نشان هنر و ادبیات فرانسه که به تازگی به داریوش مهرجویی اعطا شده، پیش از این به جمعی از سینماگران جهانی ایران نیز تعلق گرفته بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، داریوش مهرجویی یکشنبه شب هجدهم آبان ماه نشان هنر و ادبیات فرانسه را در سفارت فرانسه دریافت کرد تا سینماگری دیگر به جمع هنرمندانی که دارای این عنوان افتخاری هستند، افزوده شود.  

مریم موسوی از فعالان سابق بخش فرهنگی سفارت فرانسه در مورد اهمیت و ویژگی‌های این نشان گفت: «نشانی که به عنوان نشان شوالیه شناخته می‌شود، نشان هنر و ادبیات است که از سوی وزارت فرهنگ فرانسه اعطا می‌‌شود. این نشان به هنرمندانی اعطا می‌شود که کار برجسته و مطرحی در حوزه ادب و هنر انجام داده باشند.»

او ادامه داد: «این نشان از طرف سفیر فرانسه در کشورهای مختلف به هنرمندانی که انتخاب شده باشند، اهدا می‌شود. اگر هنرمند فرانسوی باشد خود وزارت فرهنگ فرانسه اسامی را انتخاب می‌کند و طبق شرح حال امتیازبندی می‌شود و در این مرحله تصمیم گرفته می‌شود که این نشان به چه کسانی داده شود.»

موسوی تاکید کرد: «قطعا دریافت چنین نشانی برای هنرمندان در داخل فرانسه ارزش و اهمیت بسیار زیادی دارد و داشتن چنین نشانی برای آنان مهم است.»

او گفت: «در مورد هنرمندان غیرفرانسوی، سفیر فرانسه در آن کشور این پیشنهاد را به وزارت فرهنگ فرانسه می‌دهد و اگر مورد قبول واقع شود این پیشنهاد در کمیسیون بررسی می‌شود و بعد ابلاغ می‌شود و پس از امضای دیپلم از سوی وزیر فرهنگ فرانسه، هنرمند گزینش شده نشان را دریافت می‌کند.»

موسوی در مورد هنرمندانی که از ایران این نشان را دریافت کرده‌اند، گفت: «در حیطه سینما اولین بار آقای کیارستمی این نشان را دریافت کرد که نشان ایشان به لحاظ درجه‌بندی دارای بالاترین درجه که کماندور نامیده می‌شود، است. جعفر پناهی، اصغر فرهادی و لیلا حاتمی در حوزه سینما، پری صابری در عرصه تئاتر، محمدرضا شجریان و شهرام ناظری در زمینه موسیقی دارای این نشان هستند و همچنین در هفته‌های آينده آقای حسین علیزاده این نشان را دریافت خواهند کرد.»

از میان سینماگران ایرانی اصغر فرهادی این نشان را در فرانسه دریافت کرده است. او زمانی این نشان را گرفت که در فرانسه مشغول کارهای فیلم سینمایی «گذشته» بود.

داریوش مهرجویی بعد از دریافت نشان در گفت‌وگویی با «ایسنا» در مورد این نشان و دریافت آن اظهار کرد: « جلسه جالبی بود مخصوصا اینکه بسیاری از دوستان و همکاران من که در فیلم‌هایم حضور داشتند به این مجلس دعوت شده بودند. نکته جالب‌تر این مراسم سخنرانی سفیر فرانسه بود که در صحبت‌های مفصل او متوجه شدم تحقیقات بسیاری درباره فیلم‌ها و کتاب‌های من انجام داده و به خوبی می‌دانست که سنتور می‌نوازم یا مثلا چرا فلسفه خوانده‌ام»

او با بیان اینکه داریوش شایگان هم در این مراسم سخنرانی کرد، گفت: «نامه‌ای از طرف وزیر فرهنگ فرانسه برای اهدای این نشان هم به من داده شد که من در سخنان خود از این اتفاق تشکر کردم. آنچه مسلم است این است که اکران فیلم «گاو» توجهات زیادی را به سینمای ایران دوباره جلب کرد و خیلی‌ها در مجلات تخصصی و معروف سینمای فرانسه این فیلم را یک شاهکار دانستند که البته سال‌ها قبل هوشنگ کاووسی تنها کسی بود که در ایران این فیلم را در یک قدمی شاهکار دانسته بود.»

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 384603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیاوش A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    4 3
    جای علی فتح الله زاده خالیه ........شوالیه