ایسنا نوشت:


در حالی که مسئولان عراقی اخباری مبنی بر نزدیک شدن داعش به فرودگاه بین‌المللی بغداد را تکذیب کردند، منابع رسمی و عشایر این کشور تاکید کردند: داعش از چند روز گذشته شهر البغدادی در استان الانبار (240 کیلومتری غرب بغداد) را محاصره کرده که پایگاه هوایی مهم "عین الاسد" در آنجا قرار دارد.
 به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، ناجی عراک، شهردار البغدادی در گفت‌وگویی مطبوعاتی عنوان داشت: اعضای گروه تروریستی داعش از تمامی طرف‌ها شهر البغدادی را محاصره کرده‌اند.

وی تصریح کرد: داعش تمامی راه‌های امدادرسانی به این شهر را قطع کرده است. سبزیجات در تمامی بازارهای این شهر تمام شده است و مواد غذایی اندکی در مغازه‌ها وجود دارد و مردم این شهر نیز مواد غذایی را که ذخیره کرده بودند، استفاده می‌کنند.

در همین راستا فارس ابراهیم، عضو شورای عشایر الانبار که علیه گروه تروریستی داعش به پا خواسته‌اند، در سخنانی عنوان داشت: ما با این مشکل مواجه هستیم که نیروهای امنیتی به طرز غیرقابل توجیهی مقابل پیشروی‌های داعش عقب‌نشینی کردند هرچند که این گروه به سلاح‌ها و یا امکانات جدیدی دست نیافته است.

وی افزود: زمانی که درگیری‌ها حدود 10 ماه قبل با اعضای داعش آغاز شد و آنها در آغاز چندین منطقه را در استان الانبار تحت تصرف خود درآوردند، اما ما توانستیم آنها را تا حد زیادی بیرون برانیم و حتی آنها را تحت تعقیب قرار دهیم که این اقدام با هماهنگی میان عشایر، شورای بیداری، شوراهای نجات و نیروهای امنیتی صورت گرفت، اما مشکل این است که نیروهای نظامی اراضی را پاکسازی نکردند. عشایر نیز به طرز خوبی مسلح نشدند تا بتوانند اراضی را پاکسازی کنند.

ابراهیم گفت: در حالی که ما امروز عقب‌نشینی می‌کنیم داعش ضمام امور را در اختیار گرفته است و در حال حاضر باید به راه‌حل‌های سریع و فوری برای پایان دادن به محاصره چندین منطقه و شرق و در رأس آنها منطقه ابونمر در نزدیکی حدیثه و همچنین شهر البغدادی دست یافت.

وی هشدار داد: سقوط البغدادی به دست داعش به این معناست که این گروه یکی از مهمترین پایگاه‌های نظامی را که همان پایگاه عین‌الاسد است و تنها 10 کیلومتر با مرکز این شهر فاصله دارد، در تصرف خود درآورده است.

فارس ابراهیم همچنین خواهان اقدام به مسلح کردن هر چه سریع‌تر عشایر و نیروهای مسلح شد و یا اینکه اجازه مداخله هوایی داده شود چراکه سقوط الانبار امنیت بغداد پایتخت عراق را به نحوه مستقیمی تهدید می‌کند.

وی افزود: اگر در حال حاضر شایعه‌هایی درخصوص نزدیک شدن داعش به بغداد مطرح می‌شود اما سقوط الانبار باعث می‌شود که این شایعات تبدیل به یک واقعیت شود.

در همین راستا یک مسئول امنیتی برجسته در عراق در مصاحبه با الشرق الاوسط عنوان داشت: پیش‌بینی می‌شود عملیات نظامی گسترده‌ای در مناطق اطراف بغداد آغاز شود که این مناطق «کمربند بغداد» نامیده می‌شود تا از این طریق اعضای گروه تروریستی داعش و گروهک‌های مخفی که منتظر فرصتی برای آغاز عملیات خرابکارانه هستند، بیرون رانده شوند.

در همین حال وزارت کشور عراق اعلام کرد که بغداد با کمک نیروهای امنیتی در امنیت به سر می‌برد و این نیروها هرروزه تروریست‌های داعش را در مقرهایشان تحت تعقیب قرار می‌دهند و علیه آنها به پیروزی‌هایی دست می‌یابند.

از سوی دیگر، عارف جنابی، رئیس پلیس مناطقی در فلوجه اعلام کرد که تروریست‌های داعش محاصره خود را بر عامریه و فلوجه که آخرین پایگاه ارتش عراق در استان الانبار است، تشدید کرده‌اند.

وی تاکید کرد: داعش این شهر را از سه محور محاصره کرده است و سقوط شهر به انتقال درگیری‌ها به بغداد و کربلا می‌انجامد.

در همین راستا وزارت دفاع آمریکا اذعان کرد که داعش آزادانه در الانبار عمل می‌کند و اعمال فشارهای خود را بر نیروهای عراقی بیشتر کرده است.

تحلیلگران بر این باور هستند که داعش پیش از آنکه بخواهد به پایتخت برسد باید مناطق بسیاری را که تحت کنترل ارتش عراق است، تحت تصرف خود درآورد.

علی‌رغم حمایت هوایی ائتلاف از ارتش عراق و کمک‌های برخی از عشایر، اما به دلیل حملات دنباله‌دار تروریست‌های داعش، ارتش عراق به صورت تدریجی کنترل بر استان الانبار را از دست می‌دهند.

از سوی دیگر، در انفجار انتحاری که با یک خودرو بمب‌گذاری شده انجام شد و ایست بازرسی در کاظمین هدف قرار داد، دست‌کم 15 تن کشته شده و بیش از 20 تن دیگر زخمی شدند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    81 15
    ارتش عراق از کردها درس بگیره
  • کامی A1 ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    60 11
    عراقیهای بی غیرت