راز موفقیت بهترین خودروسازان دنیا چیست؟/ بازار خودرو ایران همچنان در عقبگرد

نیم قرن از آغاز داستان مشترک صنعت خودرو ایران، ترکیه و کره می گذرد اما طبق آمارهای منتشر شده، فاصله ای طولانی در صنعت خودرو بین ایران و خودروسازان ترک و کره ای ایجاد شده است.

بهاره چراغی: صنعت خودرسازی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته  به عنوان جایگاه نمایش توانمندی های نوین صنعتی به شمار می آید. خودروسازی و صنایع وابسته به آن تا امروز توانسته است به عاملی موثر در تقسیم بندی کشورهای بزرگ صنعتی تبدیل شود. این در حالی است که دولت ها نیز براساس اهمیت این موضوع تلاش می کنند تا با ارائه سیاست های استراتژیک، صنعت خودروسازی خود را گسترش دهند.

کشورهای ایران، ترکیه و کره، سه کشوری هستند که تقریبا همزمان با یکدیگر، فعالیت صنعت خودروسازی خود را آغاز کردند. ترک ها از سال 1960 با تولید تراکتور، اتوبوس و کامیون گام در جاده خودروسازی گذاشتند. در سال 1973 که سال شروع اصلی صنعت خودرو ترکیه نامگذاری شده است، شرکت های «رنواویاک» و «توفاژ» که وابسته به شرکت فیات بودند در این کشور مورد بهره برداری قرار گرفت. این روند با افزایش داخلی سازی و به تبع آن تاسیس کارخانه های قطعه سازی وابسته به شرکت های عمدتا اروپایی در ترکیه ادامه یافت.

در کشور چشم بادامی ها، شرکت کیا که تولید کننده لوله های فولادی و قطعات دست ساز دوچرخه در حومه شهر سئول بود، در سال 1975(1353 ش) شروع به ساخت موتورسیکلت کرد تا این که بلاخره نخستین کارخانه مونتاژ خودرو خود، در سال 1973(1351ش) را افتتاح کرد. تقریبا در همین سال ها، ایران نیز خطوط مونتاژ خودرو را در جاده مخصوص کرج ایجاد کرد.

نیم قرن از آغاز داستان مشترک صنعت خودرو ایران، ترکیه و کره می گذرد اما طبق آمارهای منتشر شده، فاصله ای طولانی در صنعت خودرو بین ایران و خودروسازان ترک و کره ای ایجاد شده است.

این در حالی است که در تازه ترین خبرها انجمن خودروسازان ترکیه اعلام کرده است که صادرات خودرو این کشور در سال 2013 به 828 هزار دستگاه رسیده و درآمد 21.5 میلیارد دلاری سهم آنکارایی ها بوده است. همچنین تولید خودرو ترکیه در سال 2013 به یک میلیون و 130 هزار دستگاه رسیده است. اما آمارها نشان می دهند که ایران از همسایه ترک تبار خود از لحاظ آمار تولید و صادرات، تنوع محصولات و فناوری صنعت خودرو بسیار جا مانده است.

کشورهایی که دستی بر آتش صنعت خودرو دارند در دوره های زمانی مختلف به دلیل شرایط روز یا هدفگذاری راهبردی که داشته اند، سیاست های حمایتی را تدوین و اجرا کرده اند. برخی حمایت از خودروسازان را یا به بیان اقتصاددانان «سمت عرضه» را محور خود قرار داده اند. که برای نمونه می توان به پرداخت وام های چندین میلیارد دلاری در زمان بحران اقتصادی اشاره کرد که سعی شده است صنعت خودرسازی را سرپا نگه دارند.

اما در مقابل کشورهای هستند که کمک به افزایش قدرت خرید مصرف کننده یا سمت تقاضا را کانون توجه و حمایت قرار داده اند. اجرای معافیت های مالیاتی برای خریداران خودرو و تزریق منابع به شرکت های لیزینگ از جمله این برنامه هاست.

بسیاری از تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که تجربه موفق کشورهایی مانند فرانسه، چین، روسیه، کانادا، برزیل، اسپانیا، آلمان، ایتالیا و ترکیه نشان می دهد که تنها با یک لبه قیچی نمی توان به جنگ مشکلات این صنعت چهارچرخ رفت. با بررسی های که درخصوص موفقیت کشورهای خودروساز انجام شده است، راز موفقیت برنامه های حمایتی از صنعت خودرو در این کشورها، اتخاذ سیاست های هم زمان برای ایجاد تحرک در دو سمت عرضه و تقاضا است.

برنامه حمایتی دولت ها از صنعت و بازار خودرو

کشور

خودروسازان

مصرف کنندگان

آلمان

تخصیص 1.5 میلیارد یورو تسهیلات به شرکتهای خودروساز-معافیت های مالیاتی برای خودروسازان

ارائه یارانه 2500 یورویی برای تعویض خودروهای فرسوده(9 سال به بالا)

روسیه

تخصیص 2 میلیارد دلار تسهیلات-حمل ونقل رایگان خودروهای ساخت داخل توسط راه آهن-افزایش تعرفه واردات-کاهش 4 درصدی مالیات

اختصاص 3 میلیارد دلار وام کم بهره به خریداران برای خودروهای قیمت مناسب داخلی

فرانسه

پرداخت 6 میلیارد یورو/کمک برای کاهش هزینه تولید و جلوگیری از انتقال سایت های تولید خودرو به سایر کشورها

اعطای یارانه 1000 یورویی جهت جایگزینی خودروهای فرسوده-تخصیص مبلغ 220 میلیون یورو وام به خریداران

برزیل

کاهش چشمگیر مالیات های صنعت خودرو

تخصیص 3.62 میلیارد دلار اعتبار به خریداران-کاهش مالیات های متعلق به وام های خودرو

ایتالیا

پرداخت 12 میلیارد یورو کمک بلاعوض به شرکت های خودروساز

تشویق مردم به خرید خودروهای جدید از طریق پرداخت 1500 یورو یارانه جهت جایگزینی خودروهای فرسوده-کاهش 20 درصدی مالیات

اسپانیا

تخصیص مبلغ 10 میلیارد یورو اعتبارات بانکی کم بهره به شرکت های خودروساز-کمک مالی بلاعوض 800 میلیون یورویی به صنعت خودرو

ارائه یارانه 1000 یورویی برای جایگزینی خودروهای فرسوده-فروش اعتباری خودرو به مشتریان

ترکیه

کاهش نرخ بهره و اقساط وام های خودروسازان به دولت-تسهیل در دسترسی به اعتبارات مالی

حذف یا کاهش مالیات مصرفی خودرو برای رونق بازار

چین

تخصیص 1.5 میلیارد دلار جهت ترویج خودروهایی با فن آوری پیشرفته داخلی حمایت از سرمایه گذاری خارجی در زمینه صنعت خودرو

لغو مالیات بر فروش بخشی از خودروهای سبک-پرداخت یارانه به دارندگان خودرو جهت جایگزینی خودروهای فرسوده با خودروهای رنو

3535

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 384390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IQ ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    87 0
    ایران : مصاحبه های شورانگیز مسوولان در مورد کاهش قیمت و افزایش قیمت بعد از چند هفته
  • بی نام A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    59 21
    همه اینها به واسطه کمکهای تکنولوژیکی و فنی غرب و به خصوص امریکاست ، اگرغرب به ایران هم کمک کنه ما همشون رو پشت سر میگذاریم
    • بی نام IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
      12 3
      دقیقا کدوم قسمت بنز المان رو امریکا تولید میکنه یا بهش کمک میده؟ برادر من میخوای پز روشنفکری بدی یجوری بده که بهم بیاد غرب که سهله کل دنیا به صنایع افت زده خودروسازی ایران کمک کنه سودی حاصل نمیشه
  • ایرانی A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    109 1
    سیاست های ایران : 1. پرداخت وام کلان به خودروساز و دریافت سود از مصرف کننده. 2. حمایت بی چون و چرا از خودروساز و عدم حمایت از مصرف کننده. 3. تشکیل شورای رقابت رفاقت که درنهایت هرچند ماه یکبار افزایش قیمت به نفع خودروساز. 4. مالیات سنگین بر خودروهای وارداتی برای حمایت از خودروساز. در نهایت بیچاره مردم
  • وحید A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    65 0
    راز موفقیت خودروسازان خارجی در رقابت آزاد با یکدیگر می باشد.
  • فرشاد IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    12 0
    بله......
  • بی نام A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    ترکیه چی میگه این وسط؟ مگه ماشین تولید میکنند اینا؟
    • دانیال A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
      33 1
      بله عزیزم.بسیاری از قطعات خودروها تولید ترکیه هستن.خودروهای زیادی مثل مگان هم در ترکیه مونتاژ میشه
    • بی نام IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
      16 1
      خسته نباشی کاکو
    • بی نام A1 ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
      18 5
      ترکیه جزء کشورهای صنعتی شده
    • بی نام IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
      4 1
      بله. خودروهای زیادی برای داعش تولید میکنن.
    • ایرانی IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
      5 0
      ترکیه مثل ما برای خودشون تولید میکنه. قابل مقایسه با دیگر کشورها حتی کره نیستن. کره دارای چندین کارخانه بومی مثل هیوندا و کیا هست که به اروپا و آمریکا هم صادرات داره. ولی از ما جلوترن.
    • نقی IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
      3 4
      ترکیه به آلمان خوردرو می فروشه. کجایه کاری؟
    • بی نام IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
      1 4
      کارخون ی فیات هم الان در تملک ترکیه س حتی یه دوره ای فیات سی ینا وارد ایران می شد که تولید ترکیه بود
  • بی نام DE ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    24 0
    کشور خودرو سازان مصرف کنندگان ایران خودروسازی دولتی مصرف خودرو های بی کیفیت و قدیمی و گران محروم از خودروی ایمن و مدرن و بازار رقابتی اعتبارات بی پایان تعرفه واردات وحشتناک
  • كسري IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    45 0
    راز موفقيت انها در نداشتن فساد و سلامت اقتصاد هست.تا چرخه توليد خودرو سازي در ايران به عنوان نان داني و حيات خلوت از ما بهتران باشد اوضاع بهتر از اين نخواهد شد.
  • بی نام A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    30 0
    خودرو سازان ما هنوز در حال چرت زدن هستند چون همگی پیر و بی حال هستند و تکان خوردن را دوست ندارند
  • aghil ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    44 0
    راز موفقيت غول هاي ماشين سازي فقط رقابته اگر هر كدوم يك دقيقه از رقيبش عقب باشه بازار رو از دست ميده ولي ايران به دليل عدم وجود رقيب ، خودرو سازان در كمال ارامش كار ميكنند و تلاشي براي بهبود ندارد بدون ترس از دست دادن بازار براي همين ما داريم همون پرايد ١٩٨٦ كره رو ميسازيم فقط يه فرمان هيدروليك با يه اير بگ و ماشين از كاربراتور تبديل به انژكتور شده همين دليلش فقط اينه مردم ب اجبار ميخرن چون گزينه ديگر ندارن
    • علی A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
      7 1
      چرا .یه گزینه ی دیگه ای هم هست. نخریدن.به خدا درست میشه.
  • امیرحسین IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    26 0
    ایران ، خودروسازان انحصار خودرو و قیمت دو برابر و مصرف کنندگان تعرفه صدوده درصدی خودرو ، اما باز هم عقبگرد دارند
  • دلسوز مردم A1 ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    14 0
    شرکتهای خودروسازی باید با کاهش هزینه های غیرضروری مانند عدم تاسیس شرکتهای جانبی ضررده و همچنین با تولید انبوه و فروش خودرو با انتظار سود حداقل و رعایت حقوق مصرف کننده مانند شرکتهای خارجی و بدور از هرگونه تقلب در تولید شاهد سوددهی در درازمدت باشند.
  • بی نام IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    7 1
    به دلیل اینکه ترکیه و کره بازار داخلی خود را در انحصار خودروسازانشان قرار ندادند تا هر جنس بنجلی را به مردمشان تحمیل کنند و در نتیجه رقلبت توانستند خود را به تکامل برسانند. در حالیکه در ایران بیش از 30 سال است که بازار در انحصار خودروسازان داخلی قرار دارد و با خیال راحت به نون خوری و خالی کردن جیب ملت پرداخته اند.
  • م ت ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    5 0
    بيشترخودروساز هاي كشور دولتي هستند وحمايت همه جانبه از خودروساز مانع رشد ان شده اگر كارخانه هاخصوصي بودند همين دولت چنان فشاري به خودرو ساز مي اورد كه ديگه چاره اي جز تعطيلي يا پيشرفت نداشتند
  • Soroush ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    1 2
    اگر دولت صنعت خودرو را بايد خصوصي كرد. تا ماه الان شده ماه
  • بی نام IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    7 0
    اینا که جان و مال مردم واسشون مهم نیست فقط فکر جیباشونن محصول بیکیفیت و نگه داشتن مردم در فقر مطلق