دبیر ستاد هوای پاک تهران گفت: هرسال تعداد مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا افزایش می‌یابد و لازم است دادستان کل کشور بر موضوعات کاهش آلودگی هوا نظارت کند.

هادی نیلی: دبیر ستاد هوای پاک شهرداری تهران با یادآوری این که تعریف خودروی فرسوده در جهان پنج سال عمر با 300 هزار کیلومتر پیمایش است، گفت: این میزان در کشور ما 30 سال است و دو میلیون خودرو که در تهران در حال تردد هستند، قبل از سال 82 میلادی تولید شده‌اند و عملا خودروی فرسوده محسوب می‌شوند.

نوروزی مصرف بالای سوخت در خودروهای فرسوده را یکی از مهم‌ترین عوامل آلودگی هوای تهران دانست و گفت: اساس سهمیه‌بندی سوخت در کشور کاهش مصرف و مدیریت مصرف سوخت بود، اما برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده که پنج برابر خودروهای استاندارد مصرف سوخت دارند، کاری انجام نمی‌شود.

این مسئول زیست‌محیطی شهر تهران گفت: در کشور ما چون خودروساز بی‌رقیب است، خودش خودرو تولید می‌کند، خودش به آن استاندارد می‌دهد و خودش هم مجوزها را تایید می‌کند.

نوروزی یادآوری کرد: با اعمال سیاست‌های غلط باعث شده‌ایم خودروهای استاندارد روز دنیا نتوانند وارد کشور شوند، چرا که در بخش ورود خودرو بسیار سخت‌گیرانه عمل می‌کنیم و مردم محکوم به استفاده از خودروهای داخلی هستند.

دبیر ستاد هوای پاک شهرداری تهران گفت: در خوش‌بینانه‌ترین حالت یک میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم از صنعت خودروسازی درآمد کسب می‌کنند، اضافه کرد: با انحصاری کردن صنعت خودروسازی منافع 73 میلیون ایرانی را فدای منفعت این یک میلیون نفر کرده‌ایم و این در حالیست که خودروسازان هیچ مسوولیتی در قبال تولیدات خود ندارند. او گفت: متاسفانه صدای ما به گوش کسی نمی‌رسد و وقتی صحبت می‌کنیم می‌گویند به شما ربطی ندارد.

به گفته نوروزی، خودروساز می‌گوید چون نمی‌توانیم مطابق استانداردهای جهانی سوخت تولید کنیم، خودروی با استاندارد بالا تولید نمی‌کنیم و تولیدکننده سوخت هم این مسوولیت را به گردن خودروساز می‌اندازد و متاسفانه قوانین و مقررات مربوط به خودرو و سوخت در کشور ما دچار «دور باطل» شده است.

انحصار تولید خودرو به ضرر سلامتی شهروندان
وحید نوروزی در عین حال یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های این ستاد را آموزش، اطلاع‌رسانی و حساسیت‌سازی در جامعه برشمرد و گفت: هر چند اهرم قانونی در اختیار نداریم، ولی برای نمونه بارها گفته‌ایم و باز هم فریاد می‌زنیم که به دلیل برداشتن محفظه جذب بخار بنزین خودروها به وسیله خودروسازان، آلاینده‌ای به نام «بنزن» هر روز وارد هوای تهران می‌شود که سم مطلق است و سرطان‌زا بودن آن به اثبات رسیده است.

نوروزی افزود: مشکل این‌ جاست که خودروسازان با نهادی که استاندارد را برایش صادر می‌کند، ارتباط معقولی ندارند و در واقع کارخانجات خودروسازی به صورت انحصاری خودرو وارد بازار می‌کنند و وظایف نظارتی هم از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست به سازمان گسترش و نوسازی صنایع به نمایندگی از تولیدکنندگان خودرو تفویض شده است.

دبیر ستاد هوای پاک شهرداری تهران در پایان رسیدن به نقطه ‌نظری واحد و راهکاری اجرایی در زمینه کاهش آلودگی هوا را در وهله نخست نیازمند تعیین متولی کاهش آلودگی هوا دانست، به نحوی که بتوان تحت نظارت و مدیریت آن در جهت برون‌رفت از بحران آلودگی هوا حرکت کرد و در مرحله بعد کنترل آلودگی هوا را منوط به تدوین برنامه‌ای مدون، جامع و کارآمد دانست، به نحوی که مردم، مسوولان و کارشناسان با اطلاع از این برنامه به سمت اجرای آن حرکت کنند.

آلودگی می‌کـُشد. دادستان کشور وارد شود
این مشاور محیط زیست معاون ترافیک شهردار تهران روز گذشته با اشاره به فقدان 10ساله برنامه برای آلودگی هوای تهران، گفت: آلودگی هوا انسان‌ها را می‌کشد و این یک واقعیت است و نباید در این زمینه تعارف کنیم. هرسال تعداد مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا افزایش می‌یابد و نیاز است دادستان کل کشور بر موضوعات کاهش آلودگی هوا نظارت کند.

او همچنین پینشهاد داد: کمیته ای برای حل تناقض های میان دولت و مجلس و ستاد مدیریت مصرف سوخت تشکیل شود.، این ستاد گفته از آبان ماه 20 درصد جایگاهها باید بنزین یورو 4 دهد درحالی که الان یورو 2 است و تازه بحث بر سر یورو 3 است و اساسا به نظر می رسد رویاپردازانه نگاه کرده است.

ده سال بدون برنامه مهار آلودگی هوا
مرکز کنترل کیفیت هوا تهران اعلام کرده از ابتدای سال جاری تا شنبه 19 دی ماه، هوای پایتخت یک روز در وضع خطرناک بود، یک روز هوای بسیار ناسالم، 35 روز هوای ناسالم، 237 روز هوای سالم و تنها 21 روز هوای پاک بوده است. بر اساس این آمار تنها 7 درصد از هوای تهران پاک بوده است.

کارشناسان با ابراز نگرانی از میزان بالای آلودگی هوای پایتخت، علت این آلودگی را سرنوشت نا مشخص برنامه جامع کاهش آلودگی هوا، مافیای قدرتمند خودروسازان و کیفیت نازل سوخت می دانند و نسبت به خسارات جانی آن هشدار می دهند.

یوسف رشیدی، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره یادآوری می‌کند: شرایط هوای تهران روز به روز به مرحله بحرانی نزدیک‌تر می‌شود.

به اعتقاد این مسئول زیست‌محیطی شهر تهران، مسئولان برای رفع آلودگی، جدی نیستند و عزم جدی برای مهار آلودگی ندارند. آلودگی هوا در اولویت کار مسئولان نیست. آن‌ها دغدغه‌های دیگری مانند مشکلات اقتصادی دارند اما برای حل بحران آلودگی هوا، با وجود برنامه جامع کاهش آلودگی هوا هیچ عزمی برای اجرای آن ندارند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 37818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =