شفاآنلاین نوشت:

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور گفت: سال ۱۳۹۲، ۴۱۷۷ پرونده شکایت در دادسراهای انتظامی نظام پزشکی کل کشور تشکیل شده که از این تعداد رضایت ۲۶ درصد از آن‌ها با گفت‌وگو و مشاوره حضوری جلب شده است.

دکتر علی فتاحی درگفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین، ضمن اعلام این خبر گفت: حدود یک سوم از شاکی‌ها در مصاحبه اولیه و پس از ارائه اطلاعات کافی از طرف دادیاران در رابطه با بیماری و اقدام‌های درمانی انجام شده از شکایت صرف نظر نموده‌اند.

وی افزود: این در حالی است که آمار اولیه بیانگر این است که یکی از علل مهم شکایت از جامعه پزشکی عدم اطلاع کافی بیماران از بیماری، نحوه درمان، عوارض احتمالی اقدامات درمانی و... است. البته این ناآگاهی نیز به علت توجیه نشدن بیماران از بیماری و نحوه درمان از طرف کادر پزشکی است که خود دارای علل فراوانی است که جای بحث دارد.

عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران خاطرنشان کرد: پس از تشکیل پرونده و برگزاری جلسات کارشناسی با متخصصان مربوطه و با حضور شاکی و مشتکی عنه در دادسرا، ۵۸ درصد از پرونده‌ها و شکایت بیماران به علت این‌که قصوری متوجه پزشک معالج و کادر درمانی نبوده قرار منع تعقیب صادر و برای ۴۲ درصد از پرونده‌ها با تشخیص احتمالی قصور، کیفرخواست صادر و برای بررسی نهایی و صدور رأی متقضی به هیأت بدوی ارسال شده است.

معاون رییس کل نظام پزشکی کشور تصریح کرد: نگاه اجمالی به آمار مراجعان به دادسراهای عمومی و انقلاب بیانگر این است که در کل کشور درسال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ حدود ۲۰-۱۵ درصد افزایش تعداد شکایت از کادر درمانی را داشته‌ایم. ولی در دادسرای انتظامی نظام پزشکی با حدود ۵ درصد افت شکایت روبه‌رو بوده‌ایم که جای تأمل و بررسی دارد.

دکتر فتاحی گفت: از مجموع کیفرخواست‌های صادر شده توسط دادسرای انتظامی تهران که به هیأت بدوی بررسی ارسال شده است حدود ۷۷ درصد توسط هیأت تأیید و منجر به صدور رأی شده است. از مجموع منع تقیب‌های صادره توسط دادسرا که مورد اعتراض شاکی قرار گرفته است نیز ۸۶ درصد توسط هیأت بدوی تأیید و ۱۴ ‌درصد قرار منع تعقیب دادسرا نقض شده است.

به گفته وی، از مجموع پرونده‌های ثبت شده در دادسرای انتظامی تهران نیز ۴۷ درصد مربوط به بیماران سرپایی و ۵۳ درصد مربوط به بیماران بستری بوده است. همچنین از کل پرونده بیماران سرپایی در دادسرای تهران ۷۶ درصد شکایت‌ها مربوط به مطب پزشکان، ۱۵ درصد مربوط به کلینیک‌های خصوصی و ۳ درصد مربوط به کلینیک‌های دولتی بوده است.

به گفته دکتر فتاحی، با توجه به این که ۸۰ درصد اقدامات درمانی سرپایی در بخش خصوصی صورت می‌گیرد این آمار قابل توجیه است. همچنین از مجموع پرونده بیماران بستری شهر تهران نیز ۶۱ درصد مربوط به بیمارستان‌های خصوصی و مراکز جراحی محدود است. که از مجموع بیماران بخش خصوصی ۲۶ درصد به دی‌کلینیک‌ها و ۷۴ درصد مربوط به بیمارستان‌های خصوصی بوده است. ۳۴ درصد نیز مربوط به بیمارستان‌های دولتی و یا نهادها (نیروی انتظامی، سپاه، تأمین اجتماعی ...) است . از مجموع این بیماران سهم بیمارستان‌های نهادها ۴۴ درصد و بیمارستان‌های دانشگاهی و سایر بیمارستان‌های دولتی ۵۶ درصد بوده است.

وی تصریح کرد: با توجه به تعداد تخت بیمارستان‌های دولتی و نهادها در مقایسه با بیمارستان‌های خصوصی این آمار قابل توجه و بررسی است.

نحوه توزیع شکایت در بیمارستان‌های نهادها نیز به ترتیب عبارتند از:
۱- بیمارستان‌های بنیاد شهید ۲۶ درصد
۲- بیمارستان‌های نیروی انتظامی و ارتش ۲۶ درصد
۳- بیمارستان‌های شرکت نفت ۲۲ درصد
۴- بیمارستان‌های تأمین اجتماعی ۱۷ درصد
۵- بیمارستان‌های سپاه پاسداران ۹ درصد

معاون انتظامی نظام پزشکی کشور درپایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه معیار مداخله‌گر و تأثیرگذار از قبیل نحوه و میزان پرداخت هزینه‌های درمانی، عوامل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، بیمارستان ملکی و غیرملکی تعداد تخت بیمارستان‌ها، نوع اقدامات درمانی و فراوان آن و ... در میزان و نحوه شکایت بیماران نقش دارد و چون این پارامترها در آمار ارائه شده قابل حذف نیست لذا برای تحلیل آماری و مقایسه دقیق نیاز به آمارهای پایه و اساسی است که متأسفانه دسترسی به آن‌ها میسر نشد.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    8 4
    لطفا اعلام كنيد با اين همه اشتباهات پزشكي، در طول تاريخ نظام پزشكي ايران چند دكتر از شغل خود انفصال دايم يافته اند؟ واقعا اين نظام پزشكي چكاره است؟