دکتر هاشمی گفت: طرح تحول سلامت تنها به حوزه بهداشت و درمان توجه ندارد بلکه آموزش و اطلاع رسانی در حوزه محصولات پرخطر غذایی نیز از اهداف دیگر این طرح است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه خبری واطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر بهداشت در مراسم روز جهانی غذا با اشاره به این که دو مقوله غذا و هوا از مهمترین نیازهای بشری هستند، بیان داشت: بنابراین فراهم کردن امکان دسترسی کافی به غذای سالم جزو وظایف دولت ها و از ارکان توسعه است.

به گفته دکتر سید حسن هاشمی در قوانین کشور به زنجیره تولید و عرضه غذا که در سلامت نقش ویژه ای دارد توجه اساسی شده است. یکی از این قوانین سیاست های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است که در قالب این سیاست ها وزارت بهداشت به عنوان متولی تامین سلامت و امنیت غذایی معرفی شده است.

 هاشمی همچنین گفت: البته نکات مرتبط دیگری در همین سند از جمله تاکید بر اصلاح سبک زندگی و اولویت پیشگیری بر درمان مورد تاکید قرار گرفته است.

به گفته وی بحث امنیت غذایی و هوا باید در محیطی کاملا علمی و منطقی پیگیری شده و از همه حواشی و نگاه های سیاسی به دور باشد. اهمیت این دو حوزه باید از تریبون هایی اعلام شود که کاملا نگاه علمی دارند.

وزیر بهداشت همچنین گفت: یکی از مهمترین دغدغه های دولت یازدهم محیط زیست و سلامت است و همین امر نشان می دهد در این دولت باید جهت سالم سازی غذا و ایجاد امنیت غذایی به سرعت پیش رویم و دغدغه ای جز رعایت حقوق مردم جدا از تمام حاشیه سازی ها نداشته باشیم.

دکتر هاشمی در ادامه سخنانش گفت : خوشبختانه صنعت غذا یکی از صنایع پیشرو در کشور محسوب می شود و مدیران آن بر نقش خود نسبت به امر پیشگیری و رعایت بهداشت در تولید مواد غذایی واقف هستند. ضمن این که در حال حاضر 12 هزار واحد تولیدی مشغول فعالیت هستند و برای بیش از 45 هزار پروانه بهداشتی نیز پروانه و مجوز صادر شده است.

وزیر بهداشت با اشاره به این که امروزه 25 درصد از هزینه خانوارها صرف خرید مواد غذایی می شود، توضیح داد: اگرچه اکثر تولیدات داخلی مواد غذایی در داخل کشور مصرف می شود، ولی سهم صادرات این مواد ناچیز و در حدود 1.3 درصد است و ضروری است در بازارهای بین المللی جهت ارتقاء کیفیت محصولات غذایی حضور بیشتری داشته باشیم.

 هاشمی ضمن تشکر از رسانه ها به دلیل اطلاع رسانی مناسب در حوزه امنیت غذایی تاکید کرد: همچنین هشدار داد: مراقب باشیم که در اعلام خبرهای هشدار دهنده از پشت تریبون ها باعث ایجاد نگرانی و رعب و هراس در مردم نشویم چون همین امر منجر به آسیب های روانی شده و آنها را در خرید مواد غذایی با شبهه مواجه می کند.

وزیر بهداشت با بیان این که باید با متانت و وظیفه شناسی موارد هشدار دهنده را گوشزد کنیم، خاطرنشان کرد: در این میان رسانه هایی که صاحب نفوذ هستند نیز باید مراقب درج خبرهای هشدار دهنده باشند.

به گفته هاشمی وزارت بهداشت در محدود کردن انرژی دریافتی روزانه در مردم برنامه های متعددی دارد. در حال حاضر قریب به 50 درصد مردم ایران اضافه وزن دارند ضمن این که الگوی مصرف چربی در مردم ما از چربی اشباع باید به سوی چربی های غیر اشباع برود. محدود کردن دریافت قندهای ساده، نمک و شکر نیز از برنامه های دیگر وزارت بهداشت است.

وزیر بهداشت با اشاره به این که در حال حاضر میزان مصرف نمک و شکر در ایرانی ها از میزان تعیین شده از سوی سازمان جهانی بهداشت بسیار بالاتر است، خاطرنشان کرد: طبق گزارش های سازمان جهانی بهداشت مصرف شکر باید روزانه حدود 10 درصد و مصرف نمک حدود 5 گرم باشد در حالی که در کشور ما آمارها نشان دهنده افزایش مصرف شکر به 30 درصد است و همچنین شاهد افزایش دو و نیم برابری مصرف نمک در ایرانی ها هستیم.

دکتر هاشمی همچنین با بیان این که امیدواریم صنایع نیز به تولید محصولات کم نمک توجه کنند، ادامه داد: طرح تحول سلامت تنها به حوزه بهداشت و درمان توجه ندارد بلکه آموزش و اطلاع رسانی در حوزه محصولات پرخطر غذایی نیز از اهداف دیگر این طرح است.

به گفته وی برچسب گذاری محصولات غذایی از برنامه های اصلی وزارت بهداشت در حوزه امنیت غذایی است، گفت: این کار حق مسلم مردم ایران است که بدانند مواد غذایی که مصرف می کنند تا چه میزان برای سلامتی آنها مفید است و امیدواریم طبق برنامه ریزی های وزارت بهداشت تا یک سال و نیم آینده تمام مواد غذایی حاوی برچسب های هشداردهنده باشند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: دولت باید با كمك مجلس در بحث تعیین مالیات و عوارض بر محصولات آسیب رسان وارد شود ضمن این که محصولاتی که حاوی برچسب و نشان سبز هستند باید مورد تشویق قرار گیرند.

به گفته وزیر بهداشت تعیین فراورده های غذایی آسیب رسان و تحویل فهرست آنها به مسئولان امر، توسعه و گسترش پایش مواد غذایی و پایش باقی مانده سموم و آفت کش ها در محصولات غذایی در کنار غنی سازی مواد غذایی از اقدامات دیگر وزارت بهداشت در بحث تامین امنیت غذایی است.

گفتنی است پیش از سخنرانی وزیر بهداشت، در این مراسم تولید کنندگان برتر مواد غذایی معرفی و تجلیل شدند و نشان سیب سلامت و تندیس سرآمدی به آنها اعطا شد.

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سهراب RO ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    18 4
    درود به شرف وزیر باوجدان به دور از هیایوی سیاسی کارش رو به خوبی انجام میده به نظرم یکی از بهترین وزیران ایرانه
    • بی نام A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
      4 2
      از همه بهتره
  • بی نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    9 1
    عوارض و مالیات برای غذاها ونوشیدنی های اسیب رسان و سوبسید برای غذاها ونوشیدنی ولبنیات .واقعا کار درست وسنجیده و به نفع سلامت جامعه است .