کرباسیان: 63 درصد خودروهای وارداتی در دولت قبل بالای 2500 سی سی و با ارز مرجع بود

بر اساس گفته های مسعود کرباسیان، اگر رقم 133 عدد واردات خودروهای بالای 2500 سی سی را باخودروهای زیر این ظرفیت مقایسه کنیم به این نتیجه می رسیم که کمتر از یک درصد واردات چنین خودروهایی بودند در حالیکه در سال های قبل بالای 63 درصد واردات خودروهای بالای 2500 سی سی بود.

درست در روزهایی که کشور با مشکل ارزی دست و پنجه نرم می کرد و تحریم ها مانع از ورود بسیاری از کالاهای مورد نیاز جامعه بود، خودروهای لوکس حجم قابل توجهی از واردات را به خود اختصاص داد. داروهای مورد نیاز اجازه ورود به کشور را نداشتند و ما به ازای آن خودروهایی که از آن به عنوان خودروهای لوکس نام برده می شود به راحتی وارد کشور شد. اتفاقی که با روی کارآمدن دولت یازدهم تغییر مسیر داد و بر اساس آن دولت سریعا اقدام به ترخیص داروهای مورد نیاز جامعه کرد اما همچنان موضوع وادرات خودروهای لوکس خبرساز بود. هرچند واردات این دست از خودروها پیشتر ممنوع شده بود اما بنا به مصوبه دولت دهم، دولت یازدهم موظف بود به تعهداتی که در رابطه به وادرات خودروهای لوکس برای برخی انجام شده بود پایبند باشد. اتفاقی که باز هم با واکنش هایی رو برو شد مبنی بر اینکه نباید ارز کشور برای واردات این دست خودروها صرف شود. خروج ارقام نجومی از کشور برای واردات خودروهای لوکس موضوع بسیار مهمی است که در چند سال گذشته حرف ها و حدیث های زیادی به همراه داشته است. در نهایت دولت مصوبه ای را ابلاغ کرده که مانع این واردات بی رویه شود. در همین رابطه مسعود کرباسیان، رئیس کل گمرک ایران میهمان برنامه «گفتگوی ویژه خبری» شبکه دو  بود و در رابطه با جزییات فرآیند واردات خودرو توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مسعود کرباسیان، رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در ابتدا پیرامون جزییات مصوبه دولت برای ممنوعیت واردات خودروهای لوکس یا همان خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی اینگونه توضیح داد: « مصوبه اخیر دولت در راستای مصوبه قبلی است. اولین مصوبه در دولت یازدهم در 21 شهریور 92 ابلاغ شد. بر این اساس خودروهایی که حجم موتور آنها بالای 2500 سی سی بود عملا اجازه ورود نداشتند مگر آنهایی که قبلا وارد شدند، قبض انبار گرفتند، با دو برابر حقوق گمرکی و سود بازرگانی یعنی 140 درصد و با ارز خود متقاضی توانستند بیایند وارد کنند.  این در حالی است که پیش از آن خودرو ها با ارز مرجع  و 70 درصد سود بازرگانی وارد شدند. آنها هم مواردی بود که قبلا از سال 91 وارد کشور شد و قبض انبار داشتند. از سوی دیگر مواردی بود که از سهمیه ها و مجوز های هیات دولت قبل اجازه واردات داشتند. همچنین خودروهای سفارتخانه ها که طبق کنوانسیون های بین المللی وارد شدند و باید شماره سیاسی می شدند. پس از مدتی با پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی این خودروها نیز ترخیص می شدند. »

کرباسیان در ادامه توضیح داد جمع خودروهای 2500 سی سی که اینچنین وارد کشور شدند به 133 عدد رسید: « بر این اساس بالغ بر 133 خودرو بعد از آن مصوبه هیات دولت در سال گذشته وارد کشور شد. اگر این رقم را با واردات کل خودروهای زیر 2500 سی سی مقایسه کنیم به این نتیجه می رسیم که کمتر از یک درصد چنین خودروهایی بودند.  در سال های قبل بالای 63 درصد  واردات خودرو شامل خودروهای بالای 2500 سی سی بود. »

او تاکید کرد که با وجود درصد ناچیزی که واردات خودرو های با حجم موتور بالای 2500 سی سی داشتند باز هم مردم طلب کردند که واردات آن متوقف شود: «  چون خواسته مردم بود که این تعداد واردات خودرو را هم محدود کنند هیات دولت در ده روز پیش تصمیمی گرفت که سه محور اساسی دارد. »

رییس کل گمرک ایران در تشریح این سه محدودیت اینچنین توضیح داد: «  بعضا این امکان وجود داشت خودرویی وارد شده بود اما  چون متروکه می شد آن را به سازمان  اموال تمیلیکی می دادند و می فروختند. به طور کلی اموال تملیکی از ابتدای سال تا کنون حدود سه دستگاه خودروی این چنینی فروخت که این هم شامل ممنوعیت شد و دیگر اجازه واگذاری به سازمان اموال تملیکی یا متروکه شدن وجود ندارد و باید مرجوع کنند. دومین بند مصوبه  دولت در رابطه با ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور  بیش از 2500 سی سی شامل سهمیه ها هستند که به طور مثال ورزشکاران یک سهمیه ای داشتند که آنها هم گفتند شامل محدودیت 2500 سی سی به بالاتر  هستند؛ یعنی حق واردات خودروهای بالای 2500 سی سی را ندارند. سومین مصوبه هیات محترم وزیران هم بر این مبنا بود که مناطق آزاد مقرراتی دارند که در محدوده مناطق آزاد می توانند خودرو وارد کنند و بعضا اینها مجوز ورد به کشور می گرفتند که هیات وزیران در این مصوبه صریحا ذکر کرد که مقررات ورود خودرو به کشور عین مققراتی است که برای کشور های دیگر اعمال می شود و حتما دچار محدودیت های خودش هست.»  

کرباسیان در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه در رابطه با بند اول مصوبه هیات دولت که بر اساس آن اگر خودرویی  بماند و کسی نتواند آن را مرجوع کند تکلیف چیست، گفت: « آن کسی که مالک خودرو است باید تمهیداتی پیش بینی کند که خودرو را به کشور دیگر یا به سازنده اصلی برگرداند. در این رابطه مسئولیتی متوجه کشور نیست که امتیازهایی بدهد که بتواند به سازمان  اموال تملیکی واگذار کند و به فروش برساند. »

او  در پاسخ به پرسش دیگری که آیا همچین مواردی را دارید یا خیر گفت: « امروز که آمار گرفتم متوجه شدم حدود ده خودرو از همین ها هست که باید به اموال تملیکی واگذار می شد اما با مصوبه هیات وزیران جلوی آن گرفته شد. »  

کرباسیان در رابطه با بازه زمانی زمان این موارد گفت:« از سال 1391 به بعد این نوع ماشین ها وارد کشور نشده است. اینهایی هستند که سال 1391 وارد مناطق ویژه یا گمرکات شدند و قبض انبار دارند و هنوز نیامدند ترخیص کنند. »  

رییس کل گمرک در واکنش به مجری گفتگوی ویژه خبری که اعتقاد داشت مشکل این دست وارد کنندگان خودرو برای پرداخت تعرفه  هست، پاسخی اینگونه مطرح کرد: «شاید این کمتر دلیلی باشد؛ چرا که اینقدر قیمت های خودروهای بالای 2500 سی سی  فریبنده هست تا کسانی که آنها را وارد کنند توان پرداخت حقوق گمرکی آن را را داشته باشند. بنابراین علت آن را می توان اینگونه مطرح کرد که عمدتا به این دلیل است که حجم عمده ای داشتند وارد می کردند و یا تنوانستند در آن زمان مقرر وارد کنند. یک سری هم اسنادی که باید به گمرک ارائه بدهند از این نظر نداشتند. »  

کرباسیان در پاسخ به این پرسش که آخرین ثبت سفارش عمومی خودروهای بالای 2500 سی سی مربوط به چه تاریخی است، گفت « این موضوع مر بوط به مهر ماه 1391 است. اگر به خاطر داشته باشید به زمانی برمیگردد که اصلا طبقه بندی کالایی ایجاد شد و واردات گروه ده کالایی به طور کلی ممنوع شد. اگر یادتان باشد یکدفعه  آمدند دسته بندی کردند که بر اساس آن به دو دسته اول کالایی ارز مرجع تعلق گرفت. چهار دسته بعدی را ارز مبادله ای اختصاص دادند. پس از مدتی مشکل ارز گروه نه هم حل شد در گروه ده هم با دو برابر سود این مشکل حل شد اما در این بند خودروهای 2500 سی سی مشکل شان بدون حل باقی ماند.»   

او در واکنش به این سوال که آیا از این پس دیگر واردات خودروهای با ظرفیت موتور بیش از 2500 سی سی به طور کلی ممنوع خواهد بود یا خیر به این شکل پاسخ داد: « یک سری ها مانند کنوانسیون ها است که به طور مثال به دیپلمات ها اشاره کردم. یک سری هم شاید مصارف خاص باشد. به طور مثال وانت بالای 2500 سی سی هست. از این 133 خودروی بیش از 2500 سی سی که اشاره کردم وارد شده  4 عدد مربوط به خودروهای بالای 2500 سی سی است. البته در حال حاضر اینها هم ورودش دچار محدودیت است.»

ریی کل گمرک با اعتقاد بر اینکه این تعداد خودروی وارداتی آنقدر زیاد نیست که تا این اندازه به آن پرداخته شود گفت: « واقعا واردات 133 دستگاه خودرو را نباید اینقدر بهش پرداخت. به طور متوسط در سال های قبل نزدیک 600 میلیون دلار برای واردات خودروهای  بالای 2500 صرف شده که کل امسال به 7 مییون دلار هم نمی رسد. خوشبختانه دولت یازدهم فضایی باز کرد و الگو مصرف را تغییر داد و دیگر ارز قابل توجهی بابت آن پرداخت نکرد. » 

کرباسیان با اشاره به راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی و الکترونیکی شدن روند ترخیص کالا ادامه داد: روند ترخیص کالا از ۲۶ روز به ۳ روز تبدیل شده است یعنی ۲۳ درصد زمان ترخیص را کم کردیم که امیدواریم با همکاری و هماهنگی دیگر سازمان‌های مربوط که باید مجوز بدهند، بتوانیم زمان را بیش از آن کاهش دهیم.

رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه، اگر سالانه ۵۰ میلیارد دلار واردات داشته باشیم با بهره برداری از این سامانه ۲۸۰ هزار میلیارد ریال صرفه جویی برای وارد کننده‌ها و تولیدکننده در برخواهد داشت افزود: امور مربوط به صادرات هم نیز۷ روز طول می‌کشید اما راه اندازی سامانه جامع الکترونیکی منجر به این شده که این مدت به یک روز کاهش یابد که این مسئله به نفع واردکننده و تولیدکننده، صادرکننده، دولت، امنیت و سلامت کار است.

وی با بیان اینکه، به‌کارگیری فناوری و انجام دادن امور از راه دور به روش الکترونیکی سبب افزایش سلامت و شفافیت کار می‌شود ادامه داد: دیگر افراد رودر روی یکدیگر برای انجام امور قرار نمی‌گیرند.

کرباسیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه، تأمین بودجه از درآمدهای گمرک تا چه اندازه محقق خواهد شد تصریح کرد: امیدواریم امسال بتوانیم بودجه را تأمین کنیم این در حالی است که طبق برنامه پیش بینی شده پیش رفته‌ایم.

وی افزود: ۱۳۸ درصد بیشتر از پارسال بودجه را تأمین کرده‌ایم به طوری که بودجه پارسال ۱۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود اما امسال تاکنون ۸ هزار میلیارد تومان آن را محقق کرده‌ایم.

رئیس کل گمرک ایران اظهار داشت: این رقم دو سال پیش حدود ۶ هزار ملیارد تومان بود.

کرباسیان در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اقدامات گمرک برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: در این راستا سامانه جامع گمرک را راه‌اندازی کرده ‌ایم و تسهیلاتی برای تولید گذاشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه، گمرکات ما موظف هستند به مواد اولیه تولید خارج از نوبت رسیدگی کنند، تصریح کرد: از ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان درآمدی که در ۵ ماه ابتدای سال داشتیم بیش از ۲ هزار میلیارد تومان آن ضمانت‌نامه‌هایی است که از واحدهای تولیدی گرفتیم تا آن‌ها بتوانند در مدت ۱۱ ماه مهلت پرداخت داشته باشند و کالای خود را تولید کنند.

رئیس کل گمرک افزود: توافق خیلی خوبی با مؤسسه استاندارد داشتیم به طوری که کالا‌ها و مواد اولیه تولیدکننده‌ای که کالای نهایی آن گواهی استاندارد دارد احتیاجی نخواهد داشت که دوباره کالاهای آن‌ها برای بررسی معطل شود.

کرباسیان با بیان اینکه، با بندر‌ها صحبت شده تا مستقیم آن‌ها را برای تولید حمل کنند ادامه داد: به ۲۱۶ واحد تولیدی مجوز داده‌ایم تا به آن‌ها انبار اختصاصی داده شود.

وی با اشاره به اینکه، در صادرات ارزیابی در محل کارخانه را خواهیم داشت گفت: سراغ تولیدکننده و صادرکننده می‌رویم زیرا این روش هزینه‌ها را کاهش خواهد داد.

رئیس کل گمرک با بیان اینکه برای ۸۰ درصد تولیدی‌ها این روش را انجام می‌دهیم، تصریح کرد: سعی کردیم تسهیل کننده امور تولیدکنندگان و صادرکنندگان باشیم.

کرباسیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه، آمار واردات و صادرات کشور چگونه است افزود: هر کیلو ارزش کالاهای صادراتی ۱۴ درصد افزایش یافته است یعنی مواد خام کمتر صادر می‌شود و این به معنی آن است که کالاهای ساخته شده صادر می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه، در واردات بالغ بر ۱۱ و نیم درصد کاهش داشتیم گفت: بیشتر مواد اولیه وارد می‌کنیم.

رئیس کل گمرک در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بسته حمایتی از صادر کنندگان چگونه است، اظهار داشت: برای حمایت از صادرکنندگان و کاهش زمان بررسی اظهارات آن‌ها از راه دور به صورت الکترونیکی پذیرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه، انبار اختصاصی ارزیابی در محل صادرکننده ایجاد شده است ادامه داد: این اقدامات به منظور حمایت از صادرکنندگان بوده است.

کرباسیان با اشاره به اینکه، از برخی کالاهای صادراتی باید عوارض گرفته شود که این را نیز با ضمانت‌نامه پذیرفتیم که دیگر عوارض نپردازند و با ضمانت‌نامه بتوانند صادر کنند خاطرنشان کرد: استرداد حقوق گمرکی مواد اولیه به کار رفته در کالای صادراتی را هم نیز انجام داده‌ایم.

کرباسیان با تاکید بر اینکه سازمان گمرک مرزبان اقتصادی کشوراست تصریح کرد: سامانه جامع گمرک بسیاری از مسائل را حل خواهد کرد بنابراین باید سعی کنیم همدلی و همکاری با مردم داشته باشیم زیرا سیاست ما مچ‌گیری نیست.

وی با تاکید بر اینکه گمرک با فعال سازی اتوماسیون قصد دارد از ارتباط مستقیم کارکنان با ارباب رجوع بکاهد، ادامه داد: این اقدام باعث می‌شود هم مراجعات به حداقل برسد و هم جلوی تخلفات گرفته شود.

کرباسیان با بیان اینکه اطلاع رسانی در خصوص سامانه گمرک باید بیشتر شود، افزود: در حال حاضر با فعال سازی سامانه گمرک تمامی اطلاعات مورد نیاز برای واردات و صادرات و سایر قوانین و مقرارت در این سامانه وجود دارد که خود نمونه‌ای از خدمت رسانی است.

 

3939

کد خبر 376096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    54 7
    من نمي دانم كجاي دنيا اينطوري عمل مي كنند خودمان با عملكردمان باعث تحريم مي شويم بعد محدوديتش را براي مردم ايجاد مي كنيم خوب عزيز من شايد من و امثال من بخواهيم خودرو ٣٠٠٠ سوار بشيم ؟ بايد جه كنيم؟ من يك ازرا ٢٠٠٩ دارم مصرف بنزين ٨ ليتر در شهر است با موتور ٣٣٠٠ . انوقت خودروهاي وطني همه بالاي ١٠ ليتر مصرف دارند من نمي دانم كي قرار است كشور داري ياد بكيريم
    • بی نام US ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
      4 31
      کشور داری رو به چی ربط می دی؟دانشگاه رفتی؟
    • بی نام IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
      2 30
      من مطمئنم با حقوقی که میگیرم تا آخر عمر خودروی آنچنانی سوار نخواهم شد. جنابعالی که «دلت می‌خواهد» اول بگو از کجا آوردی که خرج این چیزهای لوکس کنی بعد به «کشورداری» ایراد بگیر. البته اشکال کشورداری آنجاست که کسانی که اهل کار نیستند درآمدهای آنچنانی پیدا میکنند.
    • بی نام IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
      2 5
      خود کارخانه هیوندا مصرف آزرای 2014 با موتو 3.3 لیتری رو 11.5 اعلام کرده و اون وقت مال شما چه طور تو شهر 8 میسوزونه؟
  • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    43 4
    چرا از مردم مايه مي ذاريد اين همه مردم مي گن پرايد امثال اينارو نمي خوايم كو گوش شنوا بعد مي گين يه عده خواستن ما به خواسته مردم عمل كرديم ورودشو ممنوع كرديم
    • بی نام A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
      30 0
      جالبه، گویا قرار بوده با این ارز دارو وارد کشور بشه ولی بعضی از اقایون به جاش خودرو لوکس وارد کردند
  • بی نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    18 5
    دمت گرم از این شفاف حرف زدن
  • احمد IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    71 2
    چرا نمیذارین واردات ازادبشه وخودرو داخلی ارزان تا منه کارمند بتونم قدرت خرید داشته باشم خدواند به این دسته از ادما که سر ملت کلاه میذارن برزمین گرمشون بزنه ونابودشون کنه
    • بی نام A1 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
      2 30
      از شما کارمند بیچاره تر کارمندان و کارگران زحمت کش خودروسازی دارن و لااقل همین خودرو های به اذعان شما گران و بی کیفیتی که این بنده خدا ها تولید میکنن شما راست و حسینی با کارمندیتون چی تو این کشور تولید میکنین؟ اتفاقا هوش و بهره وری مهندسا و کاگرای ایرانی کم نیست دقت بکنین همین پراید حدود 10 سال و طیحدودا 8 برابر شدن قیمت ها قیمتش تا سال 90 رو 78 میلیون نگه داشته بود پس مشکل نه خودرو سازیه نه فولاد مشکل کاغذ پاره های تحریمیه
    • علی A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
      5 0
      دوستان گول این خیمه شب بازی ها رو نخورید اینها می خواهند مردم را به جان هم بیاندازند. حقیقت اینه که دولت در راس تمام این مشکلات ایستاده و حاظر نیست از سود خودش در تجارت ماشین بگذره. چه اونها که در داخل تولید میشن چه اونها که با تعرفه بالا وارد میشن همه و همه به جیب دولت می ریزه. ظالم اصلی دولته.
  • بی نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    50 0
    یعنی 63 درصد خودرو های وارداتی شون بالای 2500 سی سی بوده؟؟؟ دیدم که شهر پر پورشه است ها.
  • بی نام IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    62 1
    جلوی واردات دارو به مملکت رو گرفتند دولت آقای احمدی نژاد بعد جاش با ارز مرجع خودروی لوکس وارد کردند حالا کل واردات این خودروها تو دولت روحانی یک درصده اون وقت اینقدر سر و صدا کردند؟؟؟
    • بی نام GB ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
      38 1
      احتمالا همونهای که خیلی شلوغ می کنن ، اینها را وارد کردن. کاسبان تحریم
  • ایرانی RO ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    34 6
    به نظر من برای زیبا سازی چهره ی خیابان ها و جاده ها به خودروهای لوکس نیاز داریم.انسان همیشه خواهان زیباییها و بهترین هاست .......
  • بی نام A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    27 5
    مشکل وقیته که شما میاید واردات خودروهارو محدود میکنی و در محدودیت همیشه فساد ایجاد میشه. اونموقع هم ما اعتراض کردیم و اتفاقن تو همین سایت آمار گمرک اعلام شده بود که با ارز مرجع وارد کردن ولی کو گوش شنوا؟ دوباره محدودیت برقرار شد. بالای 2500 کجاش لوکسه آخه؟ چرا واردات رو محدود میکنید که فقط نصیب عده ای خاص بشه؟
  • بی نام A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    32 0
    آقایان چرا توضیح نمی دهند؟ یعنی ارز مرجع رو به جای اینکه برای داروی مردم صرف کنند رفتند باهاش خودرو وارد کردند که 63 درصدش هم بالای 2500 سی سی بوده؟ خوب یه نهادی بیاد از دولت قبل جواب بده...آخه تا کی باید از این چیزا بشنویم...خبر جان چاپ کن
  • بی نام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    17 0
    من یکی که این کار که واردات دارو نبود بعد خودرو با ارز مرجع وارد می شد حساسیت دارم. یاداور اتفاقات تلخه..شما چه فکری می کنین؟
  • بی نام A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    33 0
    بابا همه در جریان بودند از مجلس و سازمانهای نظارتی،چرا فکر می کنید مخفی و پنهانی بوده ،فقط مردم نامحرم بودن،قرار بود یک عده ای سودشو ببرن یک عده ای هم سوار این ماشین ها بشوند که همه چیز طبق روال پیش رفت دیگه، اخه واردات دارو که برای دولت نون و آب نمی شد
  • قربانی IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    29 0
    دلواپسان کچایی بیایید جواب دهید ای کاش کمی هم در دوران دولت دهم دلواپس واردات دارو می شدید
  • بی نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    20 1
    واقعا این همه تلفات جاده ای تکلیفش چی میشه؟
  • حقگو A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    16 0
    چند روز پیش شبکه خبر در برنامه مثلث حسب روال مرسوم یکسال اخیر صدا وسیما پس از سال ها تحریم و تخصیص ارز به واردات زین اسب و پورشه در دولت احمدی نژاد تازه یادش افتاد که واردات خودروهای چند میلیاردی در شرایط تحریم برابر است با وجود رانت های دولتی و فساد در اقتصاد کشور و اینگونه وانمود می نمود که این پدیده اتفاقی نوظهور است که ظرف یکسال اخیر دولت یازدهم رواج یافته است و این یعنی آنکه دولت تدبیر و امید و دولتمردان آن فاسد و رانت خوار هستند. تعجبم از این است که خبرنگاران و برنامه سازان این دست برنامه ها به چه بهائی حرفه ای گری خود را صرف مقاصد نادرست می نمایند؟
  • علی IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    12 2
    ما که پول خرید اینارو نداریم به زور بتونیم یه پراید چند ساله بخریم .
  • امیر تبریز اوغلی A1 ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    6 6
    یعنی الان تو جامعه همه میبینن
  • بی نام A1 ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    3 1
    چه تفاهمی داشته دولت احمدی نژآد با 63 درصد و 3000 تا و ... خودتون جریان رو بگیرید دیگه
  • بی نام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    6 0
    بیشتر ماشین های پلاک سیاسی در تهران که برا جابه جایی افراد خاص توی اجلاس ها استفاده میشه مرسدس بنز های اس500هستند که 6سیلندر به بالا و قیمتشون 600ملیون به بالاست.نوبت ما که رسید یه آزرا هم نمیشه سوار شیم.مجبوریم به. رانا و سمند ال ایکس راضی شیم.باعث تاسفه.
  • بن نام CN ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    1 0
    اقاى كرباسيان رياست كمرك بعدى در مورد عملكرد شما هم خواهد كفت كسى كه زياد از قبل بكويد از حال غافل است