ابراهیم حاتمی‌کیا خبرسازترین فیلمساز سینمای ایران در هفته گذشته بود؛ این صحبت‌های صریح حاتمی‌کیا در مورد برخی افراد و موضوعات بود که او را در صدر اخبار قرار داد.

درنا حسین‌زاده: وقتی مصاحبه حاتمی‌کیا با محمود گبرلو روی آنتن شبکه سوم سیما رفت، همه چیز برنامه چنان چیده شده بود که به نظر برسد، این دو در برنامه‌ای زنده در حال گفت‌و‌گو هستند، مساله‌ای که در روزهای بعد از پخش برنامه عکس آن اعلام شد. خبرهای جدید حکایت از آن داشت که مصاحبه ضبط شده بود.

اما بیش و پیش از این‌ها، صحبت‌های حاتمی‌کیا بود که توجه رسانه‌ها و مخاطبان را به او جلب کرد. او که بعد از ساخت «چ» و نمایش آن در جشنواره فیلم فجر بیشتر با نوع ادبیاتی که در صحبت‌هایش به کار می‌برد در اخبار جای می‌گرفت، بعد از مدتی سکوت پس از پایان اکران فیلمش، این بار در آستانه هفته دفاع مقدس و در جریان جشنواره فیلم مقاومت باز هم آن شیوه صحبت را پیش گرفت.

حاتمی‌کیا در برنامه «هفت» در جایی که در مورد به تعبیر خود هم قبیله‌ای‌هایش صحبت می‌کرد، چنین گفت: «بنده خدا قرار بود شهید شوی، چرا عوض شده‌ای، چرا باید معاشت را به سینما ببندی، قرار بود پله پله بالا بروی.»

او در بخش دیگر سخنانش سراغ مبحث سیاه‌نمایی در سینما رفت و گفت: «من خودم کتک این حرف‌ها را خورده‌ام. ما فیلمسازها پر از اشتباه هستیم. افتخار می‌کنیم که از نسل حضرت آدمیم و اشتباه هم می‌کنیم، برخی از فیلم‌های من یا رسول ملاقلی‌پور در نیامد و اشتباه کرد‌ه‌ایم، مگر مسئولان اشتباه نمی‌کنند، اصلا کسی هست که اشتباه نکرده باشد تا متوقع باشد که ما هم نباید اشتباه کنیم؟»

او با اشاره به اوایل انقلاب گفت: «یکی می‌شود رییس جمهوری که در می‌رود و یکی هم شهید می‌شود.»

حاتمی‌کیا به فیلم‌ نرگس آبیار «شیار ۱۴۳» اشاره کرد و گفت: «در این فیلم با مادری مواجه هستیم که تنها پسرش را به جبهه می‌فرستد و بچه‌اش برنمی‌گردد و در طول فیلم او مدام منتظر است، از دیدن این فیلم اما من نوعی احساسم این نیست که عجب غلطی کردیم، رفتیم جبهه و جنگیدیم.»

او در مقابل این فیلم مثال دیگری زد و گفت: «اما فیلمی هم هست که می‌گوید، ما اشتباه کردیم جنگیدیم، مثلا فیلمسازی می‌آید فیلم می‌سازد در مورد آبادان، شبیه فیلم «دزد و دوچرخه» ویتوریو دسیکا. فیلم «دزد و دوچرخه» محصول جامعه فاشیستی و موسولینی است، مگر من موسولینی داشته‌ام که این فیلم را شما می‌سازید، این آبادان و مردم‌اش همان‌هایی هستند که نگذاشته‌اند این شهر سقوط کند و روزها با دست خالی مقاومت کردند.این آقا اگر این مقاومت را نمی‌سازد به خاطر این است که آن را ندیده چون اولین گلوله که شلیک شده گذاشته آمده تهران.»

حاتمی‌کیا گفت: «همین فیلم را می‌خواستند بفرستند لوکارنو، من رفتم فارابی اعتراض کردم، هر چند اصلا شیوه من این نیست که بخواهم جلوی کاری را بگیرم اما سر این فیلم رفتم و گفتم نکنید این کار را، مسئولان وقت گفتند امسال منافقان شروع کرده‌اند، مهم است که پرچم ما بالا برود، من با داد و فریاد آنجا را ترک کردم. چرا باید سینما در ذیل سیاست تعریف شود.»

حاتمی‌کیا سینمای امروز ایران را ورشکسته نامید و گفت: «چرا باید فیلمسازی که مسئله دارد به سراغ زدن حرف‌های پایین تنه‌ای برود تا سینما پر از تماشاگر شود، الان چه اتفاقی افتاده یا دارد می‌افتد که به این سمت می‌روند برخی؟ ما باید مواظب خودمان باشیم و حرف خودمان را بزنیم.» 

متن کامل سخنان حاتمی‌کیا را در برنامه «هفت» اینجا بخوانید.

واکنش به این حرف‌های حاتمی‌کیا همان شب و در بخش‌های بعدی برنامه «هفت» آغاز شد و در طول هفته ادامه پیدا کرد.

اما بار دیگر وقتی سخن از حرف‌های حاتمی‌کیا به میان آمد که یادداشتی از او در جریان جشنواره فیلم مقاومت انتشار یافت. او در بخشی از این یادداشت نوشت: «آیا کسی هست که از فاخر بودن بدش بیاید و آنرا بد بداند. واژه و صفتی زیبا که منتسب شدن اثرهنری به آن لقب خوبیست. خدا را شکر که تنگ‌نظران فرصت طلب به این واژه حمله کردند و آنرا در جامعه هنری به ناسزایی تبدیل کرده اند که دیگر نمی‌شود به آن افتخار کرد. الان سینمای فاخر مترادف شده است با فیلمهای چند میلیاردی. فیلمهایی که به دلیل هزینه بالای آن قطعأ بیت المال هزینه‌اش را پرداخته و بالمآل کسی دغدغه فروش و بازگشت سرمایه آنرا ندارد. یعنی از همان ابتدا تکلیف فیلمساز روشن است که چون امید بازگشت مالی وجود ندارد ، پس دیگر دلیلی هم برای اقناع کردن مخاطب وجود ندارد. فاخر بودن لقب بوداریست. فاخر بودن بوی دلار می‌دهد. بوی بریز و بپاش‌های عجیب و غریب و بوی دستمزدهای آنچنانی.»

او در بخش دیگر این یادداشت نوشت: «به اعتقاد من سینمای مظلوم جنگ ما نیاز به فاخری ندارد. مگر سالیان قبل که این عنوان نبوده ، سینمای فاخر وجود نداشته است. مگر فیلمهای امثال مرحوم ملاقلی پور و تبریزی از این قماش نبوده‌اند.»

متن کامل یادداشت حاتمی‌کیا را اینجا بخوانید.

در همان مقطع بود که متن یادداشت سردار سلیمانی به حاتمی‌کیا که بعد از تماشای «چ» به نگارش درآورده بود منتشر شد. سردر سلیمانی در بخشی از این یادداشت نوشت: «برادرم از طعنه‌ها و سرزنش‌ها نهراسید و به سیمرغ‌های دنیوی هم فکر نکنید و این راه را ادامه دهید. سیمرغ شما وجدان‌های بیدار شده، در اثر این حقیقت ارزشمند ارایه شده و اشک‌های غلتانی است که بر گونه‌ها جاری ساختید.»

متن کامل یادداشت سردار سلیمانی را اینجا بخوانید.

ماجرای خبرهای اطراف حاتمی‌کیا زمانی داغ‌تر شد که فیلمی از صحبت‌های عباس کیارستمی، کارگردان صاحبنام سینمای ایران، در واکنش به سخنانی که حاتمی‌کیا در مورد فیلم‌های او گفته بود منتشر شد. حاتمی‌کیا که در جریان جشنواره فیلم مقاومت روی صحنه رفت، از فرصت به وجود آمده برای پاسخ‌دهی به کیارستمی استفاده کرد و چنین گفت: «عزیزی یا عزیزکرده‌ای حرف‌هایی زد و شهدا را قربانیان جنگ دانست. مصاحبه این فرد را چند بار دیدم که نکند اشتباه کرده‌ باشم. البته من از قبل می‌دانستم یک جریانی هست که نسبت به جنگ بی‌اعتنا است. من معتقدم آن کسانی که به‌عنوان مسئولین وقت هستند از استاد خودم آقای بهشتی که من را به‌سمت جنوب راهی کرد و او را به ‌سمت شمال فرستاد، او را تشویق کرد که در شمال باشد و من را در گرد و غبار جنوب در جنگ باشم.»

او افزود: «او همواره عزیزکرده جشنواره‌ها بودند و هستند و همیشه پرچم ایران را در جشنواره‌های مختلف بالا برده است. وزارت خارجه همیشه به‌عنوان نفری که قدرت داشته از فیلم‌های او دفاع می‌کرد. یک بار به‌خاطر فیلمی من به فارابی و سراغ آقای حسین حقیقی رفتم و گریه کردم تا به‌عنوان نماینده ایران به خارج نرود اما او گفت که وزارت خارجه وقت اصرار دارد که این فیلم حتماً باید برود.»

حاتمی‌کیا گفت: «آنچه اکنون رخ داده است به دست بچه‌ها میزان می‌دهد، به دست آن عزیزانی که باید بفهمند. برادران، آن‌هایی که با خون آمدید به این رشته! به‌قصدی آمدیم که فکر کردیم اینجا آن‌چیزی را بگوییم که دیده‌ایم، الآن استاد اعظم ما نسبت و نگاهش نسبت به شهدا این‌گونه است. من از وزیر، رئیس جمهور، ایوبی و جعفری‌جلوه توقع دارم نظرشان را نسبت به این نگاه به‌ صراحت بگویند. اینجا جشنواره مقاومت است، رنگ و بوی آن مشخص است و اینجا خانواده شهدا هستند که من قربان قدم‌های‌شان بروم. امیدوارم خدا این قوت و امید را به من بدهد و دعای خیر این عزیزان پشت من باشد که اعتنا به این حمله‌ها نکنم، چرا که من عزتم را از این‌ها که نمی‌گیرم. من توقع دارم به‌عنوان آدم‌هایی که در جنگ بوده‌اند، آقای ایوبی شما در جنگ بودید! شما بچه‌ها را دیده‌اید و شهدا را می‌شناسید، اگر نظر ندهید و نگاه خودتان را مشخص نکنید، اگر این میزان و فرقان مشخص نباشد من معتقدم در دولتی حرف می‌زنم که در آن نفاق است. دعا کنید که به ‌خون همین شهدا آن افرادی که این خون‌ها را نمی‌بینند، رسوا شوند.»

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 69
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    شما كه خيلي دم از تحمل مخالف ميزني
    • بی نام GB ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
      یک جریانی می خواهد دولت درگیر مسایل حاشیه ای کنه تا یکی یه چیزی بگه و انصاری ها بریزن تو خیابون
  • بی نام IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    لطف سهم این بابا رو هم بدین تا اینقدر جوش نزنه فقط بهش بگین قربون دستت چند میگیری بری با هنر والات واسه خودت فیلم بسازی دست از سر ما برداری
    • بی نام A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
      88 30
      به نظر میاد فیلم "چ" حاتمی کیا تنها فیلمی است که قهرمان فیلم با همان نقش اول به عنوان نقش مکمل و ثانوی بازی کرد. اینقدر که ویکیپدیا چمران رو توی یک صفحه کامل معرفی می کنه فیلم حاتمی کیا نتونست از ایشون حتی یک قهرمان بسازه. یعنی اگر فریبز عرب نیا حذف می شد اتفاق خاصی توی فیلم نمی افتاد. حالا نمی فهمم اینهمه ادعا برای چیه که این آقا داره؟؟ از قدیم گفتن هر چه درخت پربارتر... افتاده تر.
    • بی نام GB ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
      من نمی دونم چرا فوری پای ریس جمهور می کشن وسط مگه روحانی بیکاره که دنبال این حرفها بیافته
    • هدیه A1 ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
      6 19
      با سلام واقعا ناراحت کنندست درباره ی استاد هنرمندی اینطور صحبت کنیم . کسی که این همه بعد جنگ با دیدن فیلمای اونه که یادمون میاد چی به ما گذشته...زیاد بودن همیشه دلیل یر درست بودن نیست
  • بی نام A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    چش شده این حاتمی کیا؟
  • حسین EU ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    با سلام آقای حاتمی کیا همواره مورد محبت مردم است حرف های او از حقایق مایه می گیرد حر فهای کیا رستمی از واقعیت حال اگر تفاوت حقیقت و واقعیت را می دانی قضا وت کن
    • امید A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
      43 11
      به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از ایسنا، رئیس سازمان سینمایی در حاشیه برنامه‌ای همزمان با هفته دفاع مقدس درباره صحبت‌های منتشر شده از عباس کیارستمی درباره «دفاع مقدس» گفت: از آن جایی که این صحبت‌ها برای شش ماه قبل است و انتشار آن‌ها در هفته دفاع مقدس برای من جای سؤال دارد، بنابراین خواسته‌ام که متن کامل سخنرانی را برای من بیاورند تا پس از خواندن آن اظهار نظر کنم. اقای حاتمی کیا چرا الان؟
    • بی نام IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
      10 7
      دوست عزیز نوشته شما بازی با کلمات هست و مغلطه اول بیا ادعاتو در مورد حقیقت و واقعیت بودن حرفهای این دو نفر ثابت کن بدش ازش نتیجه بگیر در اخر سر هم بگم ایران انقدر سرمایه مادی نداره تا همه این اسمهای به اصطلاح بزرگ رو راضی کنه
  • بی نام A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    حاتمی چکار کردی با محبوبیتت.....
  • نازنين IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    حاتمي كيا انتظار داره 4 تا فيلم خوب و ارزشمند ساخته بقيهه ساكت باشند و حق حرف زدن نداشته باشند و اون و ده نمكي حرف بزنند فقط. بابا تو حرف خودتو بزن بذار بقيه هم حرف خودشون روبزنند.
  • اونا IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    والا ظاهرا این تویی که از زمین و زمان طلب کاری و به همه داری حمله می کنی تریبون هم که عمری است در این مملکت دست تو و امثال توست و باز هم دو قورت و نیم ات باقی است ...
  • بی نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    حاتمی کیا دوست داره دهنمکی باشه
    • بی نام IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
      40 7
      ده نمکی آرزوشه حاتمی کیا باشه...
    • حسن IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
      35 6
      البته «ده نمکی» تحت ویندوز 8.1
  • بی نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    فقط خود نمایی و بس ...
  • فرهاد DE ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    درود بر حاتمی کیا
  • بی نام FI ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    یاد بگم بگم افتادم. باور کنید بعد از انقلاب فقط مقاومت نبوده و دنیا فقط سیاه و سفید نیست.
  • mahmoud A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    چقدر حرف میزنی .هرکی یه دیدگاهی دارده دیگه.فیلمتو بساز قضاوت با مردم.
  • علیرضا IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    بابا والا ۹۰ درصد ملت ایران یا رفتن جبهه یا شهید دادن یا جانباز یا اسیر با بمباران شدن یا آواره تو خانواده تو هست تو خانواده کیارستمی هم مطمئن باش هست، اما ما کی انقد اندازه ی تو شعار جنگ و جبهه میدم. یه روز جنگیدیم الانم هر کس کار خودشو می کنه. دوباره هم خدای نکرده جنگ شه میریم. بشین فیلمتو بساز برادر من و وکیل وصی یه ملت نشو
    • بی نام A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
      0 8
      با حرفهات به جز یک قسمتش موافقم
  • محمدرضا تقوی IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    آقای حاتمی کیا شما را انسان محترمی شمارده ام و فیلمهایتان را هم می پسندم.....کیارستمی را هم و فیلمهایش را هم......ولی وقتی فیلمسازی در عوض فیلم خوب ساختن سراغ جار و جنجال و واغریبا و اینجا و آنجا درد دل کردن و برافروختن و اینها می افتد....ولو حق با اوست...معنایش اینست که زبان اصلی او که همان فیلم ساختن است دچار لکنت شده است.....من نمیدانم در فرآیند فیلم ساختن در ایران چه اتفاقی می افتاد که اینقدر شما دلخورید....ولی وقتی فیلم های شما را با دیگران مقایسه می کنم بعید می دانم خیلی هم به شما اجحاف کرده باشند.....ضمنا تمنا دارم تعداد کلمه "من" را هم در صحبت های اخیرتان بشمارید....شاید مقصودم را متوجه شوید.....برادرم فیلمت را بساز.
  • بی نام A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    حاتمی کیایک کارگردان مثل سایرکارگردانهای این مملکت است چرا ایشان فکرمیکندکه بیشتراز بقیه میفهمد؟ یا باید بیشتر از بقیه نسبت به بقیه افرادی که خوششان نمی آیدموضع بگیرد؟ واقعاموضع گیری ایشان برای برخی از فیلمهاکه از نظر ایشان بسیار فاخر هستند و از نظر مردم بی اهمیت یا بالعکس، باید ملاک عمل قرار گیرد؟ چرا ایشان برای فیلمهایی که توسط یک ژورنالیست و بادیالوگهای سطح پایین مثلادر مورد جنگ ساخته شد و با بردن بچه های مدارس به فروش میلیاردی رسید سکوت کرد؟ امادر مقابل فیلمهایی که در سطح دنیا مطرج میشوند و جایزه میگیردموضع گیری منفی میکنند؟ آیا آن فیلمها از نظر ایشان واقعا فاخربودندو این فیلمهایی که مردم میپسندند غیر فاخر؟باید گفت:این آدمها همان مردمی هستند که از کرخه تا راین شمارا هنوز قبول دارند.
  • بی نام A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    آقای حاتمی کیا 2 سال دیر شروع کردی احمدی نژاد رفته
  • محمد IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    57 13
    خاتمی کیا چرا اینقدر طلب کار شده...مگر همین سینما نبوده که حاتمی کیا شده حاتمی کیا...همه که نمیتونن مثل شما فیلم بسازن
  • علی IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    71 14
    پولی داده اند یک فیلمی ساخته تا 100 مصاحبه این جوری ازش نگیرند دست از سرش بر نمی دارند
  • بی نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    19 70
    درود بر حاتمی کیا
  • اراد IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    72 14
    اقاي حاتمي كيا هروقت فيلم بدون رانت ساختي بيا با هم صحبت ميكنيم
  • زینب IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    21 59
    به نظرم حاتمی کیا از سر دل سوزی حرف میزنه.... طرفی که موقع جنگ فرار به بودن ترجیح داده حالا حق نداره این جوری قضاوت کنه....
  • ا A1 ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    42 8
    حاتمی کیا همونیه که سال ۱۳۷۲، تو یه مصاحبه گفته بود اگه یه فریم فیلم غیر جنگی ساختم برین آتیشش بزنین، بعد رفت فیلم در مورد بارداری ساخت و اونو جنگی ترین فیلم خودش اعلام کرد بادنمای استاد کدوم وریه؟
  • بی نام DE ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    38 10
    به خدا اگه می دونستیم این حاتمی کیا چی میخواد بهش می دادیم ولی دیگه چیزی نمونده که بهش بدیم. سیمرغ و پول و اعتبار و رانت و همه چ داره دیگه چی میگه
  • محمد A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    27 42
    فقط یک سوال دارم. شماهایی که معتقدید حاتمی کیا نون به نرخ روز خوره، آیا یادتون میاد که موج مرده، گزارش یک جشن، و به رنگ ارغوان چه مدت توقیف بود؟ حاتمیکیا نون به نرخ روز خوره ؟ خوانندگان خبرانلاین مثل بچه های لوثی شدند که نمیفهمند نباید دعوای پدر و مادرشون را قضاوت کنند. نقدهای حاتمی کیا و کیارستمی به هم مباحثه دو بزرگه و میتونه به تلطیف افکار هردوشون منجر بشه. جای این نداره که خواننده ها به جای تفکر و تعقل بد و بیراه بار حاتمی کیا کنند. ادب خوب چیزیه که ما ایرانی ها به جز ادعا چیز دیگه ای از ش ندارم. جناب خبر انلاین لطفا منتشر کن دلم خوش باشه یک بار تو عمرم دیدم منتشر کردید
    • بی نام A1 ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
      8 2
      اولا لوس، نه لوث ضمنا توقیف باشه چه ربطی داره؟ این یه دعوای داخل ارگانی بوده وگرنه این فیلمها که نام بردید هیچ پیام و مضمون جسورانه ای ندارن و از نظر سینمایی هم بسیار ضعیفن. آقای حاتمی کیا به جای اینکه با کسانی که طی سالها سینمای ایران رو به مرز نابودی کشوندن مخالفت کنه چوب تکفیرشو به روی افرادی مثل کیارستمی و عیاری و فرهادی بلند کرده. این سه نفر یه ویژگی مشترک دارن: افتخارات بین المللی. حاتمی کیا از اول یه فیلمساز فرمایشی و ضعیف بود که به واسطه همکاریش با موسسه روایت فتح با بودجه های اختصاصی و بدون رقیب یه مدت مطرح شد و الان هم با فروکش کردن تب اون مضامین در جامعه فراموش شده و هرازگاهی با این جنجالها میخواد خودشو تو سرتیتر خبرها بیاره. اگر هنرمند بود نیازی به این کارها نداشت.
  • بی نام A1 ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    14 5
    خیلها از جنگ می ترسن . باید فیلم کسی هم که نتونست بجنگه ساخته بشه. همه که نرفتن بجنگن
  • هادی A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    14 17
    نگاهتون کلی باشه دوستان ایشون از موجی صحبت می کنند که هدفش به انحراف کشیدن اصالت سینماست. سینمایی که باید در خدمت فطرت انسان باشه و رسالت هنری اش رو انجام بده، شده ابزاری برای به انحراف کشیدن افکارات مردم. من فکر کنم تصورات دوستان هم شبیه تصورات کسانی است که سینما را با هالیوود می شناسند.
  • الوندی US ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    37 11
    مظلوم بودن حاتمی کیا هم از اون حرفهاست که مرغ خام و پخته رو می خندونه آخه تو که برای فیلم نه چندان جالبتچ چندین میلیارد می گیری و هر وقت بخوای هر چی بخوای بهت میدن فیلم بسازی و همه صدا و سیما و شهرداری و ... هم بیش از هر فیلمی فیلمت رو تبلیغ می کنن، کجات مظلومه؟ کیارستمی که یه گوشه ای داره فیلم خودش رو میسازه و یه قرون هم از نهادها نمی گیره، یا فرهادی که اسم ایران رو توی اسکار برای اولین بار مطرح کرد و فیلمش هم واقعا عالیه، چرا انقدر حرص شما رو در اوردن آقای حاتمی کیا؟ از چی ناراحتی؟ از این که مردم می شناسنت؟ از اینکه مشتت بازه؟ آخه تو کجات مستقله؟ تو اصلا فیلمساز خوبی نیستی، چرا که فیلمساز خوب باید در درجه اول صداقت داشته باشه، که اصلا در تو نیست.
  • بی نام A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    36 10
    آقای حاتمی کیا شده اند ژست روشنفکری دلواپسان ، احساس می شود ایشان ماموریتی دارند ، باید صبر کرد و دید
  • بی نام IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    33 6
    آقا حاتمی کیا یکبار حرف های که به اصغر فرهادی زدی رو برو بخون بعد خودت قضاوت کن. یکجای کارت داره میلنگه. برای مطرح کردن خودت قرار نیست دیگران رو خراب کنی
  • بی نام IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    28 6
    8سال گذشته کجا بودید
  • رضا A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    17 5
    انتظارازحاتمی کیااینه که تحمل صدای مخالف روداشته باشه وبجای تهدیددولت به گفتمان درست روی بیارن
  • یک آواره سالهای جنگ A1 ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    47 6
    همین مونده بود به هنرمند بزرگ و کم ادعایی مثل کیانوش عیاری اهانت کنی چشم نداشتی ببینی آبادانی های عیاری نام ایران رو زنده کنه. آقای عزیز اصلا مگه اون مشکلات که تو فیلم آبادانی ها به تصویر کشیده شده دروغه؟ به والله که اون چیزا که به تصویر کشیده شده یک صدم مشکلات واقعی ما آواره ها نبود. اینکه ده سال دور از شهر خودت در میان غزیبه ها زندگی کنی، انگ جنگ زدگی روی پیشونیت باشه و بعد برگردی ببینی از خونه ات جز خرابه و زمین بایر چیزی نمونده. آقای عزیز یادمون نرفته که چطور بودن یا نبودن شاهکار بی بدیل عیاری از جشنواره کنار گذاشته شد تا آژانس شیشه ای شما سیمرغ ها رو بدون رقیب درو کنه. حسادت هم حدی داره. تو با هر کس که اعتبار بین المللی داره مخالفی. فرهادی، عیاری، کیارستمی...
    • محسن 44 IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
      9 2
      جنگزده عزیز شرمنده از این همه مصیبتهایی که در زمان جنگ متحمل شدی مصایبی که تاکنون ادامه داشته ومسیولین باید شرمنده باشند........ جنگ چیز خوبی نبوده آقای حاتمی کیا از اونهایی که بدون چشمداشت رفتند مثل من یا همین هموطن عزیزمون که ناخواسته درگیر شده بپرس آیا اگر در جبهه شما نبودیم ورانتی نگرفتیم تا قیامت باید حرفهای شما را بپذیریم.....
  • احمد IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    16 5
    مدتهاست جناب حاتمی کیا همکار خود اقای کیارستمی را به رگبار می بندد و بعضا بی هدف . فقط اقای کیا رستمی یکبار جواب داده ان هم در یک ویدیوی چند ثانیه ایی . او هم در چند ثانیه حاتمی کیا را به رگبار بسته و بعضا بی هدف . در این تقابل امکان دارد حرف های بی منطق نیز زده شود . شروع کننده ی این تقابل اقای حاتمی کیا بوده است و خودش باید تمامش کند . پای دیگران را نباید وسط بکشد .
  • شهریار IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    26 8
    حیف، دموکراسی دست و بال مارو بسته، والاچه کیفی داشت ابراهیم حرف می زد و ما چاپ نمی کردیم،نمی خواندیم،نمی دیدیم آقای حاتمی کیا شهدا رو قربانی حسادت های سینمایی خود نکنید.
  • حسین IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    11 18
    انتقاد از حاتمی کیا و هر کس دیگه ای حق همه است. همان طور که حاتمی کیا درباره کیارستمی حرف زده، کیارستمی هم می تونه درباره اون حرف بزنه. من از دوستان متعجبم که چرا فقط در مورد حاتمی کیا واکنش نشون میدن؟ چرا در مورد درست بودن یا نبودن حرف های کیارستمی اظهار نظر نمی کنند؟ به نظر میرسه مثله سایر موارد، برخی از دوستان اسطوره ای به نام کیارستمی در ذهن خود ساخته اند که به هیچ وجه قائل به حتی نقد ایشان چه برسد به پذیرفتن وجود اشکال در ایشان نیستند.
  • بی نام EU ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    34 8
    فيلم خودش 6ميليارد رو دست بيت المال خرج گذاشته فقط 2ميليارد فروش كرده
  • بی نام A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    38 10
    مايلي كهن سينما شده اين بابا.
  • بی نام EU ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    29 4
    آقای حاتمی‌کیا تفتیش عقاید راه انداخته؟ برادر مومن شما و نظریات شما راجع‌به جبهه و جنگ محترم، بقیه هم حرف دارن. اونا خفه‌ شن که فقط شما حرف بزنی؟ مگه جبهه و جنگی که تمام مردم این کشور درگیرش بودن و براش هزینه دادن ملک انحصاری شماست که فکر می‌کنی معیار حق و باطل در تفسیر جبهه و جنگی؟ شما اگه خیلی نگران جنگی نگاهی به آثار فاخر آقای ..... بنداز که جبهه رو با چاله میدون اشتباه گرفته.
  • بی نام A1 ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    29 6
    من واقعا از بعضی فیلم های ایشون خوشم میامد الان فهمیدم کار ایشان این بود پهلوی این و ان برود گریه کند که فلانی را نفرستیذ جشنواره؟ این شد کار؟ اگر فیلم های این و ان را نفزستند فکر میکنید جا برای شما یا ده نمکی باز می شود نه جان من
  • arash.به IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    15 4
    به نظر می رسه آقای حاتمی کیا خیلیرعصبانی هستند
  • محمدرضا A1 ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    32 3
    من تقریباً تمام کارهای کیارستمی رو دوست دارم ایضاً کارهای حاتمی کیا رو. ولی نمی‌دونم حاتمی‌کیا چه اصراری داره که دیگران رو از خودش برونه؟ کیارستمی و اصغر فرهادی مایۀ افتخار این مملکت‌اند، چرا باید همکارشون سعی در تخطئه‌شون داشته باشه و از اونا با نیش و کنایه حرف بزنه؟ اون وقت دفاع حاتمی‌کیا از فیلم‌های ده‌نمکی هم برام قابل درک نیست. امیدوارم همدلی و مهربانی بر کشورمون به رغم اختلاف نظرها حاکم بشه.
  • امیر A1 ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    9 7
    دیشب توی یک جمع دوستانه در جواب دوستی که گفت: " حاتمی کیا فالانژه و فقط خودش رو و دوستانش رو سینما میدونه و سینمای بدنه و جشنواره ای را آدم حساب نمیکنه و اونها رو وطن فروش و خائن میدونه" از حاتمی کیا دفاع کردم .ولی وقتی مصاحبه کیارستمی رو خوندم که مربوط به سال قبله و دیدم که آقای حاتمی کیا و سایتهایی خاص اون مطالب رو الان و در هفته دفاع مقدس مطرح کردن جوری که انگار الان این صحبتها گفته شده و برای اهدافشان واقعیت را فنا کردند و بعد تقاضا از ریس جمهور و ... که موضع بگیرند یک مقدار رفتار فاشیست مابانه است ؛ و بنده متوجه شدم دفاعم از حاتمی کیا اشتباه بوده و به اون دوستمون هم گفتم که اشتباه کردم . امیدوارم آقای حاتمی کیا شخصیت خودشون رو بیشتر از این لوث نکنند .
  • محمد A1 ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    29 92
    وقتی اقای کیارستمی در میاد به شهدا و 8 سال جنگ توهین میکنه میخواین براش کف بزنه، بهش مدال شجاعت بده؟ http://khabarfarsi.com/ext/10633420 هرکسی نظری داره ازادی بیانم میتونه داشته باشه اما کسی نمیتونه به ارزش های بقیه یا یه ملت توهین کنه این اسمش ازادی بیان نیست
  • الیاس A1 ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    71 18
    خسته شدیم از بس این آقا تو همه ی خبرها بوده.تو خوبی
  • مجتبي IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    13 3
    پدراني چون پدر من وقتي مي جنگيدن بناي شان بر اين نبود كه جنگ را زندگي كنند. بنا بود جنگ كنند كه هم نسلان شان و فرزندانشان بتوانند زندگي كنند. امروز كه همه بوق و كرناها بنا را بر اين دارند كه همه زندگي را بكنند جنگ. از فضاي روحاني جبهه مي گويند اما نمي گويند همين پدران ما بودند كه آن فضاها را ايجاد كرده اند. براي ما و پدران ما مي خواهند حال و هواي جبهه را زنده نگه دارند پدران ما كه در زمان جنگ خون دادند و حالا دارند جان مي دهند از كج فهمي ها. پدراني كه جنگيدند كه كشور از دست نرود حالا آقايان همان جنگ را كرده اند پتك بر سرشان مي كوبند. مرداني كه حالا نه كاسب كار فضاي جنگ اند كه دارند زندگي شان را مي كنند و زندگي را براي فرزندان شان مي سازند.
  • جهانبخش IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    17 5
    اگه كسي برنامه هفت رو تماشا كرده باشه به سادگي پي ميبره كه آقاي حاتمي كيا همه ي دنيا رو فقط با متر و معيار خودش اندازه گيري ميكنه در جائي هم نوشته ام آقاي حاتمي كيا سوار اسب منيت شده و چها ر نعل ميتازه اما برادروار نصيحتش كردم قرار نيست همه دنيا مثل من يا شما فكر كنند.الانم ميگم برادر من جنگ تموم شد الآن روزگار صلحه، اگه هنري داري در پاي صلح بريز .ضمن اينكه ما هم آدماي خروس جنگي نبوديم كه بخوايم با همه دنيا بجنگيم جنگي بود كه به ملت ايران تحميل شد و وزارت جنگ ما هم به درستي به وزارت دفاع تغيير داده شد حالا شما اگه هنوز توي اون حال و هوائي ،حرف ديگس اما امروز روز صلحه ميتوني اينو درك كني برادر من؟
  • بی نام IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    12 5
    من با نظر آقای جهانبخش موافقم. این آقا کلا توی جهان خودش زندگی میکنه اصرارم داره همه رو ببره اونجا. فیلم جنگی میسازی بساز همونجور که توی سینمای دنیا هنوز از جنگ جهانی و غیره فیلم میسازن ولی دیگه جوگیر نشو دوره جنگ تموم شده نیازی هم به تبلیغات و گنده گویی امثال تو نداره تو حافظه تاریخی مردم و نسل بعدشون خواهد موند. کیارستمی حرف دروغی نزده درسته که جنگ تحمیل شد ولی امثال تو حاتمی کیاها فقط تو یک بعد آن گیر کردید و هیچ وقت نخاستید بفهمید دلیل شروع و ادامه جنگ رو چون فقط بااون هویت پیدا کردید و بدون اون هیچی ندارید.
  • بی نام IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    17 8
    دوره‌ات تموم شده مربی
  • محسن44 IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    7 5
    ابراهیم فیلمهایت را دوست دارم خودت را نه، موقعی که از جایزه نگرفتن ناراحت میشوی ..... شما که همه حرفهایت را در فیلمهایت میزنی اونجا هم بیشتر اثر داره تا میدان جنگ وجدل درست کنی... مگه تو آژانس شیشه ای مجید مشیری را نمادی از کیارستمی قرار ندادی؟ اونجا بهتر نتیجه گرفتی یا در حمله هایت به فرهادی و کیارستمی؟
  • دختر ایران زمین IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    10 34
    شما تا 10 سال دیگه هم نمیفهمید که ابراهیم حاتمی کیا داره چی میگه و نگران چی هست.فقط اومدید یه طرفه به قاضی رفتن های خبر آنلاین را خوندید و ژست های روشنفکری میگیرید واسه ملت.کجای دنیا سینماگرانشون به کشور و آرمانها و ارزشهاش دهن کجی میکنن جز ایران؟؟هالیوود با اون همه ادعای حرفه ای گری و آزادی بیان ،به هیچکس اجازه نمیده فیلمی برخلاف اهداف و منافع آمریکا و اسرائیل بسازه،اینجا همه میگن آزادی بیان نداریم،بعد در ساخت فیلمهای افسرده و سیاه نما با هم مسابقه گذاشتن.مریلا زارعی بخاطر بازی در نقش مادرشهیدکه هرچه داریم مدیون شجاعت و شیردلی این مادران و فرزندانشونه کنایه و زخم زبون میشنوههمینطور بابک حمیدیان بخاطر بازی در نقش شهید اصغر وصالی. اصلا حرفهای حاتی کیا را خوندید؟؟فهمیدنش پیشکش
    • بی نام IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
      9 6
      شما کلاً با تاریخ و دنیا و هالیوود مشکل دارید و هیچ کدام را نمی شناسید. بنده خدا، سالی چندین فیلم در نقد سیاستهای امریکا و... با بدترین لحن ساخته می شود و هیچکس جرأت ندارد بگوید بالای چشکت ابروست. برو یک مقدار مطالعه کن ببم و فیلم ببین. دور خو.دت رات یک پیله ناآگاهی پیچانده ای و داری خوش می گذرانی. بیرون بیا از این پیله جهل.
  • بی نام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    7 16
    اجرت با خدا جناب حاتمی کیا
  • مرضیه A1 ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    22 5
    آقای حاتمی کیا. اگر آقای کیانوش عیاری خواسته "آبادانی ها" را با آن موضوع و لحن بسازد به این خاطر است که آن چیزها را دیده، خودش یکی از آنها بوده. شما ندیده ای. این حق را نداری بگویی چرا ساخته و نباید میساخته. تو سختی های جنگزده ها ، آبادانی ها و خرمشهری ها را در غربت نمیدیدی و با بودجه بیت المال میرفتی جنوب راشهایت را بگیری. واقعا ناراحتی از اینکه او "مقاومت" نساخته؟ برای این نساخته که موسسه شما جلوی فیلمنامه هایش را گرفته تا شما یکه تاز ساخت فیلمهای مقاومت باشید. وگرنه هنر ناب عیاری چه شاهکارهایی که خلق نمیکرد و فیلمهای مطرح سینمای جنگ ما به چند فیلم درجه دوی متاثر از هالیوود شما منحصر نمیماند. وگرنه برای روایت آن لحظه های زیبا چه کسی اهل تر از عیاری با آن نجابت و فروتنی مثال زدنی اش.
    • سعید IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
      0 0
      عالی بود
  • بی نام IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    7 4
    تعجب می کنم حاتمی کیام داره به ما یلی کهن فوتبال تبدیل میشه .یه روز به اصغر فرهادی یه روز به کیارستمی و عیاری و...بابا اگه کسی به تو ایراد نمی گیره به عقیدت احترام می ذاره تو چرا احترام نمی ذاری قرار نیس که همه مثل تو فک کنن.....
  • بی نام A1 ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    6 4
    به نظر من هنرمند هر چی داره از مردم داره پس باید مردمی باشد،مثل استاد شجریان.آقای کارگردان اشتباه می روی.لطفا این را به خانم مریلا زارعی و آقایان امین حیایی ، شریفی نیا و رضا رویگری هم بگویید.
  • بی نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    6 1
    آقاي حاتمي كياي عزيز سلام فقط يك سوال دارم چرا شما چون يك فيلم خوب ساختي فكر مي كنيد بابد از همه ملت طلبكار باشيد؟
  • بی نام A1 ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    حسادت مریضیه بدیه