ایرنا نوشت:

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی از همکاری سازمان های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا با گروهک تروریستی ریگی پرده برداشت و نوشت: 'اف.بی.آی' و 'سیا' کاملا در جریان اعمال تروریستی گروه موسوم به 'جندالله' در ایران قرار داشتند.
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز یکشنبه در گزارشی به قلم 'جیمز رایزن ' و 'مت آپوزو' از ارتباط اطلاعاتی 'اف.بی.آی' با گروه تروریستی ریگی در ایران پرده بر داشته است و می نویسد : چند روز پس از حادثه انفجار یک دستگاه اتوبوس در سال 2007 در جنوب شرق ایران که موجب کشته شدن 11 تن از اعضای سپاه پاسداران که از سرنشینان اتوبوس بودند، شد سندی شگفت انگیز در پرونده های آژانس اطلاعات مرکزی امریکا موسوم به سیا کشف شده که از درحال وقوع بودن یک رخداد بزرگ در ایران خبر می داد.

هر چند این گزارش عاری از جزییات کافی بود اما سند به وضوح ثابت می کرد که آمریکا از وجود یک گروه تروریستی موسوم به 'جندالله' در ایران مطلع است و این گروه مشغول طراحی عملیاتی تروریستی در داخل خاک ایران است.

نکته شگفت انگیز درمورد سند کشف شده، منبع اطلاعاتی این گزارش بوده است.

منبع این گزارش یکی ازشهروندان نیویورک بود به نام 'توماس مک هیل'که از کارآگاهان ' اداره تصدی حوزه استحفاظی بندر نیویورک و نیوجرسی' Port Authority of New York and New Jersey بود.

این اداره پلیس مسئول گشت وکنترل پلیس بر روی پل ها و تونل ها و صدور قبض پارکینگ فرودگاه نیویورک و نیوجرسی است.

کارآگاه مورد نظر پیش از اشتغال به کار در پلیس یک آهنگر ساده بود.

وی عضو نیروی ضربت ضد تروریزم 'اف. بی. آی' F.B.I. است که با سفرهای متعددی که به دو کشور افغانستان و پاکستان داشت موفق شده بود به درون رهبری گروه جندالله نفوذ و اطلاعاتی کسب کند. وی در آن زمان تحت نظارت و سرپرستی مشترک اف بی آی و سیا کار می کرد.

اما مشاوران حقوقی سازمان سیا به این سازمان توصیه کردند که همکاری با گروه های مبارز مسلح اسلام گرا برای جمع آوری اطلاعات و گردآوری اطلاعات از حملات طراحی شده آنها موجب خواهد شد تا امریکا حامی تروریزم معرفی شود.

مشاوران حقوقی سیا اصرار داشتند که این عملیات های سری باید به تائید شخص رئیس جمهوری آمریکا برسد وگروه یک عملیات محرمانه تائید نشده به حساب خواهد آمد. برهمین اساس هم سیا ارتباطش را با خبر چین های مک هیل قطع کرد.

اما به رغم نگرانی های سیا، مسئولان آمریکایی همچنان به جمع آوری اطلاعات از طریق خبر چین های جندالله ادامه دادند و این ارتباط از طریق اف بی آی و پنتاگون وزارت دفاع آمریکا انجام می گرفت.

این ارتباط حتی زمانی هم که جندالله در حملاتش غیرنظامیان را هدف قرار می داد و وزارت خارجه آمریکا این گروه را جزء سازمان های تروریستی طبقه بندی کرد ادامه داشت و قطع نشد.

وزارت دادگستری و اف بی آی هرگز در تماس خود با جندالله تجدید نظر نکردند و اعتنایی هم به نارضایتی سیا از این موضوع ننمودند. به رغم این خط اتصال، مقامات آمریکایی هرگونه ارتباط داشتن با این گروه را انکار می کردند.

روابط آمریکا با گروه جندالله در چهارچوب عملیاتهای وسیع اطلاعاتی این کشور بعداز واقعه 11 سپتامبر تعریف می شود.

بعد از واقعه 11 سپتامبر، مبارزه با تروریزم به اولویت نخست ملی آمریکا تبدیل شد و در این سیاست بازیگرانی همچون اف بی آی، پنتاگون، پیمانکاران و نیروهای ضربت نقشی جدید گرفتند و وارد حرفه جاسوسی شدند. نتیجه این سیاست ایجاد یک سیستم مشوش پر هرج و مرج بود که اغلب هم مستقل و خارج از نظارت کار می کند.

هیچیک از سازمان های سیا، اف بی آی، پنتاگون و اداره مدیریت اطلاعات ملی امریکا راجع به گزارش مزبور اظهار نظر نکرده اند اما نیمی از مسئولان فعلی و سابق آمریکا که از ذکر نامشان خودداری کرده اند می گویند که آمریکا اطلاعات کامل از گروه جندالله و شیوه عملیاتی او، ریشه هایش و کیفیت ظهور و رشد و نمو آن دارد.

مک هیل کانون عملیات خبرگیری از جندالله و ارتباط با آن بوده است و مهارت هایش بشدت مورد توجه اف بی آی قرار گرفت. تعامل این دو کاملا خارج از قانون بود و گزارش های اطلاعاتی که مک هیل تهیه می کرد در هیچ سند رسمی ثبت نمی شد.

مک هیل 53 ساله اکنون بازنشسته اداره Port Authority است و توضیحی راجع به این گزارش نداده است.

وی دارای مدرک دیپلم از شهر 'جرسی سیتی' است و در حادثه 11 سپتامبر کمک بسیاری در نجات جان بازماندگان حادثه کرد و به دنبال آن به عضویت نیروی پلیس در آمد.

وی با جدیت تمام به استخدام 'نیروی مشترک ضربت نیو آرک تروریزم' درآمد و در این کسوت سفرهایی به دو کشور افغانستان و پاکستان کرد و دراین سفرها با همکاری ماموران اف بی آی به شناسایی و دستگیری رهبران القاعده پرداخت.

مک هیل در سال 2006 بابت خدماتش مدال افتخاراداره تصدی گری بندر Port Authority را دریافت کرد.

خبر چین هایی که با مک هیل کار می کردند از شهروندان نیویورک بودند اما خویشان و دوستانی در بلوچستان ایران، افغانستان و پاکستان داشتند.

خبرچین ها مک هیل را به رابطینی در ایران که از اعضای خاندان ریگی در جنوب شرق ایران بودند، معرفی کردند.

اصولا بعداز واقعه یازده سپتامبر، شبکه خبر چین ها از دارایی های ارزشمند اف بی آی به حساب می آیند و سازمان سیا هم بر کار آنها نظارت دارد.

به نوشته نیویورک تایمز، بلوچستان قطب گروه های مسلح، قاچاقچیان مواد مخدر، سلاح و آدم ربایی در سراسر مرزهای قابل نفوذ سه کشور ایران، افغانستان و پاکستان است.

گروه جندالله در سال 2003 با رهبری یکی از جوانان خاندان ریگی به نام 'عبدالمالک ریگی' با هدف مبارزه با حکومت مرکزی ایران بنیانگذاری شد.

رهبری این گروه عمدتا در انحصار خاندان ریگی بود. طبق محاسبات اطلاعاتی امریکا تعداد اعضای این گروه بین 500 تا 2000 عضو دارد که معادل افراد'القاعده شاخه یمن' است.

این گروه در سال های نخست تاسیس خود چندان مورد توجه واشنگتن نبود و هیچ نگرانی هم از بابت روابط مک هیل با این گروه در امریکا وجود نداشت. امریکا هنوز جندالله را یک گروه تروریستی طبقه بندی نکرده بود به این علت که این گروه طرح حمله به غرب را نداشت.

عامل دیگر کم اهمیتی این گروه نزد دولت آمریکا این بود که یک کارشناس باتجریه امور بلوچستان در دولت امریکا وجود داشت و آن خود مک هیل بود.

رفته رفته عملیات های جندالله علنی گشت و در سال 2005 ماموران عملیاتی این گروه یک عملیات کمین علیه کاروان موتوری بدرقه محمود احمدی نژاد با هدف ترور او انجام دادند که عملیات ناکام ماند.

این گروه متعاقب آن مسئول یک سری حملات گسترده شناخته شده از جمله قتل عام در یک پاسگاه مرزی درسال 2006 و انفجار یک دستگاه اتوبوس با سرنشینانی از اعضای سپاه پاسداران درسال 2007 است.

کیفیت خبر گیری مک هیل از خبر چین های این گروه و شبکه های اطلاعات گیری آن از خارج از مرزهای آمریکا مشخص نیست.

سالیان طولانی اطلاعاتی که مک هیل گرد آوری می کرد جزء منابع اصلی و ذیقیمت اطلاعاتی سازمان های اطلاعاتی ومجری قانون امریکا به شمار می رفت. مک هیل دارای اطلاعات ارزشمندی از سطح منطقه بود.

درامریکا کسب اطلاعات از مجرمان و تروریست ها به عنوان منبع اطلاعاتی جرم نیست.

دولت امریکا می گوید که هرگز اعمال جندالله را تائید نمی کند.

به گفته مقامات امریکایی شواهد و مستنداتی وجود دارد که ثابت می کند مقامات رسمی دولت امریکا همه ارتباطات مک هیل با خبرچین ها را تائید کرده اند.

درسال 2008 یک مقام بلندپایه اف بی آی در واشنگتن مجوز سفر مک هیل به افغانستان و ملاقات او با شبکه ای از خبرچین ها را صادر کرده بود. طبق قانون سیا هم می بایست این سفر را تائید می کرد.

گزارش هایی که مک هیل تهیه می کرد در سراسر جامعه اطلاعاتی امریکا توزیع می شد. وی در سال 2009 ازسوی'دایره عملیات های ایران سازمان سیا'جایزه ای دریافت کرد اما این درحالی است که امریکا این اتهام را که همراه با اسرائیل با جندالله مشارکت دارد را رد می کند.

'عبدالمالک ریگی' فوریه 2010 بدست نیروهای ایرانی دستگیر و در ژوئن همان سال اعدام شد.

اما با اعدام ریگی، جندالله از فعالیت هایش دست نکشید و در ماه ژوییه همان سال دو بمب گذار انتحاری این گروه در مسجدی در زاهدان دست به حمله زدند و حدود 30 تن را کشتند و صدها تن را نیز مجروح کردند.

جندالله دوعامل انتحاری را 'عبدالباسط' و 'محمد ریگی' از بستگان رهبر ساقط شده گروه معرفی کرد.

دولت اوباما هم این کشتار را محکوم کرد و در سال 2010 این گروه را در فهرست سازمان های تروریستی طبقه بندی کرد اما به رغم همه این اقدامات، روابط امریکا با رهبران جندالله از طریق مک هیل و اف بی آی همچنان ادامه داشت و هیچ تجدید نظری در شبکه خبرچین های ارتباط میان مک هیل با این گروه انجام نگرفت.

مک هیل از معدود کارشناشان مسائل منطقه و سازمان جندالله بود و در همه تصمیم گیری ها پیرامون ایران مشارکت داشت.

اف بی آی اواخر سال 2003 مجوز سفر مک هیل به افغانستان برای تماس با شبکه خبرچین ها را صادر نکرد اما مک هیل با مجوز پنتاگون راهی این سفر شد. این پنجمین سفر وی به منطقه بود.

مک هیل بعد از بازگشت از این سفر به دلیل انجام سفر غیرقانونی از اف بی آی اخراج شد.

در تمام این سال ها تماس مک هیل با شبکه خبر چین ها در منطقه به مدت یک دهه ادامه داشت و اعمال مک کین مورد تائید مقامات بسیاری در سازمان سیا بود.

مک هیل اکنون بازنشسته است و کیفیت تعامل آمریکا با خاندان ریگی نامشخص است.

جندالله چند پاره شده است و پیروانش به سایر گروه های مباررز مسلح ملحق شده اند. خبرچین های مک هیل نیز زیر چتر حمایت اف بی آی درآمده اند و با این سازمان کار می کنند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 384428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    12 6
    به نظر مياد اسراييلي ها و جمهوري خواهان مي خواند در روند مذاكرات سنگ اندازي كنند
    • aghil ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
      5 5
      برادر همه جا افراد دلواپس وجود دارند