معصومه ابتکار در صفحه فیس بوک خود در رابطه با مقابله سازمان محیط زیست یادداشتی را در رابطه با قتل عام پرندگان مهاجر فریدونکنار منتشر کرده که در آن عنوان می کند مقابله با صیادان و شکارچیان متخلف این منطقه به تنهایی از عهده سازمان محیط زیست برنخواهد آمد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ متن کامل یادداشت رییس سازمان محیط زیست به شرح زیر است؛

موضوع شکار پرندگان مهاجر در فریدونکنار موضوعی است که با توجه به نزدیک شدن فصل آن از چندی پیش مورد پیگیری سازمان قرار داشت. مکاتبات و تمهیدات لازم صورت گرفت. به دنبال آن امروز آقای دکتر مهردادی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران خبر داد که «روز چهارشنبه همراه حدود 70 محیط بان و با کمک سازمان های مردم نهاد برای برچیدن دام های هوایی اقدام شده است. در این مورد با دادستان نیز هماهنگی های لازم به عمل آمد. اما در منطقه شاهد حضور حدود 200 نفر از مردم محلی بودیم که با چوب و تفنگ آماده مقابله بودند. چون از قبل نسبت به این موضوع آگاه بودیم با آنها صحبت کردیم و خواستیم از این کار دست بردارند و تاکید کردیم که سازمان حفاظت محیط زیست در این مورد کوتاه نخواهد آمد.

امروز هم نشستی با فرماندار و نیز امام جمعه فریدونکنار داشتیم. البته نیروی انتظامی دراین زمینه می بایست به یاری سازمان بیاید.»

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران گزارشی دراین مورد منتشر کرده که موضوع را به طور مشروح توضیح و در اینجا به بخش هایی از آن اشاره می کنم؛ از جمله اینکه با شروع فصل سرما در نیمکره شمالی زمین، پرندگان مهاجر زیستگاه های در حال یخ زدن خود را به قصد یافتن غذا ترک کرده و به عرض های جنوبی کره زمین و سرزمین هایی با اقلیم معتدل تر مهاجرت می کنند.

بر همین اساس تالاب های ایران مامن و پناهگاه موقت و دائم برای بسیاری از پرندگان مهاجر بوده و در این میان شهرستان فریدونکنار در استان مازندران به دلیل شرایط خاص اقلیمی و منابع غذایی فراوان منطقه ای ویژه و منحصربفرد برای زمستانگذرانی پرندگان به شمار می رود.

امسال نیز همزمان با ورود پرندگان خسته و گرسنه به شالیزارهای فریدونکنار طی روزهای گذشته، صید پرندگان مهاجر توسط سودجویان با روش هایی از جمله نصب دام های هوایی آغاز شده است. یکی از این روش های غیرقانونی و غیراخلاقی، نصب تورهای هوایی و یا شب دام است که پرندگان در طول شب و بعضا حتی در طی روز بدون هیچ انتخابی در نوع و گونه پرنده در این تورها به دام می افتند.

بسیاری از این پرندگان در فهرست گونه های حمایت شده و در معرض خطر انقراض قرار دارند و بر اساس گزارشات دریافتی از استان مازندران، همزمان با ورود پرندگان بازار پرنده فروشان فریدونکنار نیز در حال آماده سازی و نوسازی است.
یک کارشناس حیات وحش می گوید: اکثر پرندگانی که در اوائل و اواسط پائیز وارد منطقه می شوند جوجه ها و پرندگان نابالغی هستند که برای اولین بار همراه با والدینشان مهاجرت میکنند. این پرندگان که اکثر جمعیت کل پرندگان مهاجر را در این فصل در بر می گیرند هیچ تجربه و مهارتی در برابر تورهای هوائی و دام هایی که در سطح وسیعی از منطقه انتظارشان را می کشد ندارند. علاوه بر اینکه این پرندگان جوان و سایر پرندگان بعد از روزها پرواز و صرف انرژی زیاد به شدت ضعیف و گرسنه شده اند و نیاز به تغذیه فوری دارند. بدین ترتیب درست در اولین روزهای از راه رسیدن این پرندگان، اوج صید و قتل عام آنان بدون در نظر گرفتن هیچ محدودیتی صورت می پذیرد.


البته نیروهای یگان محیط زیست مازندران در اقدامی به موقع و مثبت قابل تحسین همزمان با آغاز فصل مهاجرت پرندگان با بیش از ۷۰ نفر نیرو روز چهارشنبه دوم مهر برای جمع آوری دام های هوایی عازم منطقه فریدونکنار شدند. اما همزمان با حضور نیروهای یگان محیط زیست مازندران بیش از ۱۵۰ نفر شکارچی همراه با سلاح های خود در محل دامگاه فریدونکنار مستقر شدند تا از ورود محیط بانان و بازرسی از تمامی بخش های دامگاه جلوگیری کنند.

با حضور تعداد زیادی شکارچی مسلح و احتمال بروز درگیری مسلحانه، نیروهای یگان محیط زیست وارد به بخش اصلی دامگاه فریدونکنار نشده و تنها به جمع آوری بخشی ازتورهای هوایی برپا شده در حاشیه دامگاه اقدام نمودند.

مقابله با صیادان و شکارچیان متخلف این منطقه به تنهایی از عهده سازمان محیط زیست بر نخواهد آمد و حفظ این سرمایه ارزشمند طبیعی و ملی نیازمند توجه و حمایت مردم و سازمان های مردم نهاد و اراده جدی مسئولان کشوری و استانی و همراهی سایر دستگاه های تصمیم گیرنده از جمله استانداری مازندران، فرمانداری شهرستان های مربوطه، دستگاه قضائی و نیروی انتظامی است.
تصاویر نیروهای یگان محیط زیست مازندران در حال جمع آوری تورهای هوایی در روز چهارشنبه ۱۳۹۳/۷/۲ نشان می دهد که در پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش منتشر شده است.

47233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ali karimi 88888 A1 ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    12 0
    یعنی شما میفرمایید شکارچی ها زورشون از دولت بیشتره ؟