ریاض برای دومین بار شانس خود را در فلسطین امتحان می‌کند

آشتی ملی در فلسطین در میان بی‌درایتی‌های محمود عباس در جامه رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین و سرسختی‌های حماس تبدیل به توپی در حال معاوضه میان کشورهای عربی شده است . اگر تا دیروز این مصر بود که نقش میانجی را سرسختانه بازی می‌کرد، در حال حاضر نوبت به عربستان رسیده است که برای دومین بار از زمان آغاز اختلاف‌ها در فلسطین در این پرونده دخالت کند . مصر با بازی با فلسطینی‌ها و توافق با اسرائیل در پشت پرده اعتماد حماس را در جریان این میانجی‌گری از دست داده است . در چنین شرایطی قاهره چندی پیش اعلام کرد که عربستان طرح جدیدی را برای حل بحران داخلی در فلسطین ارائه کرده است.


سخنگوی جنبش حماس اما با رد این ادعا اعلام کرد که این جنبیش هیچگونه طرحی را در خصوص پایان دادن به شکاف داخلی فلسطین از عربستان دریافت نکرده است.
منابع مصری پیش از این اعلام کرده بودند که عربستان طرحی را برای پایان دادن به بحران ملی فلسطین ارائه داده که شامل تغییر در سند آشتی ملی پیشنهاد شده از سوی مصر و امضای توافقنامه نهایی آشتی ملی در خارج از قاهره و تا پیش از برگزاری نشست کشورهای عربی است.

براساس این گزارش، این پیشنهاد پس از رایزنی‌های ریاض با رهبران حماس و سوریه مطرح شده و براساس آن توافق شده است که آشتی ملی تحت نظارت مصر نباشد و در قاهره امضا نشود. عربستان پیشنهاد داده که سند آشتی ملی فلسطین ماه مارس پیش از برگزاری نشست کشورهای عربی در لیبی در عربستان به امضا برسد.
سامی ابوزهری، سخنگوی جنبش حماس تاکید کرد که ‌این جنبش هیچگونه طرح جدیدی را از سوی عربستان در خصوص آشتی ملی فلسطین دریافت نکرده است.
این عضو حماس در ادامه افزود: جنبش حماس اخیرا شاهد توجه گسترده عربستان و تمایل این کشور برای حفظ وحدت ملی جهت پایان دادن به شکاف داخلی بوده است. چنانچه عربستان بخواهد وارد روند آشتی ملی فلسطین شود این ایفای نقش کمک به نقش فعال مصر در جهت تحقق وفاق ملی فلسطین خواهد بود.
پیش از این کمیته عالی پیگیری کنفرانس ملی فلسطین نیز از طرح جدی عربستان برای تحقق آشتی ملی فلسطین خبر داده بود که با موافقت سوریه و قطر روبه‌رو شده است.
همزمان یکی‌ از رهبران جنبش حماس تاکید کرد که آشتی‌ ملی‌ به خاطر اصرار ناظر مصری‌ بر عدم اصلاح‌ متن جدید توافقنامه آشتی‌ ملی‌ و اصرار حماس بر اعمال ملاحظاتش نسبت به این متن به بن بست رسیده است.
عزت الرشق، در این خصوص می‌گوید: رهبران حماس در جریان سفر به چندین کشور عربی‌ خواستار حمایت از نقش آفرینی مصر در زمینه برقراری‌ آشتی‌ ملی شدند. در جریان سفر به عربستان، مقام‌های ریاض علاقه‌مندی شدید خود به تحقق آشتی‌ ملی‌ را به ما ابلاغ کردند، ولی هیچ طرحی در این زمینه ارائه نکرده است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 38238

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =