ایرنا نوشت:

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از تخریب ساخت وسازهای غیر مجاز در منطقه حیران واقع در جاده اردبیل - آستارا خبر داد.

خداکرم جلالی روزپنجشنبه گفت: ویلاهای ساخه شده در گردنه حیران در حوزه استحفاظی استان گیلان قرار دارند و ویلاهایی که ساخت آن‌ها سیر قانونی را طی نکرده و از کمیسیون ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی زراعی مجوز نداشته باشد تخریب خواهند شد.

منطقه جنگلی و مرتعی حیران با چشم‌انداز بسیار زیبا در فاصله مابین اردبیل و آستارا واقع شده و یکی از مناطق گردش‌پذیر منطقه می‌باشد. در سال‌های اخیر رشد فزاینده ساخت‌وساز ویلا در این منطقه بکر طبیعی آن را در خطر نابودی قرار داده است.

او اضافه کرد: روند تخریب جنگل‌ها نسبت به گذشته سیر نزولی دارد اما باز هم با چالش‌هایی مانند قاچاق چوب و ساخت‌وساز غیر مجاز روبرو هستیم.

وی بیان کرد: طبق قانون، هرگونه ساخت وساز و تغییر کاربری دراراضی زراعی، باغی و منابع طبیعی ممنوع است.

جلالی اضافه کرد: به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها در دستگاه‌های اجرایی عده‌ای از فرصت استفاده کرده و در جنگل‌ها و مراتع ساخت و ساز کرده‌اند.

وی اظهار کرد: با هماهنگی‌هایی که با وزرات کشور داشتیم وزیر کشور دستور داد صدور هرگونه مجوز ساخت در جنگل‌ها و مراتع توسط بخشداری‌ها و شهرداری‌ها ممنوع شود.

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: پیشگیری از تخریب سرزمین و بیابان‌زدایی جزو وظایف راهبردی این سازمان بوده و نقش مهمی در کاهش اثرات خشکسالی درکشور بر عهده آن می‌باشد.

جلالی اظهار کرد : اساس حرکت این سازمان در آینده با هدف مقابله با خشکسالی و افزایش سطح جنگل‌ها در کشور می‌باشد.

او بیان کرد: در برنامه ششم توسعه موضوع احیای جنگل‌های زاگرس در سطح ۶ میلیون هکتار، اجرای طرح‌های مرتعداری به میزان ۱۰ میلیون هکتار واجرای طرح جنگل کاری اقتصادی به میزان ۵ میلیون هکتار با مشارکت مردم و بخش خصوصی پیش‌بینی شده است.

وی همچنین اجرای طرح‌های مقابه با پدیده بیابانی شدن به میزان ۳ میلیون هکتار و اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری به میزان ۱۴ میلیون هکتار را از برنامه های این سازمان در سال های آینده ذکر کرد.

وی با اشاره به اهمیت ارتقای فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی گفت: به ازای هر ۱۳ هزار هکتار جنگل یک نفر نیروی یگان ویژه برای حفاظت از جنگل و مراتع داریم که این کافی نیست اما نیروهای یگان حفاظت با همکاری همیاران طبیعت که یک تشکل مردمی است و دهیاران و اعضای شوراها از منابع ملی محافظت و مراقبت می‌کنند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناصری A1 ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    11 0
    ببینیم و تعریف کنیم.
    • بی نام IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
      11 0
      ما كي مي خوايم از دست اين زمين خوار ها و بساز بفروش ها نجات پيدا ميكنيم كه هم شهر هامون را دارند نابود مي كنند و هم محيط زيستمان را،آن ها نگراني ندارند چون زن و بچشون را جايي مثل كانادا فرستادند اين ما مردم بيچاره هستيم كه صدماتش را مي خوريم،از قوه قضاييه و وزارت اطلاعات مي خوام با اين افراد برخورد قاطع كنند
  • بی نام A1 ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    16 0
    من نمیدونم ما ایرانی ها چرا اینقدر نسبت به حفظ محیط زیستمون بی تفاوت و بی رحم هستیم. تا یک جای خوش آب و هوایی اسم در میکنه پول دارای خودخواه سرازیر میشن اونجا و شروع میکنن به ویلاسازی و تخریب محیط زیست...
  • مرتضی A1 ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    16 0
    اولا من هر هفته حیران میرم..بدتر از اون ویلا هایی که اشاره شد استفاده یکی از ارگان های وابسته ... از منابع طبیعی اونجا ست.. مرد مومن کوه و جنگل و درخت ها رو نابود کردن که مثلا ماسه برداشت کنن...شده معدن ماسه...یعنی ارزش ماسه از جنگل با اون همه قدمت بیشتره؟ هر کسی هم بره میتونه ببینه حتی تابلو هم زدن که ستاد اجرای...کوه رو با جاش خوردن رفته...دوما حیران مربوط به استان اردبیله نه گیلان...گردنه حیران نوار مرزی هستش که طرف ایران فاتحش خوندست ولی اون ور مرز که برای آذربایجانه دست نخورده و بکر باقی مونده..
  • بی نام IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    68 0
    خوب شد بالاخره یکی بفکر افتاد
  • بچه آستارا A1 ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    68 5
    قول میدم تخریب نمیشه. اگه قرار بود تخریب بشه همین اقایون از اول اجازه ساخت هم نمیدادن. ای کاش به جای تخریب جلو ساخت غیر قانوی بقیه رو بگیرن
  • بی نام A1 ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    50 0
    جنگل منطقه حران را هم احیا کنید
  • تبریزی A1 ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    6 2
    یه فکری هم برای موج فروش عسلهای قلابی و تقلبی منطقه اردبیل بکنید ، نمی دونم زمانی که بهترین عسل ایران در خوانسار و یا کوهستانهای کهکولیه و بختیاری یا کرمانشاه بدست میاد چطور اردبیل سردسیر مطرح شد ، سال قبل از اردبیل عسل خریدیم در حد تیم ملی فوتبال افتضاح بود ، فکر کنم با همکاری چینیها موفق به تولید عسل 100 در 100 مصنوعی شدند
  • بی نام A1 ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    3 0
    حالا اگه سیر مراحل قانونی طی می شد خوب بود؟
  • کاسپین IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    6 0
    ویلاهای غیر مجاز ؟ کدوم ویلا یا خونه اونجا مجاز ساخته شده که الان مجازو غیر مجاز صحبت می کنن؟تنها دامدارهای منطقه به صورت فصلی به اونجا کوچ می کردن و چند ماه رو برای فرار از گرمای جلگه به حیران پناه می بردن و تنها سرپناهشونم چادر و یا خونه های ساخته شده از چوب بود که بعد از مدتی خود به خود از بین می رفت نه از بتن و آهن . الان ببینید چند درصد ساخت و سازها متعلق به افراد بومی اونجاست و هر روز هم وجب به وجب طبیعت زیبای حیران رو با خودخواهی تمام می بلعند...
  • فرهاد IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    1 0
    ویلا سازی عین سرطانه هر چی خراب کنی بازم رشد میکنن امکانش نیست بتونن جلوش و بگیرن
  • بی نام EU ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    63 7
    یه نگاه به جنگلهای اونور مرز بندازین تو منطقه شوروی سابق ؛ دست نخورده و پاک باقیموندن . بعد به خودمون نگاه کنیم ؛ همه چیز رو به شکلی مشمئز کننده به لجن کشیدیم . بسه بابا .. بسه .
    • مهدی IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
      3 0
      واقعا راست میگی.انور گردنرو که نگاه میکنی حال میکنی ولی طرفه ما آشغالو از این جور چیزا پوره
    • رضا IR ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
      0 4
      البته عزیز کمتر کسی لب مرز ویلا می سازه.
  • اهل نمین A1 ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    2 1
    پس از سال ها به یکی از ارزوهایمان رسیدیم ؛البته اگر اجرا شود
  • علی A1 ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    1 0
    خوب است پیگیری بشه ؛اخه این جنگل ها که جزو ثروتهای ملی هستند ؛توسط کدام اداره و نهاد و ارگانی بفروش رفته ؟ سوالم را پس گرفتم ؟با این جواب :خوب معلوم بشه ؛تازه که چی بشه
  • بی نام A1 ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    5 0
    در منطقه ی لالان فشم دهها دستگاه ویلا توسط مردم و برخی از کله گنه ها از جمله محمد هاشمی بر فراز منابع طبیعی ساخته شده است . اگر مسئولین راست میگویند ابتدا ویلاهای این کله گنه ها را تخریب کنند .
  • بی نام IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    2 0
    چه پولی حاجی از بابت درویش کردن چشم در مرحله ساخت گرفته خدا میداند. الان آن حاجی ملعون کجاست که خسارت تخریب را بدهد؟
  • بی نام IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    یک عده چندسال پیش باج گرفتند و مجوز ساخت دادند. الان هم یک عده دیگر باید چوب مجوزهای گرفته شده را بخورند. محمود با تغییر چارتهای سازمانها و توسعه روند تصمیمگیری با فرایند شورای معاونان که مشخص نیست چگونه این افراد تائید شده اند و عمدتا متملق و بیسواد نیز هستند و الان هم هستند بد خیانتی به زیرساختارها و توسعه و رشد کلاهبرداری کرد.
  • بی نام CA ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    2 0
    واقعاً کاش یه فکری برای اون منطقه بکنند. هر چند بسیار بعیده طبیعت به او زیبایی را کاری کردند که تا چند سال دیگه جای سبزی توش نمونه لااقل این چند تا چیزی که از این کشور مونده را حفظ کنید...
  • م ن ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    3 0
    فقطططط شعار
  • بهنام IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    6 0
    ای کاش یک فکری هم به زمین های کشاورزی اطراف کمربندی آستارا مابین عنبران تا دانشگاه پیام نور آستارا بشود که زمین بکر برنجکاری تبدیل به انبار می گردند جلوی چشمان مسئولین
  • مرتضی A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 4
    براتون متاسفم خبر انلاین
  • شهروند IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    این خبرانشاالله واسه بازارگرمی اون زمینهانباشه وازطرفی کسی حریف اونکسانیکه صاحب نفوذندودرقدرت هستندواین مجوزهارادارن صادرمیکنندنیستید.اینو بهتون قول میدم چون تا زمانیکه توایران رانت بازی است این چیزهاازبین نمیر محاله محاله