ایرنا نوشت:

 کمیته تحریم ایران در اقدامی پیش دستانه با نمایندگی لبنان در سازمان ملل تماس گرفته و خواستار اعزام کارشناسانی به بیروت برای بررسی کمک تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران به ارتش این کشور شده، در حالیکه لبنان تاکنون چنین درخواستی را ارایه نکرده است.

روزنامه لبنانی 'الاخبار' روز سه شنبه با اعلام این مطلب، افزود: کمیته تحریم ایران خواستار بررسی کمک تسلیحاتی تهران به لبنان و ارزیابی آن با توجه به قطعنامه های تحریم تسلیحاتی ایران شده است.

الاخبار به نقل از منابع آگاه دیپلماتیک خاطرنشان کرد: لبنان برای جلوگیری از باب شدن این گونه اقدامات پیش دستانه و بدون درخواست بیروت، با اعزام گروه های کارشناسی بین المللی مخالفت کرده است.

این روزنامه لبنانی تصریح کرد: در پاسخ لبنان آمده است که کمک تسلیحاتی ایران تحت بند پنجم قطعنامه سازمان ملل که بر سلاح مرتبط با تسلیحات هسته ای تاکید دارد، قرار ندارد.

الاخبار نوشت: کمیته تحریم سازمان ملل با رد این پاسخ، مدعی شده که کمک تسلیحاتی ایران تحت بند پنجم قطعنامه قرار دارد و معنای کلمه 'نقل' شامل هدایا و کمک ها و سلاح های عادی نیز می شود.

این روزنامه لبنانی افزود: سازمان ملل تحت فشارهای آمریکا تصمیم دارد لبنان را از سلاح هایی که نیاز دارد، اما واشنگتن اجازه نمی دهد از منابع تایید نشده آن تامین شود، محروم کند.

'گروه 14 مارس' هم به بهانه تحریم ها با دریافت سلاح های ایرانی توسط ارتش لبنان مخالفت کرده، اما 'گروه 8 مارس' معتقد است که این کمک تسلیحاتی شامل مقررات تحریم ها نمی شود.

 وزیر دفاع لبنان: به سلاح های ایرانی نیاز داریم

معاون نخست وزیر و وزیر دفاع لبنان با تاکید بر اینکه ارتش این کشور به کمک تسلیحاتی ایران نیاز دارد، گفت که نگران است در هیات دولت لبنان با آن از سوی برخی وزیران مخالفت شود.

'سمیر المقبل' در گفت وگو با شبکه 'المنار' لبنان افزود: اگر یکی از وزیران در هیات دولت لبنان با کمک تسلیحاتی ایران مخالفت کند، نمی توانیم با دریافت آن موافقت کنیم، زیرا همه وزیران باید تصمیم دولت را تایید کنند.

با توجه به اینکه لبنان 171 روز است رییس جمهوری ندارد، دولت این کشور تصمیم ها را به نیابت اتخاذ می کند، اما زمانی یک مصوبه نهایی و قابلیت اجرا پیدا می کند که همه وزرا موافقت خود را اعلام کرده باشند و مخالفت تنها یک وزیر به معنای مخالفت دولت محسوب می شود.

وزیر دفاع لبنان خاطرنشان کرد که به دلیل موضوعات زیاد در دستور کار هیات دولت، بررسی موضوع کمک تسلیحاتی ایران به ارتش لبنان احتمالا پنجشنبه هفته آینده بررسی خواهد شد .

قرار بود کمک تسلیحاتی ایران در جلسه پنجشنبه این هفته دولت لبنان بررسی شود.

'علی شمخانی' نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در سفر اخیر به لبنان از آمادگی تهران برای کمک تسلیحاتی بدون شرط به ارتش لبنان برای مبارزه با تروریسم تکفیری خبر داد.

بر این اساس، سمیر مقبل وزیر دفاع لبنان به تهران سفر کرد و در این سفر سه روزه با مقامات ارشد سیاسی و نظامی ایران دیدار و با آنها به ویژه در خصوص همکاری های نظامی و کمک تسلیحاتی گفت و گو و از کارخانجات ساخت سلاح در ایران دیدن کرد.

مقبل پس از بازگشت از تهران، فهرست سلاح های پیشنهادی ایران را به مراجع ذیربط لبنانی قرار داد تا نظر خود را اعلام کنند و حتی در این رابطه با 'درک بلامبلی' نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در لبنان دیدار و گفت وگو کرد.

وزیر دفاع لبنان تاکید کرد که اگر کمک تسلیحاتی ایران به ارتش لبنان در دولت این کشور به تصویب برسد، پس از آن از شورای امنیت سازمان ملل درخواست خواهد شد تا در باره این کمک تسلیحاتی با توجه به تحریم ها اظهار نظر کند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 384734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مکتب ایرانی IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    20 5
    یه زمانی مارو برای خرید سلاح تحریم می کردند حالا که خودکفا شدیم ما را برای فروش سلاح هم تحریم می کنند .اینا با ایرونی جماعت مشکل دارن
    • بی نام IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
      1 0
      البته زمان جنگ ما از امریکا سلاح میخریدیم و دوما بابت این سلاح ها قرار نیست پولی بگیریم هدیه ایران به ارتش لبنان است
  • بي نام A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    13 3
    اين كمك بايد از طرف كشورهاي عربي بي غيرت هم صورت بگيره اما يواشكي با اسرائيل تباني كردن و تهديدي براشون نيست، ولي اسرائيل براي ايران هميشه تهديد بوده و هست چون تحمل نداره ببينه ايران قدرت اول منطقه باشه،همون طور كه آمريكا براي حفظ امنيت خودش از اون سر دنيا شورشيا توي سوريه رو تسليح كرد پس ايران هم اين حقو داره
  • بی نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    17 8
    چراغي كه به خانه رواست بر مسجد حرام است.