مهر نوشت:

مراسم تودیع و تکریم سید عزت الله ضرغامی رئیس سابق سازمان صدا و سیما صبح امروز سه شنبه 20 آبان 93 با حضور مقامات لشکری و کشوری مدیران سازمان صدا و سیما هنرمندان و اهالی رسانه در محل مرکز همایش‌های صدا و سیما با قرائت قرآن و پخش سرود ملی آغاز شد.

حجت الاسلام محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری در این مراسم حضور دارد. محمدباقر قالیباف شهردار تهران، آیت الله جنتی رییس شورای نگهبان، حسام الدین آشنا مشاور رییس جمهور، حجت الاسلام دعایی، جمعی از روسای دانشگاه‌ها از دیگر حاضران در مراسم هستند. ابراهیم حاتمی‌کیا، داریوش ارجمند، مسعود جعفری جوزانی، محمدعلی کشاورز، علی نصیریان، سیروس مقدم، اسماعیل آذر، محمدرضا ورزی و ... از هنرمندان حاضر در مراسم محسوب می شوند.

حسین محمدی معاون بررسی های دفتر مقام معظم رهبری، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و هیئت همراه، محسن اژه ای سخنگوی اول قوه قضاییه، هاشمی وزیر بهداشت، محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، شهیدی محلاتی رییس بنیاد شهید، مخبر دزفولی دبیر شورای انقلاب فرهنگی، سالک رییس کمیسیون فرهنگی مجلس، نمایندگانی از نیروهای کل مسلح، ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و ... نیز در مراسم حاضرند.

در حال حضار متن حکم مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای خطاب به سرافراز توسط حجت الاسلام گلپایگانی خوانده می‌شود.

وی پیش از قرائت حکم در سخنانی گفت: بر من لازم است از زحمات گرانقدر این سازمان عظیم مخصوصا در این ایام در انعکاس مراسم پرشور عزاداری حضرت اباعبدالله الحسن سپاسگزاری و تشکر کنم. این مراسم به نحو خوب و بهتر از هر سال منعکس شد.

وی افزود: خبرهایی که از گوشه و کنار می رسد حاکی از این است که مراسم به شدت در داخل و خارج از کشور مورد توجه مردم قرار گرفته است. از این سازمان و رییس سابقش عزت الله ضرغامی تشکر می‌کنم و امیدوارم آقای سرافراز هم بهتر و بیشتر در این خصوص کوشا باشد.

پس از قرائت حکم، محمد سرافراز برای دریافت حکمش از رییس دفتر مقام معظم رهبری روی سن حاضر شد.

پس از اعطای حکم سرافراز توسط حجت الاسلام گلپایگانی، حسن خجسته به نمایندگی از شورای معاونان سازمان و همکاران رسانه ملی روی سن آمد و در سخنانی گفت: در ابتدا باید احساس افتخارم را بیان کنم از اینکه به هر دلیلی من به عنوان نماینده دوستان عرایضی را تقدیم می کنم. در این فرصت محدود برای معرفی دو تن از معارفی که نسبت به من اعرف هستند چگونه می توانم آنچه را که باید بیان کنم.

وی افزود: بنابراین بهتر است از زاویه دیگری به موضوع نگاه کنم. صداوسیما را در سپهر رسانه ای مرور کوتاهی می کنم. امام پس از سال 42 ایده انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی را مطرح کرد. مرحوم شهید مطهری در یک سخنرانی قسم می خورد و می گوید روایت های متضاد و دشمن هم در میدان هستند. از روز اولی که انقلاب پیدا شد تهاجماتی وجود داشت و تمام رهبران فکری سعی می کردند هم انقلاب را حفاظت کنند و هم روایت آن را.

خجسته تاکید کرد: اگر انقلاب نتواند از ایده خود دفاع کند نابود می شود. مارکسیست ها به این نقطه رسیدند که قدرت زایش ایده نداشتند و در دهه 60 از بین رفتند. وظیفه نشر و بسط این ایده با رسانه ها است و رسانه ملی مهم ترین رسانه ما است. از همین رو از ابتدای انقلاب رادیو و تلویزیون به عنوان رسانه موثر در این عرصه مورد تهاجم بود.

وی با اشاره به چهار دوران در صداوسیما یادآور شد: محمد هاشمی باید صداوسیما را با خواسته های انقلاب تطبیق می داد و جهت آن را 180 درجه عوض می کرد. آن زمان ما فقط حیات وحش پخش می کردیم و قدرت تولید نداشتیم. در دوران لاریجانی، دو حادثه مهم اتفاق افتاد جنگ تمام شده بود و بعد از درگذشت حضرت امام بود. مقام معظم رهبری و سایر رهبران فکری سعی می کردند چارچوبهای انقلاب را نشان دهند.

خجسته ادامه داد: آن زمان تهاجم شدیدی به این موضوعات وجود داشت. مناظره های رادیویی و تلویزیونی در دوران لاریجانی آغاز شد. در دوره ضرغامی چند ویژگی ممتاز در سپهر رسانه ای وجود داشت. در دوران او شبکه های ماهواره ای که قبلا در فرمت های ساده ای آغاز به کار کرده بودند، از حوزه های سیاسی خارج شدند و به ورزش و سرگرمی و سریال و... رسیدند. شبکه های معاند بسیاری هم وجود داشتند و در شکل تجزیه طلبی مشغول فعالیت بودند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت سازمان صداوسیما تصریح کرد: در این دوره فضای مجازی باز شد که ابزاری برای ضدیت با انقلاب بود. سومین اتفاقی که در دوران ضرغامی رخ داد، ساخت فیلم های ضدایرانی در عرصه بین الملل بود. بدون دخترم هرگز، دلتافرس و... از جمله فیلم های ضدایرانی در دوران ضرغامی تولید شد.

وی که خواستار زمان بیشتری برای سخنرانی بود، ادامه داد: صحنه بین الملل که تغییراتی در آن ایجاد شده بود، در دوران ضرغامی شرایط ویژه ای را تجربه کرد و حمله های نظامی فشاری برای انقلاب ما به حساب می آمد. ضرغامی معرفتی به مرحوم مطهری داشت و با ارتباط های خوب شخصی اش جامعه هنری را جمع کرد و توانست با بازنشر روایت های ضدانقلاب مبارزه کند و در چارچوب ایده انقلاب، برنامه تولید کند. اگر نمونه ای را مثال بزنم سه سال پیش بخش اعظم مردم از سوریه چه روایتی را قبول کردند و اکنون چه چیزی را قبول دارند؟ این حاصل فعالیت سازمان بود. فهمی که جوان ها از جنگ تحمیلی دارند عاشقانه است و حاصل سریالهای تلویزیونی است. ضرغامی تصمیمات شجاعانه ای داشت و اگر رهبر انقلاب در این سالها تعابیر بلندی درباره او به کار بردند شایسته او باشد. انشالله هرجایی کار را ادامه می دهد همواره سرافراز باشد.

خجسته خاطرنشان کرد: محمد سرافراز پیشانی جنگی سازمان در حوزه بین الملل است و او پرورش یافته کارزار دو تضاد بزرگ تعارض با ایده و روایت انقلاب است. او کاربلد است. وقتی او آی فیلم را راه انداخت گزارشی از مصر پخش شد و همه می گفتند جمهوری اسلامی از طریق آی فیلم جامعه اسلامی را از آن خود می کند. العالم نیز نقش تاثیرگذاری داشت. اولین کشتی محموله کالا به غزه کار سرافراز بود و پرس تی وی دو کشتی فرستاد و بعدها راه را دیگران یاد گرفتند. در میدان التحریر نیز حاصل کار او و همکارانش به چشم می خورد و شاید اگر العالم نبود با حسنی مبارک سازش می شد. این شبکه و شبکه هیسپان تی وی بارها و بارها از روی ماهواره حذف شدند.

وی تاکید کرد: به ضرغامی و سرافراز هجمه های بسیاری بود. اما سرافراز توانست در حوزه بین المللی تاثیر بسیار بسیار زیادی بگذارد خدا انشالله روز به روز بر عزت او اضافه کند. من برای هر دو بزرگوار دعای خیر دارم. به ضرغامی هم می گویم قصور بسیاری داشتیم اما از عمد نبود و شما ما را حلال کنید. همکاران هم او را حلال کنند.

اجرای مراسم با رحمان نظام اسلامی است.

 

 

2323

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 384701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • hosseinh A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    48 2
    از آقای ضرغامی به خاطر چه چیزی تکریم و تشکر شد؟ ؟؟؟
  • عرشیا A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    46 2
    تکریم ضرغامی ؟؟؟ دیگه هیچ حرفی برای گفتن باقی نمیماند .
  • بی نام A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    1 0
    من به سهم خود ایشان را به خدا واگذار می کنم تکریم کردن شماها نون قرض دادن به هم است