این روزها دیگر از عجایب روزگار نیست که پول صندوق تامین اجتماعی که ریال به ریال آن از جیب زحمتکش ترین مردم ایران یعنی کارگران را در جلوی چشمشان بر باد دهند و برای برای نزدیکان و دوستان جشن و برنامه تبلیغات انتخاباتی راه بیندازند وآنگاه که ازشان پرسان شوی که چرا؟ خواهی شنید: کمک به کانون‌های کارگری و اتحادیه‌ها در مصوبات هیات امنای سازمان تامین اجتماعی، قانونی داریم که به هر تشکل یا کانونی می‌توانیم از محل بودجه غیرشمول کمک کنیم و این کمک‌ها قانونی بوده است.

این جملات از زبان مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی در هنگام خروج از دادسرا شنیده شد.
اینجانب چون مطالب طرح شده ی در جلسه بازپرسی از سوی مدیرعامل سابق سازمان را به جهت حفظ حقوق متهم قابل انتشار نمی دانم اما در پاسخ به اظهارات وی در بیرون دادسرا و اینکه کارگران بدانند چگونه ممکن است پولهایشان در صندوق تامین اجتماعی در امور نامربوط هزینه شود و آب از آب تکان نخورد ، به سخنی آسان به توضیح بودجه ی غیر شمول می پردازم:
یکم: هر وزارتخانه و دستگاه دولتی نیازمند تصویب بودجه برای انجام محوله است وبه هیچ عنوان اجازه ی استفاده از بودجه ی تصویبی در امور دیگر را ندارد.
دوم: گاهی بنا بر ضرورت لازمست خرید و معامله ای در آن دستگاه صورت گیرد که در بودجه سالانه پیش بینی نشده است بهمین دلیل قانونگذار پیش بینی کرده بودجه ای در اختیار بالاترین مدیر دستگاه قرار گیرد تا با رعایت قانون مربوطه و بدون نیاز به تشریفاتی که در قوانین دیگر آمده است آنرا برای همان دستگاه هزینه کرده و خریدهای ضروری را به انجام برساند. به این بودجه ی ضروری ، بودجه غیر شمول می گویند. زیرا شامل رعایت تشریفات و قوانین الزام آور مناقصه نمی گردد.
سوم: اگر مدیر مربوطه از بودجه تصویبی دستگاه ، خارج از ضوابط تعیینی بهره برداری کند ، مجرم بوده و تحت پیگرد به اتهام تصرف غیر قانونی در اموال دولتی قرار می گیرد.
چهارم: استفاده از بودجه غیر شمول نیز دارای ضوابطی است و نمی توان آنرا برای خود یا دیگری برداشت کرد و یا بعنوان هبه و انعام و کمک و اعانه و هدیه به افرادای خارج از آن سازمان پرداخت کرد.
پنجم: وفق ماده 104قانون سازمان تامین اجتماعی ، وجوه و امول سازمان در حكم وجوه و اموال عمومي ميباشد و هر گونه برداشت غير قانوني از وجوه مذكور و تصرف غير مجاز در اموال آن اختلاس يا تصرف غير قانوني است و مرتكب طبق قوانين كيفري تعقيب خواهد شد.

خب ! دوباره بر می گردیم به فرمایش مدیرعامل سابق که فرموده اند: ...قانونی داریم که به هر تشکل یا کانونی می‌توانیم از محل بودجه غیرشمول کمک کنیم ....
بنظر شما ! اگر مدیری بخواهد با سو استفاده از بودجه غیر شمول برای خود و بستگان و نزدیکان بهره برداری کند و یا هر کار نا ثواب دیگری انجام دهد و سپس آنرا قانونی بداند ، آیا جایی برای اعمال ماده 104 قانون سازمان تامین اجتماعی خواهد ماند؟ پر واضحست که این ماده برای کارمندان دون پایه کاربردیست و هیچگاه گریبان مدیر ارشد را نخواهد گرفت.
هرچند تفسیر دیوان محاسبات کشور و سازمان بازرسی کل کشور در این باره می تواند خلاف استدلال مدیرعامل سابق باشد و هم اینک پرونده معطل پاسخ از نهادهای نظارتی مزبور هست.

گاهی می پندارم آقای مدیر سابق که خود دادستان سابق پایتخت بوده ، چگونه چشم بر بدیهیات قانونی بسته و تجاهل می نماید، مدیری که صندوق پول  بزرگترین بنگاه کارگران در اختیار وی بوده... خدا می داند

مصطفی ترک همدانی
وکیل دادگستری

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 374359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    31 0
    گاهی می پندارم آقای مدیر سابق که خود دادستان سابق پایتخت بوده ، چگونه چشم بر بدیهیات قانونی بسته و تجاهل می نماید، مدیری که صندوق پول بزرگترین بنگاه کارگران در اختیار وی بوده... خدا می داند
  • بی نام A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    119 1
    یعنی دیگران کاشتند وما خوردیم /مانکاشتیم که دیگران نخورند
    • م A1 ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
      15 0
      همین جناب مرتضوی برای اینکه کمتر سازمان تامین اجتماعی به بازنشستگان خود حقوق بدهد ماده 31 را در قانون طرح و بتصویب مجلس رساند کلیه بازنشستگان ملاک محاسبه حقوق انان پنج سال اخر خدمتشان می باشد از قدیم گفتند از نخورده بگیر و بدهید به خورده
  • خوش خدمت IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    14 0
    اوّلندش که اون مصوبات کاغذ پاره هایی بیش نیستند دومندش : کی گفته بودجه غیر شمول اون چیزیه که شما تعریف کردی ، ما هم تعریف خودمونو از بودجه غیر شمول داریم سومندش : حضرت آقای مرتضوی خودش دادستـــان بوده . اونه که باید تشخیص بده مجرم کیه چهارمندش : ماییم که ضوابط رو تعیین می کنیم و در کار خیر هم حاجت هیچ استخاره نیست پنجمندش : تو نمی خواد ماده 104 را رو به ما که خودمون end قانونیم یادآوری کنی .؛ اصل رایحه خوش خدمت
    • بی نام IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
      3 0
      میدونم این رو با طعنه نوشتید، ولی بازم دست و دلم نمیره مثبت بدم
  • بی نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    171 1
    اذیتش نکنید گناه داره باز مجبور میشه 200 هزار تومان جریمه بده
  • بی نام A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    4 0
    ممنون از اطلاع رسانی در مورد این پرونده.
  • بی نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    38 0
    والا من خنگ هم که از قانون چیزی حالیم نیست فهمیدم این بودجه غیر شمول چیست. مرتضوی فکر می کرده بودجه غیر شمول جیب باباشه. به هر کی دوست داره می تونه بده. البته بیخود همچین فکری کرده. باید تاوان بده تا دیگه از این فکرها نکنه.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    19 0
    اسمش ردیف خارج از شمول است که در اختیار مدیرعامل است و نیاز به تایید هیات مدیره ندارد ولی درصد و مبلغ آن بسیار محدود است.
  • بی نام US ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    53 0
    اين بنده خدا هنوز داره اقساط اون 200 هزار تومن رو ميده .
  • بی نام A1 ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    2 0
    اقای همدانی من خودم کارمند سازمان هستم مبالغی ناچیز دراختیار روسای شعب هست که در مواردی بیمه شده یا مستمری بگیری مراجعه وحسب تشخیص رییس شعبه جهت درمان نیاز به مبلغی باشد باتوجه به دستورالعمل های صادره پرداخت میکند که این مبلغ برحسب درجه شعبه متفاوت وحداکثر تادومیلیون درسال میباشد که دایره شمول ان به مستمری بگیران باحقوق پایین پرداخت میشود که بااین سروصدای که ایجاد شد شعب تمایلی دیگر به پیگیری این امور ندارند
    • بی نام IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
      2 0
      حسب اطلاع حضرتعالی: مبالغ بسیارکلان از همان جا که فرمودید و برای مستمری بگیران هست به خارج از سازمان هدیه شده....
  • محمدباقر IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
    1 0
    با سلام جناب آقای همدانی از شجاعت و شهامت تان متشکرم . میخواستم موضوعی را با شما در جریان بگذارم که در صورت امکان ، پیگیری فرمایید . بنگاه های معاملاتی املاک ، تعرفه ای دارند که در ابتدای تصویب آن نیز بحث شد که این مبالغ دستمزد بنگاه ها ، خیلی زیاد هست و مسئولین بنگاهی برای ماستمالی کردن ، یک کلمهء " تا " را به ابتدای مبالغ اضافه کردند که ارباب رجوع ها خریدار /فروشنده/مستاجر / موجر از صفر تا حداکثر آن تعرفه را بپردازند ، و بنگاه ها نیز در عمل ، مبلغی به اندازهء نصف حداکثر و کمی تمایل به پایین را می گرفتند . ولی جدیدا در یکی از مصاحبه های یکی دوماهه اخیر رییس اتحادیه املاک تهران ، متوجه شدم که کلمهء " تا " را از تعرفه برداشته اند و حتی چاپ کرده و به بنگاه ها هم تحویل داده و در ...
  • محمدباقر IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
    1 0
    هم تحویل داده و در سایت http://www.amlakiran.org/wage.php نیز گذاشته اند ؛ مثلا : برای معاملات املاک تا 30 میلیون تومان از هر طرف معامله " تا " نیم درصد مبلغ مورد معامله . که آقای عقبائی کلمهء " تا " را برداشته اند و چیزی که در عمل ، نصف و پایین تر از نصف گرفته می شد تقریبا 700 هزار تومان ، الان به صورت کاملا زوری ، مبلغ 1.5 میلیون تومان از هر طرف گرفته می شود . و حتی این تعرفه کار را به جایی کشانده است که خریدار و فروشنده ای که خودشان ، همدیگر را پیدا کرده اند و کلیه توافقات نیز حاصل شده است ولی چون مجبورند برای پرداخت مالیات نقل وانتقال ، کدرهگیری از بنگاه بگیرند ، بنگاه ها مجبورشان می کنند که این مبلغ را به صورت کامل پرداخت نمایند ...
  • محمدباقر IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
    1 0
    کنند که این مبلغ را به صورت کامل پرداخت نمایند . همان طور که استحضار دارید این کار ، یعنی " افزایش تعرفه " که نیاز به مصوبه هیات نظارت کمیسیون مربوطه در وزارت صنعت را میطلبد که این کار به صورت سرخود انجام شده است . به نظر میرسد از افزایش تعرفهء خارج از اختیارات قانونی ، گرانفروشی ، تحصیل مال نامشروع و .... قابل پیگیری باشد .