Car-to-X مرسدس بنز، اولین سیستم ارتباط خودرو به خودرو

مرسدس بنز سیستم Car-to-X را به عنوان اولین سیستم ارتباط خودرو به خودروی جهان وارد بازار خواهد کرد. این فناوری راه را برای گسترش خودروهای خودکار هموار خواهد کرد.

محبوبه عمیدی: ایجاد سیستم ارتباطی خودرو به خودرو رکن اساسی ورود خودروهای خودکار و فاقد راننده به جاده‌ها و خیابان‌ها است. زمانی که این خودروها بتوانند با یکدیگر و زیرساخت‌های موجود ارتباط برقرار کنند، بهتر و سریع‌تر موانع را خواهند دید و سازگاری بهتری برای اجتناب از تصادفات پیدا خواهند کرد. مرسدس بنز اعلام کرده اولین خودروسازی خواهد بود که خودروهای ساخت خود را به سیستم ارتباط خودرو به خودرو مجهز خواهد کرد و نه‌تنها تا پایان سال جاری میلادی مدل‌های مجهز به سیستم  Car-to-X را وارد بازار می‌کند؛ بلکه آنرا برای مدل‌های پیشین نیز ارائه خواهد کرد.

در حال حاضر خودروهای امروزی که به پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز مجهز هستند، می‌توانند بخش قابل‌توجهی از فرایند رانندگی را به عهده بگیرند. آنها شتاب می‌گیرند، فاصله با خودروی جلویی را حفظ می‌کنند و در صورت لزوم ترمز خواهند کرد. آنها در حالی که به راننده کمک می‌کنند بین خطوط حرکت کند، خطرات و موانع احتمالی از عابران پیاده گرفته تا ترافیک در تقاطع‌ها و نقاط کور را در نظر خواهند داشت. تمامی این فعالیت‌ها به کمک دوربین داخلی، حسگرها، پرتوهای لیزر و رادار انجام می‌شود.

به رغم اینکه حسگرهای داخلی خودرو بسیارحساس طراحی شده‌اند؛ حساسیت آنها محدود به فاصله‌ای تعریف شده می‌شود. به همین دلیل اگر ترافیک در نقطه کور شکل گرفته باشد، سیستم کنترل سرعت ثابت خودرو به موقع نسبت به آن واکنش نشان نداده و زمان کافی برای کاهش سرعت تا توقف وجود نخواهد داشت.

سیستم ارتباط خودرو به خودرو

سیستم ارتباط خودرو به خودرو می‌تواند این کاستی را جبران کند و به خودرو اجازه دهد از توانایی‌های خودکار خود بهتر استفاده کرده و احاطه بهتری به محیط اطراف، خطرات و موانع احتمالی داشته باشد. این سیستم به خودروها در جمع‌آوری اطلاعات مسیر و ارسال آنها به دیگر خودروها کمک می‌کند. خودروهای خودکار می‌توانند از این داده‌های لحظه‌ای برای شناسایی بهتر مسیر و خطرات احتمالی استفاده کنند و سفری ایمن را برای مسافران رقم بزنند. ارسال لحظه‌ای داده‌ها به زیرساخت‌هایی مانند چراغ‌های راهنمایی نیز می‌تواند ترافیک روان‌تری را در محیط‌های شهری ایجاد کند.

توماس وبر، یکی از اعضای هیأت مدیره دایملر AG که مسئولیت تحقیق و توسعه خودروهای برند مرسدس بنز را به عهده دارد، می‌گوید: «ما به کمک سیستم ارتباطی Car-to-X فناوری‌ای را وارد بازار خواهیم کرد که می‌تواند زیربنای خلق نسل تازه‌ای از سیستم‌های کمکی راننده باشد. حسگرهای حساس و هوشمند این سیستم می‌توانند تصویری فوق‌العاده دقیق از موقعیت خودرو و فضای پیرامون آن را با فاصله‌ای قابل‌توجه در اختیار ما بگذارند و راه را برای توسعه خودروهای فاقد راننده به‌مراتب هموارتر کنند».

مرسدس بنز در ابتدا این سیستم ارتباطی را همراه با سخت‌افزار Drive Kit Plus و اپلیکیشن Digital DriveStyle که روی تلفن هوشمند راننده نصب می‌شود، ارائه خواهد کرد. متخصصان این شرکت امیدوارند با آزمون و خطا، مسیر را برای توسعه نسل اول این فناوری هموارتر کرده و با جمع‌آوری داده‌ها و نتایج از خیابان‌ها و جاده‌ها برای بهبود سیستم به آنها کمک قابل‌توجهی بکند.

خودروهای تولید این شرکت که به سیستم ارتباطی Car-to-X مجهز می‌شوند، همزمان نقش گیرنده و فرستنده را بازی خواهند کرد. آنها می‌توانند داده‌ها را به خودروهای همجوار خود که به این سیستم مجهز هستند ارسال کنند و از آنها یا سیستم‌های اطلاع‌رسانی سازگار اطلاعات تازه را کسب کنند. به عنوان مثال خودروهای امداد و نجات مجهز به این سیستم می‌توانند موقعیت خود، محل حادثه و ترافیک احتمالی را به دیگر خودروها مخابره کنند یا از طریق این سیستم رانندگان در جریان شرایط بد آب‌وهوایی، وجود حیوانات در مسیر و دست‌اندازها قرار بگیرند.

در حال حاضر این راننده است که باید با توجه به داده‌های دریافت شده در مورد کاهش سرعت، تغییر مسیر یا ادامه راه تصمیم بگیرد یا با فشار یک دکمه هشدار در مورد یک تصادف یا خطرات احتمالی را برای دیگر رانندگان ارسال کند؛ اما این سیستم‌ در آینده داده‌ها را به بخش هوشمند خودروهای خودکار ارسال خواهد کرد.

این سیستم ابتدا در تولیدات تازه مرسدس بنز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. مالکان خودروهای پیشین ساخت این شرکت می‌توانند سخت‌افزار Driver Kit Plus را دریافت و روی خودروی خود نصب کنند. همزمان دایملر دارد با خودروسازان مطرح دیگری مانند بی.ام.و، آئودی و ولوو کار می‌کند تا خودروهای بیشتری به این سیستم ارتباطی مجهز شوند.

با اینکه اعلام شده سیستم ارتباطی Car-to-X پیش از سال 2014/1393 وارد بازار خواهد شد، هنوز از مدل‌های مجهز به آن، قیمت احتمالی و زمان ورود این فناوری به بازار اطلاعی در دست نیست.   

53273

کد خبر 299832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ميلاد A1 ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    56 2
    پرايد واي فاي داره
  • هادی IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    15 12
    متاسفانه سواد ما به این نوع تجهیزات نمیخوره
  • بی نام A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    15 2
    هنوز تودنیا رو دست پراید خودمان نیامده ......
  • بی نام A1 ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    6 1
    چه خوب که با سایر کمپانی ها هم هماهنگی میکنن روی یه سیستم واحد. فقط میمونه جونوری که میپره وسط جاده. بدیشم مونیتورینگشه !
  • بی نام A1 ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    5 2
    قابل توجه مسئولان خودروسازی که این روزها خیلی جوش میخورند. چرا جوش میخورند؟ قانون میگه خودرو بدون استاندارد یورو 4 پلاک نشه (پراید و وانت های زامیاد و پیکان وانت). این قانون پس از چندین بار تاخیر و اعمال نفوذ خودروساز ها تاخیر افتاده (علارغم حاد شدن وضع آلودگی هوا در زمستان هر سال). حالا آقایان مسئول خودروسازی و در راس آن انجمن خودروسازان انواع اقسام بهانه را ردیف کرده اند تا باز به پلاک کردن این قراضه ها ادامه بدهند. هدف اصلی شان هم پراید هست. پراید قراضه را میخواند تا سال ها به مردم بفروشند.
    • بی نام IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
      0 9
      من چند روز پیش داشتم رادیو گوش می کردم نماینده خودروساز می گفت ما می تونیم این کارو بکنیم ولی سوخت این ماشین هم باید یورو 3 باشه وگرنه خراب می شه و این سوختو به ما نمی دن و در جایگاه های ما نیست و بدون اون سوخت عملکرد خودرو از حالت اولش هم بد تر می شه
  • بی نام A1 ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    2 3
    کیلویی چند ؟
  • بی نام IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    2 1
    مسیله اینکه ما صنعت رو با تکنولوژِی قاطی کردیم اگه واقعا خودرو سازا تکنولوژی دارن فقط یک نمونه بسازن بعد نمونه نیمه صنعتی و... اگه واقعا می تونن یکی بسازن.
    • بی نام IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
      3 2
      خیلی حرف می زنی اگر خودت می تونی یکی رو بساز ما هم از این چیزا سر در بیاریم.
    • بی نام A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
      4 0
      به یک شهروند عادی معترض نمیگویند برو خودت بساز. خودروساز که مرزها را با تعرفه نجومی بسته باید بسازد. اگر نمی سازد به صرفه هست که خودرو خارجی با تعرفه صفر وارد کشور شود. لانسر میتسوبیشی 2013 با قیمت 13 هزار دلار در کشورهای عربی همسایه فروخته میشود.
  • پویا A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    0 2
    به عنوان یکی از پژوهشگران دانشگاهی در کشور در زمینه ایمنی ترافیکی و ارتباط راننده و خودرو فعالیت می کند معتقدم پتانسیل بسیار بالایی در کشور برای تحقیقات کاربردی و ارایه تکنولوژی های جدید درون خودرو وجود دارد. در طول چند سال گذشته چند طرح تحقیقاتی را تعریف و اجرا کرده ایم. با این حال صنعت خودرو سازی کشور به هیچ عنوان تمایلی برای سرمایه گذاری در این حوزه نداشته و از چنین طرح هایی حمایت نمی کند. به نظر بنده مدیران صنعت خودروسازی و پلیس کشور به عنوان یکی از تکالیف روزانه خود ده ها بار 24 هزار کشته و حدود 150 هزار معلول تصادفات رانندگی را به خود یادآوری کنند. شاید به این طریق اهمیت مساله سرمایه گذاری در تحقیقات کاربردی و نگرش علمی به حل مساله ایمنی ترافیک برای ایشان روشن تر شود. انشاالله.