ایسنا نوشت:

روزنامه هافینگتن پست در گزارشی نوشت: درحالی‌که ایران و قدرت‌های جهانی به تلاش‌های‌شان برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای ادامه می‌دهند، منافع برخی در این است که با حفظ شرایط کنونی خاورمیانه به نفوذ آمریکا و منطقه ادامه دهند.

هافینگتن پست در ادامه نوشت: همان‌طور که ایران و قدرت‌های جهانی خود را برای دور جدید مذاکرات آماده می‌کنند، دانشمندان و تحلیل‌گران امنیت بین‌الملل پیش‌بینی می‌کنند که دو طرف برای رسیدن به یک توافق هسته‌ای انتخاب‌های سختی انجام دهند. همزمان که قدرت‌های جهانی در قالب گروه ۱+۵ گزینه‌های خود را بررسی می‌کنند، ایرانی‌ها ممکن است تاکنون استراتژی‌های خود برای مواجهه با شرایط شکست دیپلماسی را به کار گرفته باشند.

سوالی که در این‌جا مطرح می‌شود این است که آیا غرب حاضر است در صورتی‌که تا ضرب‌الاجل ۲۴ نوامبر (۳ آذر) توافقی حاصل نشد این مذاکرات را بار دیگر تمدید کند. با توجه به نزدیک شدن پایان این ضرب‌الاجل و پیشرفت‌های کم حاصل شده ایران و گروه ۱+۵ امیدوارند که بتوانند در این تاریخ تعیین شده به توافق نهایی برسند، اما دستیابی به این نتیجه چقدر واقع‌بینانه است؟

هافینگتن پست نوشت: با توجه به ادامه تنش‌ها در خاورمیانه و اختلافات میان آمریکا و روسیه که یکی از اعضای گروه ۱+۵ مذاکره‌کننده با ایران است، احتمال دستیابی به توافق جامع بسیار کم است. دلیل مساله این است که ایران از نقش موثر خود برای حمایت از آمریکا در مقابله با داعش آگاه است و در ازای آن خواهان انعطاف در برنامه هسته‌ای‌اش است.

نتیجه این مذاکرات هرچه باشد، رایزنی‌ها باید در فضای احترام متقابل، درنظر گرفتن منافع ملی هر دوطرف، مسائل امنیتی و حق برخورداری از تکنولوژی هسته‌ای انجام شود. با این حال این امکان وجود دارد که این بی‌اعتماد ناشی از نبود روابط دیپلماتیک میان تهران و واشنگتن، منجر به ابری شدن این فضا شود. اما در صورت توافق با ایران، آمریکا در موقعیت بهتری خواهد بود تا بتواند به طور مستقیم با ایران همکاری کند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، نکته مهم دیگر این است که برخی در واشنگتن ترجیح می‌دهند شرایط کنونی خاورمیانه را حفظ کنند و به نفوذ خود در منطقه و منافعی که از شرایط کنونی از آن بهره می‌برند ادامه دهند. پس می‌توان نتیجه گرفت که بن‌بست میان غرب و ایران بر سر برنامه هسته‌ای‌اش به نفع آن‌هاست. با این حال باید امیدوار بود که دور جدید این مذاکرات به نتایجی برسد که موردنظر هر دو طرف باشد.

 

17503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =