ایسنا نوشت:

سازمان ملل با انتشار گزارشی اعلام کرد که تروریست‌های داعش و گرو‌ه‌های مسلح وابسته به آن در عراق اقدام به نقض حقوق بشر به صورت سیستماتیک و "متناوب" کرده است، که از آن جمله می‌توان به اعدام‌های دسته جمعی، ربودن زنان و استفاده از دختران به عنوان برده جنسی اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی راشا تودی، این گزارش که توسط هیئت کمک رسانی سازمان ملل در امور عراق و دفتر کمیسیونر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر تنظیم شده‌ است، مبتنی بر اظهارات شاهدان عینی در 500 مصاحبه است.

در این گزارش آمده که این جنایات عمدتا توسط داعش وگروه‌های وابسته به آن در بازه زمانی ششم ژوئیه تا دهم سپتامبر انجام شده است، امانیروهای امنیتی عراق نیز مرتکب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت شده‌اند که این مسئله باید تحت پیگیرد قانونی قرار گیرد.

زید راد‌الحسین، کمیسیونر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر، گفت: دامنه خشونت‌ها و سو‌ءاستفاده‌هایی که از سوی داعش و گروه‌های مسلح وابسته به آن انجام شده، بسیار گسترده است و این جنایات به طور مرتب تکرار شده‌اند. بسیاری از اقدامات آنها جنایت جنگی یا جنایت علیه بشریت است.

در این گزارش تاکید شده است که تا ماه سپتامبر، 9347 غیر نظامی کشته و 17386 تن دیگر زخمی شده‌اند. نیمی از کشته شدگان مربوط به بازه زمانی پس از اشغال بخشهای وسیعی از شمال عراق توسط تروریست‌های داعش در ماه ژوئیه است. هم‌چنین یک میلیون و هشت صد هزار عراقی نیز مجبور به ترک منازل خود شده‌اند.

در این گزارش آمده است: اقدامات داعش در عراق شامل حملات مستقیم علیه زنان و کودکان،‌ استخدام اجباری کودکان،‌ تخریب اماکن با ارزش مذهبی و فرهنگی،‌ تخریب اموال عمومی و نفی آزادیهای بنیادین است.

هم‌چنین نیکلای ملادینوف، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور عراق، این گزارش را "وحشتناک" خواند و تاکید کرد که صدها اتهام دیگر مربوط به داعش در این گزارش گنجانده نشده، زیرا نمی‌توان آنها را به طور مناسب راستی آزمایی کرد.

وی افزود: مقامات عراقی باید با حفظ وحدت وارد عمل شوند تا مناطق تحت کنترل داعش را بازپس گیرند. آنها باید اصلاحات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی فراگیری را اجرا کنند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =