطر هزینه درمان پشت در بیمارستانی جان نمیدهد. مادری تنها بخاطر شکم گرسنه فرزندش تن به هیچ خفتی نمیدهد.اعتیاد غوغا نمیکند . دزدان یقه سفید اموال ملت را چپاول نمیکند. با نام دور زدن تحریمها ملتی را دور نمیزنند.رشوه و ارتشائ بیداد نمیکند. عوامل رسمی و غیر رسمی دستفروشی را در خیابان به قصد کشت مورد نوازش خشن قرار نمیدهندچون آیینه بنمود راست خودشکن آیینه شکستن خطاست
  • شاهین IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    22 2
    فیلم گذشته وجدایی نادراز سیمین ودر باره الی و...حتما سیاه نمایی بوده که جایزه گرفته.هر جا یه جایزه میگیرن بجای تشویق فقط فرافکنی میشه.
  • بی نام IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    6 3
    آقای وزیر هم که به این موضوع اذعان کرد دیگه چی میگید.
  • رضا IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    3 0
    کاملا موافقم
  • بنده خدا IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    3 0
    اونا دشمن ما هستن.اینو من نمیدونم به چه زبونی باید گفت.اصلا مهم نیست موضوع فیلم چیه فقط کافیه ایران رو بد نشون بدی.جایزه رو بردی.مثل بقیه فیلمایی که ساخته شد.