قیمت الماس در طول 5 سال اخیر 75% و در طول یک سال اخیر 14% افزایش یافته که در این میان آمریکایی ها بزرگترین خریداران سنگ درخشان بوده اند.

زهرا خدایی: طلا در هفته ای که گذشت همچنان سیر نزولی داشت. سخنرانی رئیس بانک مرکزی آمریکا که در آن از کاهش حمایت بانک مرکزی آمریکا از بازارها سخن به میان آورده بود، همچنان در حال تأثیرگذاری بر قیمتهاست. این در حالیست که افزایش ارزش دلار در ماههای اخیر فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کرده و بهبود شرایط اقتصادی آمریکا گمانه زنی ها در خصوص افزایش نرخ بهره را بیشتر کرده است.

از همین رو کارشناسان می گویند سال آینده شاید سال اقبال طلا باشد تا شاید کمی در آن شاهد افزایش قیمت این فلز گرانبها باشیم. طلا روز سه شنبه با کاهش0.91 درصدی به 1.205.52 دلار در هر انس رسید که در مقایسه با یک ماه اخیر 5.47%، سه ماه اخیر 7.48%  و شش ماه اخیر 5.96% کاهش قیمت داشته است.

کارشناسان بر این باورند که رشد اقتصادی اروپا تأثیر زیادی بر قیمت طلا خواهد داشت. از همین روست که توجه سرمایه گذاران بیشتر بر روی فشارهای تورمی ناشی از تزریق نقدینگی به سیستم بانکی صورت گرفته طی ماههای اخیر از سوی بانکهای مرکزی معطوف شده است. گفتنی است بانک مرکزی چین هفته گذشته 81 میلیارد دلار آمریکایی به 5 بانک بزرگ و اصلی کشور تزریق کرد و بانک مرکزی اروپا نیز سیاست جدیدی برای اعطای وام ارزان قیمت را مدنظر دارد.  برگزاری نشست بانک مرکزی اروپا در روز پنج شنبه نیز تاثیر زیادی بر روند ارزش یورو در برابر دلار و قیمت جهانی طلا خواهد داشت و از همین روست که بسیاری منتظرند تا ببینند اروپا برای افزایش رشد اقتصادی چه راهکار تازه ای را در آستین دارد.

عوامل دیگری نیز طی هفته گذشته بر نوسانات قیمت طلا تأثیر داشته اند؛ تنش های سیاسی هنگ کنگ تاثیر زیادی بر افت شاخص سهام آسیا و افزایش جزئی قیمت طلا در روزهای اخیر داشته است.کاهش میزان تقاضا در خاورمیانه نیز متأثر از بحرانهای سیاسی و نظامی نیز می تواند همچنان بازار طلا را تحت الشعاع قرار دهد.

گفته می شود تقاضا برای سرمایه گذاری در طلا، در سه مامۀ اول سال 2014 به میزان 50% در سطح جهان کاهش یافته که بخش قابل توجهی از آن به دلیل کاهش تقاضا از سوی دو مصرف کنندۀ بزرگ طلا یعنی چین و هند بوده است. با این حال کارشناسان پیش بینی می کنند با تداوم سیاست خرید اوراق قرضۀ بانکها از سوی اقتصادهای نوظهور و افزایش تولید طلا سال 2015 سال اقبال طلا باشد.

جالب است بدانید که در مقابل روند نزولی قیمت طلا، الماس روزهای درخشانی را پیش روی داشته و دارد. قیمت این سنگ گرانبها طی 5 سال اخیر به میزان 75% افزایش یافته است؛ به گونه ای که برخی کارشناسان به آن " دوست خوب سرمایه گذاران" لقب داده اند. با کاهش اقبال طلا بسیاری از سرمایه گذاران به سمت الماس رفته اند که همین مسئله اقبال این سنگ درخشان و فعالیت معادن آنرا افزایش داده است؛ ثروتی طبیعی که برخلاف طلا و سایر سنگهای قیمتی در بازارهای جهانی مبادله گسترده نمی شود.

فیلیپ ماندوکا، مدیر شرکت بریتانیایی "تیتانیوم کپیتال" دربارۀ اقبال الماس می گوید: به شدت دربارۀ آینده الماس خوش بین هستم. ماندوکا که نزدیک 2.7 میلیون پوند انگلیس برای بدست آوردن 29% الماسهای شرکت پاراگون دیاموند سرمایه گذاری کرده، دربارۀ الماس می گوید: سناریوهای اقتصادی هر چه باشد و بانکهای مرکزی سیاست تزریق نقدینگی را دنبال بکنند و یا نکنند، اقبال الماس همان است که بوده و خواهد بود.

گفتنی است قیمت الماس در طول 5 سال اخیر 75%  و در طول یک سال اخیر 14% افزایش یافته که در این میان آمریکایی ها بزرگترین خریداران سنگ درخشان بوده اند، در رتبه های بعدی باز هم چینی ها و هندی ها قرار دارند. کارشناسان می گویند عطش چینی ها و هندیها برای خرید الماس همچنان رو به افزایش است و سالیانه با 11 میلیون ازدواج در چین و 10 میلیون مورد ازدواج در  هند، خرید جواهرآلات الماسی طی سالهای اخیر بین 20 تا 30%  افزایش یافته است.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =