مولاوردی: میزان رشد اعتیاد در زنان ۲برابر مردان است/ پنهانی بودن اعتیاد زنان، مانع درمان آنها

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده امروز در هشتمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد به آمار دو برابری اعتیاد زنان از سال 85 تا 92 اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ شهیندخت مولاوردی امروز در هشتمین کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد در مرکز همایش‌های رازی گفت: جامعه ایران به رغم قوت‌هایی که از آن برخوردار است و عناصر پیوندزننده در دهه‌های اخیر با چالش‌های زیادی روبه‌رو بوده است که بخشی از توان سیاستگذاران به آن اختصاص یافته است.

او ادامه داد: گستردگی، تنوع و نوپدید بودن موجب شده تا به رغم هزینه مالی و انسانی نه تنها در عمل توفیق چشمگیری را شاهد نباشیم بلکه بحران‌هایی را در مسیر حرکت مشاهده می‌کنیم.

مولاوردی تغییرات در کشور را به ترتیب اینگونه نام می برد: عوارض به جا مانده از جنگ، رشد جمعیت و افزایش جمعیت جوان کشور، اقتصاد تک‌محصولی، گسترش تکنولوژی ارتباطات، آسیبهای نسل جوان و عوارض ناشی از توسعه صنعتی مانند مهاجرت و رشد حاشیه‌نشینی می توانیم اشاره کنیم.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده ادامه داد: اعتیاد یکی از آسیب‌هایی است که پدیده‌ای چند وجهی محسوب می‌شود و به جرأت می‌توان گفت هیچ جامعه‌ای از آن مصون نیست. این پدیده تهدیدی علیه امنیت کشور و یکی از موانع توسعه پایدار است.

او با بیان اینکه در دهه‌های اخیر رویکردهای زیادی را شاهد هستیم اما به نظر می‌رسد این مسئله مانند سایر مسائل به بررسی بین رشته‌ای نیاز دارد گفت: در این میان زنان جزو نخستین قربانیان انحرافات اجتماعی هستند و اعتیاد یکی از مهمترین این آسیب‌ها است.

مولاوردی گفت: افزایش اعتیاد در زنان به واقعیتی تلخ و انکارناپذیر تبدیل شده است و امروز نمی‌توان استراتژی انکار را در پیش گیریم و از کنار این مسئله بگذریم. بنابراین ملاحظات اجتماعی و فرهنگی که دست‌اندرکاران را از رویارویی جدی منع می‌کند ضروری به نظر می‌رسد.

او گفت: تا وقتی ضرورت تغییر رویکرد مورد پذیرش واقع نگردد نمی‌توان به نتایج قابل توجهی دست یافت. مراجعه به آمار نشان می‌دهد که نرخ رشد اعتیاد در زنان بیشتر از مردان است و از 5 درصد در سال 85 به 10 درصد در سال 90 افزایش یافته است. واقعیت این است که اعتیاد زنان وابسته به جریان اعتیاد در کشور است و نمی توانیم آن را مجزا از سیاست‌های کلی در این زمینه در نظر بگیریم.

 

۷۰ درصد زنان معتاد به واسطه همسرانشان مبتلا شده اند

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه حدود 70 درصد زنان معتاد به واسطه اعتیاد همسران خود و فشار، ترس و همدردی با آنها اقدام به توزیع یا مصرف موادمخدر می‌کنند گفت: همچنین حدود 60 درصد از زنان زندانی با جرایمی که در ارتباط مستقیم با موادمخدر است درگیر هستند.

معاون رئیس جمهوری گفت: تحقیقات نشان می‌دهند که آسیب‌پذیری فرزندانی که مادر مبتلا به اعتیاد دارند بیشتر از پدران مبتلا به اعتیاد است. وقتی زنان معتاد باردار می‌شوند مخاطرات زیادی را متوجه فرزندان خود می‌کنند.

او گفت: مطابق آمار 55 درصد از طلاق‌ها ریشه در اعتیاد مردان دارد. همچنین کودک‌آزاری و قتل جزو آسیب‌های ناشی از اعتیاد است. برنامه ششم با رویکرد جنسیتی از جمله برنامه‌هایی است که در صورت عملیاتی شدن نقش موثری در پیشگیری از اعتیاد دارد.

مولاوردی گفت: ایجاد بانک اطلاعات در 6 استان پراعتیاد یکی از فعالیت‌هایی است که در دست انجام است همچنین اهتمام به طراحی مدلی مطلوب به منظور پایداری در سلامت در 6 استان پراعتیاد کشور در دستور کار قرار گرفته است. همچنین توجه به تفاوت‌های بومی را مورد نظر قرار داده و درصدد ارائه خدمات به زنان بهبودیافته از اعتیاد هستیم.

مولاوردی بیان کرد: به نظر می‌رسد در سیاست‌گذاری‌های کلان در زمینه مقابله با اعتیاد نگرش جنسیتی و توجه به این مهم باید مدنظر باشد تا برنامه‌ریزی جامع موردتوجه سیاست‌گذاران قرار گیرد.

او ادامه داد: موضوع پنهانی بودن اعتیاد زنان نسبت به مردان یکی از موانع درمان آنها است و موجب می‌شود زنان از بیم نگاه اجتماع نتوانند به فرایند بهبودی تن دهند. رویکرد جامعه به مردان معتاد از جرم انگارانه به بیمار انگارانه تبدیل شده اما این اصلاح نگرش در زنان اتفاق نیفتاده است.

به گفته معاون رییس جمهور یکی از موانع درمان اعتیاد زنان برچسب های اجتماعی به آنان است و این مساله باید حل شود تا زنان جسارت مراجعه به مراکز درمانی را پیدا کنند زیرا اثرگذاری اعتیاد زنان در جامعه ده ها برابر بیشتر از مردان معتاد است.

او ادامه داد: اعتیاد زنان از مناطق فقیر و حاشیه نشین به مناطق عام تر مانند باشگاه های ورزشی و سالن های آرایشی کشیده شده است. در اعتیاد دختران نوجوان و دانشگاهی با الگوی خاص سوء مصرف مواد به ویژه مصرف قرص محرک روبرو هستیم.

مولاوردی با بیان اینکه معتقدیم بهبودیافتگانی که توجه لازم را کسب نمی‌کنند دیر یا زود به دامان این آسیب بازمی‌گردند گفت: بنابراین در صدد کاهش عوامل خطرزا، استرس‌زا و مشکلات مالی و روحی زنان بهبود یافته هستیم و با ایجاد گروه خودیار تلاش کرده‌ایم تا مشکلات آنها پس از ترک به حداقل برسد.

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 374711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد اكبري A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
    4 0
    خانم مولاوريد صرفا تاكيد برجنسيت سازي براي حل مشكل زنان كفايت نمي كند مردان هم بايد درامور زنان مداخله مثبت داشته باشند تفكيك زن و مرد د رمسائل با رجحان مرد يا زن بي تاثير است درضمن بعنوان يكي ازحضار جلسه قصد طرح موضوعي را داشتم آنچنان با سرعت و محافظت از جلسه خارج شديد كه امكان رسيدن بهشما مقدور نشد