مرسدس جی‌تی که در نمایشگاه خودروی پاریس 2014 جنجال‌آفرین شده، سوپراسپرت معاصری است که روح سوپراسپرت‌های کلاسیک و باشکوه مرسدس در آن دمیده شده است.

سولماز گرئی: یکی از هیجان‌انگیزترین اتفاقات اخیر در صنعت خودرو رونمایی از سوپر اسپرت AMG GT توسط کمپانی مرسدس بنز است. جی‌تی که در موتورشوی پاریس 2014 نیز به نمایش گذاشته شده، یکی از تماشایی‌ترین خودروهای این نمایشگاه است و هوش از سر خبرنگاران و بازدیدکنندگان برده است.

نخستین مدل مرسدس یک خودروی مسابقه‌ای بوده و مدل جدید آن‌هم این میراث را حفظ کرده است. این زیبای نفس‌گیر دومین خودروی سوپر اسپرت است که به‌طور کامل در زیرمجموعه AMG ساخته‌وپرداخته شده است. چیدمان هوشمندانه موتور و ساختار آلومینیومی و سبک‌وزن جی‌تی یک تجربه یک رانندگی بسیار پویا را برای دوستداران مرسدس به ارمغان می‌آورد تا جایی که کمپانی ویژگی بارز مدل جدید را چابکی بسیار زیاد آن توصیف می‌کند. نسبت توزیع وزن در این مدل 47 به 53 (در جلو و عقب) و وزن کل آن‌هم 1540 کیلوگرم است.

جی‌تی بی‌همتا از یک قلب نیرومند و کاملاً جدید 4 لیتری، 8 سیلندر و V شکل مجهز به توربوشارژر دوقلو سود می‌جوید. درواقع دو نمونه از این موتور موجود خواهد بود. موتور استاندارد 462 اسب بخار قدرت (در دور موتور 6000 دور در دقیقه) و 600 نیوتن متر گشتاور (در دور موتور 1600 تا 5000 دور در دقیقه) تولید می‌کند. با استفاده از این موتور شتاب‌گیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت 4 ثانیه طول می‌کشد. در مقابل موتور مدل جی‌تی S، 47 اسب بخار قدرت بیشتر و 50 نیوتن متر گشتاور بیشتری تولید می‌کند. شتاب‌گیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت آن نیز 3.8 ثانیه طول می‌کشد. بیشینه سرعت آن‌ها هم به ترتیب 304 و 310 کیلومتر بر ساعت است درحالی‌که سرعت مدل استاندارد به‌طور الکترونیک کنترل و محدود می‌شود.

جالب است بدانید باوجود نیروی تولیدی چشم‌گیر کمپانی ادعا دارد این مدل فقط 7.7 لیتر در هر 100کیلومتر سوخت مصرف می‌کند که برای یک خودروی 8 سیلندر پیشرفت قابل‌توجهی است. یک جعبه‌دنده 7 سرعته دو کلاچه که در مدل SLS نیز به کار گرفته شده، به موتور جی‌تی جفت می‌شود. درمجموع طراحی منبع تأمین نیرو به‌گونه‌ای است که نه‌تنها آن را به یک خودروی سوپر اسپرت تمام‌عیار تبدیل کرده بلکه قابلیت استفاده روزمره را نیز به رانندگان آن بخشیده است. میزان تولید صدا، راحتی در حین رانندگی و مصرف سوخت موردتوجه ویژه طراحان قرار گرفته‌اند. رانندگان جی‌تی S می‌توانند از حالت‌های مختلف رانندگی کامفرت (آسایش)، اسپرت و اسپرت پلاس استفاده کنند.

این مدل به معنای واقع اسپرت است؛ تناسبات خیره‌کننده، سطوح نیرومند و عضلانی و خطوط روان جی‌تی جدید را به خودروی سوپر اسپرت معاصری تبدیل کرده که روح سوپر اسپرت‌های کلاسیک و باشکوه مرسدس در آن دمیده شده است. جی‌تی آمیزه‌ای از زیبایی و زیرکی است. این خودروی دو سرنشین از ابعاد خودرویی با چرخ‌های عقب محرک بهره می‌برد. طراحی خارجی در بخش جلو از سری حاضر مرسدس الهام گرفته است. چراغ‌های جلو از رودستر SL گرفته شده‌اند اما کاپوت کشیده، مجموعه شیشه‌ها که به عقب کشیده شده، چرخ‌های بزرگ، ورودی‌های عریض هوا، درهای بدون چارچوب، شانه‌های پهن، چشم‌های بادامی‌تر عقب (چراغ‌های عقب) و بخش عریض‌تر عقب شخصیتی متمایز از مدل‌های دیگر به آن بخشیده است. برخلاف SLS فعلی، در جی‌تی خبری از درهای گالوینگ نیست. در بزرگ صندوق فضای بسیار کارآمدی زیر خود پنهان کرده است.

درون اتاقک با فضای کاملاً لوکس و مجهزی سروکار داریم. در این اتاقک تم غالب اتاقک‌های مرسدس بازنگری شده و همچنین تأکید خاصی روی عرض داشبورد شده است. چهار دریچه ورودی هوا که در مرکز جاسازی شده‌اند و دو ورودی هوای دیگر در چپ و راست به این امر کمک می‌کنند. کنسول مرکزی هم که با انبوهی از امکانات روی کار می‌آید و طراحی آن تداعی‌گر کنسول‌های خودروهای مسابقه است. خریداران می‌توانند از بین گزینه‌های سیلور کروم، فیبر کربن مات، فیبر کربن براق، سیاه دایموند و سیلور فایبرگلاس مات جنس و رنگ کنسول را انتخاب کنند. موقعیت پایین صندلی‌ها دسترسی راننده به همه امکانات را درحالی‌که همچنان بر جاده مسلط است راحت‌تر کرده است. توجه به جزئیات نیز که از ویژگی‌های بارز AMG است، در اتاقک به‌خوبی مشهود است. صندلی‌های اسپرت دقت بالا و کیفیت عالی مواد را به رخ می‌کشند و فرمان خوش‌دست‌تر از حد تصور است. یک دکمه وسوسه‌برانگیز هم اتاقک را به کمال می‌رساند؛ دکمه‌ای قرمزرنگ که روی آن نوشته شده «انجین استارت استاپ» و مسئول تلنگر زدن به موتور است.

چرخ‌های 19 اینچی سبک‌وزن به‌صورت استاندارد به همراه مدل جی‌تی ارائه می‌شوند و با لاستیک‌های 255/35 در جلو و 295/35 در عقب پوشانده می‌شوند. در مقابل جی‌تی S در قسمت عقب چرخ‌های 20 اینچی را پیشنهاد می‌کند و آن‌ها را با لاستیک‌های 295/30 می‌پوشاند. چرخ‌های جلوی آن 19 اینچی هستند و لاستیک‌های جلو هم 265/35. اگر هنوز راضی نشدید جی‌تی S را به لاستیک‌های میشلن Pilot Sport Cup 2 مزین کنید. برای رانندگی در پیست بهتر است جی‌تی و جی‌تی S مجهز به ترمزهای کربن سرامیکی را انتخاب کنید. البته ترمزهای استاندارد به‌خوبی از عهده وظایف خود برمی‌آیند.

5353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    31 43
    چقدر شبیه طرح های پورشه هست
    • دختر ایرانی IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
      9 13
      البته فقط عقبش شبیهه
  • بی نام A1 ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    12 79
    یه چیزی تو مایه های پراید
    • ahmad US ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
      5 0
      فقط دو روز طول میکشه اپشن های تو ماشینو انتخاب کنی
  • بی نام A1 ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    41 0
    ای داد بی داد.....
  • عامر IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    36 20
    بنظرتون عقبش شباهت زيادي با پورشه پانامرا نداره ؟
    • بی نام IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
      17 5
      خیر، پورشه پانامرا یک سدان اسپرت هست که هم کلاس بنز cls می باشد. این ماشین یک رودستر کوچکه
  • بی نام A1 ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    110 1
    فعلا که دولت محترم فرغونهای با موتور 1.6 لیتری با مصرف صدی 15 تا و قدرت 80 الاغ بخار رو به مرسدس با موتور 4 لیتری و مصرف صدی 7.7 لیتر و قدرت510اسب بخار ترجیح میده حالا مسائل ایمنی و آلایندگی و دوام و استهلاک به کنار از طرف دیگه قانون معافیت از عوارض گمرکی برای خودروهای هیبریدی رو هم نادیده میگیره
    • بی نام IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
      10 29
      يعني ميخواي با 7هزار دلار مرسدس 550 اسبي بخري؟
  • بی نام A1 ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    16 30
    حتی دلربا تر از پراید وانت
  • دانشجو A1 ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    25 0
    قشنگه
    • بی نام EU ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
      0 1
      محشره
  • مهدي A1 ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    5 37
    در هر 100 كيلومتر 7.7 ليتر بنزين مصرف مي كند يا در هر 1 كيلومتر؟
  • سیروس IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    20 1
    چند روز دیگه توی نمایشگاههای تهرانه
  • بهمن IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    12 0
    مصرف 7.7 لیتر در 100 کیلومتر درسته .
  • بی نام A1 ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 46
    از بدریخت بودن بزرگی بیش از حد کاپوت به درازای ماشین که بگذریم، به درد ایران نمیخوره: 1احتمالا ورودش به خاطر حجم موتور ممنوعه 2دکمه «راه انداز موتورش» تو جاده های ایران که پر از محدودیت سرعته بدرد نمیخوره.
  • بی نام A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    24 4
    تقريباً مثل توفيقات خودرو سازاي ايراني ميمونه نمونه هاي پر غروري مثل پرايد وانت و نمونهايي غرور آفرين آشغال هاي چيني
  • بی نام A1 ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    12 9
    طراحی جلو به مازراتی کواتروپورته شبیه است و طراحی عقب به پورشه... ولی واقعا زیباست.
  • ghadiri IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    10 10
    از دور شباهت عجیبی به پورشه داره...خداییش آدم از دیدنش سیر نمیشه
  • بی نام A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    14 10
    بیرون خودرو از داخلش قشنگتره . یک دوره یک هفته ای باید بگدارن تا ببینیم دکمه های داخل کابین چیه. ولی خداییش بی ام دبلیو یک چیز دیگس.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    3 4
    مصرف 7.7 در صد کیلومتر است؟ تصحیح کنید لطفا
  • بی نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    9 2
    طرحی ترکیبی از مدرنیته و کلاسیک واقعا از تماشایش سیر نمی شوم
  • بی نام IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    7 21
    تقلید بنز از پورشه
  • بی نام IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    2 16
    یعنی بهتر از پرایده ه ه ه عمرا
  • بی نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    12 1
    محشره
  • بی نام A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    19 1
    دیدن تصویرش هم لذت بخش چه برسه به داشتنش
  • احمدرضا IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    4 12
    قرارشده جای گزین پراید شده درسال94
  • بی نام DE ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    24 2
    خدا را شکر که به لطف بچه پولدارهای تهرانی در آینده نزدیک در خیابانهای تهران این ماشین را میبینیم و دیگر نیازی به رفتن به موتور شوی پاریس برای دیدن این ماشین نداریم.
  • هیدجی IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    6 11
    با این همه عظمت یک شباهت به پراید من دارد اونهم میزان مصرفشه به هم نزدیکن
  • مسيح IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    6 17
    خبر انلاين جاي تاسف داره كه قسمت دانشت شده مجله ي ماشين. به نظر من يه قسمت جديد با عنوان خودرو روي سايت قرار بديد، و انقدر دانش را بي ارزش نكنيد، چه دانشي كسب ميشه اگه مثلا بفهميم كه متور فلان ماشين ٢٠٠٠ هست يا ٢٥٠٠؟
  • بی نام A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    8 2
    فردا پول جیبیم رو میگیرم میخرمش
  • بی نام IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    4 0
    خوشبحال این آلمانی ها که تو کشوری توسعه یافته زندگی میکنن
  • آریا IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    1 0
    میخرمت
بلیط هواپیما
‍‍‍