دستیابی محققان ایرانی به تکنولوژی درمان کم هزینه ناباروری

با اجرای طرح کلان ملی ساخت کیت های IUI زوجهای نابارور در کشور می توانند با هزینه های کمتر و با روش درمانی ساده و کارآمد به باروری برسند و مشکل خود را برطرف کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حدود سه ميليون زوج نابارور در كشور وجود دارند كه درصد بالايي از آنها از دسترسي به درمان مناسب محروم هستند. انجام روش هاي درماني پيچيده و پر هزينه مانند IVF اگر چه در موارد مشخص، لازم و ضروري هستند اما بسياري از بيماران با روشهاي درماني ساده تر و ارزانتري مانند IUI نيز قابل درمان هستند كه مي بايست براي دسترسي مناسب برنامه ريزي بهتري صورت پذيرد.

با اجرای طرح کلان ملی کیت های IUI می توان مشکل درصد زيادي از زوج نابارور در کشور را که تاکنون به روش های پرهزینه و پیچیده IVF دسترسی نداشتند را با روشي ساده تر، ارزان تر و اليته كارآمد برطرف نمود،

مجری اجرای این طرح کلان ملی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: كاربرد اصلي طرح در درمان ناباروري به روش IUI است IUI روشي ساده درمان ناباروري است كه سالهاست بصورت موثر در دنيا و مخصوصا در ايران براي درمان مشكلات ساده ناباروري استفاده مي شده است كه انجام آن نياز به تجهيزات پيچيده آزمايشگاهي داشته است.

دكتر عابد گفت: در طرح ما پزشكان با يك كيت يكبار مصرف بدون نياز به تجهيزات خاصي روشي ساده و ارزان در درمان ناباروري را اجرایی می کنند. فناوري اين طرح صددرصد بومي بوده و مبتني بر تحقيقات بنيادي ،كاربردي و آكادميكي بوده كه تماني مراحل در داخل انجام شده است. ما در این مسیر موفق شده ایم با انجام تست ها و كارآزمايي هاي مختلف کارایی آنرا بخوبي نشان دهيم.

رسیدن به دستاوردی مهم

وی همچنین بیان کرد: با توجه به نیاز زوج های جوان و ضرورت پاسخگویی به درخواست های مربوط به استفاده از روش های باروری، از سال 75 فعالیت های تحقیقاتی و علمی محققان این حوزه بر روی پدیده جدید در حرکت اسپرم ها آغاز و با تمرکز بر این مهم، به موضوع جا به جایی و تحرک اسپرم ها و اینکه آن ها می توانند بر خلاف جریان مایع حرکت کنند دست یافتیم.

دكتر عابد اضافه کرد: این کشف یافته ای بنیادین و جدید بود که برای بررسی آن، فعالیت های تحقیقات کاربردی بر موضوع این پدیده آغاز و بر مبنای آن، وسیله ای تولید شد که با آن می توانستیم اسپرم های سالم را از مابقی اسپرم ها جدا کنیم و پس از نمونه سازی و انجام تست های اولیه این فناوری در کشورهای انگلیس و آمریکا به عنوان پتنت به ثبت رسید.

مجری طرح کلان کیت های ناباروری IUI محصول تولیدی با این فناوری را در کشور جدید عنوان کرد و با اشاره به چالش های فراروی محصولات جدید تولیدی خواستار حمایت جدی برای عرضه وسیع آن در کشور شد و گفت: مصرف كنندگان این محصول که جامعه پزشکی کشور را شامل می شوند، با چنين روش هايي كه به سادگي بتوانند IUI را انجام دهند آشنايي نداشته و از این رو، نياز به بازارسازي برای عرضه بهتر و بیشتر آن داریم و لازم است كه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری براي آشنا كردن پزشكان برنامه هایی در این زمینه در دستور کار خود قرار دهد.

عابد همچنين افزود طبق نظر كارشناسان يكي از روشهاي موثرافزايش جمعيت كمك به درمان بيماران نابارور مي باشد كه متاسفانه در سايه سياستهاي كنترل جمعيتي تا به حال مغفول مانده است. حمايت و ترويج چنين درمان هاي ساده اي مي تواند با هزينه كمتري كمك موثري به افزايش جمعيت نمايد. شايسته است وزارت كار و رفاه اجتماعي و همچنين وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي جهت گسترش و به زير پوشش بيمه بردن هزينه هاي آن برنامه ريزي مناسب کنند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 374350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =