اپل، گوگل و سامسونگ چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

شرکت های بسیاری هستند که می توان در مورد آن ها از برچسب نوآور بهره برد اما شیوه نوآوری در این شرکت ها متفاوت است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هنگامی که نام نوآورترین شرکت ها به میان می آید، بسیاری به یاد اختراعات عجیب و غریب و تکنولوژی هایی مانند ساخت خودروهایی که بدون راننده حرکت می کنند می افتند اما حقیقت این است که شرکت های مشهور فعلی در جهان نیز برای حفظ خود در دنیای رقابت چاره ای ندارند جز اینکه نوآور باشند. البته شیوه هایی که این شرکت ها برای نوآوری به کار می بندند، متفاوت است.

برای مثال شرکت اپل توجه زیادی به مشتری ها دارد و در واقع نوآوری های خود را از خواست های مشتریان الهام می گیرد. آنچه اپل برای الهام گرفتن انجام می دهد نه به کار گرفتن شیوه های مرسوم مطالعه بازار بلکه مشاهده مستقیم تعامل مصرف کنندگان با محصولات این شرکت و شناخت نیازهای جدید آن ها است. این شرکت اپل نبود که صفحه لمسی را اختراع کرد اما این شرکت توانست با درک نیازهای مصرف گنندگان به بهترین نحو از تکنولوژی صفحه لمسی بهره ببرد و پول زیادی نیز از آن بدست بیاورد. اما شرکت سامسونگ از شیوه دیگری برای به روز نگه داشتن خود استفاده می کند. شرکت کره ای سامسونگ به دقت رقبا و محصولاتشان را تحت نظر دارد و به محض اینکه آن ها محصول تازه ای را راهی بازار می کنند، شرکت سامسونگ نیز به سرعت محصولی مشابه محصول آن ها را تولید کرده و به بازار می فرستد تا سهمی از بازار را بدست بیاورد. البته چنین شیوه ای به معنی مهندسی معکوس نیست که در آن محصولی ساخته شده مورد بررسی قرار می گیرد تا محصولی دقیقا مشابه آن ساخته شود بلکه آنچه سامسونگ انجام می دهد در واقع کسب ایده های خلاقانه جدید از رقبا است و البته همین اقدام نیز کار چندان ساده ای نیست و بدون شک اگر سامسونگ نمونه های خوبی از محصولات مشابه آیفون را راهی بازار نمی کرد، نمی توانست طی سال های اخیر جایگاه خود در فهرست خلاق ترین شرکت های جهان را به میزان قابل توجهی ارتقا دهد. اما آنچه گوگل در جهان نوآوری انجام می دهد با شیوه های به کار گرفته شده توسط اپل و سامسونگ متفاوت است. اگر بتوان شیوه اپل را "نوآوری به خاطر مشتریان" و شیوه سامسونگ را "نوآوری به خاطر رقبا" نامید، می توان شیوه شرکت گوگل را نیز "نوآوری برای نوآوری" نام نهاد. شرکت گوگل تلاش می کند تا دریابد هر فرآیندی را چگونه می توان با استفاده از تکنولوژی به شیوه متفاوت و موثرتر انجام داد. به همین خاطر است که گوگل تلاش می کند تا به دنیای ناشناخته ها وارد شود و از تکنولوژی در آن ها بهره بگیرد. البته این به معنی بی توجه بودن به نیاز و خواست مشتریان نیست بلکه در واقع گوگل نسبت به دو شرکت دیگر توجه بیشتری به روح نوآوری نشان می دهد. شاید آنچه گوگل انجام می دهد نسبت به شرکت های سامسونگ و اپل بیشتر به تعریف مرسوم نوآوری شبیه باشد اما شرکت های اپل و سامسونگ نیز با واحدهای تحقیق و توسعه گسترده خود بار قابل توجهی از نوآوری های جهان تکنولوژی را بر دوش دارند.
3535

 

کد خبر 382632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ماهور KR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    64 25
    با مقاله تون موافق نیستم، خیلی سطحیه. این که ادعا می کنید اپل بر اساس خواست مشتری ها محصولاتش رو طراحی می کنه چندان درست نیست. بهترین نمونه ش اندازه صفحه ست. مدت ها بود که مردم به صفحه های بزرگ رو آورده بودن اما اپل زیر باز نمی رفت. در واقع اگر استیو جابز زنده بود احتمالا هنوز هم زیر باز صفحه ی بزرگ نرفته بود. منکر نوآوری های اپل در استفاده و نه تولید تکنولوژی روز نیستم، اما روش اپل بیشتر مبنی شده بر جذب مشتری با کارهای تبلیغاتی و القای این که اپل خاصه و بی چون و چرا بهترینه.
    • ایرانی AE ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
      18 15
      دوست عزیز خاص بودن اپل مدت هاست در عمل ثابت شده. یادت باشه در کنار کارهای تبلیغاتی این مردم هستن که با پی بردن به راحتی کارکرد و امنیت و خلاقیت به محصولات روی میارن.
    • lkhnd IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
      7 10
      تفاوت یک آدم کارشناس با یک فرد معمولی در همینه، یک فرد دانشمند به صلاح دیگران و براساس علم و دانش عمل می کنه در جهت رفاه مردم هرچند مردم نپذیرند، ولی یک انسان معمولی براساس خواست مردم و در جهت درآمد بیشتر تفاوت اپل با شرکت های دیگر هم در همین است یک موبایل باید به اندازه ای باشه که قابل حمل و در جیب به راحتی جا بشه آنوقت دیگه خبری از خم شدن آیفون6 وجود نداشت. برای افرادی هم که نیاز به صفحه بزرگتر دارند آی پد وجود داشت
    • بی نام A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
      6 6
      اپل اصلا هم خاص نیست زیاد زور نزنید که برای یک شرکت خصیصه‌های عجیب و غریب بسازید
  • هاشم IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    2 1
    این چی بود؟ تعریف از گوگل یا چی؟ متاسفم.
  • سعید A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    6 6
    من هم با متن این مقاله موافق نیستم ، کاملا جانب دارانه بحث شده ، من بیشتر با نظر ماهور عزیز موافقم ، این شیوه تبلیغات و القای شرکت اپل هست که باعث موفقیت این شرکت شده ، نمونه بارزش تو فیلم های هالیودیه که بیشتر فیلم ها تبلیغ گوشی ها یا تبلت های اپل هست و از همین طریق توانسته اکثر بازار امریکا رو در اختیار بگیره ، من هم منکر نوع آوری و ابداع شرکت اپل نیستم ولی بیشتر از این چیزها به نظر من اپل در القا به مصرف کننده که برند اپل یه برد خاصی است موفق بوده ، تا حدودی با استراتژی گوگل موافقم ، ولی با استراتژی که در متن به سامسونگ زده شد مخالف هستم
  • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    13 0
    گوگل واقعا خلاقه دوست داریم گوگل
  • بی نام A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    14 10
    متاسفانه سامسونگ فقط از روی اپل کپی میزنه. مثل هیوندای که از دست بقیه خودرو سازها کپی میزنه
  • بی نام A1 ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    4 1
    یه مثال نقض دیگه علیه این مقاله اینه که مثلا گوشی جدید سامسونگ که لبه ی خم داره و نوتیفیکیشن ها از بغل هم دیده می شن. این طرح بد یا خوب از اپل یا رقیب دیگه ای کپی نشده. متاسفانه ما خیلی به اسم اهمیت می دیم وقتی می خوایم قضاوت کنیم...
  • مهران IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    9 4
    در این مورد که واقعا سامسونگ کئی کاره واقعا موافقم. تو این چند ساله حتی نتونسته سیستم عاملی برای خودش داشته باشه و نیازمند آپدیتهای آندرویید گوگل هستش. حتی اثر انگشت و cpu64 fdjd رو یکسال بعد به صورت ناشیانه از اپل و ضد آب بودن رو از سونی تقلید میکنه و حالا هم یقه اش با مایکروسافت درگیره ولی در کل باید اپل و گوکگل و بلک بری رو خالقانه در نظر بگیریم و سامسونگ رو دنباله رو و کپی کننده از اینها بدانیم
    • بی نام A1 ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
      2 7
      شما کلا از طرز نوشتنتون معلومه چه صاخب نظری هستید.
  • بی نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
    0 0
    قطعا استیو جابز به عنوان یک متخصص، نیازهای واقعی مردم را عمیقا می شناخته. وقتی اولین دستگاه کپی که توسط زیراکس در حال طراحی و ساخت بود حتی شرکتهای تحقیقات بازاریابی می گفتند این طرح شکست خواهد خورد ولی نتیجه کاملا متفاوت بود.