نقشه دقیق موقعیت گسل‌های شهر تهران و نقشه پهنه‌های مطالعات گسلی در مقیاس یک به دو هزار با تلاش سه ساله متخصصان، توسط سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تهیه شد.

به گزارش ایرنا، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اعلام کرد: پیش از این نقشه گسل‌های شهر تهران در سال 1356 و در مقیاس یک به 50 هزار تهیه شده بود که عملا برای استفاده در مطالعات کاربردهای شهری مناسب نبود.

همچنین در سال 1376 نقشه‌ی پهنه‌های گسلی شهر تهران با عنوان نقشه حریم‌های گسلی شهر تهران برای مناطق یک، دو و سه شهرداری بر پایه نقشه یک به 50 هزار گسل‌ها تهیه شد و در مقیاس یک به پنج هزار در اختیار شهرداری‌های مناطق مذکور قرار گرفت، اما در عمل به دلیل مشکلات موجود در این نقشه‌ها استفاده کاربردی چندانی از آن‌ها به عمل نیامد.

این گزارش می‌افزاید: با توجه به واقع شدن شهر تهران در پهنه‌ای با خطر لرزه‌ای بسیار زیاد و وجود گسل‌های متعدد در این شهر، تهیه این نقشه برای استفاده در کاربری‌های شهری و برنامه‌ریزی به منظور کاهش ریسک ناشی از گسل سطحی ضروری بود.

بر این‌ اساس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از سال 1385، طرح دقیق نقشه گسل‌ها و شناسایی پهنه‌های گسلی شهر تهران را در مقیاس شهری در دستور کار خود قرار داد که خروجی این مطالعات به صورت نقشه تدقیق شده گسل‌های شهر تهران و نقشه پهنه‌های مطالعات گسلی است که به عنوان یک لایه از نقشه‌های طرح تفصیلی شهر تهران در اختیار مناطق شهرداری قرار می‌گیرد.

این پروژه با بهره‌گیری از توان متخصصان داخل کشور و با انجام مطالعات دفتری شامل ژئورفرنس عکس‌های هوایی بر پایه نقشه‌های یک دوهزارم شهری، فتوژئولوژی و شناسایی‌ گسل‌ها، بررسی تصاویر ماهواره‌ای و همچنین مطالعات گسترده میدانی شامل پیمایش در راستای گسل‌ها در باندهای مشخص شده و جستجوی نشانه‌های گسل و پهنه‌های گسلی در سطح شهر، بازدید از گودبرداری‌های ساختمانی و سایر پروژه‌های عمرانی و بازدید از تراشه‌های طبیعی و مصنوعی پراکنده در سطح شهر به منظور یافتن آثار و نشانه‌های گسل، زیر نظر کمیته فنی متشکل از اساتید صاحب نظر و اهل فن انجام شد.

سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در همین راستا طرح تدوین ضوابط و مقررات ساخت ساختمان در پهنه‌های گسلی را نیز در دستور کار خود دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 37435

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اصغر محمدي IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۶
    0 0
    اين مقاله آدم را ياد سريال مهران مديري و گسل پير دوست مي اندازد.
  • بدون نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۳
    0 0
    نظر شما در مورد این روش چیست؟ http://fekre-motefavet.blogspot.com/2010/04/blog-post.html