۰ نفر
۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱

غذای حلال می تواند 20 درصد کل تجارت جهانی را در محصولات غذایی به خود اختصاص دهد.

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، بررسی کوتاهی در مورد غذای حلال و تاثیر آن در ایجاد فرصت ارتباط با سایر ادیان انجام داد. براساس این گزارش، جمعیت مسلمانان جهان تا سال 1400 به حدود 30 درصد کل جمعیت جهان خواهد رسید. به این ترتیب، غذای حلال که غذای اصلی مسلمانان به حساب می آید، در آینده می تواند به سادگی 20 درصد کل تجارت جهانی را در محصولات غذایی به خود اختصاص دهد.

براساس گزارش مرکز پژوهش ها، در سال های گذشته، عرضه محصولات غذایی مشروع یهودیان در کشورهای غیرمسلمان در مقایسه با محصولات غذایی حلال چندین برابر بوده که این شرایط را می توان با افزایش آگاهی و بیان ابعاد حلال برای غیرمسلمانان تا حدود زیادی رفع کرد. با توجه به آمار 20 درصدی کل تجارت جهانی تا سال 1400، بررسی این بازار الزامی به نظر می رسد و نیاز به برنامه ریزی دارد.

طبق آمارهای ارائه شده در گزارش، بیشترین جمعیت مسلمان، موجب بیشترین مصرف غذای حلال و بیشترین گردش مالی در منطقه ای است که ایران از پتانسیل بالقوه ای برای ایفای نقش مهمتر در صنعت غذای حلال در این منطقه برخوردار است.

سال 87، در همایش اولین همایش غذای حلال با هدف بررسی وضعیت برند حلال در ایران و کشورهای گوناگون اعلام شد، سهم ایران در تجارت جهانی غذای حلال با توجه به امکانات و ظرفیت‌های ایران در تولید و فرآوری این محصولات، مناسب نیست. اما گردش مالی تجارت غذای حلال در سال 2006 در جهان اسلام 150 میلیارد دلار اعلام شد که سهم ایران با توجه به دارا بودن 5 تا 6 درصد جمعیت جهان اسلام 320 میلیون دلار بوده است.

در بین کشورهای مسلمان، مالزی در بحث غذای حلال پیشگام است. اما در حال حاضر، مسلمانان نزدیک به یک سوم جمعیت مردم جهان را تشکیل می‌دهند و تجارت این محصول می تواند، تجارت پرسود و مهمی به حساب بیاید. البته علاوه بر مسلمانان، ادیان دیگر هم از محصولات حلال استقبال می کنند. به طوری که چند سال پیش، تنها فروش سالیانه خرده فروشان گوشت حلال در انگلستان ۹۰۰ میلیون دلار و ارزش معاملات سالیانه جهانی برای کل تجارت حلال، ۲۱۰۰ میلیارد دلار ارزیابی شده است که این غیر از بازاری است که غیر مسلمانان هم در آن حضور خواهند داشت.

 بازار محصولات غذایی حلال در اروپا دارای ارزشی معادل با ۱۰۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است که این میزان شامل گوشت، غذای تازه و غذای بسته‌بندی شده است. البته این میزان با حجم بازار هنوز فاصله زیادی دارد. از همین رو منافع مالی و ارزش رو به رشد صنعت غذایی حلال موجب شده تا بسیاری از تولید کنندگان صنایع غذایی اروپا توجه جدی به آن داشته باشند و بخشی از محصولات خود را به محصولات غذایی حلال اختصاص دهند که این امر می‌تواند پاسخگوی نیاز مسلمانان در غرب و مسافران مسلمان و حتی جمعیت از غیر مسلمانان علاقه مند به این محصولات باشد.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    4 0
    چرا سهم ايران در بازار غذاي حلال اينقدر كم است؟ ايندفعه مي خواهيم تقصير را به گردن كدام كشور بيندازيم؟
    • بی نام A1 ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
      7 2
      جالبه یک کار مذهبی کلا مذهب روشی برای پول دراوردن هست