خودروسازان 2 هزار و 200 میلیارد تومان از اموال مازاد خود را فروختند.

ایران در شرایطی در سه ماه فصل بهار بیشترین رشد تولید خودرو در جهان داشته است که بسیاری این سوال را مطرح می کنند که خودروسازان داخلی نقدینگی مورد نیاز برای خود برای تولید خودرو را در شرایط رکود حاکم بر کشور و نبود نقدینگی از کجا تامین کرده اند؟ براساس آمار سازمان بین المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری ایران در سه ماه دوم سال 20134 ( برابر با بهار 93) رشد 39 درصدی را تجربه کرده است و 488 هزار خودرو در این مدت در کشور تولید شده است. این رشد تولید خودرو حتی خود را در رشد اقتصادی 4.6 درصدی اعلام شده از سوی دولت هم نشان داده است تاجایی که دکتر نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور رشد تولید نفت و خودرو را مهم ترین عامل رسیدن به رشد اقتصادی در سه ماه بهار امسال اعلام کرده است.

براساس اعلام مسئولان وزارت صنعتف معدن و تجارت از جمله وزیر صنعت شرکت های خودروسازی در ماه های گذشته برای تامین نقدینگی مورد نیاز خود و ادامه تولید 2 هزار و 200 میلیارد تومان از اموال مازاد خود را فروخته اند. نیمه شهریور ماه نعمت زاده در جمع صنعتگران کشور اعلام کرد گروه صنعتی ایران خودرو به غیر از سهام بانک پارسیان که هم اکنون در اختیار دارد، مابقی اموال خود را واگذار کرده و منابع آن را به سمت تولید سوق داده است.

 در سال های گذشته شرکت های خودروساز داخلی همواره از «بهره بانکی» به‌عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر هزینه‌های تولید خودرو نام می‌برند و حالا استفاده از منابع مازاد راهی برای کاهش وابستگی این شرکت ها به سیستم بانکی محسوب می شود. براساس اعلام خودروسازان حدود 13 درصد از هزینه تولید خودرو در کشور با بهره‌های بانکی در ارتباط است.

پیش از این سازمان بین المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری در آخرین گزارش خود اعلام کرد ایران از نظر میزان تولید خودرو در جایگاه نوزدهم جهان قرار دارد.  تولید خودروی ایران که در ساله ای 2012 و 2013 با افت 25درصدی و 38درصدی مواجه شده بود در سال 2014 رو به افزایش گذاشته است. البته در ماه های گذشته شرکت های خودروساز در شرایطی اموال مازاد خود را فروختند که دولت یازدهم در تلاش است بانک ها را نیز به فروش اموال مازاد خود و تامین اعتبار برای دادن وام به بخش صنعت و تولید مجبور کند، اتفاقی که تاکنون رخ نداده است.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    18 5
    آقا یکی نیست پیگیر نمره نشدن خودروهای صفر بشه 15روزه ماشین خریدیم به خاطر اختلاف راهنمایی رانندگی با خودرو سازها نمیتونیموم سوار شیم اخه مردم چه گناهی کردند که باید این وسط عذاب بکشند
  • بی نام A1 ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    10 0
    بگو خودرو چرا ارزان نمیشه۰۰۰۰ پراید بیست سال پیش بیست میلیونه عوض اینکه پنج میلیون باشه
  • بی نام IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    7 0
    كاش ريخت و پاششون هم كم ميشد
  • بی نام A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
    2 0
    چرا خودرو اینهمه ارزون کسی نیست گرونش کنه